2021-03-14, 15:01
Medlem
Liepkalniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Som sagt, 1995 betraktade jag i princip "vanligheten" hos en dator ungefär som ett kylskåp såvida det inte handlade om väldigt gamla personer.

Det är väl ändå att ta i?

Jag håller annars med Legerdemain. Det är betydligt större skillnad mellan 1993 och 1995 än mellan 1988 och 1993 (även hos annat än bara Microsoft), åtminstone när det gäller vanliga människor.
Citera
2021-03-14, 15:09
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
...

Att datorer skulle ha varit lika vanliga som kylskåp redan 1995 håller jag däremot inte med om. Det ser jag som kraftigt överdrivet. De flesta äldre som jag kände hade inte dator ens vid millennieskiftet. Betydligt fler hade dator 1995 än 1988 – men så otroligt vanliga var de inte. De flesta jag kände skaffade dator omkring 1997 eller möjligen något år tidigare. Många sprang inte och köpte en dator med Windows det första de gjorde.

...

Stämmer, åren 1995-2010 var då de svenska hemmen blev datoriserade. Innan dess var det ovanligt med en dator i ett svenskt hem och efter det har PC-försäljningen stadigt sjunkit. Undantaget pandemiåret 2020 då försäljningen av datorer ökade lite men är fortfarande långt, långt under sifforna för tex 2010.

Smartphones har en stor del i det såklart men också att även en halvsunken PC från 2010 duger till basala uppgifter än idag, vilket inte var fallet tex i början av 2000-talet då en blott två år gammal PC i princip var skrotfärdig.
Citera
2021-03-14, 15:36
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jag minns 1995 ur IT-synvinkel annorlunda. Dator var etablerat och persondatorn fyllde 20 år (Altair 8800 kom 1975 och detta år brukar räknas som födelseåret) och Windows 95-hypen var oerhörd. Microsoft hyrde ju t.o.m Globen för lanseringseventet. Detta år läste jag bl.a. Datormagazin (sista året för denna tidskrift i original), Bit, MaxiData, MacWorld, MikroDatorn o.s.v och betraktade definitivt datorer som standardvaror även om detta med Internet och modem var nytt och ovanligt (1995 befann det sig i barnskorna). Stormarknaderna såsom City Stormarknad, ComputerCity, OnOff och Siba krängde datorer och hade tämligen stora avdelningar för dessa. Många fristående datorbutiker fanns och deras annonser trängdes i tidskrifterna. I Lund låg Studentlitteraturs Apple Education Center på utmärkt plats i centrum.

Datorer var också något man diskuterade i skolan samt lånade spel, diskuterade dessa o.s.v. Om någon inte hade dator hemma (än) fanns spelkonsoller.

Så jag skulle inte riktigt hålla med om att datorer var "ovanliga" år 1995, tvärtom. Däremot var mobiltelefoner mer ovanliga men det berodde ju också på att utvecklingen där befann sig i startgroparna (1995 för GSM var som 1977 för datorer med tanke på att denna nya digitala standard fick sina första enheter 1993).

Går vi däremot tillbaka till ett år som 1988 var datorer avsevärt ovanligare än 1995. Under de sju år som gick där skedde mycket snabba framsteg, från 286 och 386 samt MS-DOS 4.x och Windows 2.x till Pentium 100-133 och Windows 95. 286or uppfattades som åldriga reliker då, minst sagt. På Macsidan var det också stora saker som skedde, från 68000 och 68020 samt 68030 till PowerPC 601, 603 och 604. En Macintosh II från 1987 uppfattades också som väldigt gammal år 1995 även om den var klart modernare än PC från samma år (undantaget IBM PS/2).

Som sagt, 1995 betraktade jag i princip "vanligheten" hos en dator ungefär som ett kylskåp såvida det inte handlade om väldigt gamla personer.

