2021-04-15, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ath0
Vet inte riktigt vad du pratar om här, men oftast när du bygger en produkt har du ett fördefinierat mönster med tabeller/kolumner.
Om databaserna blir lite större är finns det andra tekniker som underlättar, att mappa kod (hårkodat) mot en större databas gör man bara inte.
Eller jo, en hel del gör det men jävlar vilka konsultnotor de får
Citera
2021-04-15, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av changelog
Är i grunden C++ programmerare och har bl.a. byggt egen webserver (vilket inte är så svårt) i språket så känner väl till hur det hela fungerar.
Nej, det har du inte. Om du importerar två filer:
Kod:
#include "a.hpp"
#include "b.hpp"
Så kommer alltid koden i "a.hpp" att köras före koden i "b.hpp". Och identisk kod i JavaScript/ECMAScript har inte det kravet. Så nej, det är helt olika. Och nej, att bygga en komplett webbserver i C++, förutom det mest banala är inte enkelt. Det fanns en rolig mejlkonversation i boost community(n) något år efter boost asio introducerades för några år sedan (kanske 10, minns inte). Du skulle ha skrattat om du visste vad de mer erfarna (de med 20+ års erfarenhet) sade om det. Ingen chans.
Citat:
Tvivlar på att någon C++ programmerare tycker JS är svårt. Det svåra är som i alla andra språk, att strukturera koden så man har koll.

Idag är det standard att alla måste lära sig en hel hög med interface mm när man använder färdig funktionalitet, men det kallar i alla fall inte jag som något unikt för speciellt språk.
Men, det var inte exakt det du påstod i början:
Citat:
Javascript är ett simpelt språk som i princip vem som helst kan lära sig med lite intresse.
Här får du det låta som att JavaScript är betydligt enklare än andra programspråk - som inte är sant. Kan du C++ och så tycker du troligtvis att JS är enkelt, men det skulle du också tycka om du kunde Java tidigare, eller Go. Likaså skulle en JavaScript utvecklare tycka Java och C++ är enkelt att lära sig. Och med det sagt, så faller hela din argumentation.
Citat:
Tror ni skall fokusera på att hitta en bra utvecklare. För duktiga utvecklare spelar språket mindre roll, det är bara en syntax och de är mycket snabba på att lära in nya språk.

Frågan är bara om duktiga utvecklare har intresse av att sitta i enbart javascript om det är vad ni söker, de vill troligen ha lite utmaningar.
Här insinuerar du att JavaScript/ECMAScript är ingen utmaning alls och ingen duktig utvecklare skulle vilja skriva JavaScript kod då det inte ger någon utmaning. D.v.s att JavaScript är tråkigare att arbeta med, än andra programspråk. Det är helt inkorrekt. Stora legacy system som ofta är skriva i Java hatar de flesta utvecklare som pesten. Och om en ny "microservice" ska skapas, så väljer utvecklare ofta nodejs/Go. Det motsäger fullständigt din tes om att människor uppfattar JavaScript som tråkigt jämfört andra vanliga programspråk.

Jag förstår att du troligtvis tror att du har någon djupare kunskap inom ämnet, och nu försöker du bara slingra dig ur då du uppenbarligen inte räknade med så mycket svar, men för mig låter du bara som en junior utvecklare. Med det sagt, och vetskapen om att vi alla har en gång varit det och att vi kanske inte alltid är så ödmjuka som vi egentligen kanske borde vara, så är detta sista inlägget för mig i denna tråden.
Citera
2021-04-15, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trellen
Här får du det låta som att JavaScript är betydligt enklare än andra programspråk - som inte är sant.

Du måste skämta? Javascript är ett skriptspråk, skriptspråk är enkla. Jämför det med att programmera templates i C++, skillnaden är enorm sett till svårighetsgrad. Samtidigt har C++ utvecklats mycket och gjort det lättare men det är fortfarande ett mycket svårt språk.

Observera att jag håller med om att det snabbt blir komplicerat när applikationer växer men det handlar om annat än språket. Loopar, if-satser, variabler och annat är inte svårt i skriptspråk. Man behöver knappt tänka på minnet. Design när det måste få plats så mycket som möjligt på liten yta och det behövs räknas pixlar, absolut, det är jättesvårt men språket är fortfarande enkellt.

