2021-05-14, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
341 på IVA nu. 404 för en vecka sedan. Jättebra!

...eller finns det risk att det är någon slags bedräglig nedgång pga helgdag/klämdag?

Uppsala med rapport idag, -4 på IVA sen i onsdags. Ca -75 sjukhus på två veckor. Stora vaccinationseffekten kommer nu när 87% 60-69 och 30% 50+ fått en dos nu.
Citera
2021-05-14, 12:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Du vet vad jag pratar om så du behöver inte posta sånt där onödigt trams.

Ja, det är för +80 åringar som viruset är farligt på riktigt. En dödlighet på 10-15%

För friska under 50 är det ingenting. För den gruppen är trafiken farligare.

Ändå ska vi alltså ha restriktioner som tar livet av lika många som själva viruset kommer att göra runt om på vår jord?? Och då unga personer...

Vansinnet personifierat. Något som mänskligheten kommer att få leva med i decennier. Något som de ansvariga måste ställas till svars för.
Fetat av mig i din text.
Nej du misslyckades igen!
Det är ofta lika lätt att sticka hål på dina påståenden som att sticka hål på en ballong.

Det är ungefär lika många 0 - 50 åringar som dör i covid-19 som dör i trafiken.

Källor:
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
https://www.trafa.se/vagtrafik/vagtrafikskador/
Senast redigerad av Surtruten 2021-05-14 kl. 12:20.
Citera
2021-05-14, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det kallas för urval.

https://www.scb.se/dokumentation/statistikguiden/undersokning-och-urval/urval/
Jag tar alla undersökningar med en nypa salt! man kan vinka de till sin agenda..
Citera
2021-05-14, 12:30
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
341 på IVA nu. 404 för en vecka sedan. Jättebra!

...eller finns det risk att det är någon slags bedräglig nedgång pga helgdag/klämdag?
Vem kan veta det. Det är ju bättre att det går ner röda och kläm dagar en att det ökar. Men ja, idag har vi kunnat läsa på SVT att IVA har högt tryck i Alingsås och att läkaren där till och med vädjar om att Sverige ska söka hjälp av våra grannländer. Det rimmar ju lite konstigt med att IVA minskat så mycket i Västra Götaland. Nu är Västra Götaland ett stort län och bara för att de har trubbel i Alingsås behöver det ju inte gå illa i hela länet. Men de hade svårt att få patienter flyttade och varför ens diskutera att få hjälp med kanske personal styrka från grannländer om IVA sjunker som en sten?

Så man kan väl få hoppas och sedan får man se efter helgen. För vi är ju redan inne i mitten av maj och förra året vid denna tidpunkt hade antal inlagda på IVA halverats jämfört med toppen av vågen. Så en ordentlig minskning borde vi ju se och är väntad.
Citera
2021-05-14, 12:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Då kan man ju vara ful nog och låta USA vaccinera 12-18 först. Så kan vi se först om de får ett ökande antal grabbar som dör för att de springer runt i hjärtmuskelinflammation eller om det visar sig helt ny biverkningar. Jag förstår inte varför Europa inför sommar och sommarlov skulle gå i täten för vaccination för barnen.

Varför inte avvakta, om det finns anledning till hösten och inför skolstarten då fundera på att vaccinera barnen.

I vart fall låta EMA bli klara med utredningen om hjärtmuskelinflammation (eller är den redan klar, jag har inte hört hur det gått med den?).

Det här handlar ju bara om att kunna ha flyg turism på ett säkert sätt. Men jag ser hellre att SAS går under och alla får lov att stanna hemma en att så få som 10 pojkar dör.

Genomför man detta så kommer vi se en jäkla massa ungar som vaccineras på gott och ont.
Vaccination av barn eller inte har väl inte med flygtrafik att göra ens.
Det är väldigt få barn som är ute och flyger och om de gör det så betalar de väldigt lite för sin och familjens resor.

Vaccinpasset är på gång till sommaren.

Dessutom har ju IATA fått igång sitt IATA Travel Pass på 31 bolag på prov hittills.

Det är nog bra att vänta med att vaccinera barn.
Citera
2021-05-14, 12:44
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Allt för många tycks tror att anekdotisk bevisföring är jättebra.

