2021-05-12, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Att Viggen fick utgå så tidigt (jaktviggen hade nog kunnat flyga fram till idag med lite uppgraderingar) berodde på att man fick allt mindre anslag, samma sak med Vertolen och en väldig massa system. Vi svenskar är som stat inte villiga att betala för ett ordentligt försvar förrän vi har oemotsägliga bevis på att fienden står för den inslagna dörren... Efter en inslagen dörr så har vi viljan, men då tar det tid att få förmågan på plats.

Viggen (specifikt attackviggen) hade delar som var underdimensionerade i syfte att spara vikt. Dessa delar hade en i flygtimmar beräknad livslängd, varpå man antingen fick acceptera en väldigt hög olycksfrekvens eller en väldigt långtgående service (som jag har uppfattat det var inget av dessa ett reellt alternativ).

Så nja, AJ37 kunde inte ha levt särskilt länge till - och det var framförallt ett attackflygplan som man behövde. Det var därför som man initialt ville köpa ett lätt attack/skolflygplan (i olika variationer, men A 20 och B3LA var väl de största alternativen) - men då hade man inte haft pengar nog för att ersätta jaktviggen/draken.
Senast redigerad av armatura 2021-05-12 kl. 20:41.
Citera
2021-05-12, 20:04
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Viggen (i det här sammanhanget attackviggen) var i sin konstruktion underdimensionerad i syfte att spara vikt. Dessa delar hade en i flygtimmar beräknad livslängd, varpå man antingen fick acceptera en väldigt hög olycksfrekvens eller en väldigt långtgående service (som jag har uppfattat det var inget av dessa ett reellt alternativ).

Så nja, AJ37 kunde inte ha levt särskilt länge till - och det var framförallt ett attackflygplan som man behövde. Det var därför som man initialt ville köpa ett lätt attack/skolflygplan (i olika variationer, men A 20 och B3LA var väl de största alternativen) - men då hade man inte haft pengar nog för att ersätta jaktviggen/draken.
Kan inte motsäga dig, den debatten som föregick Gripen och B3LA innan dess ägde rum under tiden då jag gick på högstadiet och gymnasiet och jag KAN ha felaktiga minnesbilder, men JA37 hade fungerat fint i vilket fall ända fram till idag med en gnutta uppgraderingar. Vi får ju betänka att den var tänkt att möta ryssen som sitter på driver med ännu äldre flyg...
Citera
2021-05-12, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Nej, Viggen flög till 2005, nästan 10 år efter det att de första JAS togs i operativ tjänst. Den hade med ytterligare modifieringar lätt kunnat flyga ytterligare 10 år men svensk militär är bortskämd och vill bara ha det senaste pang-pang även om det är en sämre version (A/B) prestanda- och funktionsmässigt än det som den ersätter.
Samma historia med Boeing Vertol, Hkp 4, ett mycket kapabelt system för ubåtsjakt som hade kunnat flyga tills ungefär nu med ytterligare modifieringar. Den amerikanske marinkåren som har mycket mer resurser än den svenska militären flög den (CH-46 Sea Knight) ända till 2015.

Viggen och Hkp 4 försvann eftersom Försvarsmakten räknade med att även om man skulle kunna köra systemen något eller några decennier till skulle de vara obsoleta den dag det skulle finnas en relevant fiende.

För Viggen tog man rätt beslut och hade vi haft en rimligare försvarspolitik skulle det i första hand varit Gripen C/D som man skulle investera i för uppdateringar. Hkp 4 lider av att NH90 är ett totalt fiasko och att vi helt och hållet saknar den förmåga de erbjöd så där gick beslutet helt fel.
Citera
2021-05-12, 20:30
Medlem
Finlands FV vill nog som många andra flygvapen ha ett starkare och lite större plan än JAS, inte helt oförståeligt.
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
GRIPEN!
Sluta skriv JAS. JAS står för Jakt, attack, spaning. alltså något den kan göra/utföra.
Alternativ JAS 39A/B/C/D Gripen.
Trams, även JAS-piloter säger JAS ibland, alla vet vad som avses.
Senast redigerad av kroppskultur 2021-05-12 kl. 20:39.
Citera
2021-05-12, 20:39
Medlem
Citat:
Kan inte motsäga dig, den debatten som föregick Gripen och B3LA innan dess ägde rum under tiden då jag gick på högstadiet och gymnasiet och jag KAN ha felaktiga minnesbilder, men JA37 hade fungerat fint i vilket fall ända fram till idag med en gnutta uppgraderingar. Vi får ju betänka att den var tänkt att möta ryssen som sitter på driver med ännu äldre flyg...

