2021-05-14, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Både WHU och Everton är ju mer eller mindre ute av racet om 3-4 platsen.

Syftade mer på din kommentar ang Leicester. Som läget ser ut nu, så är det fortfarande Chelsea och Leicester som är favoriter.
Hur är dom favoriter?
Pool körde precis över United och har 3 pisslag utan någonting att spela för kvar.

Leicester däremot har Chelsea kvar som i princip måste vinna båda sina matcher för att säkra CL, samt Tottenham som slåss om EL.

Så ja Pool har bokstavligt talat allt i sina egna händer just nu, vinner dom sina resterande matcher så är CL till 99% säkrat.
Kan även lyckas med 2 vinster och 1 lika beroende på dom andras matcher.
Senast redigerad av FEARANDLOATH1NG 2021-05-14 kl. 06:49.
Citera
2021-05-14, 08:38
Medlem
EnLitenFryss avatar
Med titeln och nedflyttningarna klara, är det fighten om Europaspel som lever in i kaklet.

Ska ge mig på att sammanfatta läget och så får ni rätta mig där jag har fel, deal?

Plats 1-4 = CL.
Plats 5 = EL.

2 EL-platser ges till vinnarna av ligacupen och FA-cupen. Då City vann ligacupen och Leicester eller Chelsea kommer vinna FA-cupen, betyder det att dessa EL-platser ges till placering 6-7 i ligan. Jag har inte räknat på om det är möjligt, men skulle Chelsea sluta 8a men vinna FA-cupen blir plats 7 utan europaspel. Men det kommer troligen inte hända.

Vinner Chelsea CL och slutar utanför topp 4, då blir det väl 5 engelska lag i CL - men bara 2 i EL, korrekt? Chelsea + top4 till CL, de två lag bakom top4 (som inte är Chelsea) till EL?

Det blir ganska spännande trots allt.

Leicester har Chelsea och Spurs kvar - hur många poäng ta de där?
Chelsea har Leicester och Villa kvar - ganska fint läge, men de har också två cupfinaler kvar. Fyra matcher där helst alla ska vinnas. Endast Villa är motståndare utan något att spela för.

Liverpool har tre matcher som på papper ska vinnas - WBA, Burnley, Palace. Alla utan något att spela för. Men Liverpool har varit allt annat än bra på att knyta ihop säcken i år. Kan de verkligen ta 9p av 9 möjliga? Jag ser det som fullt möjligt att de sumpar några poäng här på skakig defensiv/trubbig offensiv.

West Ham har en trevlig run-in: Brighton, WBA, Saints. Det som talar emot dem är att nu är pressen på - europaplatserna är inom räckhåll och lag utan vana vid den sortens position brukar darra. Men visst borde man klara EL? CL kan gå, men det ska mycket till.

Spurs möter Wolves, Villa, Leicester. De kommer behöva poängen för att säkra en EL-plats. CL är i princip uteslutet. Blir förmodligen en otroligt viktig match för både Leicester och Spurs i sista rundan, cupfinalskänsla.

Everton möte Sheffield, Wolves och City. Tre lag utan något att spela för. Kan man smyga med i racet och bryta sig in på EL-plats?

Arsenal möter Palace och Brighton. Med tanke på att Arsenal slåss om EL och att motståndarna har noll att spela för tycker jag man ska kunna förvänta sig 6p här. Arsenals record mot dessa två lag är dock inget vidare, och Arsenal är inte bra just nu. Även om de tar 6p, räcker det?

Det känns helt vidöppet. Om jag ändå ska våga mig på en gissning:

CL: City, United, Chelsea, Liverpool (man måste väl våga tro)
EL: Leicester, West Ham, Spurs

Tankar mitt Liverpool blir det Leicester som tar CL-platsen på deras bekostnad.
Citera
2021-05-14, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
2 EL-platser ges till vinnarna av ligacupen och FA-cupen. Då City vann ligacupen och Leicester eller Chelsea kommer vinna FA-cupen, betyder det att dessa EL-platser ges till placering 6-7 i ligan.

Ligacupvinnaren får spela i Conference League.
Citera
2021-05-14, 09:37
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FEARANDLOATH1NG
Hur är dom favoriter?
Pool körde precis över United och har 3 pisslag utan någonting att spela för kvar.

Leicester däremot har Chelsea kvar som i princip måste vinna båda sina matcher för att säkra CL, samt Tottenham som slåss om EL.