Det är ju förvisso en Windowstråd, men det finns ju andra datorer än PCs. 1988 hade jag jobbat med datorer i många år, men då var det ju terminalbaserade stordatorer, även om det började dyka upp en och annan stand-alone PC (med DOS och PC-Calc på) på kontoren.
I mitten på 90-talet kom hemPC-reformen, och några år senare började internet bli stort, och då blev PCn vanlig i svenska hem.
Sen kom ju smarttelefonen, så att även helt datorilliterata människor kunde komma ut på nätet, och det gav oss Facebook, Insta och alla annan skit vi nu har.
Citera
2021-03-14, 17:04
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Stämmer, åren 1995-2010 var då de svenska hemmen blev datoriserade. Innan dess var det ovanligt med en dator i ett svenskt hem och efter det har PC-försäljningen stadigt sjunkit. Undantaget pandemiåret 2020 då försäljningen av datorer ökade lite men är fortfarande långt, långt under sifforna för tex 2010.

Smartphones har en stor del i det såklart men också att även en halvsunken PC från 2010 duger till basala uppgifter än idag, vilket inte var fallet tex i början av 2000-talet då en blott två år gammal PC i princip var skrotfärdig.

Säg det till min gamla burk med Windows 98 som fortfarande fungerar som en klocka (utan Internet, dock).

Jag har intrycket av att vi bytte ut våra datorer mer sällan förr, men det kanske bara var jag som höll fast vid min. Här vet du antagligen mer än jag.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det är ju förvisso en Windowstråd, men det finns ju andra datorer än PCs. 1988 hade jag jobbat med datorer i många år, men då var det ju terminalbaserade stordatorer, även om det började dyka upp en och annan stand-alone PC (med DOS och PC-Calc på) på kontoren.
I mitten på 90-talet kom hemPC-reformen, och några år senare började internet bli stort, och då blev PCn vanlig i svenska hem.

Jag minns också att många människor var skeptiska till datorer fortfarande runt 1998 eller så. Om man inte arbetade hemifrån behövde man ju inte någon dator, sade en del åtminstone i min tekniskt intresserade fars umgängeskretsar.

Vi har sett en utveckling där datorn har gått från att vara något för enbart nördar i 90-talets början till att bli något oumbärligt som man i dag i princip inte kan leva utan. Jag är inte säker på den utvecklingen är enbart positiv för människan. Enligt min mening började den utvecklingen definitivt med 10-talet. Innan dess gick det att klara sig utan. På det sättet var 10-talet mer revolutionerande än 00-talet (men på ungefär samma nivå som 90-talet).

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
alla annan skit vi nu har.

Amen. Du sätter fingret på varför det var något magiskt med använda en dator i mitten och slutet av 90-talet. I dag är allt så lättillgängligt. På 90-talet var det inte det på samma sätt och det gjorde det speciellt. Bara ljudet från en dator från den tiden lockar fram starka känslor av nostalgi.
Senast redigerad av Legerdemain 2021-03-14 kl. 17:06.
Citera
2021-03-14, 17:54
Medlem
holmiums avatar
Lite sen på pucken

Vi slapp reklam i windows 95. Win10 prackar på oss reklam.

Vi slapp W10 kommentarer " du är inte ansluten till internet"

Vi slapp se bilder från hela världen med upprapade självklarheter och förnumstiga kommentarer (W10).

Vi slapp datorer som övervakade oss och samlade in information om våra tankar och vårt privatliv.

Mycket är kontraproduktivt sedan W95, och den svindlande tekniska utvecklingen har endast till ringa del kommit datoranvändaren till nytta.
Det mesta av resurserna i moderna datorer tycks användas av utomstående aktörer som stater och globala företag, i övervakningssyfte och i syfte att tvinga till sig marknader och affärer.
Citera
2021-03-14, 18:24
Medlem
Akvariumfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Med din retorik: För 25 år sedan hade vi bilar. Dom bilarna hade också 4 bildäck, utåtöppnande dörrar och vindrutetorkare. Vad fan har inget hänt på 25 år för?

