2021-05-13, 17:56
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Har man terroristverksamhet i flerfamiljshus som Hamas har så är det självklart att barn kommer dö när Israel tvingas slå ut dem för att få stopp på deras fega attacker mot civila. Fega fjollor är vad de är. Riktiga män använder inte kvinnor och barn som sköldar.

Israel vidtar alla tänkbara åtgärder för att förhindra att civila palestinier dör, bland annat med så kallad roof knocking. De kan även skicka ut flygblad eller ringa till de boende för att varna. Hamas å andra sidan skickar iväg hundratals raketer med ett enda syfte, att döda så många civila som möjligt. De skiter fullständigt i att de dödar barn. Hamas är samma sorts smuts som al-Qaida och IS, och till skillnad från Israel så är Hamas terrorstämplade i över 30 länder, inkl Sverige.

Så länge Hamas-äcklen finns kvar så kommer palestinierna inte se någon fred. Men de kan ju inte ens hålla sams med varandra så hoppet om fred känns minimalt. Lika bra att Israel gör en parkeringsplats av skiten.
Låter kontraproduktiv...om sionisterna nu varnar i god tid innan hinner även "Hamas" ta skydd. Det är som bäst bara ett spel för gallerierna. IDF har aldrig brytt sig om civila palestinier.
Citera
2021-05-13, 17:59
Medlem
Enligt Debkafile så gömmer Israel deras dödsantal, omöjligt att säga hur många som har dött hittills.
Citera
2021-05-13, 17:59
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
hur kommer sig att dom bombar byggnader om ingen är där?
Dom kanske skapar jobb för arbetare inom byggindustrin?
Citera
2021-05-13, 18:01
Medlem
Gaza kommer att ta slut på bränsle vid söndagen - israelisk försvarstjänst

En del av detta beror på att Israel stänger av Kerem Shalom-korsningen, som normalt används för att skicka bränsle till Gaza, och en del av detta beror på att raketer som skjutits av terrorister i enklaven träffade några av kraftledningarna in i remsan nära staden Rafah.

Ajaj då, låter som de "skjutit sig i foten".

https://www.timesofisrael.com/liveblog-may-13-2021/
Citera
2021-05-13, 18:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
"Per definition" är inget bra svar. Jag menar att det land som ständigt blir attackerat av ett annat land har rätt att ockupera det landet och så har det varit många gånger tidigare genom historien.

Japan attackerade Pearl Harbor och det slutade med att de blev ockuperade. De fick skylla sig själva.
Ockuperar USA Japan?
Citera
2021-05-13, 18:05
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Gaza kommer att ta slut på bränsle vid söndagen - israelisk försvarstjänst

En del av detta beror på att Israel stänger av Kerem Shalom-korsningen, som normalt används för att skicka bränsle till Gaza, och en del av detta beror på att raketer som skjutits av terrorister i enklaven träffade några av kraftledningarna in i remsan nära staden Rafah.

Ajaj då, låter som de "skjutit sig i foten".

https://www.timesofisrael.com/liveblog-may-13-2021/

Inte förvånande..

Hur blir det med el, vatten och tex sjukvårdsartiklar ?
Har Hamas även lika stora lager utav mat, blöjor och torrmjölk, som raketer ?

Hamas = Vinstmaskinen för civila på Gaza !
Citera
2021-05-13, 18:05
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Obekräftat:

Ali
@allushiii_new
Saraya Al-Quds struck an iron dome battery in the envelope with dozens of rockets at 4:00 pm
https://twitter.com/allushiii_new/status/1392852332132675588?s=20

Intressant utveckling isf.

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Skall bli intressant att se om det stämmer. Hamas raketer är ju tillsvidare inte precisions-vapen. Sedan även det att man väljer att börja söka dessa som mål, det bör ju betyda att Hamas ser på de som "pesten"..

Jag kan köpa det, att det är propaganda. Antar att Hamas i sådana fall bör avslöja det hela som en "sionistisk bluff"..(blir ju då en Hamas propaganda seger)

Vad tror du om det andra jag sa, att Hamas är infiltrerat ?

Med tanke på utvecklingen..

