2021-05-13, 10:00
Medlem
Hexen666s avatar
John P. A. Ioannidis, en av de mest citerade och respekterade inom detta ämne, verkar ha uppdaterat sina estimat om IFR och global spridning. Det verkar som att IFR t.om är lägre än hans initiala 0.2.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdfdirect/10.1111/eci.13554

Citat:
Conclusions: All systematic evaluations of seroprevalence data converge that
SARS-CoV-2 infection is widely spread globally. Acknowledging residual uncertainties, the available evidence suggests average global IFR of ~0.15% and ~1.5-2.0
billion infections by February 2021 with substantial differences in IFR and in infection spread across continents, countries and locations.

Det börjar bli ganska uppenart att covid är i klass med 50 & 60 talets pandemier, kanske även mildare.
Citera
2021-05-13, 10:21
Medlem
madchances avatar
Campbell tar åter igen upp Ivermectin och rekommendationer till Indien som en potentiell livräddare av "tusentals" indier och minskat lidande för miljoner.

"Ivermectin advised for India"

https://www.youtube.com/watch?v=YyHkLfWLPFw&
Citera
2021-05-13, 10:21
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Svamp i hjärnan!

Gratulerar alla anti-vaxxare! Så här blir er framtid. Inte för att det skulle göra någon större skillnad dock. Tror jag:

Dödlig svamp upptäckt hos covidpatienter – sätter sig på hjärnan

En ovanlig svamp som ger allvarliga infektioner har upptäckts hos covidpatienter i Indien.
Hos personer med försvagat immunförsvar kan infektionen sätta sig på hjärnan och vara mycket svårbehandlad.
Mortaliteten är väldigt hög, säger Constantin Urban, professor vid Umeå universitet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ep7AGj/dodlig-svamp-upptackt-hos-covidpatienter--satter-sig-pa-hjarnan

Inga fler "skräckexempel" ni kan dra fram?

Trovärdigheten hade varit högre om ni taggat ner några snäpp.

PS. Var är drivorna av döda?... eller är inte viruset så farligt som ni vill göra gällande?
Citera
2021-05-13, 10:27
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Pandemier försvinner faktiskt av sig själv, om du nu inte visste det. Eller syftade du på den giftiga svampen som alltid existerat?

... du glömde lägga.... "farliga virus muterar till snällare varianter för att säkra sin egna överlevnad... det är en naturlig del av virusets helt evolution"
Citera
2021-05-13, 10:34
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
... du glömde lägga.... "farliga virus muterar till snällare varianter för att säkra sin egna överlevnad... det är en naturlig del av virusets helt evolution"
Ja det är ju sant. Försvinner gör det ju inte men det blir en del av virusfloran som vi med lätthet kan leva med. Sannolikheten att det skulle mutera till något dödligare är offantligt liten. Ingen domedag denna gången heller. Maby next time
Citera
2021-05-13, 10:43
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
John P. A. Ioannidis, en av de mest citerade och respekterade inom detta ämne, verkar ha uppdaterat sina estimat om IFR och global spridning. Det verkar som att IFR t.om är lägre än hans initiala 0.2.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdfdirect/10.1111/eci.13554

Det börjar bli ganska uppenart att covid är i klass med 50 & 60 talets pandemier, kanske även mildare.
Nja, det beror på hur man bedömer det.
Asiaten, ca. 3 000 döda i Sverige.
HongKong, cirka 1 000 döda.
Corona, cirka 15 000 döda (till slut).

Kanske var det flera smittade i Asiaten och HongKong än i Corona?
Kanske var det flera och värre långsiktiga effekter?
Någon som vet?
Citera
2021-05-13, 10:47
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Detta är alltså inte ett skämt - det verkar ju vara en trovärdig källa. Om det är sant, vad säger detta er sprutluder? Varför måste man ge miljonvinster för att få folk att ta vaxxinen? Är man så desperata då skiten inte tas av upplysta människor eller vad är i görningen, anser ni?
Jag vet inte om frågan var riktad åt mig, du citerade ju mig eller om den var riktad till hela tråden, du skrev ni.