Sätt dig du och installera Win95. Försök använda det under en veckas tid. Återkom därefter med en avrapportering om hur annorlunda det ändå är idag.

Jag hittade ingen win95 bland gamla skivor. Men skriver nu detta med winxp, nog så jävligt, krångliga fel typ klockan stämmer inte med verkligheten och med vissa sidor går det inte att "handshakea pga det, men dock förvånansvärt stabil.
Systemet skriker efter uppdateringar som man ju inte kan utföra. Jag undrar om man skulle stå ut i en veckas tid?
Och det går inte att casta till chromecast. Kan det finnas en lösning till det tro?
Har inte brytt mig om att sätta något virusskydd eller några andra fancy program ännu.

Glömde...Datorn är en Latitud D600..
Senast redigerad av Akvariumfiskarn 2021-03-14 kl. 18:27. Anledning: Tillägg
Citera
2021-03-14, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Lite sen på pucken

Vi slapp se bilder från hela världen med upprapade självklarheter och förnumstiga kommentarer (W10).

Vi slapp datorer som övervakade oss och samlade in information om våra tankar och vårt privatliv.

Mycket är kontraproduktivt sedan W95, och den svindlande tekniska utvecklingen har endast till ringa del kommit datoranvändaren till nytta.
Det mesta av resurserna i moderna datorer tycks användas av utomstående aktörer som stater och globala företag, i övervakningssyfte och i syfte att tvinga till sig marknader och affärer.

Jag har 3 datorer med windows 10 och har inget av det där du beskriver. Men så har jag ju inte heller en märkesdator med förinstallerat skit samt snikversionen "windows 10 home", utan vet hur jag ska skräddarsy datorn så som jag vill. Det är knappast windows 10:s fel...
Citera
2021-03-14, 20:15
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Lite sen på pucken

Jag instämmer helt med allt du skriver.
Citera
2021-03-15, 02:47
Medlem
Citat:
Jag håller delvis med. Det fanns en del datorer i svenska hem 1995 och betydligt fler än sju år tidigare.

Däremot tycker jag definitivt inte att man behöver gå tillbaka till 1988 för att se en tydlig skillnad. Åren 1994 och 1995 är viktiga i sammanhanget. År 1994 kunde privatpersoner koppla upp sig med hjälp av modem och 1995 släpptes Windows 95 som på många sätt var revolutionerande. Tiden innan dess var utvecklingen betydligt mindre märkbar.

Med det sagt vill jag påstå att bara skillnaden mellan 1993 och 1995 var mycket stor. Skillnaden mellan 1993 och 1995 är större än den mellan 1988 och 1993 enligt min mening. För de allra flesta fungerade 1988 och 1993 års datorer ungefär likadant medan 1995 års utveckling med Windows 95 var tydlig för vem som helst. (Jag kan inte uttala mig om Mac.)

Att datorer skulle ha varit lika vanliga som kylskåp redan 1995 håller jag däremot inte med om. Det ser jag som kraftigt överdrivet. De flesta äldre som jag kände hade inte dator ens vid millennieskiftet. Betydligt fler hade dator 1995 än 1988 – men så otroligt vanliga var de inte. De flesta jag kände skaffade dator omkring 1997 eller möjligen något år tidigare. Många sprang inte och köpte en dator med Windows det första de gjorde.

Märk dock att jag uttalar mig mer utifrån hur jag tror att vanliga människor uppfattade saker och ting från omkring 1988 till dess att Windows 95 släpptes. Jag tror knappast att många människor var medvetna om några förändringar under den tiden. Vi nördar hade en helt annan uppfattning.