Citat:
Ursprungligen postat av trellen
Du skulle ha skrattat om du visste vad de mer erfarna (de med 20+ års erfarenhet) sade om det. Ingen chans.
En webserver är inte svår att göra, ok jag fuskade lite och skrev om den här i C++ så uppfann inte hjulet på nytt men behövde en liten lokal för windows applikation.
https://github.com/cesanta/mongoose/...ter/mongoose.c

Vad som kan bli knöligt är att skanna information och beroende på hur mycket funktionalitet man vill ha för det, men för min lilla webserver behövde jag knappt något sådant. Enda som är lurigt är att spinna iväg trådar för varje request.
Senast redigerad av changelog 2021-04-15 kl. 06:46.
Citera
2021-04-15, 10:35
Medlem
Men lägg ned "mitt språk är bäst och svårast" snacket. Hur gamla är ni ?
Citera
2021-04-15, 10:55
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Man anställer en Bra Människa(TM) som vill skriva JavaScript. Sen får personen lära sig JavaScript.

Det är fortfarande inte så himla enkelt att hitta en Bra Människa(TM) som vill sitta och pilla med programmering i ett litet högnivåspråk såvida inte slutprodukten är något väldigt speciellt, men poängen är att ni fattar problemet helt fel. Ni tror att JavaScript är någon slags speciell skill likt att vara matematiker eller något. Det är det alltså inte.

Kanske inte likt att vara matematiker men klyschan om att bra programmerare kan lära sig vilket språk som helst och att språk inte spelar någon roll för en rutinerad programmerare är också fel. Visst går det att växla språk eller ramverk relativt snabbt om man har rutin men att lära sig best practises och göra kod med hög kvalitet med en viss utvecklingsstack tar tid.
Citera
2021-04-15, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Kanske inte likt att vara matematiker men klyschan om att bra programmerare kan lära sig vilket språk som helst och att språk inte spelar någon roll för en rutinerad programmerare är också fel. Visst går det att växla språk eller ramverk relativt snabbt om man har rutin men att lära sig best practises och göra kod med hög kvalitet med en viss utvecklingsstack tar tid.
Tar tid, absolut, men det är inte relevant tid på det sätt dessa rekryterare tror. Tar ännu längre tid att lära sig domänen osv och det är ett mycket större problem. JS-kod är bara att refaktorera, sjukt billigt i jämförelse med typ allt annat i typ alla projekt.

Om de gör produkt X i en branch där liknande produkt Y är ledande så är det en helt otrolig merit att hitta någon som arbetat länge med Y. Vilket språk är inte speciellt viktigt.
Citera
2021-04-15, 11:52
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Tar tid, absolut, men det är inte relevant tid på det sätt dessa rekryterare tror. Tar ännu längre tid att lära sig domänen osv och det är ett mycket större problem. JS-kod är bara att refaktorera, sjukt billigt i jämförelse med typ allt annat i typ alla projekt.

Om de gör produkt X i en branch där liknande produkt Y är ledande så är det en helt otrolig merit att hitta någon som arbetat länge med Y. Vilket språk är inte speciellt viktigt.

Ja nog är det så. Där har vi en annan grej som ingen tar ansvar för på de ställen jag jobbat på. Domänkunskap är det viktigaste att dokumentera och skulle spara en oerhörd massa tid för organisationen i stort om det gjordes. Men görs det? Nej. Gissningsvis pga att beslutsfattande generalister som borde ta beslut om att lägga tid på dokumentation och kunskapsspridning om domänen inte har kompetens nog att förstå att de behöver göra det.
Citera
2021-04-15, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Är det ett problem då? Finns gott om javascriptprogrammerare ute i europa man kan använda, och nu med den ökade erfarenheten av distansarbete så fungerar det utmärkt.
Jaaa vilken underbar idé. Tänk vad imponerande man kommer att vara av svensk programvara. Made in Sweden. Tror du värdet av en sådan stämpel bara kommer av sig själv?
Detta är vad svenska företagare vägrar förstå. Löner i det här landet har korrelation med utbildningsnivå. Anledningen till att en indier kostar 2kr timmen är för att deras kunskaper är kassa. Deras infrastruktur är pissdålig. Deras korruptionsnivå i landet är hemskt hög.

Många svenska företag blir helt överkörda när de ska off shore. Etik och moral kan man spola rakt ner i toaletten. Inte ens kontrakt duger. Dustansarbete i projekt är en mardröm även när man sitter i samma byggnad. Lägg därtill språkförbristningar. En utlänning säger Yes jag fattar, och sen förstod dom ingenting.

