2021-05-13, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Är nästan bara en politisk fråga och en gnutta ekonomisk fråga också.
Hela HX programmet är bara spel för gallerierna. Det är redan bestämt vilket flygplan som kommer köpas. Syftet är bara för att blidka kritiska väljare.
Tror jag med..
Men tror du personligen att Finland väljer det svenska planet?
Senast redigerad av rantaplan 2021-05-13 kl. 00:29.
Citera
2021-05-13, 00:31
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Tror jag med..
Men tror du personligen att Finland väljer Sveriges plan?

Nej jag tror det blir Amerikanskt.

Däremot tror jag Gripen skulle vara det bästa valet. Inte för att Gripen i sig är bäst.
Men som en del i ett stort system tillsammans med GlobalEye och framförallt ett djupgående samarbete med Sverige som också kommer ha all service, reservdelar med mera också tillgängligt. Att det även skulle finnas i Finland vore oerhört bra för svenskt försvar också.
Citera
2021-05-13, 00:41
Medlem
Citat:
Nej jag tror det blir Amerikanskt.

Däremot tror jag Gripen skulle vara det bästa valet. Inte för att Gripen i sig är bäst.
Men som en del i ett stort system tillsammans med GlobalEye och framförallt ett djupgående samarbete med Sverige som också kommer ha all service, reservdelar med mera också tillgängligt. Att det även skulle finnas i Finland vore oerhört bra för svenskt försvar också.
Men varför skulle då finnarna välja amerikanskt?
Ha tillgång till båda två?
Amerikanare kan väl starta och landa på svenska baser och vi finnar skulle greppa gripen 'under täcket' so to say😁?
Senast redigerad av rantaplan 2021-05-13 kl. 00:54.
Citera
2021-05-13, 01:06
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Men varför skulle då finnarna välja amerikanskt?
Ha tillgång till båda två?
Amerikanare kan väl starta och landa på svenska baser och vi finnar skulle greppa gripen 'under täcket' so to say😁?

För att det är bra att hålla sig nära USA. Samma anledning som att vi valde Patriot.
Finland kommer fortsatt att samarbeta med Sverige ändå, att landa, tanka och starta är inga problem.

Med Gripen kan dock allting utföras i Sverige, byte av motor eller annat tungt underhåll, skulle även finnas vapen som är helt kompatibla. Helt klart skulle det svensk-finska samarbetet ta ett steg till, men det kommer inte ta ett steg tillbaka för att Finland väljer ett Amerikanskt plan.
Citera
2021-05-13, 01:35
Medlem
Citat:
För att det är bra att hålla sig nära USA. Samma anledning som att vi valde Patriot.
Finland kommer fortsatt att samarbeta med Sverige ändå, att landa, tanka och starta är inga problem.

Med Gripen kan dock allting utföras i Sverige, byte av motor eller annat tungt underhåll, skulle även finnas vapen som är helt kompatibla. Helt klart skulle det svensk-finska samarbetet ta ett steg till, men det kommer inte ta ett steg tillbaka för att Finland väljer ett Amerikanskt plan.
Så det vore närmast en politisk gest/ställningstagande om finnen valde gripen = serru, vi klarar oss själva (med vår polare, svensken här i europa = fuck of usa?)

Trump som ville minimera utländsk militär hjälp skulle gillat detta, men tror inte usa öht är förmögen att 'hjälpa' Europa nå mer.... det vet nog tom Biden om..
Så jag förespråkar att vi finnar äntligen satsar fullt ut på nordiskt samarbete = genom att köpa amerikanskt!😊
Paradoxalt nog!
Be mig inte förklara..

Mannerheim var i maskopi med självaste Hitler, remember?
Senast redigerad av rantaplan 2021-05-13 kl. 01:45.
Citera
2021-05-13, 09:23
Medlem
Citat:

Fast inget ska utföras varken i Sverige, Frankrike, England eller USA. Utan det ska underhållas i Finland, det är ett ställkrav i upphandlingen.

Skulle det bli en Finska Gripen så kommer de individer inte att underhållas i Sverige oavsett.
Citera
2021-05-13, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Fast inget ska utföras varken i Sverige, Frankrike, England eller USA. Utan det ska underhållas i Finland, det är ett ställkrav i upphandlingen.

