2021-05-14, 19:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Usch ja det är precis så som jag också ser det hela händelseförloppet framför mig. Ångesten i hennes dödsdans när han står där och matar runt slagen i allt hat.

Enligt rättsläkarn var hon vital (levande) under alla slagen men att hon bara var vid liv max till någon timme efteråt. (Typ i närheten av 1 timme annars hade hon sagt några)

Något säger mig att han vid någon tidpunkt efter överfallet återvände dit under natten och försäkrade sig om att hon faktiskt var kliniskt död.
För han kunde inte riskera att hon överlevde.
Om hon överrumplas bakifrån så tar hon sig ingen vägen.
Stängsel framåt, mördaren förhindrar reträtt.
Överraskad och inte förväntat är vad jag tror.
Slag snett bakifrån, mer mot vänstra sidan huvudet.

Det du skriver sist har jag funderat på ur flera vinklar. Att återvända men då utifrån ringen.

Omlottringen är det nåt med, Reviews var inne på en provisorisk frierring då de är justerbara.
Skulle inte förvåna mig om det fanns en inskription om Kilimanjaro, LWD eller nåt dyl.
Varför skulle just den försvinna annars?

Jag har även funderat utifrån det HD säger; hoppas hon är död.
- Hatar så hon tappar all rim och reson.
Det är väldigt övermaga ord från HD, dels som sjuksköterska där hon står med risk att nån patient överhör vad hon säger i korridoren - och dels äckligt ego i relation till de oroliga barnen.
Om nån försvinner sen ett par timmar är väl inte död det första som kommer i tanken heller, speciellt om hon tog cacher på dygnets alla timmar.

Sen finns då hypotesen att hon vet att han varit ute på en mission, men vet inte utfallet.
Om mer inblandad än "bara" hatiskt förvriden i skallen. För hatar gör hon, bortom normalitet.
Senast redigerad av develi 2021-05-14 kl. 19:32.
Citera
2021-05-14, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Hon är pigg så därför anstiftar hon mord? Hon orkade inte när hon var trött?

Nej så löjligt är det inte att diskutetera de personerna från fler perspektiv än ditt.

Och till skillnad mot dig vill jag ta reda på hur det egentligen ligger till med de personer du nämner.

Skriva HD:s levnadshistoria m h a utdrag ur fupen kan alla. Du sticker ut hakan men blir närmast barnsligt upprörd så snart någon ifrågasätter med ens ett litet argument eller fråga.

Hon har ljugit för SD om JS. Hon har skilt sig efter att ha blivit bedragen. Hon har synpunkter och har bråkat med den som mannen bedrog henne med. Nånstans där hittar du ett motiv. Jag ser det inte.
Däremot har hon kanske motiv att hålla tyst om något efter mordet. Då pga SD:s utsvävningar. Där kan man nog komma längre i ”levnadsporträttet” än hitta motiv till mord.

Ja allt det har alla fattat för länge sen. Tänker mest om du ska komma fram till nån poäng efter alla inlägg om henne eller om det stannar vid dina egna misstankar om vad hon evtl KAn ha hittat på?

Hon blir ju inte mer skyldig för att du upprepar ur fupen hur hon inlett relation i samband med skilsmässan och andra ”hemskheter”.

Jag försvarar henne inte men du kan inte idiotförklara alla som argumenterar mot dig. Rätt bra då dessutom.

HD har ältats i tre år men jag ser fram emot den dag då du kommer med nåt nytt om henne. För än så har så inte skett som går att dra några slutsatser av om vad hon evtl är skyldig till.

Själv har jag kikat mest på den huvudmisstänkte och tilltalade. Det har gett mer känner jag.

Att bara kika på SD? Då blir detknappast någon helhet.

Iom din totala brist på logik om händelserna den elfte maj har du visat att du ibland inte drar samma slutsats som en del gör i tråden. Mållgans och allt den elfte vara bara nått att negligera. Nu ska HD negligeras, därför du kräver bevis osv.

Jag konstaterar torrt att det finns två med dåligt minne i FUP. Det finns mycket i FUP som inte direkt målar HD i bra dager. Men hey, du tycker det är orelevant. Bra jobbat.
Citera
2021-05-14, 19:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Försökt säga det inlindat tidigare i tråden, ett par gånger.
Varför testar de jäv emot björn? Varför är Björn illa omtyckt bland medarbetare och vissa, som jobbar emot dem osv.
Han har fattat en del konstiga beslut både som "domare" och arbetsledare. Han har även blivit anklagad för sexism.

