2021-05-14, 18:28
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
För att de är en sekulär demokrati och inte en Islamistisk dödskult?
Och det skulle vara en garanti för att förnuftigt användande av kärnvapen..?
Iran vet vad som skulle hända om Israel blev hårt pressade. Kärnvapen är framförallt en påtryckningsmetod, i andra hand ett reellt vapen. Fråga invånarna i Hiroshima och Nagasaki.
Citera
2021-05-14, 18:29
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Bosättarna är rädda https://www.expressen.se/nyheter/raketen-slog-ner-i-deras-hus-radda-hela-tiden/
Det ska de vara. Det kostar att stjäla andras mark.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Inte förvånande om detta stämmer. Rasismen i Israel är väl komplex. Man måste se ner på araberna, för att rättfärdiga sig, eller så agerar man som man gör, för att man är ideologisk rasist från början.

Jag har alltid tagit för givet att sionisterna ser ner på araberna och at den judiska självgodheten och elitismen är lätt att blottlägga. Det är en intressant situation ... när sionisterna äntligen fick ett eget land, visade de sin fascistiska och oempatiska sida snabbt ...

Jag påstår fö inte att araberna är bättre. De är lika bedrövliga, på sitt sätt.
Men det är inte alls konstigt. Jag är inte emot nationalistiska rörelser. Tvärtom kanske vi behöver mer av den varan i Sverige. Men sionism har sina rötter i de nationalromantiska strömningarna i Europa på 1800-talet. Vissa av dem utvecklades till riktigt obehagliga rörelser som vi alla vet. Sionismen skiljer sig från de andra genom att judarna inte hade något land så man tänkte upp det framtida Israel.

Som sagt, nationalism är bra tycker jag men man bör hålla koll på utvecklingen för den kan bli riktigt obehaglig.

Här måste man kanske nämna att sionismen dessutom sågs som heretiska tankegångar hos de flesta religiösa judar fram till WWII. Att gå emot Gud som har förvisat judarna från deras land och ta saken i egna händer och skapa ett nytt Israel var otänkbart särskilt för ortodoxa judar. Efter kriget gjorde judarna som de alltid har gjort en pragmatisk tolkning av de sionistiska drömmarna och då blev det religiöst okej att verka för det nya landet.

Jag ser det också som att det kanske var en nödvändig lösning efter WWII att ge judarna ett eget land men på det sättet det gjordes lämnar en hel del övrigt att önska. Dagens situation är dessutom helt oacceptabel. Till skillnad mot andra som vill se ett utplånat Israel så tror och tycker jag att landet har en framtid. Man har t.ex. en unik blandning av förståelse för det traditionella religiösa samhället - det islamistiska, det judiska och det kristna - och demokratins plats i detta. Men för att det ska fungera måste framförallt israelerna göra upp med den politik som förs idag.

Jag vill alltså se en enstatslösning. Ett stor-Israel eller varför inte ett stor-Palestina? Namnet på det framtida landet går ju att diskutera och besluta om i demokratisk ordning.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
landet 7miljoner palestinier lever på

Något fantasiland eller? Det bor 5 miljoner palestinier i palestina.
Citera
2021-05-14, 18:30
Medlem
Enligt expressen utrikeskorrespondent Arne Lapidus som befinner i i Israel så har det Israeliska folket tröttnat på raketanfall från hamas och hoppas på att IDF tar till hårdhandskarna i gaza.
Citera
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oasble
För att Israel ses som USAs ’51’ delstat.
Jo, jag har förstått det. Israel är en viktig bundsförvant i det oljerika Mellanöstern.
Citera
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
sant men så har många kärnvapen länder, det var poängen tex usa, ryssland kina england frankrike osv.

Poängen är att de länderna du räknar upp, går att lita på att de lever efter terror-balansen. (du kärnvapenbombar inte mig, så kärnvapenbombar jag inte dig)

Men med en dödskult-religion. Där martyrdöden är eftersträvansvärd, går det inte att lita på längre.

Iran kan mycket väl komma att kärnvapenbomba andra länder, även om de blir bombade själva i retur. Religiösa galningar ska helst inte ha kärnvapenbomber.
Citera
2021-05-14, 18:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men...nej...
Sverige har aldrig haft "en av världens starkaste försvar". Var har du fått det ifrån..?

Sverige var rankat 5e starkaste kustförsvaret i världen. Bara Sydkorea som jag kommer ihåg på listan som var rankat högre. Vi spenderade 5% av BNP på försvaret då.
Citera
2021-05-14, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Något fantasiland eller? Det bor 5 miljoner palestinier i palestina.

och 2 miljoner inom "israel" kan du räkna?
Citera
2021-05-14, 18:32
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du menar att det är OK när araber stjäl mark men inte när judar gör det eller hur? För man kan ju inte tolka det på annat sätt.
Du är bra på att kasta halmgubbar.
Citera
2021-05-14, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Iran kan mycket väl komma att kärnvapenbomba andra länder, även om de blir bombade själva i retur. Religiösa galningar ska helst inte ha kärnvapenbomber.

finns inget belägg på det, ren trams.
Citera
2021-05-14, 18:33
Medlem
5 israeliska soldater skadade i ny attack

https://t.me/israel_wc/3617
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem