2021-04-15, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
???

Om du köper en bil och skall äga bilen i 20 år, då är det viktigt att tänka på att det finns reservdelar, kanske att du behöver fixa reservdelar från någon annan än den som tillverkat bilen.

Köpa världens bästa bil som saknar reservdelar, det tror inte jag är en bra affär.

Citat:
Ursprungligen postat av jvnbdg
Sådant här har vi utvecklare fått höra i evigheter. Snart dumpas lönerna, nu ska vi ta in indier/ryssar/polacker ...etc...etc
Inte värt kommentera ens.
Men lönder dumpas faktiskt, bara att vi inte ser det för vi ligger relativt still medan lönerna går upp i andra länder. Inte ett problem för IT folk som fortfarande tjänar bra, men för många andra yrkesgrupper i Sverige går löner ner (hänger inte med den verkliga inflationen som är nästan tvåsiffrig) och vi är sakta men säkert på väg att bli ett låglöneland.
Senast redigerad av changelog 2021-04-15 kl. 16:31.
Citera
2021-04-15, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av changelog
Om du köper en bil och skall äga bilen i 20 år, då är det viktigt att tänka på att det finns reservdelar, kanske att du behöver fixa reservdelar från någon annan än den som tillverkat bilen.

Köpa världens bästa bil som saknar reservdelar, det tror inte jag är en bra affär.

Men lönder dumpas faktiskt, bara att vi inte ser det för vi ligger relativt still medan lönerna går upp i andra länder. Inte ett problem för IT folk som fortfarande tjänar bra, men för många andra yrkesgrupper i Sverige går löner ner (hänger inte med den verkliga inflationen som är nästan tvåsiffrig) och vi är sakta men säkert på väg att bli ett låglöneland.

Vad pratar du om? Varför tror du att det automatiskt blir dåligt så fort vi inte bara har svenskar med i bilden?
Jag förstår att vissa tycker det är trist att saker försvinner från Sverige men utvecklingen går framåt, så är det bara. Så länge man är beredd att anpassa sig så sitter man alltid bra till.
Citera
2021-04-15, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Vad pratar du om? Varför tror du att det automatiskt blir dåligt så fort vi inte bara har svenskar med i bilden?
Jag förstår att vissa tycker det är trist att saker försvinner från Sverige men utvecklingen går framåt, så är det bara. Så länge man är beredd att anpassa sig så sitter man alltid bra till.
Känner till några som lagt ut utvecklingen till andra länder och ångrat sig, det var därför jag skrev att det är viktigt att bossen har koll på kvaliteten. Det räcker inte med att bara lägga i annat land, man behöver kunna granska arbetet.
Men absolut, har man möjlighet att kontrollera det som levereras så spelar det mindre roll var koden utvecklas.
Citera
2021-04-15, 19:37
Medlem
Citat:
Känner till några som lagt ut utvecklingen till andra länder och ångrat sig, det var därför jag skrev att det är viktigt att bossen har koll på kvaliteten. Det räcker inte med att bara lägga i annat land, man behöver kunna granska arbetet.
Men absolut, har man möjlighet att kontrollera det som levereras så spelar det mindre roll var koden utvecklas.

Jag har jobbat med 15-talet utvecklare från baltikum och asien och det är väldigt blandad kvalitet såklart. Jag har behövt lägga ner extremt mycket tid på code review, bugtesting och många saker som man kanske tar för givet här. Vidare har arvodet gått upp rejält senaste åren så det är billigare att anställa en utvecklare med bra betalt här, än att köra på erfarna frilansare från asien.

Nu har jag 2st heltidare från Indonesien som är riktigt duktiga och levererar hög kvalitet och med korta ledtider.

Såhär i efterhand hade jag sparat mycket tid och tålamod på att anställa en eller två erfarna direkt här i Norden. Men utan utvecklare på distans hade jag inte kunnat starta upp detta utan extern finansiering. Som alltid handlar det om prioriteringar och kompromisser.
Citera
2021-05-11, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gobonauten
Tror du på fullt allvar att du kan hitta någon kvalificerad person som vill jobba dygnet runt åt dig, bara för att hen brinner för det? En person med den sortens ambitioner är nog ganska unik och eftertraktad, så om du inte har något annat att erbjuda än en medioker lön, långa arbetsdagar och torra och tråkiga arbetsuppgifer...