Jag spekulerar lite friskt nu, han ogillade de kvinnliga åklagarna och det ger ett domslut som i vissa stycken känns ologiska. En del fel slutsatser och missar av "domaren". Till de som nu ryter och ska bli arg, domaren styr mycket sv vad nämndemännen tycker.

Jag får väl först säga att jag inte har erfarenhet av att läsa domar.

Jag reagerade dock lite negativt redan från start, då jag hörde hur han utbrast efter rättegångens slut: Nu ska vi göra juridik av det här (något åt det hållet).

I mina öron lät det lite som att det var inte det som hade hänt innan. Jag är väl överkänslig här och övertolkar.

Jag reagerade också på att han hade en något lättsam ton (kanske inte är fel) när han började med att "berömma" en av personerna som satt brevid honom som den person som fixat med ljudtekniken när Lenas kompis J skulle höras från England. Inte heller fel kanske, men jag upplevde det lite som en "show". Det var även något annat som jag nu inte minns länre som han frågade om, som jag tyckte att han kunde ha haft en mer professionell hållning till situationen.

Det är ändå ett allvarligt brott och en allvarlig situation. Jag upplevde honom som en showman. Nu är jag väldigt osaklig, men jag blev rent av irriterad på honom och tänkte på honom som en sprätt. Ja. jag vet. Inte snyggt av mig, men det blir känslosamt det här med mordet på Lena.

Jag vet inget om BL i ö.

Kanske (förmodligen) blev jag meer negativ till hans attityd, eftersom SD blev frikänd.

Jag försöker applicera situationen på en annan situation där du ska få din dom, t ex om en allvarlig diagnos.

Då vill du bli bemött med värdighet och allvar. Det är inte läkaren som är huvudpersonen, utan du, dina anhöriga och allt som det innefattar. Då är det inte läge att berömma en yngling som råkar sitta där för att han fixade ett bra rum eller liknande, när du eller din anhöriga får sin dödsdom. Haltande jämförelse, jag vet, men jag blev riktigt arg.

Ännu argare blev jag när jag läste domen, som fortsatte i samma anda.

Han må vara noggrann och säkert inget dumhuvud. En hel del missuppfattningar bör nog läggas till åklagarna och utredningen. Inte lätt att hänga med i de IT- tekniska delarna. Inte heller är det solklart att indicierna är tunga nog för fällande dom. Men att såda varenda indice vid fotknlarna på det hr sättet, då finns det ju ingen rimlig chans att någonsin komma till fällande dom i ett indiciemål?

Men som sagt, jag har ingen erfarenhet och har inget att jämföra med, och vet inget om BL i princip.
Citera
2021-05-14, 19:30
Medlem
Citat:
Varför testar de jäv emot björn? Varför är Björn illa omtyckt bland medarbetare och vissa, som jobbar emot dem osv.
Han har fattat en del konstiga beslut både som "domare" och arbetsledare. Han har även blivit anklagad för sexism.

Jag spekulerar lite friskt nu, han ogillade de kvinnliga åklagarna och det ger ett domslut som i vissa stycken känns ologiska. En del fel slutsatser och missar av "domaren". Till de som nu ryter och ska bli arg, domaren styr mycket sv vad nämndemännen tycker.

Vilket CV!

Ja dessa typer förekommer i alla samhällsskikt och sammanhang.

Vad är det nu de säger? Kan man inte vara en bra förebild får man nöja sig med att bli ett varnande exempel.

Vet inte om det finns något lindrigt sätt att säga det på.
Citera
2021-05-14, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag får väl först säga att jag inte har erfarenhet av att läsa domar.

Jag reagerade dock lite negativt redan från start, då jag hörde hur han utbrast efter rättegångens slut: Nu ska vi göra juridik av det här (något åt det hållet).

I mina öron lät det lite som att det var inte det som hade hänt innan. Jag är väl överkänslig här och övertolkar.

Jag reagerade också på att han hade en något lättsam ton (kanske inte är fel) när han började med att "berömma" en av personerna som satt brevid honom som den person som fixat med ljudtekniken när Lenas kompis J skulle höras från England. Inte heller fel kanske, men jag upplevde det lite som en "show". Det var även något annat som jag nu inte minns länre som han frågade om, som jag tyckte att han kunde ha haft en mer professionell hållning till situationen.

Det är ändå ett allvarligt brott och en allvarlig situation. Jag upplevde honom som en showman. Nu är jag väldigt osaklig, men jag blev rent av irriterad på honom och tänkte på honom som en sprätt. Ja. jag vet. Inte snyggt av mig, men det blir känslosamt det här med mordet på Lena.

Jag vet inget om BL i ö.