Så ja Pool har bokstavligt talat allt i sina egna händer just nu, vinner dom sina resterande matcher så är CL till 99% säkrat.
Kan även lyckas med 2 vinster och 1 lika beroende på dom andras matcher.
För att både Leicester o Chelsea har 2x matcher kvar (i EPL, naturligtvis), medans Liverpool har 3 möten kvar. Chelsea är det formstarkaste laget i Europa just nu. Leicester har varit i en formsvacka på sistonde, men är ganska så säker på att de tar 3p mot spurs. Liverpool möter på pappret de svagaste lagen, men Liverpool kan lika gärna ta 0 eller 1p som 9p efter 3 matcher - mtp hur ojämna och oförutsägbara de har varit genom hela säsongen. Everton och WHU ska inte heller borträknas än, dock så är chansen minimal för båda de här lagen.

Som sagt, jag tippar att EPL-tabellen ser ut såhär efter sista omgången:
2. Man United
3. Chelsea
4. Leicester
5. Liverpool
6. Arsenal
Citera
2021-05-14, 09:44
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
För att både Leicester o Chelsea har 2x matcher kvar (i EPL, naturligtvis), medans Liverpool har 3 möten kvar. Chelsea är det formstarkaste laget i Europa just nu. Leicester har varit i en formsvacka på sistonde, men är ganska så säker på att de tar 3p mot spurs. Liverpool möter på pappret de svagaste lagen, men Liverpool kan lika gärna ta 0 eller 1p som 9p efter 3 matcher - mtp hur ojämna och oförutsägbara de har varit genom hela säsongen. Everton och WHU ska inte heller borträknas än, dock så är chansen minimal för båda de här lagen.

2. Man United
3. Chelsea
4. Leicester
5. Liverpool
6. Arsenal

Jag hoppas att din status som forumets kontraindikator är fortsatt ohotad om några veckor.
Citera
2021-05-14, 09:48
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Ligacupvinnaren får spela i Conference League.

Så är det ja! Så eftersom City vann ligacupen blir det troligen så här?

1-4 CL
5-6 EL
7 Conference League

Om man tyckte EL var ett jävla antiklimax, vad kommer då inte Conference League vara.
Citera
2021-05-14, 10:03
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Jag hoppas att din status som forumets kontraindikator är fortsatt ohotad om några veckor.
Sorry, Lilla Frysen. Men jag är helt enkelt inte lika lättkränkt som dig.

Hur ser din tabell ut för lagen som hamnar på 2-6 plats? Kan inte du ta och tippa hur tabellen kommer att se ut efter sista omgången?
Citera
2021-05-14, 10:10
Medlem
Citat:
Sorry, Lilla Frysen. Men jag är helt enkelt inte lika lättkränkt som dig.

Hur ser din tabell ut för lagen som hamnar på 2-6 plats? Kan inte du ta och tippa hur tabellen kommer att se ut efter sista omgången?

Det gjorde han ju för bara någon timme sen?
Citera
2021-05-14, 10:15
Medlem
Imbazs avatar
Citat:

2. Man United
3. Chelsea
4. Leicester
5. Liverpool
6. Arsenal

Fan, kunde inte vakna upp till ett bättre inlägg , aldrig har jag varit så säker på CL som nu när du sitter med spåkulan. Hur går det med profeten Arteta och eran EL final ?
Citera
2021-05-14, 10:39
Medlem
ms18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Fan, kunde inte vakna upp till ett bättre inlägg , aldrig har jag varit så säker på CL som nu när du sitter med spåkulan. Hur går det med profeten Arteta och eran EL final ?

Kaxig nu när ni vann igår, det första du gör är att vilja starta skitsnack med generalen. Jävla tönt.
Citera
2021-05-14, 10:52
Medlem
Alex P. Keatons avatar
Citat:
Man ska ju inte prata åt andra men blir det lättare nu?

2. United
3. Chelsea
4. Liverpool
5. Leicester
6. West Ham
Citera
2021-05-14, 11:46
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ms18
Kaxig nu när ni vann igår, det första du gör är att vilja starta skitsnack med generalen. Jävla tönt.

Är man besatt av LFC och United så kan man ju förvänta sig mothugg då och då men som sagt, ingen av er aktiva gunners här inne har huvudet ovanför sanden, så inte direkt som att det är givande att skriva med någon av er. Men som sagt, hugger man åt alla håll här inne var och varannan dag och också skrivit sina profetior här inne väldigt kaxigt så är det inte heller konstigt att man blir konfronterad när de inte direkt har slagit in ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in