Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Inte förvånande om detta stämmer. Rasismen i Israel är väl komplex. Man måste se ner på araberna, för att rättfärdiga sig, eller så agerar man som man gör, för att man är ideologisk rasist från början.
Jag har alltid tagit för givet att sionisterna ser ner på araberna och at den judiska självgodheten och elitismen är lätt att blottlägga. Det är en intressant situation ... när sionisterna äntligen fick ett eget land, visade de sin fascistiska och oempatiska sida snabbt ...
Jag påstår fö inte att araberna är bättre. De är lika bedrövliga, på sitt sätt.
Men det är inte alls konstigt. Jag är inte emot nationalistiska rörelser. Tvärtom kanske vi behöver mer av den varan i Sverige. Men sionism har sina rötter i de nationalromantiska strömningarna i Europa på 1800-talet. Vissa av dem utvecklades till riktigt obehagliga rörelser som vi alla vet. Sionismen skiljer sig från de andra genom att judarna inte hade något land så man tänkte upp det framtida Israel.
Som sagt, nationalism är bra tycker jag men man bör hålla koll på utvecklingen för den kan bli riktigt obehaglig.
Här måste man kanske nämna att sionismen dessutom sågs som heretiska tankegångar hos de flesta religiösa judar fram till WWII. Att gå emot Gud som har förvisat judarna från deras land och ta saken i egna händer och skapa ett nytt Israel var otänkbart särskilt för ortodoxa judar. Efter kriget gjorde judarna som de alltid har gjort en pragmatisk tolkning av de sionistiska drömmarna och då blev det religiöst okej att verka för det nya landet.
Jag ser det också som att det kanske var en nödvändig lösning efter WWII att ge judarna ett eget land men på det sättet det gjordes lämnar en hel del övrigt att önska. Dagens situation är dessutom helt oacceptabel. Till skillnad mot andra som vill se ett utplånat Israel så tror och tycker jag att landet har en framtid. Man har t.ex. en unik blandning av förståelse för det traditionella religiösa samhället - det islamistiska, det judiska och det kristna - och demokratins plats i detta. Men för att det ska fungera måste framförallt israelerna göra upp med den politik som förs idag.
Jag vill alltså se en enstatslösning. Ett stor-Israel eller varför inte ett stor-Palestina? Namnet på det framtida landet går ju att diskutera och besluta om i demokratisk ordning.