2021-05-13, 12:59
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Selve kidnappingsplottet har vært planlagt i årevis, grubling rundt avisutklipp om gamle uløste drap, rollen som vitne i kidnappingssak, i tillegg til kjente saker som kidnappingen av milliardæren Fabi*n Bengtss*n osv., satte han trolig på idéen. Monero kom inn som en kjærkommen løsning på utfordringen med løsepenger, anonymitet og troverdighet.

Det kan se ut som om TH lenge har hatt idéen om drap, og at han gradvis og bit for bit
har laget seg en plan for å gjennomføre dette uten å bli tatt. Interessen for uoppklarte
drap kan ha vært å studere hva politiet manglet for å få dem oppklart.

Kidnappingsscenarioet kan være gammelt, men det kan også ha tatt form da han snakket
med RU om disse tingene. Hvor mye RU vet eller har gjettet seg til, er vanskelig å vite.
Men det virker for meg usannsynlig at TH har involvert RU i selve drapskomplottet.
RU virker altfor frittalende i sitt første avhør der han snakket om monero, kidnapping og
«mektige mennesker» uten at politiet hadde gitt ham inngående informasjon om saken.

En medvitende RU hadde skjønt hvorfor han var innkalt til avhør, og forholdt seg deretter.

Endringen i forklaringer tilsier at han gradvis skjønner at han er trukket inn i en alvorlig sak.
Kan han f.eks. ha blitt bedt om å sette opp kryptorigget uten å stille spørsmål om hva det
skulle brukes til? Eller har TH latt ham prate fritt om hypotetiske kidnappingsplott, og notert
seg alle viktige detaljer for så å sette opp kryptorigget på egenhånd?

Jeg tenker TH ikke nødvendigvis er så teknisk ukyndig som mange vil ha det til.
Citera
2021-05-13, 13:12
Medlem
La oss si det hadde vært slik at RU inspirerte TH, som i Norge satte ut i livet (realiserte) RUs historie om Monero kidnappinger i utlandet.

Hvor smart ville det da ha vært å dagen etter kidnappingen nevne sin inspirasjonskilde til politiet ?

Ikke rart Lagmannsretten og Norges høyesterett aviste dette. Teorien forutsetter at TH er en fullstendig idiot.
Citera
2021-05-13, 13:35
Medlem
Noen justeringer. Under møtene sugde TH til seg kunnskap fra RU, tilstrekkelig til at TH kunne lage trusselbrev og kryptooppsett selv. TH hadde diktet opp en grunn til at RU og TH skulle holde deler av møtevirksomheten sin skjult. De skulle lyve sammen.

Så kastet TH mistanker mot RU overfor politiet. Først da RU ble gjort kjent med den antatte kidnappingen, fortalte han at Monero var nevnt allerede i første møte med TH, og at TH viste spesiell interesse for "kjeltringvalutaen".

TH hadde planlagt at RU skulle få skylden. Det skal se ut som om RU har videreformidlet info om "hvalen" TH til eks-kriminelle venner. Eller til ukjente nysgjerrige, med svært skumle hensikter, via internet.

Politiet skulle trøye seg med å lete opp og etterforske alle forbindelser RU har hatt.

Forgjeves selvfølgelig. Fordi TH har gjort alt selv.
Citera
2021-05-13, 14:04
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Noen justeringer. Under møtene sugde TH til seg kunnskap fra RU, tilstrekkelig til at TH kunne lage trusselbrev og kryptooppsett selv. TH hadde diktet opp en grunn til at RU og TH skulle holde deler av møtevirksomheten sin skjult. De skulle lyve sammen.

Så kastet TH mistanker mot RU overfor politiet. Først da RU ble gjort kjent med den antatte kidnappingen, fortalte han at Monero var nevnt allerede i første møte med TH, og at TH viste spesiell interesse for "kjeltringvalutaen".

TH hadde planlagt at RU skulle få skylden. Det skal se ut som om RU har videreformidlet info om "hvalen" TH til eks-kriminelle venner. Eller til ukjente nysgjerrige, med svært skumle hensikter, via internet.

Politiet skulle trøye seg med å lete opp og etterforske alle forbindelser RU har hatt.

Dette med planlegging over lang tid, tas også opp i boken. Blant annet ser det ut til at TH hadde moderne telefoner for noen år siden, men skiftet på et tidspunkt til en gammeldags Nokia, muligens for bygge opp under imaget om å være håpløs på det digitale.
Citera
2021-05-13, 14:11
Medlem
Citat:

Dummeste jeg har hørt!
Citera
2021-05-13, 14:25
Medlem
Tv2: Politiet ønsket ikke at Hagen skulle få mulighet til å kontakte «kryptomannen» etter at han ble løslatt. 7. mai valgte derfor politiet å pågripe og sikte mannen i 30-årene.