Min erfarenhet av persondatorer 1993 vs 1995 är som följer:

PC 1993. 386SX/16 och 25 med 2 MB RAM och 80 MB HD var "basnivå" i många fall. 286or hade pensionerats. 486SX/25 och 486DX/33 var i princip "standarden" med ett mindre antal 486DX/50. 486DX2/50 och DX2/66 började så smått dyka upp. 4 MB RAM och 120 MB HD var en vanlig konfiguration. Första Pentium 60 MHz släpptes och multimedia (CD-ROM med ljudkort etc) började göra sitt intåg tillsammans med mer grafiskt intensiva spel (1993 får nog betraktas som födelseår för multimedia och filminspirerade spel på allvar).

Mac 1993. 68030 i LC III/Performa 450 ihop med 4-8 MB RAM och 80-120 MB HD var basen i många fall. Snabbaste Macarna detta år var Centris 660AV och Quadra 840AV (den sistnämnda med 40/80 MHz 68040, 66 MHz DSP, 500 MB-1 GB HD etc). CD-ROM började införas som standard. 8 MB RAM som ofta byggdes ut till 16 MB (eller 40 MB) förekom.

PC 1995. 486DX2/66, 4-8 MB RAM och 150-200 MB HD var ofta basen (vissa billigare PC hade 486SX/25 och 4 MB RAM fortfarande). Pentium kom starkt, framförallt Pentium 75 som började bli ni standard (tog över mellanklassen från 486DX2/66). 486DX4/100 fanns som alternativ. Pentium 133 med 8-16 MB RAM och 500 MB HD eller större var toppmodell. Multimediapaket med CD-ROM, ljudkort, högtalare etc fick stort genomslag och köpte man en Pentium ingick detta i de flesta fall, samma gällde 486or (framförallt DX2/66 och DX4/100).

Mac 1995. PowerPC var nu etablerat även om basen utgjordes av Performa 630 med 68040 på 33/66 MHz. Multimedia med CD-ROM var standard detta år och PowerPC 603 anlände för att ta över instegssegmentet och då med 75-100 MHz klockfrekvens. Toppmodellerna 8500/9500 lanserades med PowerPC 604 på 120 och 132 MHz, 8-16 MB RAM (i princip alltid expanderat till 32 MB eller mer) och hårddiskar på 2 GB.

De riktigt stora tekniska förändringarna får absolut sägas ha varit 1993 års inledning av multimediavågen och att 486orna tog över och tryckte ut 386orna samtidigt som Pentium lanserades. På Macsidan skedde liknande process med 68040 och PowerPC. Multimedia och den högre prestandan gjorde också att mjukvaror och spel tog stora kliv framåt och mycket av det vi idag har formades då.

Internet och WWW kom starkt 1994 och 1995 vilket även bidrog till att "surfa" blev det nya heta begreppet vilket tillsammans med "multimedia" blev mycket, mycket viktiga steg.

Att jag betraktar dator som en väldigt vanlig sak 1995 beror inte enbart på alla persondatorer, butiker, tidskrifter och allt utan även på att många andra system hade datoriserats (den processen började på 60-talet och accelerade mycket snabbt när IC-kretsarna dök upp och det således gick att införa datorstyrning på alla möjliga håll och kanter inklusive järnvägsfordon, flygplan och annat).

Dator som "familjeburk" betraktar jag definitivt som mycket vanligt år 1995, framförallt i barnfamiljer förutom bland IT-intresserat folk. Man får inte heller glömma bort att Amigan (fram tills Commodores konkurs) också var ett tämligen vanligt alternativ som hemdator.

Tar vi 1988 var dator fortfarande ett väldigt exklusivt område, 1995 hade vardagligheten anlänt vilket även syntes på alla "nybörjarvänliga" datortidningar i stil med PC Hemma som dök upp.
Citera
2021-03-16, 14:19
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Internet och WWW kom starkt 1994 och 1995 vilket även bidrog till att "surfa" blev det nya heta begreppet vilket tillsammans med "multimedia" blev mycket, mycket viktiga steg.

Det dröjde dock ett bra tag innan Internet blev något för varje hushåll. De flesta människor kopplade inte upp sig vid den tiden.

