2021-05-14, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nu är vi nästan uppe på 40% vaccinerade av 18+ (39% nu) och takten på fullvaccinerade börjar nu som väntat öka. Denna vecka fick +4.17% dos 1 och +1.92% dos 2 vilket innebär att 6.09% av alla 18+ blev vaccinerade. Det är det hittills högsta veckoantalet.

Ja, ser ut som det snabbat på lite. Femte veckan i rad med nedgång så trenden är väldigt tydlig.

Håller med. Datan ser dock lite trasig ut på platz.se. Kan det vara så att vissa regioner inte fått med gårdagens siffror? Vore trist om det inte stämmer.
Citera
2021-05-14, 14:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
det beror lite på vilka restriktioner ett samhälle har och vilka som är smittdrivande. så länge skolungdomar drar hem skiten till föräldrar 40-49år som smittar folk på sina jobb så kommer nog inte smittspridningen sjunka dramatiskt. det är först när fast 4, i åldern 40-59år, är klar som smittan kommer sjunka rejält. alla andra har ändå suttit isolerade så de spelar mindre roll.
Israel har vaccinerat 63% av befolkningen - men nästan inga barn/ungdomar.

Ändå har smittan dött ut.
Citera
2021-05-14, 14:12
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Håller med. Datan ser dock lite trasig ut på platz.se. Kan det vara så att vissa regioner inte fått med gårdagens siffror? Vore trist om det inte stämmer.
Tittar man hur regionerna rapporterat denna vecka tycker jag inte det ser konstigt ut. Östergötland som jag följer specifikt vet jag har fått en klar förbättring så siffrorna borde vara okej.

https://covidstatistik.se/regioner-fall

Kan notera att det bara är Gotland som har en ökning av rapporterade fall denna vecka och Norrbotten ligger på en platå. I övrigt minskar fallen jämfört med föregående vecka.
Citera
2021-05-14, 14:18
Medlem
Citat:
Tittar man hur regionerna rapporterat denna vecka tycker jag inte det ser konstigt ut. Östergötland som jag följer specifikt vet jag har fått en klar förbättring så siffrorna borde vara okej.

https://covidstatistik.se/regioner-fall

Kan notera att det bara är Gotland som har en ökning av rapporterade fall denna vecka och Norrbotten ligger på en platå. I övrigt minskar fallen jämfört med föregående vecka.

Stämmer ju. Tack. Skåne verkar dock vara i en platå även dem. Hoppas det kan vända nedåt även där.
Citera
2021-05-14, 14:19
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Israel har vaccinerat 63% av befolkningen - men nästan inga barn/ungdomar.

Ändå har smittan dött ut.
ja och vi har vaccinerat 39%. så det stämmer väl relativt väl med det jag skrev. att vi behöver fler vaccinationer i fas 4 40-59 innan smittan faller rejält. de andra har ändå suttit isolerade. förstår du inte eller? dessutom så vet vi inte om israel hade en skolstängning innan vaccinationerna. om så är fallet så är jämförelsen inte relevant.
Senast redigerad av -AIR- 2021-05-14 kl. 14:23.
Citera
2021-05-14, 14:20
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Stämmer ju. Tack. Skåne verkar dock vara i en platå även dem. Hoppas det kan vända nedåt även där.
Skåne var i en platå fram till Juni förra våren också.
Citera
2021-05-14, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
ja och vi har vaccinerat 39%. så det stämmer väl relativt väl med det jag skrev. att vi behöver fler vaccinationer i fas 4 40-59 innan smittan faller rejält. de andra har ändå suttit isolerade. förstår du inte eller? dessutom så vet vi inte om israel hade en skolstängning innan vaccinationerna. om så är fallet så är jämförelsen inte relevant.
Jag tror du underskattar hur mycket 60+, framförallt spannet 60 till 65, rört sig i samhället. Men ja, den gruppen du nämner har rimligen rört sig ännu mer.
Citera
2021-05-14, 14:32
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag tror du underskattar hur mycket 60+, framförallt spannet 60 till 65, rört sig i samhället. Men ja, den gruppen du nämner har rimligen rört sig ännu mer.
Nja, de har ju inte barn hemma som kan smitta dem tex. betydligt lättare för dem att isolera sig om de jobbar hemma. man ser ju tydligt på statistiken att det är människor i 40-59 års åldern som varit betydligt mycket mer smittade än äldre.
Citera
2021-05-14, 14:35
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Skulle vara intressant att se lite statistik på det där hur olika åldersgrupper generellt har levt under pandemin, speciellt de äldre. Även om sådan självrapportering lätt har lite bias (eftersom de många nog vill hävda att de levt mer strikt än de faktiskt har gjort) borde det ändå ger någon fingervisning om hur det sett ut.
Citera
2021-05-14, 14:57
Medlem
Citat:
Skulle vara intressant att se lite statistik på det där hur olika åldersgrupper generellt har levt under pandemin, speciellt de äldre. Även om sådan självrapportering lätt har lite bias (eftersom de många nog vill hävda att de levt mer strikt än de faktiskt har gjort) borde det ändå ger någon fingervisning om hur det sett ut.

Känns som det skiljer dramatiskt mellan 70+ och 60+. Men jag är inte så säker på att gör det mellan 50+ och 60+. Båda sistnämnda är i arbetsför ålder, och även om 50-gruppen kan ha barn hemma, så kan 60-gruppen ha barnbarn man träffar.
Citera
2021-05-14, 15:15
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Kan du inte berätta hur det skulle gått till att hålla viruset borta från Europa?

Genom att stoppa resenärer från länder där viruset förekom.

Viruset kan inte förflytta sig från Kina till Europa av egen maskin. För att sprida sig, är viruset helt beroende av människor som reser mellan olika platser.

När viruset blev känt för omvärlden, så borde flygtrafiken från Kina ha stoppats snabbt. Därefter borde man ha stoppat resenärer från att resa från Kina via andra länder. Förslagsvis borde flygtrafiken ha stoppats från länder som inte hade stängt sina gränser för resenärer från Kina.

Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Det dröjde månader innan vi kunde producera pålitliga testkit i nämnvärd skala.

Testkit är ingen nödvändighet. Det finns andra metoder. 1300-talets européer uppfann en metod att upptäcka sjukdom på anländande fartyg. Den metoden fungerar utmärkt ännu idag.
Citera
2021-05-14, 15:16
Medlem
Citat:
Varför i hela friden skulle Sverige begära hjälp just nu och inte när läget varit värre? Och kom inte dragandes med att personalen är utmattade. Under en global pandemi får man för fan bita ihop på precis samma sätt som en soldat får bita ihop när dem ligger skyttegravarna. Jag tycker gnället personalen på IVA är ett symptom på hur jävla lätt livet är för många i Sverige.
Kanske för dom vill ha 4 veckor sammanhängande semester mellan juni-augusti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in