Skulle det bli en Finska Gripen så kommer de individer inte att underhållas i Sverige oavsett.

Jag tror han tänker i krig.

Att finnarna skruvar själva i krig och fred är ju självklart, men det är ju såklart en fördel att kunna använda Sverige. Fronten går ju i Finland får man väl tro?
Citera
2021-05-13, 10:06
Medlem
En avstikker til Sveits hvor avgjøreslen bare er noen uker til. I motsetning til i Finland så tror jeg politikk vil spille en større rolle når Sveits skal avgjøre valget enn hva som er tilfellet i Finland.

Kandidatene i Sveits er: Rafale, Eurofighter (Airbus), F/A-18 Super Hornet og F-35.
Alle skal ha klart kravene som var satt, og hvem som vinner blir offentlig mot slutten av juni.
I artikkelen(betal/medlems artikkel) tror de at begge de europeiske flyene ligger best an, og av disse tror jeg valget blir Rafale. https://www.laliberte.ch/news/suisse/les-jets-europeens-ont-la-cote-604638
Citera
2021-05-13, 11:35
Medlem
Citat:

Byta motor på Gripen klarar fyra värnpliktiga på en fikarast om det finns en utbildad mek med som pekar och godkänner.
Citera
2021-05-13, 13:00
Medlem
Om vi har samma plan vet ju ingen riktigt vilket plan som flyger. Under Vinterkriget fick Finland 1/3 del av vårt flygvapn.
Praktiskt att ha extra plan...

Citat:

Citera
2021-05-14, 10:04
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Hur mycket tror ni det politiska läget väger in i Finlands beslut?
Själv måttlig flygplansnörd, tjej som jag är, men som född i Finland hoppas jag det 'nordiska samarbetet' kan spela ganska stor roll?
Framförallt nu då USA visat sig vara en ganska nyckfull, oförutsägbar och delad nation?
Jag antar att de absolut viktigaste faktorerna är tre:

1. Förmåga i förhållande till behov
2. Politiska hänsynstaganden, såväl militära som sysselsättningsmässiga, och signalvärde (som ju också är politik)
3. Totalkostnad

Alla dessa spelar in i olika hög grad.

Rent förmågemässigt skulle jag tro att såväl F-35 och Gripen E/F uppfyller kraven som jag förstått dem. Det kommer alltså avgöras av någon av de andra faktorerna.

Rimligt, i mina svenska ögon, vore att välja Gripen...
Citera
2021-05-14, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Jag antar att de absolut viktigaste faktorerna är tre:

1. Förmåga i förhållande till behov
2. Politiska hänsynstaganden, såväl militära som sysselsättningsmässiga, och signalvärde (som ju också är politik)
3. Totalkostnad

Alla dessa spelar in i olika hög grad.

Rent förmågemässigt skulle jag tro att såväl F-35 och Gripen E/F uppfyller kraven som jag förstått dem. Det kommer alltså avgöras av någon av de andra faktorerna.

Rimligt, i mina svenska ögon, vore att välja Gripen...

Jag skulle nog inte säga att det är så enkelt som att båda uppfyller kraven. Det är två flygplan med ganska olika förmågor och komponenter och ställer helt olika krav på basorganisationen. Någonstans måste man vikta för-och nackdelar mot varandra. Jag tror faktiskt inte att politiska hänsynstaganden är en särskilt stor uttalad faktor (förutom sysselsättningsförmågan), även om den nog kommer spela roll i praktiken. Ingen vet vad som försiggår bakom lyckta dörrar och vad erbjudandet kryddas med - däremot är utvärderingen och den parlamentariska processen nog så objektiv den kan bli.

Det som kommer avgöra HX-programmet är vilket flygplan som bäst uppfyller de finska kraven, det vill säga vilket flygplan som medför störst praktisk operativ förmåga. I operativ förmåga finns många komponenter som inte nödvändigtvis syftar till luftstrid; kostnaden kommer exempelvis påverka antalet flygtimmar varje finsk pilot får och ett högre initialt pris kommer påverka andra inköp. Utformningen av underhållssystemet kommer påverka det finska flygvapnets organisation. Och så vidare. Det är en ekvation med väldigt många komponenter helt enkelt, och det är nog bara Finland som har en bra uppfattning om hur komponenterna är viktade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in