Jag har också läst/hört något liknande, men minns inte va. Ja. det är allvarligt menat.

ult-utredaren är ett troll.
Jag är själv i situationen vaccinerad 1 gång med pfizer och kommer inte få en tid förrän om tidigast 6 veckor.
Har verkligen letat på nätet om det kommer att ge samma goda skydd om intervallet dubbleras mot vad Pfizer säger själva.

Finns inget som stödjer att resultatet skulle bli samma eller t o m bättre om man ökar intervallet mellan dos 1 och 2.

Detta är citerat från svenska läkemedelsverkets svar på en fråga om detta, där de även citerar FHM,

"Enligt Folkhälsomyndighetens rekommendation för mRNA vaccinerna är det 6 veckors intervall mellan dos 1 och 2.

När vaccinerna från Pfize/BioNtech utvecklades studerades effekten när dos 2 gavs efter 3 veckor. Dosintervallet som rekommenderas i produktinformationen på vår webbsida utgår från dessa studier. Med erfarenhet från andra vacciner vet man att effekten inte ska påverkas om dos 2 fördröjs en kortare tid. Vaccinet från Pfizer har visat sig ge en hög skyddseffekt (kring 80%) redan inom 2 veckor efter första dosen. Så man har en bra skyddseffekt tills man tar dos 2.

Så här står det på Folkhälsomyndighetens webbsida:

”Varför rekommenderar ni att det ska gå upp till sex veckor mellan dos 1 och dos 2 av Pfizers och Modernas vaccin?

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att Pfizers vaccin Comirnaty ska ges med 3-6 veckor och Modernas vaccin Covid-19 vaccine Moderna ska ges med 4-6 veckors mellanrum till personer i fas tre, detta fortsätter även för fas 4. Det här beror på att det inte finns så mycket vaccin just nu, samtidigt som vi har stor smittspridning i samhället. Vi behöver se till att så många personer som möjligt vaccineras för att få ett bra skydd mot allvarlig sjukdom i covid-19. Samtidigt behövs en ökad flexibilitet för att regionerna ska kunna hantera vaccinationen och bibehålla en hög bokningstakt under sommaren. Därför rekommenderar vi detta mer flexibla intervall"
Citera
2021-05-14, 12:55
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vaccination av barn eller inte har väl inte med flygtrafik att göra ens.
Det r väldigt få barn som är ute och flyger och om de gör det så betalar de väldigt lite för sin och familjens resor.

Dessutom har ju IATA fått igång sitt IATA Travel Pass på 31 bolag på prov hittills.
Nej det kanske det inte har direct. Men många länder vill få igång turismen och flygandet. För att få igång ekonomin och återgå till normalt liv krävs att vi vaccinerar även barnen för att smittan ska stoppas.

Jag tror inte vi kommer att se ett så öppen värld igen fören vi hejdat smittspridningen, nu verkar det tydligt att barn är drivande i smittspridningen. Antingen har de varit det hela tiden eller så har det förändrats till det nu. Oavsett så har barnen blivit en intressant grupp att vaccinera. Det är på det viset jag menade (sedan är flyg inte en positiv sak i mina ögon och det kanske färgar vad jag skriver).

Det finns starka intressen där flyg även är med som vill börja tjäna pengar igen. För att kunna göra det krävs att smittan hejdas och då krävs det att barnen vaccineras i alla fall de äldre. Räcker inte det kommer man säkert att förespråka att vi vaccinerar resten av barnen. Ovanliga biverkningar även på barn är helt oväsentligt om de ställs i relation till våra stora företag.
Citera
2021-05-14, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Intressant. Några skrev här, att stänger man krogarna tidigare så börjar folk bara festa tidigare, och blir lika fulla i alla fall. Men så verkar det inte ha blivit. Vi kanske skulle ha så jämt? Från Expressens coronablogg:

KROGVÅLDET MINSKADE 25 PROCENT

Pandemin har inneburit en lättnad för polisen – åtminstone i ett hänseende.

Våldet kopplat till krogar och barer har nämligen gått ner med 25 procent under årets första månader, skriver DN.

– Framför allt efter 20-beslutet, då dog all krogrelaterad brottslighet av, säger Cornelia Tejler vid Stockholmspolisen.