Bästa är ändå när man flyger in dom. Kontoret stinker curry och toalettstanken går inte ens att förklara. Man blir magsjuk av ångorna.

Fortsätter man på detta vis kommer spiralen ner vara omöjlig att vända. Färre bra utvecklare stannar och kvalitetsstämpeln blir allt mindre värd. Andra vill betala mindre för vår produkt och lönen går neråt osv. Nedgång föder nedgång.
Citera
2021-04-15, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Jaaa vilken underbar idé. Tänk vad imponerande man kommer att vara av svensk programvara. Made in Sweden. Tror du värdet av en sådan stämpel bara kommer av sig själv?
Detta är vad svenska företagare vägrar förstå. Löner i det här landet har korrelation med utbildningsnivå. Anledningen till att en indier kostar 2kr timmen är för att deras kunskaper är kassa. Deras infrastruktur är pissdålig. Deras korruptionsnivå i landet är hemskt hög.

Många svenska företag blir helt överkörda när de ska off shore. Etik och moral kan man spola rakt ner i toaletten. Inte ens kontrakt duger. Dustansarbete i projekt är en mardröm även när man sitter i samma byggnad. Lägg därtill språkförbristningar. En utlänning säger Yes jag fattar, och sen förstod dom ingenting.

Bästa är ändå när man flyger in dom. Kontoret stinker curry och toalettstanken går inte ens att förklara. Man blir magsjuk av ångorna.

Fortsätter man på detta vis kommer spiralen ner vara omöjlig att vända. Färre bra utvecklare stannar och kvalitetsstämpeln blir allt mindre värd. Andra vill betala mindre för vår produkt och lönen går neråt osv. Nedgång föder nedgång.

Fast nu pratar jag om att lägga utvecklingen i t ex Polen eller något annat land i europa. Deras kvalite är otroligt bra och det fungerar att samarbeta med dom, jag tror detta kommer bli väldigt vanligt inom 5 år i takt med att nu går man över mer och mer till distansarbete. 25% av utvecklarna kommer sitta i Stockholm, 25% ute i landet i Sverige och 50% kommer sitta runt om i europa.
Jag tror det kommer bli betydligt enklare att rekrytera utvecklare från och med nu.
Citera
2021-04-15, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Fast nu pratar jag om att lägga utvecklingen i t ex Polen eller något annat land i europa. Deras kvalite är otroligt bra och det fungerar att samarbeta med dom, jag tror detta kommer bli väldigt vanligt inom 5 år i takt med att nu går man över mer och mer till distansarbete. 25% av utvecklarna kommer sitta i Stockholm, 25% ute i landet i Sverige och 50% kommer sitta runt om i europa.
Jag tror det kommer bli betydligt enklare att rekrytera utvecklare från och med nu.

Viktigt att "bossen" (ägare eller ansvarig) är väl insatt hur kodens kvalitet som levereras är. Förr eller senare kommer man behöva byta ut programmerare, då måste man hitta någon/några som är beredda att ta över koden. Lösningar behöver byggas så de håller länge. Levereras systemet till kunder behöver man tänka på bakåtkompatibilitet.

Vad bra kvalitet är hos en programmerare beror helt på. Kan de skriva lättläst kod, har de bra system för att dokumentera koden.
Och skall man endast ha programmerare i "polen" eller har man någon gång tänkt att ha utveckling närmare, är svenska programmerare intresserade av att ta över deras kod.
Citera
2021-04-15, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av changelog
Viktigt att "bossen" (ägare eller ansvarig) är väl insatt hur kodens kvalitet som levereras är. Förr eller senare kommer man behöva byta ut programmerare, då måste man hitta någon/några som är beredda att ta över koden. Lösningar behöver byggas så de håller länge. Levereras systemet till kunder behöver man tänka på bakåtkompatibilitet.

Vad bra kvalitet är hos en programmerare beror helt på. Kan de skriva lättläst kod, har de bra system för att dokumentera koden.
Och skall man endast ha programmerare i "polen" eller har man någon gång tänkt att ha utveckling närmare, är svenska programmerare intresserade av att ta över deras kod.

???
Citera
2021-04-15, 16:19
Medlem
Sådant här har vi utvecklare fått höra i evigheter. Snart dumpas lönerna, nu ska vi ta in indier/ryssar/polacker ...etc...etc

Inte värt kommentera ens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in