Citat:
Ursprungligen postat av
Intensivtklok
Kan inte motsäga dig, den debatten som föregick Gripen och B3LA innan dess ägde rum under tiden då jag gick på högstadiet och gymnasiet och jag KAN ha felaktiga minnesbilder, men JA37 hade fungerat fint i vilket fall ända fram till idag med en gnutta uppgraderingar. Vi får ju betänka att den var tänkt att möta ryssen som sitter på driver med ännu äldre flyg...
Ja, där håller jag med dig till viss del. Jaktviggen var relativt modernt även när den pensionerades. Troligtvis kunde man inte använda det så mycket längre än i realiteten pga. tidigare konstruktionsproblematik; men det var kanske ett mindre problem om man regelbundet flög med lättare last. Jag är lite osäker på den punkten (samma gällande driftkostnadsfrågan) vad gäller JA37.
Även om det inte hade varit ett problem, så hade svensk flygutveckling totalt avvecklats i brist på arbete om man inte hade fått utveckla fpl39 (eller annat). Det i sin tur innebär att den jaktviggen som fanns 1982 även skulle vara den som flögs 2005 - vilket inte hade fungerat. Så ja, viggen med uppgraderingar klarade de operativa kraven, men de uppgraderingar skulle inte finnas om inte svensk flygutveckling funnits.