Det er så mye lekkasjer, tåkeprat og dårlig skjult feilinformasjon/svakt politiarbeid i denne saken at man virkelig kan begynne å lure om den noensinne blir løst. Politiet ønsket ikke at Hagen skulle kontakte kryptomannen? Med avlyttninger i hue å rævva og et mannskap stort som en liten armè var det akkurat det de burde håpe skulle skje.

Skulle virkelig vært morsomt å vite hvem som har lekket alle disse avhørene. Kan det være andre enn noen i politiet, eller politiet selv? Jeg tviler.

Ang. glasskår fra denne lampen. Jeg kunne trodd på det om han var påkledd og sagt at det falt glasskår på ryggen hans uten at han merket noe og når han senere lente seg tilbake i en sofa ble det blødende sår.

Null fokus på bilen over plenen fra blokka og opp. Var dette en firmabil montro? Med bagasjerommet fullt av drikke...
Citera
2021-05-13, 14:27
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

Usikker på dette momentet. RU ble ved flere anledninger sett "gående fritt" rundt på F*turum.
Kanhende TH syntes det var greit at flere kunne vitne om dette i ettertid.

Citat:

TH var snar å peke på RU, men passet samtidig på å ikke huske navnet slik at det virket overilt
å peke på ham. Man skal ikke se bort fra at TH kjente til f.eks. bekjentskapet mellom RU og TI/TB.

Citat:

Ja, det kan virke som om politiet har fått masse "ekstraarbeid" i denne saken.
Mange omveier, men de fører som kjent alle til Rom.

Citat:

Ihvertfall uten RUs direkte involvering, ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Dette med planlegging over lang tid, tas også opp i boken. Blant annet ser det ut til at TH hadde moderne telefoner for noen år siden, men skiftet på et tidspunkt til en gammeldags Nokia, muligens for bygge opp under imaget om å være håpløs på det digitale.

Ikke usannsynlig. Smarttelefoner er jo også brysomme siden de er enkle å spore.
Citera
2021-05-13, 14:29
Medlem
Citat:
Jeg må si boken som har kommet ut er mye mer interessant enn jeg trodde, og en del som er tatt opp i denne tråden bekreftes faktisk.

Det er mange ting jeg kunne ha kommentert, men jeg begynner med måten TH uttrykker seg på. I boken refereres det til ordrette utsagn fra avhør med TH. Ord og uttrykk som TH bruker er merkelige og oppkonstruerte. De er neppe baserte på reelle erfaringer. Teater.
Han blir sittende i «en tankestund som han nok aldri kommer til å glemme». Han tenker på hvordan han kan løse dette uten å ringe politiet. Da trenger han flinke advokater, og så trenger han «en IT-mann som forstår språket». Penger har han allerede.
Selv vil han måtte være «prosjektleder», og det blir ikke en lett jobb. Hagen vurderer å ringe til forretningsadvokaten han og Lisbeth hadde spist middag med kvelden i forveien. Han kjenner også andre advokater.
På dette tidspunktet har ikke Hagen oppfattet at betalingen skal skje i kryptovalutaen monero. Han har bare lest at brevskriveren vil bruke bitcoin, som han jo kan litt om. Betaling i bitcoin er ikke så vanskelig, tenker han. Det dreier seg «om å roe ned og finne noen til å bli med, og betale. Gjøre opp regninga». Han tenker at dette bør løses uten politiet.
Så leser Hagen videre. Han ser at det blir mye arbeid. Tanken som slår ham, beskriver han slik:
«Oi. Tom, du har mye å gjøre, vil du klare å få en sånn sak på toppen og begynne å være prosjektleder, er det klokt?»
Hagen blir sittende og tenke en stund. Han går en tur ut på verandaen. Da han er tilbake i stolen, bestemmer han seg. Han blir nødt til å ringe politiet.
Sittende i en tankestund som han nok aldri kommer til å glemme ... merkelig formulering ... og banalt dramatiserende.
Omtaler seg selv om prosjektleder, noe som ikke vil bli en enkel jobb ... what?
Gjøre opp regninga ... spot on, men kanskje ikke bevisst ... slip of the tongue?
Tanken som slår ham er "Oi. Tom du har mye å gjøre ...klare å være en prosjektleder" .... jeg gir meg over ... er det mulig? Prosjektleder ....?

Utsagnene er ikke troverdige, dette er ikke beskrivelser av reelle opplevelser han har hatt, de er oppkonstruerte. Men det er mulig han tror på dette selv.

Og hvor er sorgen og fortvilelsen?

Tom Hagen synes nok selv at forklaringen hans høres troverdig ut. Mens alle andre reagerer på at den virker oppkonstruert.