Bara en notering att Saraya al-Quds (Jerusalem Brigaden) inte är Hamas, utan den väpnade grenen av PIJ (Palestinian Islamic Jihad), näst största gruppen efter Hamas.
Citera
2021-05-13, 18:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Skall bli intressant att se om det stämmer. Hamas raketer är ju tillsvidare inte precisions-vapen. Sedan även det att man väljer att börja söka dessa som mål, det bör ju betyda att Hamas ser på de som "pesten"..

Jag kan köpa det, att det är propaganda. Antar att Hamas i sådana fall bör avslöja det hela som en "sionistisk bluff"..(blir ju då en Hamas propaganda seger)

Vad tror du om det andra jag sa, att Hamas är infiltrerat ?

Med tanke på utvecklingen..
Det tror jag absolut. Och jag tror Hamas är medvetna om det. Och agerar efter det.

Och som jag sa igår verkar Hamas vara bättre förberedda denna gång. Det verkar idag vara ett understatement.

Så det är långt ifrån över och många kommer att dö. På båda sidor.
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Bara en notering att Saraya al-Quds (Jerusalem Brigaden) inte är Hamas, utan den väpnade grenen av PIJ (Palestinian Islamic Jihad), näst största gruppen efter Hamas.

Jo, vi blandar ihop det. Det blir enklast att kalla dem för Hamas. Här en lista:

IWN
@A7_Mirza
(Most Active) Military Branches of the Palestinian Resistance
1- Izz ad-Din al-Qassam Brigades
2- Al-Quds Brigades
3- Abu Ali Mustafa Brigades
4- Nasser Salah al-Deen Brigades
5- Palestinian National Resistance Brigades
#Palestine #Israel
https://twitter.com/A7_Mirza/status/1392843933605052426?s=20

Så det är en hel drös med olika fraktioner vilket gör det svårare att bekämpa och få kontroll över.
Senast redigerad av arbetet 2021-05-13 kl. 18:11.
Citera
2021-05-13, 18:12
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Om Israel varnar först innan de bombar målet, hur kommer det sig att folk dör?
För att både tekniken med att varna först med sms eller telesamtal samt roof knocking (som är fördömda av olika instanser) inte handlar om att varna, båda teknikerna är psyops för att skapa kaos och oreda.
Citera
2021-05-13, 18:13
Medlem
Citat:
Det tror jag absolut. Och jag tror Hamas är medvetna om det. Och agerar efter det.

Och som jag sa igår verkar Hamas vara bättre förberedda denna gång. Det verkar idag vara ett understatement.

Som vanligt är det ju civilbefolkningen som kommer att drabbas hårdast, det blir väl ekonomiska sanktioner i vanlig ordning.

Undrar hur pass självförsörjande de är eller går den mesta handeln genom Israelisk mark, då är det väl bara att svälta ut de kan man tycka.
Citera
2021-05-13, 18:13
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
UPDATE: 87 Palestinians have been killed, including 18 children, and another 530 injured from the Israeli airstrikes on #Gaza.

#GazaUnderAttack

https://twitter.com/FriendsofAlAqsa/status/1392870482135896071?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1392870482135896071%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_c10&ref_url=https%3A%2F%2Fpublish. twitter.com%2F%3Fquery%3Dhttps3A2F2Ftwitter.com2FF riendsofAlAqsa2Fstat us2F1392870482135896071widget%3DTweet
Citera
2021-05-13, 18:14
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Jo, vi blandar ihop det. Det blir enklast att kalla dem för Hamas. Här en lista:

IWN
@A7_Mirza
(Most Active) Military Branches of the Palestinian Resistance
1- Izz ad-Din al-Qassam Brigades
2- Al-Quds Brigades
3- Abu Ali Mustafa Brigades
4- Nasser Salah al-Deen Brigades
5- Palestinian National Resistance Brigades
#Palestine #Israel
https://twitter.com/A7_Mirza/status/1392843933605052426?s=20

Så det är en hel drös med olika fraktioner vilket gör det svårare att bekämpa och få kontroll över.
Problemet är när man klumpar ihop dom är att dom samarbetar inte i alla lägen. Det är Hamas som är den folkvalda förhandlingspartnern. Men som tidigare när dom lyser eld upphör, så lyssnar inte alla. Men Hamas får skulden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in