Citat:
Ursprungligen postat av
changelog
Är i grunden C++ programmerare och har bl.a. byggt egen webserver (vilket inte är så svårt) i språket så känner väl till hur det hela fungerar.
Nej, det har du inte. Om du importerar två filer:
Kod:
#include "a.hpp"
#include "b.hpp"
Så kommer alltid koden i "a.hpp" att köras före koden i "b.hpp". Och identisk kod i JavaScript/ECMAScript har inte det kravet. Så nej, det är helt olika. Och nej, att bygga en komplett webbserver i C++, förutom det mest banala är inte enkelt. Det fanns en rolig mejlkonversation i boost community(n) något år efter boost asio introducerades för några år sedan (kanske 10, minns inte). Du skulle ha skrattat om du visste vad de mer erfarna (de med 20+ års erfarenhet) sade om det. Ingen chans.
Citat:
Tvivlar på att någon C++ programmerare tycker JS är svårt. Det svåra är som i alla andra språk, att strukturera koden så man har koll.
Idag är det standard att alla måste lära sig en hel hög med interface mm när man använder färdig funktionalitet, men det kallar i alla fall inte jag som något unikt för speciellt språk.
Men, det var inte exakt det du påstod i början:
Citat:
Javascript är ett simpelt språk som i princip vem som helst kan lära sig med lite intresse.
Här får du det låta som att JavaScript är betydligt enklare än andra programspråk - som inte är sant. Kan du C++ och så tycker du troligtvis att JS är enkelt, men det skulle du också tycka om du kunde Java tidigare, eller Go. Likaså skulle en JavaScript utvecklare tycka Java och C++ är enkelt att lära sig. Och med det sagt, så faller hela din argumentation.
Citat:
Tror ni skall fokusera på att hitta en bra utvecklare. För duktiga utvecklare spelar språket mindre roll, det är bara en syntax och de är mycket snabba på att lära in nya språk.
Frågan är bara om duktiga utvecklare har intresse av att sitta i enbart javascript om det är vad ni söker, de vill troligen ha lite utmaningar.
Här insinuerar du att JavaScript/ECMAScript är ingen utmaning alls och ingen duktig utvecklare skulle vilja skriva JavaScript kod då det inte ger någon utmaning. D.v.s att JavaScript är tråkigare att arbeta med, än andra programspråk. Det är helt inkorrekt. Stora legacy system som ofta är skriva i Java hatar de flesta utvecklare som pesten. Och om en ny "microservice" ska skapas, så väljer utvecklare ofta nodejs/Go. Det motsäger fullständigt din tes om att människor uppfattar JavaScript som tråkigt jämfört andra vanliga programspråk.
Jag förstår att du troligtvis tror att du har någon djupare kunskap inom ämnet, och nu försöker du bara slingra dig ur då du uppenbarligen inte räknade med så mycket svar, men för mig låter du bara som en junior utvecklare. Med det sagt, och vetskapen om att vi alla har en gång varit det och att vi kanske inte alltid är så ödmjuka som vi egentligen kanske borde vara, så är detta sista inlägget för mig i denna tråden.