Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Du är den typiske vaxxinförespråkaren - så egoistisk bara för att DU skall få resa och ev. sprida din smitta. Att sedan sjukvårdspersonalen skall få en lång viloperiod kan låta väldigt gentilt, men vem skall jobba i deras ställe, tänkte du? Och du tänker ju resa, hur är detta att leva "lite försiktigare", tänkte du?
Vaccinförespråkare menar du?

Ja, jag är inte antivaxxare, ser inget positivt med att inte vaccinera mig.
Intressant att du är så säker på att jag ev. kan sprida min smitta.
Vet du att man kan testa om man är smittad? Det är inte dyrt, men vist, testet kan visa fel.
Tror du att man smittar flera om man bor i en stuga i fjällen jämfört med om man bor hemma?
Tror du inte skidanläggningarna har anpassat sin verksamhet så att risken för att smitta sprids i liftkön är lägre än i mataffären hemma?
Ingen ska ersätta "covidpersonalen", många ska vaccinera sig och vissa restriktioner ska finnas kvar så att det behövs väldigt lite "covidpersonal" under sommaren.
Varför tror du man smittar mera för att man reser?
Det är väl mötet med andra människor som kan sprida corona och undviker man dessa möten och testar sig (och/eller vaccinerar sig) och i övrigt följer regler och rekommendationer så är risken att smitta någon väldigt liten i en lägenhet, en stuga eller ombord på en segelbåt.
Jag vill dessutom själv undvika att bli smittad eftersom jag sett död och långvariga sjukdomsförlopp i min närhet, så även om jag inte är rädd så är jag försiktig både hemma och i fjällen, mm.