Kanske (förmodligen) blev jag meer negativ till hans attityd, eftersom SD blev frikänd.

Jag försöker applicera situationen på en annan situation där du ska få din dom, t ex om en allvarlig diagnos.

Då vill du bli bemött med värdighet och allvar. Det är inte läkaren som är huvudpersonen, utan du, dina anhöriga och allt som det innefattar. Då är det inte läge att berömma en yngling som råkar sitta där för att han fixade ett bra rum eller liknande, när du eller din anhöriga får sin dödsdom. Haltande jämförelse, jag vet, men jag blev riktigt arg.

Ännu argare blev jag när jag läste domen, som fortsatte i samma anda.

Han må vara noggrann och säkert inget dumhuvud. En hel del missuppfattningar bör nog läggas till åklagarna och utredningen. Inte lätt att hänga med i de IT- tekniska delarna. Inte heller är det solklart att indicierna är tunga nog för fällande dom. Men att såda varenda indice vid fotknlarna på det hr sättet, då finns det ju ingen rimlig chans att någonsin komma till fällande dom i ett indiciemål?

Men som sagt, jag har ingen erfarenhet och har inget att jämföra med, och vet inget om BL i princip.

Jag bara konstaterar det jag skrev. Han är speciell, många källor säger samma sak.

Sedan kan man missförstå i absurdum, sett en del domar där det förekommit. Dock då det gäller att få en friande dom.

Björn är egentligen mitt största hopp och tro att det blir en gällande dom i TR.
Citera
2021-05-14, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Vilket CV!

Ja dessa typer förekommer i alla samhällsskikt och sammanhang.

Vad är det nu de säger? Kan man inte vara en bra förebild får man nöja sig med att bli ett varnande exempel.

Vet inte om det finns något lindrigt sätt att säga det på.

De finns överallt. Mer tidigare inom juridiken förut, de som studerade under sextio och sjuttio talet. De sa att minst hälften hade en autism diagnos. Kan iofs vara bra om man ska tolka lagen ordagrant.
Men rättsväsendet i Sverige är inte vara lagtext, du har praxis och förarbeten och även litteratur som ska bakas ihop till rättvisa.
Citera
2021-05-14, 19:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Hon är pigg så därför anstiftar hon mord? Hon orkade inte när hon var trött?

Nej så löjligt är det inte att diskutetera de personerna från fler perspektiv än ditt.

Och till skillnad mot dig vill jag ta reda på hur det egentligen ligger till med de personer du nämner.

Skriva HD:s levnadshistoria m h a utdrag ur fupen kan alla. Du sticker ut hakan men blir närmast barnsligt upprörd så snart någon ifrågasätter med ens ett litet argument eller fråga.

Hon har ljugit för SD om JS. Hon har skilt sig efter att ha blivit bedragen. Hon har synpunkter och har bråkat med den som mannen bedrog henne med. Nånstans där hittar du ett motiv. Jag ser det inte.
Däremot har hon kanske motiv att hålla tyst om något efter mordet. Då pga SD:s utsvävningar. Där kan man nog komma längre i ”levnadsporträttet” än hitta motiv till mord.

Ja allt det har alla fattat för länge sen. Tänker mest om du ska komma fram till nån poäng efter alla inlägg om henne eller om det stannar vid dina egna misstankar om vad hon evtl KAn ha hittat på?

Hon blir ju inte mer skyldig för att du upprepar ur fupen hur hon inlett relation i samband med skilsmässan och andra ”hemskheter”.

Jag försvarar henne inte men du kan inte idiotförklara alla som argumenterar mot dig. Rätt bra då dessutom.
Citat:
Själv har jag kikat mest på den huvudmisstänkte och tilltalade. Det har gett mer känner jag.
Vad du kikar på och selektivt försvarar för personer ger jag inte ett vitten för.

Hittillls har inte dina argument imponerat vare sig det gäller helgen 11-12 maj i ändamål att friskriva SD kopplat till planering - och det samma gäller mordkvällen då han ser till att vara Örebros mest upptagna person.
En helt vanlig dag för SD enligt dig.

Du har tänkt dig nåt mer affektutlöst i paritet med dråp vilket jag överhuvudtaget inte ser som relevant.
Bland annat.

För övrigt kollar jag på HD, förankrat i FUP - med tanke på hur nöjd hon ser ut efter mordet, kommer med rena rövarhistorierna och har motiv.
Även utifrån perspektivet att SD är helt paranoid att hon ska lämna honom för gott.

