2021-05-13, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns redan register inom EU, som ansvariga på myndigheter i alla europeiska länder kan fylla i uppgifter i. Vilket årtionde lever du i..? Håller dock med om att det kan bli svårare globalt. Men inom EU borde vi kirra detta - jag är nöjd bara jag får åka till Danmark och Tyskland.

Not in our day and age anymore.

Nu handlar det ju inte om EU utan om ett system runt om i världen. Stora majoriteten av världens resor sker ju inte inom EU...

Så det du tror om att flygplatspersonal runt om i världen ska sitta och kolla på sjukvårdsregister är ju bara trams. Det kommer ALDRIG att hända.

Du kommer få ha en App eller en stämpel på något sätt. Detta kommer ingen att kolla efter mer än i x antal veckor. I höst när alla är vaccinerade kommer ingen orka bry sig. Som med gula febern.
Citera
2021-05-13, 16:42
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vad är det du tror att dina beräkningar visar när det gäller dödlighet av olika influensor?
Vad menar du? Sett till befolkningsstorlek var inte 2020 ett märkvärdigt år. Alltså kan man dra slutsatsen att pandemins slagkraft varit starkt överdriven. Detta i kombination med nya uträkningar som ger en IFR på ca 0.15 - 0.3%. Väldigt lågt alltså.

Om man nu inte är av åsikten att restriktioner dragit ner dödligheten och att den hade varit mycket högre annars. Det tror jag inte ett dugg på och jag anser det vara pseudovetenskap.

Bulken av coronadöda hade vi våren 2020, vid en tidpunkt när vi knappt hade några restriktioner alls värd namnet. Ingen bar mask då. Inte ens hösten/vintern hade Sverige restriktioner som skulle kunna ha gjort någon nytta.

Kombinerat med det faktum att mycket striktare länder haft värre utveckling
Citera
2021-05-13, 16:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Då kan du ringa runt till världens hamnmyndigheter och rederier och tala om att dom kan slopa kravet på gul flagga på fartyg när dom har allmänfarlig smitta ombord..besättningen får inte gå iland.
Du kan väl berätta sedan hur det gick.
Gul flagg betyder "Mitt fartyg är fritt från smitta. Jag begär rätt till fri samfärdsel med land."

Signalflagga L betyder Karantän när den hissas i hamn.
Flaggan har fyra rutor, två svarta och två gula.

Det är absolut förlåtligt att tro att den helgula flaggan betyder att man har smitta ombord, det beror bla. på Tintin och en massa annat. Det är en annan historia.
Citera
2021-05-13, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Det är ju helt befängt att pausa uppdateringar p.g.a. helg. Samt ha det här tisdag till torsdag systemet som enbart skapar förvirring. Exempelvis Finland och Estland uppdaterar dagligen oberoende av helgdag eller ej.

Kan man tycka!

Belgien och Tyskland rapporterar tex varje dag.
Trots detta och lockdown dör det 20-50% fler varje dag..
Tror inte att man rapporterar oftare bara för att göra tangentbordskrigarna i denna tråden nöjda..
Citera
2021-05-13, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Kan man tycka!

Belgien och Tyskland rapporterar tex varje dag.
Trots detta och lockdown dör det 20-50% fler varje dag..
Tror inte att man rapporterar oftare bara för att göra tangentbordskrigarna i denna tråden nöjda..

Faktum är ju att det hade räckt att rapportera veckovis. Varje Tisdag för veckan innan. Både smittade och döda.

Enkel jämförelse.

Att blidka tangentbordskrigarna här inne och de som vill ha på sig gasmask och låsa in befolkningen kommer gudskelov aldrig att hända.
Citera
2021-05-13, 17:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja... det är farligt att leva... man kan dö.

Den gruppen du talar om dör i långt högre utsträckning i andra sjukdomar. Utan att du bryr dig nämnvärt.

Denna gruppen är fullt kapabel till att bestämma själv över sitt liv. Det behöver inte staten göra. Och inte du heller för den delen.

Nu ska restriktionerna bort och jävla vad det ska firas!

Nu ligger tre ungdomar, den yngsta 18 år, på IVA bara i lilla Kronoberg:

https://www.expressen.se/kvallsposten/har-vardas-flera-00-talister-for-corona/
Citera
2021-05-13, 17:40
Medlem
Citat:

Ja, det ligger 100-tals unga på IVA mest hela tiden i vårt land och har så alltid gjort. Av diverse anledningar.
Det är ju inte skäl till att stänga ner ett samhälle.