De som inviterte til teater var "gamle omgangsvenner". Og pensjonerte, slik de ble beskrevet.

Synes at teaterbesøket nå skifter divisjon, fra "tilfeldig" til en del av planleggingen. Det hadde vært interessant å vite identiteten til dette venneparet. Ihvertfall han. Som TH selv omtaler som "forretningsadvokat".
Citera
2021-05-13, 14:38
Medlem
Citat:
I boken nevnes oppringningene som politiet mente var slettet, men som andre mener ble slettet automatisk pga. minnekapasiteten til den gamle Nokia-telefonen.

I avhøret sier han at et møte forhindret han i å ringe AE som avtalt, et møte som startet 09.45. Men av loggen kan politiet se at det er gjort anrop klokken 10.06 og 10.07. I avhør sier han at første anrop til AE ble gjort etter møtet, nærmere bestemt klokken 11.13.

Når det gjelder tiden på kontoret, forklarer han seg usikkert og forvirrende. Samtidig som han mener at han er veldig bekymret for kona, så sier han også at han brukte tiden til til "å vimse litt og være urolig". Han er usikker på om han satt fem minutter i massasjestolen eller om det var en halvtime. Han forklarer seg også uriktig om en telefonsamtale han fikk fra en forretningsforbindelse. Han mener det var han som ble oppringt av vedkommende, og at det var "overraskende", men sannheten er at det var TH selv som ringte. Denne samtalen varte fra klokken 10.38 til 11.12.

Hvorfor lyver TH om disse to anropene? Etter hva jeg forstår så mener politiet at TH slettet anropene 10.06 og 10.07, men at det ikke kan bevises.

Sånn umiddelbart, det er noe med disse tidspunktene som minner om Hettemannens bevegelser gjennom Lørenskog sentrum. En tilfeldighet. ?

Og til spørsmålet om hvorfor TH lyver ... nei ... si det.
Citera
2021-05-13, 14:40
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Tom Hagen synes nok selv at forklaringen hans høres troverdig ut. Mens alle andre reagerer på at den virker oppkonstruert.

En forklaring forbausende blottet for følelser, i tillegg til at ordbruken kan vitne om at det er innøvd.
"Gjøre opp regninga"?? Virker mer som om han er blitt frastjålet en eiendel, enn at kona har forsvunnet.

Citat:
De som inviterte til teater var "gamle omgangsvenner". Og pensjonerte, slik de ble beskrevet.

Synes at teaterbesøket nå skifter divisjon, fra "tilfeldig" til en del av planleggingen. Det hadde vært interessant å vite identiteten til dette venneparet. Ihvertfall han. Som TH selv omtaler som "forretningsadvokat".

Teaterkvelden kan være en beleilighet som han grep med begge hender.
Et ekstra vitnemål eller to om at han og AEH tilsynelatende var på godfot.
Heller ingen krangel i taxien hjem. I motsetning til J*mtland-saken, der
krangel i taxi var medvirkende til mistanke mot ektemannen.
Citera
2021-05-13, 14:47
Medlem
Citat:

Jeg synes ikke det er noe mistenkelig ved dette. Jeg har brukt smarttelefoner i mange år. Jeg bruker den stort sett til samtaler og sms. Jeg bruker den så å si aldri til å lese aviser, eller besøke nettsteder som Flashback og Facebook. Jeg har ca 15gb lydbøker og podcasts. Disse er lastet ned til stasjonær pc, og så overført til mobiltelefonen. Fint å ha i bilen. Med min telefonbruk, kunne jeg fint ha brukt en gammel Nokia.
Mange av den eldre generasjonen blir ikke fortrolige med berøringsskjermen, de bruker gjerne Nokia eller Doro med taster.
Det holder i massevis, spesielt for de som kun bruker telefonen til samtaler. En venn av meg, 73 år, har lenge kun brukt fasttelefonen. Han har nå mobiltelefon, men vil ikke lære seg å sende og motta sms, og vil heller ikke lære seg bruke telefonens kamera. Han bruker heller ikke nettbank, men sverger til brevgiro.
Bak dette skjuler det seg trolig en redsel for ikke å greie å lære noe nytt, og man tviholder på det man mestrer.
Citera
2021-05-13, 14:47
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floriss
Dummeste jeg har hørt!
Uff da, brenner tampen nå da? Synes det absolutt var en god hypotese blomsten kom med der.

Hadde RU sittet med fellende opplysninger om TH ville han fortalt dette i avhør, og TH ville aldri sluppet ut av varetekt. RU er blitt lurt trill rundt i dette plottet.

Edit: Da ville forsåvidt heller ikke RU sluppet ut, for TH ville aldri latt utenforstående sitte med løsning uten ansvar.
Senast redigerad av Slettsnoken 2021-05-13 kl. 14:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in