Ja, där håller jag med dig till viss del. Jaktviggen var relativt modernt även när den pensionerades. Troligtvis kunde man inte använda det så mycket längre än i realiteten pga. tidigare konstruktionsproblematik; men det var kanske ett mindre problem om man regelbundet flög med lättare last. Jag är lite osäker på den punkten (samma gällande driftkostnadsfrågan) vad gäller JA37.

Även om det inte hade varit ett problem, så hade svensk flygutveckling totalt avvecklats i brist på arbete om man inte hade fått utveckla fpl39 (eller annat). Det i sin tur innebär att den jaktviggen som fanns 1982 även skulle vara den som flögs 2005 - vilket inte hade fungerat. Så ja, viggen med uppgraderingar klarade de operativa kraven, men de uppgraderingar skulle inte finnas om inte svensk flygutveckling funnits.
Citera
2021-05-12, 20:42
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Ja, där håller jag med dig till viss del. Jaktviggen var relativt modernt även när den pensionerades. Troligtvis kunde man inte använda det så mycket längre än i realiteten pga. tidigare konstruktionsproblematik; men det var kanske ett mindre problem om man regelbundet flög med lättare last. Jag är lite osäker på den punkten (samma gällande driftkostnadsfrågan) vad gäller JA37.

Även om det inte hade varit ett problem, så hade svensk flygutveckling totalt avvecklats i brist på arbete om man inte hade fått utveckla fpl39 (eller annat). Det i sin tur innebär att den jaktviggen som fanns 1982 även skulle vara den som flögs 2005 - vilket inte hade fungerat. Så ja, viggen med uppgraderingar klarade de operativa kraven, men de uppgraderingar skulle inte finnas om inte svensk flygutveckling funnits.
Det är sant. Jag är ju flygvapennörd i mina egna ögon och saknar Viggen, särskilt JA37 som inte längre finns i flygande skick, så man får drömma sig tillbaka... Inget fel på Gripen, särskilt inte nya E, men det var något speciellt med Viggen tycker jag :-)
Citera
2021-05-12, 22:29
Medlem
Citat:
Det är sant. Jag är ju flygvapennörd i mina egna ögon och saknar Viggen, särskilt JA37 som inte längre finns i flygande skick, så man får drömma sig tillbaka... Inget fel på Gripen, särskilt inte nya E, men det var något speciellt med Viggen tycker jag :-)
Hur mycket tror ni det politiska läget väger in i Finlands beslut?
Själv måttlig flygplansnörd, tjej som jag är, men som född i Finland hoppas jag det 'nordiska samarbetet' kan spela ganska stor roll?
Framförallt nu då USA visat sig vara en ganska nyckfull, oförutsägbar och delad nation?
Senast redigerad av rantaplan 2021-05-12 kl. 22:35.
Citera
2021-05-12, 23:13
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan

Ca 200%.
Citera
2021-05-12, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Ca 200%.
😊, Tja, hoppas finnarna är som jag minns dom från farfars berättelser!
Citera
2021-05-12, 23:52
Medlem
Citat:
Ca 200%.

Snarare 0%...

Det vore väldigt förvånande om politikerna beslutar något annat än vad HX programmet presenterar för vinnande anbud. Utvärderingen och ställkraven är väldigt tydligt satta och så länge leverantörerna håller sig inom budget, klarar ställkraven så kommer det avgöra på vilket system som ger bäst förmåga utifrån Finlands simuleringar av krigsspel.
Citera
2021-05-12, 23:53
Medlem
Citat:
Ca 200%.
Men kan du häva ur dig mer än siffror?
Mål i mun har du ju, enligt historiken din iaf!
Citera
2021-05-13, 00:18
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Själv måttlig flygplansnörd, tjej som jag är, men som född i Finland hoppas jag det 'nordiska samarbetet' kan spela ganska stor roll?
Framförallt nu då USA visat sig vara en ganska nyckfull, oförutsägbar och delad nation?

Är nästan bara en politisk fråga och en gnutta ekonomisk fråga också.
Hela HX programmet är bara spel för gallerierna. Det är redan bestämt vilket flygplan som kommer köpas. Syftet är bara för att blidka kritiska väljare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in