2021-05-14, 23:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det här visar hur otroligt lite du förstår vad en pandemi är...

Att hoppas en kvasi-medicin ska erövra världen såhär 500 dagar in i en pandemi när vi har vaccin som skyddar till 90% mot allvarlig sjukdom och död...

Oh geez.
Var finns vaccinet?
Det finns ju inte ens i Sverige i tillräcklig mängd så hur tror du det ser ut i andra länder som inte har råd med 600:- kronor per medborgare för vaccination?
Citera
2021-05-14, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det finns inget krav på pcr-test vid inresa till Sverige idag vad jag vet, var kan man läsa om det?
Är det kanske något nytt krav du vill införa?

Vad jag vet finns det inga krav alls när jag reser in, jag har i alla fall inte behövt visa något testresultat.

Det är för att du är svensk medborgare. För icke svenska medborgare krävs negativt test. Antigen eller PCR.

Allt detta ska skrotas då det inte fyller någon funktion.
Citera
2021-05-14, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ejejj
Menar du att ökade restriktioner inte påverkar smittspridningen? Menar du därmed att människor inte träffas mindre med restriktioner, eller att viruset inte sprids när människor träffas?

Utan UK-varianten hade vi antagligen klarat oss utan restriktioner redan idag, och utan Indien-varianten skulle vi antagligen klara oss bra utan restriktioner om två-tre månader.

Jag gissar dock tyvärr att Indien-varianten snart tar över även i Sverige, och att vi pga den kommer få leva med restriktioner betydligt längre än om den inte hade funnits. Det är detta som är tråkigt och oroande.

Helt rätt. Pandemin har sin stilla gång oavsett om Kalles korvkiosk stänger klockan 20:30 eller inte.
Restriktionerna naggar som bäst i kanten av denna pandemi. I stort har de sin gång oavsett. Och det är ju det vi också ser överallt.

Kurvorna går upp och ner utan att man ändrar restriktioner överhuvudtaget. Så pandemin lever sitt eget liv ändå.

Våra restriktioner kommer vara helt borta i September. Och redan om 2 veckor börjar vi avveckla det här tramset. Det är bra.

Vaccinet fungerar på Indien-varianten så du kan vara lugn. Sluta panika.
Citera
2021-05-14, 23:45
Medlem
Citat:
Var finns vaccinet?
Det finns ju inte ens i Sverige i tillräcklig mängd så hur tror du det ser ut i andra länder som inte har råd med 600:- kronor per medborgare för vaccination?

Ja inte kommer nån jävla kvasi-medicin lösa någonting om du tror det. Herregud.

De som inte har råd med vaccin får vaccin genom Covax.
Citera
2021-05-15, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ejejj
Eh, va? Menar du att den totala smittspridningen i UK sjunker och att det därför inte spelar någon roll att spridningen av den indiska varianten ökar?

Att spridningen av den indiska varianten ökar, samtidigt som spridningen av andra varianter sjunker, är ju ett tydligt tecken på att den indiska är mycket mer smittsam. Alternativt inte påverkas lika mycket av vaccin.

Både och skulle jag tro. I England erkänner man nu öppet att dubbelmutanten från Indien sprider sig kanske dubbelt så effektivt som deras egen farsot. Och det kommer fler och fler rapporter om fullvaccinerade som dör i helvetets kval där nere i Indien.

Man kanske har en chans om man fått två doser av ett mrna-vaccin men alla de 65+ som på Tegnells order tvingats ta Astras fulvaccin, de lär snart få lära sig en liten läxa.
Citera
2021-05-15, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Både och skulle jag tro. I England erkänner man nu öppet att dubbelmutanten från Indien sprider sig kanske dubbelt så effektivt som deras egen farsot. Och det kommer fler och fler rapporter om fullvaccinerade som dör i helvetets kval där nere i Indien.

Man kanske har en chans om man fått två doser av ett mrna-vaccin men alla de 65+ som på Tegnells order tvingats ta Astras fulvaccin, de lär snart få lära sig en liten läxa.

Vilket då skulle vara att ca 60% skydd innebär att man fortfarande löper viss risk att bli sjuk, men att det i de allra flesta fall innebär ett betydligt mildare sjukdomsförlopp än om inte varit vaccinerad? Jo, det är ju inte helt fel om folk fattar detta.

Att vissa fullvaccinerade kommer att dö är dock ofrånkomligt, inget vaccin skyddar till 100%. Något som också kan vara bra att få folk att inse så de har realistiska förväntningar...
Citera
2021-05-15, 00:57
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Istället för att hävda och vara dryg så vore det bra om du kan styrka dina påståenden

Citat:
Allt för många tycks tror att anekdotisk bevisföring är jättebra.

Jag har också läst/hört något liknande, men minns inte var.
Ja. det är allvarligt menat och jag kan inte återfinna detta.

Delaying second Pfizer vaccines to 12 weeks significantly increases antibody responses in older people, finds study
https://www.birmingham.ac.uk/news/latest/2021/05/covid-pfizer-vaccination-interval-antibody-response.aspx

Denna studie är ny, så det var inte den jag tänkte på, men i alla fall.
Citera
2021-05-15, 01:25
Medlem
Citat:

Nej, de erkänner ingenting. De har ingen aning om hur väl den Indiska varianten sprider sig då inga studier finns.

Fullvaccinerade dör i Sverige också. Så kommer det alltid att vara när man vaccinerar. 1 av 10 kommer dö i alla fall.

Astra Z har utplånat viruset i UK. Ett mycket bra vaccin med andra ord. Mycket, mycket gott skydd. Precis som Pfizer.
Citera
2021-05-15, 02:39
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Många 65+ har vägrat AZ och väntar hellre tills de kan få Pfizer´s eller Moderna´s
Citera
2021-05-15, 02:53
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Delaying second Pfizer vaccines to 12 weeks significantly increases antibody responses in older people, finds study
https://www.birmingham.ac.uk/news/latest/2021/05/covid-pfizer-vaccination-interval-antibody-response.aspx

Denna studie är ny, så det var inte den jag tänkte på, men i alla fall.

Tack för länken , liten studie gjord på gruppen 80+ men helt klart intressant resultat. Fanns även med bra länkar där de kommer att studera detta mer framöver även med andra godkända vaccin.
Citera
2021-05-15, 02:58
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja det är ju resultatet av en pandemi ja. Både här och i resten av världen med några få undantag.

Det andra STORA problemet är restriktionerna som tar död på lika många människor runt om i världen
(enligt beräkningar) som själva viruset kommer att göra. Unga människor.

Det TREDJE stora problemet som restriktionerna medför är att folk skiter i att uppsöka sjukvård för cancer och andra sjukdomar som kommer få bedrövliga konsekvenser för lång tid framåt.

Allt för patetiska restriktioner som varken gör till eller från.

Du har fel igen. Folk skiter inte i att uppsöka vård pga restriktioner utan för smittorisken
Citera
2021-05-15, 05:42
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du har fel igen. Folk skiter inte i att uppsöka vård pga restriktioner utan för smittorisken

Japp. Folk är så förbannat hjärntvättade av mediaviruset att de hellre dör av cancer än riskerar att smittas av "covid".

På allvar, så dumma i huvudet, så lättmanipulerade är folk idag. Aldrig i världshistorien har vi skådat en så gigantisk masspsykos som denna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in