Jag lever ju med föreställningen att en bra produkt säljer sig själv. Bland de äldre äldre verkar ju inte vaccinations viljan vara ett problem. Däremot verkar det svårt att få samtliga att vaccinera sig med undantag Nauru som vaccinerat 108% av sin (vuxna) befolkning (utlänningar in räknat). Att göra miljonlotteri eller att stå och upprepa gång på gång att det är ett bra vaccin och att vi ska vaccinera oss så fort vi blir erbjudna funkar inte för mig. Jag minns hur det var med Svininfluensan. Då skulle vi vaccinera oss för bäbisarna, gjorde vi inte det skulle de dö i massor enligt den broschyr FHM den gången skickade till alla hushåll. Den gången var det visserligen helt annorlunda, det var ett riktigt fult vaccin som man med fula medel övertalade hälften av befolkningen att ta.

Det skulle kunna finnas andra lösningar till pandemin. Nu öppnar de för att mass vaccinera så unga som 12 åringar i USA. Det är helt klart det billigaste och smidigaste sättet att få i gång samhället, resandet och då ekonomin igen. Om det skulle visa sig att vissa grupper även denna gång inte tål vaccinet bra så tror jag att man bryr sig mer om SAS en några hundra barn i Sverige. Så krasst är det.

Edit. Du skriver upplysta människor. Jag hade för mig att det var främst lågutbildade som inte vaccinerade sig från sämre områden.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-05-13 kl. 11:12.
Citera
2021-05-13, 10:48
Medlem
Får vi siffror idag, trots röd dag?
Citera
2021-05-13, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Får vi siffror idag, trots röd dag?

Bara vissa regioner
Citera
2021-05-13, 10:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ju hårdare de försöker tvinga en desto större blir motståndet.

Det är så tydligt att regeringen fått order om att vaccinera befolkningen... till vilket pris som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vad med mutor?

Skulle möjligheten att få en miljon dollar få dig att tänka i nya banor?
The US state of Ohio will award cash prizes of $1m (£710,000) to five recipients of Covid-19 vaccines as part of a lottery launched to boost flagging up-take of jabs.

Ohio Governor Mike DeWine said only adult residents who had had a vaccine would be eligible for the draw.

The first of five weekly drawings will be announced on 26 May, Mr DeWine said.

He said the lottery would be paid for by coronavirus relief funds from the federal government.
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-57096039

Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Detta är alltså inte ett skämt - det verkar ju vara en trovärdig källa. Om det är sant, vad säger detta er sprutluder? Varför måste man ge miljonvinster för att få folk att ta vaxxinen? Är man så desperata då skiten inte tas av upplysta människor eller vad är i görningen, anser ni?

Citat:
Hahahaha.... "det går bra nu"
Intressant att det är Rep. som styr Ohio.
Det hade jag nog inte riktigt väntat mig av Rep.
Citera
2021-05-13, 11:01
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nja, det beror på hur man bedömer det.
Asiaten, ca. 3 000 döda i Sverige.
HongKong, cirka 1 000 döda.
Corona, cirka 15 000 döda (till slut).

Kanske var det flera smittade i Asiaten och HongKong än i Corona?
Kanske var det flera och värre långsiktiga effekter?
Någon som vet?
Eller så kan du räkna andel döda i befolkningen utan att ta hänsyn till specifik sjukdom. Det anser jag vara en mer tillförlitlig mätsticka eftersom felklassifieringar under covid lär vara mycket högt.

Asiaten, 1957
Befolkning: 7 388 611
Döda: 73 132
Andel av befolkningen: 0,99%

Pekingflunsan, 1993
Befolkning: 8 745 109
Döda: 97 008
Andel av befolkningen: 1,11%

Covid, 2020
Befolkning: 10 379 295
Döda: 98 124
Andel av befolkningen: 0,95%

Sätter man det i kontext är inte covid speciell i sammanhanget.
Citera
2021-05-13, 11:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Inga fler "skräckexempel" ni kan dra fram?

Trovärdigheten hade varit högre om ni taggat ner några snäpp.

PS. Var är drivorna av döda?... eller är inte viruset så farligt som ni vill göra gällande?
Som jag ser det så är många tyvärr redan drabbade i Sverige.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in