Citat:
Ursprungligen postat av
Natt-mackan
Att du inte passade på och besöka Seouls sämre förorter där misären och morden sker även på ljumna sommardagar när du hade chansen!
Skulle gissa du är en turist-torsk som bara vågar dig dit där andra turister vandrar och känner dig endast trygg när du ser beväpnade poliser.
Själv vart jag äcklad av all service-personal som gjorde allt de kunde för jag skulle se glad ut (underförstått tjäna en slant) i södra Korea!
De skulle t.o.m slickat mellan mina stortår med ett stort leende
Eller som när man gick ut efter mörkrets inbrott i Seoul och fick försöka freda sig mot alla prostiuerade som ryckte hela tiden i kläderna trots man var en gammal ful gubbe
men men! man ser det man vill se
Eftersom Du inte har någon som helst aning om vad jag sett av Sydkorea eller syftet med mina många resor dit, så blir ju Ditt inlägg per automatik av noll värde.
Självklart är Du fri att anta och gissa precis vad Du vill, men det är ändock bara en fördomsfull sluggning i mörkret.
Och nej, jag är ingen ”turist-torsk”, så Du gissade dessvärre fel. Jag är ledsen.
Att analysera och orientera sig i den sociala dynamiken, vare sig det gäller Nord eller Sydkorea, kräver mer än att vara duktig på att gissa, kan jag försäkra Dig. Därvidlag finns ingenting som ersätter erfarenhet.
Dina personliga ”äckel-känslor”, Du upplevt i Seoul, är det ju många med Dig som upplevt, och dom är ju inte unika för Sydkorea, vilket Du förhoppningsvis är medveten om.
Jag vidhåller att Sydkorea sammantaget relativt Nordkorea, är som en smekande sommarvind, alla dar i veckan, och dessutom är förutsättningarna för att Sydkorea (som den unga demokrati dom ännu är) skall fortsätta utvecklas och förändras/förbättras, på alla plan, betydligt gynsammare än vad dom är i Nordkorea där dom är att betrakta som noll i dagsläget.