En tredje orsak är att det finns en minimal undersökning i FUP som berör cacher - för att BP handlar om en plats hon tänker leverera en ny burk när paret är i USA.
En resa HD är fixerad vid för återförening.
Ett krig som HD initierar, en plats hon besöker två ggr, ett hot som JG påstår hon sagt i tiden upp till mordet.
Eftersom hon fabricerar en hel del lögner så är det möjligen ännu en chans att få elda i brasan kring LW.
Citat:
HD har ältats i tre år men jag ser fram emot den dag då du kommer med nåt nytt om henne. För än så har så inte skett som går att dra några slutsatser av om vad hon evtl är skyldig till.
Kanske kollar jag i tre år till, har kollat henne i fyra månader personligen.
Detvetjainte än.
Senast redigerad av develi 2021-05-14 kl. 19:58.
Citera
2021-05-14, 19:53
Medlem
Citat:
Att bara kika på SD? Då blir detknappast någon helhet.

Iom din totala brist på logik om händelserna den elfte maj har du visat att du ibland inte drar samma slutsats som en del gör i tråden. Mållgans och allt den elfte vara bara nått att negligera. Nu ska HD negligeras, därför du kräver bevis osv.

Jag konstaterar torrt att det finns två med dåligt minne i FUP. Det finns mycket i FUP som inte direkt målar HD i bra dager. Men hey, du tycker det är orelevant. Bra jobbat.

Läste du ens vad jag skrivit. Jag försöker nyansera bilden lite för att få klarhet. Det brukar underlätta i jakten på sanningen.

Sen skrev jag ”mest kikat”. Inte ”bara kikat” på SD.
Ja jag kräver lite mer bevis än att hon är pigg och även arg på LW.
Sen läste nog t o m du att jag misstänker att hon är delaktig i något efter mordet som kan ligga henne till last.

Därför borde hon ha klippt med SD i direkt anslutning till mordet så snart han närmade sig henne med något som berör det. Att hon ha skiljt sig med massa turer kan inte ligga henne till last det ser nog inte ens åklagaren som en försvårande omständighet hur gärna hon än ville det en gång i tiden.
Citera
2021-05-14, 20:12
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag reagerade på det i domen, hur jag upplevde att domen inte var riktigt objektiv, utan blev närapå ett personangrepp på åklagaren.

Min tanken då var mest att det är väl vanligt att gm gömmer mordvapnet, förstör det eller liknande, precis som att mobiler också gör det.

Det var väl precis det där att rättläkaren skulle ha gjort någon bedömning om sår skadan i förhållande till ett möjligt mordvapen och skadorna i trädet som jag inte minns att rättsläkaren gjorde något uttalande om eller koppling till.
Dels fanns det fel i domen där de hade missuppfattat sakuppgifter och dels var domen väldigt mästrande mot åklagaren.
Hon kritiserades för saker som hade hänt innan hon blev inblandad.
Jag fick uppfattningen att de hade haft tidigare konflikter och du ville domaren ge igen på ett väldigt barnsligt sätt.
Citat:

Det tror jag också.
Antingen hade domaren problem med just den här åklagaren eller också har han ett generellt problem med kvinnliga åklagare i allmänhet.
Han anställde väl en domare som var dömd för kvinnomisshandel.
Det är i min bok inte riktigt normalt beteende.
Citera
2021-05-14, 20:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Läste du ens vad jag skrivit. Jag försöker nyansera bilden lite för att få klarhet. Det brukar underlätta i jakten på sanningen.

Sen skrev jag ”mest kikat”. Inte ”bara kikat” på SD.
Ja jag kräver lite mer bevis än att hon är pigg och även arg på LW.
Sen läste nog t o m du att jag misstänker att hon är delaktig i något efter mordet som kan ligga henne till last.

Därför borde hon ha klippt med SD i direkt anslutning till mordet så snart han närmade sig henne med något som berör det.
Citat:
Att hon ha skiljt sig med massa turer kan inte ligga henne till last det ser nog inte ens åklagaren som en försvårande omständighet hur gärna hon än ville det en gång i tiden.
Nyansera lite?
Ge dig nu med trams.
Fetat är ren bullshit och grav trivialisering.
Om ett motiv ska framträda så krävs att tingen läggs ihop.
Speciellt om det rör sig om anstiftan och bevisningen i dagsläget inte räcker till.
Det handlar om motiv och indicier, om hon ljuger och varför.

Det lär inte leda till fällande dom.
Det handlar om att titta på kartläggning och sammanhang.