Tittar vi på svenska förhållanden ser det ut så här, från lanseringen av World Wide Web:

Början av 90-talet:

1991 (då World Wide Web lanserades): 1,2 procent
1992: 1,5 procent
1993: 1,7 procent

Mitten av 90-talet:

1994 (då privatpersoner kunde börja koppla upp sig): 3,4 procent
1995 (då Windows 95 lanserades, vilket skedde i slutet av sommaren): 5,1 procent
1996: 9,0 procent

Slutet av 90-talet:

1997 (då vi ser en nämvärd förändring): 23,7 procent
1998: 33,5 procent
1999: 41,4 procent

Efter millennieskiftet:

2000: 45,7 procent
2005: 84,8 procent
2010: 90,0 procent
2015: 90,6 procent

Vi kan alltså konstatera att 1997 är 90-talets viktigaste år om man ser till hur snabbt man började koppla upp sig (vilket man gjorde när man skaffade dator). Utvecklingen mellan 2000 och 2005 är också mycket tydlig. År 2000 var Internet fortfarande nytt för många, men 2005 var det definitivt något som de allra flesta hade. Därefter balanserade siffrorna upp sig.

Citat:
Att jag betraktar dator som en väldigt vanlig sak 1995 beror inte enbart på alla persondatorer, butiker, tidskrifter och allt utan även på att många andra system hade datoriserats (den processen började på 60-talet och accelerade mycket snabbt när IC-kretsarna dök upp och det således gick att införa datorstyrning på alla möjliga håll och kanter inklusive järnvägsfordon, flygplan och annat).

Dator som "familjeburk" betraktar jag definitivt som mycket vanligt år 1995, framförallt i barnfamiljer förutom bland IT-intresserat folk. Man får inte heller glömma bort att Amigan (fram tills Commodores konkurs) också var ett tämligen vanligt alternativ som hemdator.

Jag håller som sagt med om att 1995 var startskottet för den moderna utvecklingen, men jag håller definitivt inte med att datorer var lika vanliga som kylskåp det året. Jag minns mycket hellre på 1997 som ett viktigt år. Jag rörde mig i kretsar där normalt datorintresserade, utan expertkunskap, var i majoritet. Även där var det 1997 som det verkligen började röra på sig på riktigt.

Att du uppfattade det annorlunda gissar jag beror mer på att du har en helt annan och mycket bredare erfarenhet av datorer i sammanhang där vanligt folk inte ens tänkte på att de fanns.
Citera
2021-03-16, 14:21
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Tar vi 1988 var dator fortfarande ett väldigt exklusivt område, 1995 hade vardagligheten anlänt vilket även syntes på alla "nybörjarvänliga" datortidningar i stil med PC Hemma som dök upp.

Det håller jag med om. Jag tycker dock ändå att 1988 och 1993 har mycket mer gemensamt än 1993 och 1995 (eller ens 1994). Då tänker jag på hur vanligt folk, utan något utpräglat datorintresse, såg på det. Vid den tiden kunde privatpersoner inte ens koppla upp sig.

Kuriosum: jag kan fortfarande relatera relativt väl till 1995 och hur världen såg ut då. Att relatera till 1993 känns mycket svårare.
Citera
2021-03-16, 15:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det håller jag med om. Jag tycker dock ändå att 1988 och 1993 har mycket mer gemensamt än 1993 och 1995 (eller ens 1994). Då tänker jag på hur vanligt folk, utan något utpräglat datorintresse, såg på det. Vid den tiden kunde privatpersoner inte ens koppla upp sig.

Kuriosum: jag kan fortfarande relatera relativt väl till 1995 och hur världen såg ut då. Att relatera till 1993 känns mycket svårare.
När Windows95 kom blev det mycket enklare att koppla upp sig då TCP-IP var inbyggt där. När man körde Win3.11 så var det krångligare att ansluta sig så TCP-IP fick läggas in manuellt på ett helt annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in