För den här gruppen är trafiken långt farligare. Ska vi förbjuda den också?
Eller alla som röker ihjäl sig? Ska vi förbjuda det också? Eller att 10 personer om dagen dör i Sverige i narkotikamissbruk utan att nån jävel bryr sig. Ofta unga människor.

Titta på en större bild tack än enskilda fall som inte säger någonting. För friska under 50 är detta en ofarlig sjukdom. För den här gruppen är som sagt trafiken farligare.
Citera
2021-05-13, 17:42
Medlem
Citat:

Läs igen!

Dom ligger inte på IVA
Citera
2021-05-13, 17:42
Medlem
Citat:
Och jag tycker att vi alla borde ha respekt för sjukhuspersonalen. De har slitit oerhört hårt, och nu verkar det som om de på många ställen inte kommer att få någon sammanhängande sommarsemester i år heller. Och då har de alltså arbetat 10-12-timmars-pass också i över ett år. Tänk vad det gör för en familj, om mamma eller pappa eller i värsta fall båda arbetar så! Och sedan får de inte ens någon semester tillsammans på barnens sommarlov!

All respekt till sjukvårdspersonal. Men vad du beskriver är knappast någon katastrof. I synnerhet inte under en så pass begränsad tid som ett år. 50-60 tim arbete/vecka är helt normalt för random företagare exempelvis. Semester ser man ofta i röken av, åtminstone inte de första åren. 40 tim arbetsvecka och flera veckor betald semester, betalda sjukdagar är också en utopi på många håll i världen. Vi är ganska bortskämda.

Som sagt, ingen skugga på vårdpersonalen, men tycker inte vi ska överdriva det som någon katastrof. Då är det värre med de som tvärtom, har för lite/ingenting att arbeta med längre, p.ga överdriven hysteri.
Citera
2021-05-13, 18:11
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nja, det beror på hur man bedömer det.
Asiaten, ca. 3 000 döda i Sverige.
HongKong, cirka 1 000 döda.
Corona, cirka 15 000 döda (till slut).

Kanske var det flera smittade i Asiaten och HongKong än i Corona?
Kanske var det flera och värre långsiktiga effekter?
Någon som vet?
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Eller så kan du räkna andel döda i befolkningen utan att ta hänsyn till specifik sjukdom. Det anser jag vara en mer tillförlitlig mätsticka eftersom felklassifieringar under covid lär vara mycket högt.

Asiaten, 1957
Befolkning: 7 388 611
Döda: 73 132
Andel av befolkningen: 0,99%

Pekingflunsan, 1993
Befolkning: 8 745 109
Döda: 97 008
Andel av befolkningen: 1,11%

Covid, 2020
Befolkning: 10 379 295
Döda: 98 124
Andel av befolkningen: 0,95%

Sätter man det i kontext är inte covid speciell i sammanhanget.

På vad baserar du uppfattningen att felklassifieringar av Covid-19 skulle vara väldigt vanligt?

Vad räknar du du som felklassifiering?

Det är mycket vanligt att Covid-19 samverkar med andra former av ohälsa, som tillsammans orsakar dödsfall. Anser du det vara fel att beteckna sådana dödsfall som dödsfall i Covid-19?

Jag tar ett exempel. Låt säga att Corona kommer in på en klinik för cancer-patienter. På grund av cancern, så är personerna känsliga för Covid-19. Efter att Corona-viruset kom in på kliniken, så dog många av patienterna. Vill du frikänna viruset från dödsfallen, genom att skylla dödsfallen på cancern? Patienterna hade överlevt infektionen såvida dom inte hade haft cancer. Men dom hade också överlevt cancern ifall Corona-viruset inte hade kommit. Anser du då att det är felklassifiering att säga att patienterna dog av Covid-19?
Citera
2021-05-13, 18:13
Medlem
Intressant reportage om situationen på IVA:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1708335
Citera
2021-05-13, 18:18
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Just resande med vaccinpass ser jag inte som någon stor risk. Bara de inte går att förfalska... Kontrollsystemet måste vara väldigt säkert, om man ska våga lita på inresandes vaccinpass.

Tänkte på det igår, kortet man får efter första dosen där även dos nr 2 skall skrivas i är ju väldigt lätt att förfalska.
Allt måste finnas lättåtkomligt digitalt men exakt hur det kommer att göras vet jag inte, vet inte ens om jag läst det någonstans ännu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in