Vid inidciemål rör det sig inte enbart om hard core ang bevisning (digitala spår, avsatt dna, mordvapen). Det finns tyvärr flera kvinnor som klarar sig för att de förkastas för tidigt, stoppad i en viss nisch och det daltas - och friad i brist på bevisning säger inte ett skit såtillvida inte vederbörande har ett starkt alibi.
Citera
2021-05-14, 20:24
Medlem
develis avatar
Citat:
De finns överallt. Mer tidigare inom juridiken förut, de som studerade under sextio och sjuttio talet. De sa att minst hälften hade en autism diagnos. Kan iofs vara bra om man ska tolka lagen ordagrant.
Men rättsväsendet i Sverige är inte vara lagtext, du har praxis och förarbeten och även litteratur som ska bakas ihop till rättvisa.

... Exakt vad jag tänkte när jag läste domen då den kom ut.
Vad är det för fel på den som skriver?
Hahaha.

Låg central koherens och att bokstavstolka snarare än se helhet (mer subjektivt än objektivt).
Senast redigerad av develi 2021-05-14 kl. 20:27.
Citera
2021-05-14, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om hon överrumplas bakifrån så tar hon sig ingen vägen.
Stängsel framåt, mördaren förhindrar reträtt.
Överraskad och inte förväntat är vad jag tror.
Slag snett bakifrån, mer mot vänstra sidan huvudet.

Det du skriver sist har jag funderat på ur flera vinklar. Att återvända men då utifrån ringen.

Omlottringen är det nåt med, Reviews var inne på en provisorisk frierring då de är justerbara.
Skulle inte förvåna mig om det fanns en inskription om Kilimanjaro, LWD eller nåt dyl.
Varför skulle just den försvinna annars?

Jag har även funderat utifrån det HD säger; hoppas hon är död.
- Hatar så hon tappar all rim och reson.
Det är väldigt övermaga ord från HD, dels som sjuksköterska där hon står med risk att nån patient överhör vad hon säger i korridoren - och dels äckligt ego i relation till de oroliga barnen.
Om nån försvinner sen ett par timmar är väl inte död det första som kommer i tanken heller, speciellt om hon tog cacher på dygnets alla timmar.

Sen finns då hypotesen att hon vet att han varit ute på en mission, men vet inte utfallet.
Om mer inblandad än "bara" hatiskt förvriden i skallen. För hatar gör hon, bortom normalitet.

Ja tanken har absolut slagit mig att LW haft en ”avsiktsring” från SD.

Oavsett om den varit med eller utan inskription har den haft ett symbolvärde för de två. Och en klar anledning för SD att avlägsna den en gång för alla.

Tänker då om han kan nuddat till den andra ringen och lämnat DNA när han plocka av omlottringen?

Kommer du ihåg om dessa satt bredvid varandra?

Märker att det är många detaljer jag glömmer med tiden.

Angående HD tror jag inte hon är skyldig till själva mordet. Det är SD ensam om (i min värld).

Jag tror absolut hon är fylld och så färgad av allt
hat mot LW att hon inte alltid tänker klart. Flera års undertryckta självkänslor och victim blaming från SD har gett HD en syn på LW med oproportionerlig skuld i det hela. Kanske den enda skyldiga i hennes värld.

Jag tror hon var helt ärlig när hon sa att hon hoppades hon var död. Och jag tror det varit ett riktigt stort nöje för henne och jävlas med LWs av/på loggade casher.
Jag tror hon njuter med och mäta sig med LW i fråga av uppmärksamhet av män. Jag tror hon fortfarande är djupt besatt av hat mot LW.

Vidare tror jag att hon indirekt och ovetande triggade SD till mordet när hon flyttade. Varför även Telegram initieras mellan SD och LW 1 april.

Jag tror HD är ”patologiskt lojal” och i flera år duperad av SD och hans sjuka offerliknande ”hittepåhistorier”.

Jag tror hon varit ytterst naiv och godtrogen gentemot SD. Han har manipulerat henne från dag 1 i detta fallet och fått henne att gå hans ärenden med diverse lögner och städerier etc.
Jag är inte så säker på att hon då exakt visste vad hon egentligen gjorde. Jag tror SD kan ha lagt upp det som en skrämseltaktik typ ”att du måste göra/säga detta och detta för annars kan jag åka dit och då rasar vårt liv och jag är ju oskyldig”. För ja jag tror inte SD erkänt mordet för någon, inte ens HD.

När poletten trilla ner för HD tror jag var när hon började diskuteras i denna tråden.

Idag vet hon definitivt att hon skyddat och fortsätter skydda en mördare.

Det är vad jag tror just nu om HD. Men det har ändrats och kan ändras igen.

Haha blev nästan en hel följetong!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in