Man behöver inte vara en speciellt begåvad person för att förstå att våldet på krogarna skulle avta i och med nuvarande reglerna. Det festas säkerligen lika mycket som förut, skillnaden är att kalasen har förflyttats till hemmet istället för att äga rum på klubbarna. Det sker nog en del slagsmål på dessa ställen utan polisens vetskap.
Senast redigerad av karlenn 2021-05-14 kl. 13:05.
Citera
2021-05-14, 13:13
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Man behöver inte vara en speciellt begåvad person för att förstå att våldet på krogarna skulle avta i och med nuvarande reglerna. Det festas säkerligen lika mycket som förut, skillnaden är att kalasen har förflyttats till hemmet istället för att äga rum på klubbarna. Det sker nog en del slagsmål på dessa ställen utan polisens vetskap.
Nej det festas faktiskt mindre.
Var tredje svensk har förändrat sina alkoholvanor under coronapandemin, det framkommer i Sifoundersökningen Dryckeskollen som är genomförd på uppdrag av Carlsberg Sverige. 21 procent har druckit mindre alkohol under pandemin, medan 10 procent uppger att de har ökat sin alkoholkonsumtion.

Sifoundersökningen Dryckeskollen visar att många svenskar har dragit ner på alkoholkonsumtionen under coronapandemin, särskilt i åldersgruppen 18 till 35 år, där hela 35 procent uppger att de dricker mindre alkohol som en följd av pandemin
https://news.cision.com/se/carlsberg-sverige/r/en-av-fem-dricker-mindre-alkohol-under-pandemin,c3266366emin
Citera
2021-05-14, 13:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
ult-utredaren är ett troll.
Jag är själv i situationen vaccinerad 1 gång med pfizer och kommer inte få en tid förrän om tidigast 6 veckor.
Har verkligen letat på nätet om det kommer att ge samma goda skydd om intervallet dubbleras mot vad Pfizer säger själva.

Finns inget som stödjer att resultatet skulle bli samma eller t o m bättre om man ökar intervallet mellan dos 1 och 2.
Jag tycker det är bra att man lägger krut på att använda vaccinet man har så effektivt som möjligt för att dämpa smittspridningen, men jag är också lite brydd när det gäller dos 2.

Den app ("Alltid stängt" tror jag är ett bra namn på den) jag bokade dos 1 med fungerar inte längre på min telefon (känt problem säger supporten) och för övrigt har jag fått reda på att den gamla appen inte ens är utvecklad för att kunna boka dos 2.

Vi får väl se hur Region Stockholm ska lösa detta.
Det ska komma en uppdaterad app sägs det...
Citera
2021-05-14, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nej det festas faktiskt mindre.
Var tredje svensk har förändrat sina alkoholvanor under coronapandemin, det framkommer i Sifoundersökningen Dryckeskollen som är genomförd på uppdrag av Carlsberg Sverige. 21 procent har druckit mindre alkohol under pandemin, medan 10 procent uppger att de har ökat sin alkoholkonsumtion.

Sifoundersökningen Dryckeskollen visar att många svenskar har dragit ner på alkoholkonsumtionen under coronapandemin, särskilt i åldersgruppen 18 till 35 år, där hela 35 procent uppger att de dricker mindre alkohol som en följd av pandemin
https://news.cision.com/se/carlsberg-sverige/r/en-av-fem-dricker-mindre-alkohol-under-pandemin,c3266366emin

Möjligt att konsumtionen har minskat en aning, men en undersökning som består av 1000 personer säger väl inte allt för mycket. Oavsett så är det en självklarhet att våldet på krogarna har minskat markant i och med restriktionerna inom branschen.
Citera
2021-05-14, 13:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det kallas för urval.

https://www.scb.se/dokumentation/statistikguiden/undersokning-och-urval/urval/

Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Jag tar alla undersökningar med en nypa salt! man kan vinka de till sin agenda..
Jo, naturligtvis tjänar opinionsinstituten pengar på att göra falska undersökningar.
Viss ironi kan finnas här.

Men det har ju ingen betydelse för de som själva väljer att lita på de undersökningar som stämmer med vad man själv tror, tycker och tänker.

Då kan man ju lika gärna göra korrekta undersökningar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in