Tänkte samma sak, finns de där människorna som eftersöks? Låter inte friskt att brinna så för att utveckla kod åt någon annans förmodligen trista projekt.
Citera
2021-05-11, 07:32
Medlem
Gobonautens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Tänkte samma sak, finns de där människorna som eftersöks? Låter inte friskt att brinna så för att utveckla kod åt någon annans förmodligen trista projekt.

Jag kan tänka mig att de är ungefär lika vanliga som purunga sexgudinnor som brinner för att betjäna fattiga, fula, gamla alkisgubbars alla behov och begär.
Citera
2021-05-11, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnnyduncan
Var/hur hittar vi grymma JS utvecklare för heltidsanställning?
Nåt utöver det vanliga? Nån som är aktiv i communities?

* Twitter. Kolla tex tweets från NordicJS.
* Leta github-projekt och npm-paket (Tex kan man leta efter saker byggda på APIs från svenska produkter typ systembolaget)
* En del facebookgrupper
* meetup.com har grupper och föreläsningar för utvecklare. (fast skicka fan inte dit rekryterare, skicka en utvecklare som kan nätverka isåfall)
* Ställ upp på att hosta en meetup på ert kontor när corona är över
* Ställ upp som exjobbsbolag på högskolor. kanske inte ger några juniorer ni vill anställda direkt som första jobb, men det ger ökad medvetenhet om företaget.

Förstås bara en liten klick som överhuvudtaget 'hänger' nåstans, de flesta gör hästjobb i det tysta. Så det säkrare är väl att scanna LinkedIn om ni inte vill ha en evangelist som bygger egna ramverk utan bara en skicklig.
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-05-11 kl. 23:52.
Citera
2021-05-14, 13:43
Bannlyst
Citat:
För mig är "designa eget" att hålla sig till standardteknik och minimera beroendet av kod man inte har kontroll över.
Du vet om att även språk som JavaScript är abstraktioner va? Börja skriv maskinkod istället, då bibehåller du full kontroll.
Citera
2021-05-14, 13:44
Bannlyst
Citat:
Ta valfritt CRM system, många där med över 500 tabeller eller varför inte ta en titt på SAP (ERP system) databaser, bli inte förvånad om antalet tabeller ligger över 1000 (väldigt mycket skräp och kopior men SAP databaser kan bli extremt stora)
SAP är typ världens största system, så inte ett jättebra exempel.
Citera
2021-05-14, 13:47
Bannlyst
Citat:
Nej det är jag inte, läs vad jag skriver istället, inte så konstigt och det är väl självklart att de som väljer ramverk gör det för att underlätta? Göra det enklare för programmerare med lägre kompetens att ta sig in i projekt mm.

Det är enkelheten man eftersträvar. Företag som specialskriver system för sin egen verksamhet måste inte ha smarta lösningar, de säljer inte programvaran till andra och behöver konkurrera med funktionalitet.
Enkelhet är inte samma sak som snabb utveckling eller tidsmässigt mer effektivt att underhålla. Men det går att underhålla utan att betala astronomiska löner

Fattar noll. Ju bättre ett företags interna system är, ju bättre fungerar företaget.
Citera
2021-05-14, 19:18
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Hur menar du att jag skall argumentera, jag gav exempel på lösningar som kan behövas om man behöver slå andra konkurrenter i funktionalitet.
Löser du det här med de bibliotek du använder?
Haha. Vad i helvete är det jag kollar på.

Älskar att du länkar ett eget projekt av den mest autitiska oläsbara skiten jag sett, när diskussion handlar om smidig webbutveckling och design.
Citera
2021-05-18, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Haha. Vad i helvete är det jag kollar på.

Älskar att du länkar ett eget projekt av den mest autitiska oläsbara skiten jag sett, när diskussion handlar om smidig webbutveckling och design.

Det systemet är inte gjort för att vara lätt att läsa, det är gjort för att vara effektiv i. Tröskeln att komma in i det är hög, någon dag men när man kan systemet är det extremt effektivt.

Här har du ett enklare system: http://goorep.se:1001/vote/report/vo...e.html?poll=33
Ett litet system för att rösta på nätet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in