2021-05-13, 05:27
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ep7AGj/dodlig-svamp-upptackt-hos-covidpatienter--satter-sig-pa-hjarnan

Ändå riskerar regeringen folks liv genom att ta bort restriktioner om två veckor.

Jo, men Ebola kan också komma till Sverige... De enda restriktionerna i nuläget som behövs är att stänga flygresorna från länder med stora smitthärdar, typ Indien, men gör man detta? Nej, inte faan, så vad är man egentligen ute efter?
Citera
2021-05-13, 05:57
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Du är den typiske vaxxinförespråkaren - så egoistisk bara för att DU skall få resa och ev. sprida din smitta. Att sedan sjukvårdspersonalen skall få en lång viloperiod kan låta väldigt gentilt, men vem skall jobba i deras ställe, tänkte du? Och du tänker ju resa, hur är detta att leva "lite försiktigare", tänkte du?
Vaccinförespråkare menar du?
Ja, jag är inte antivaxxare, ser inget positivt med att inte vaccinera mig.

Intressant att du är så säker på att jag ev. kan sprida min smitta.
Vet du att man kan testa om man är smittad? Det är inte dyrt, men vist, testet kan visa fel.
Tror du att man smittar flera om man bor i en stuga i fjällen jämfört med om man bor hemma?
Tror du inte skidanläggningarna har anpassat sin verksamhet så att risken för att smitta sprids i liftkön är lägre än i mataffären hemma?

Ingen ska ersätta "covidpersonalen", många ska vaccinera sig och vissa restriktioner ska finnas kvar så att det behövs väldigt lite "covidpersonal" under sommaren.

Varför tror du man smittar mera för att man reser?
Det är väl mötet med andra människor som kan sprida corona och undviker man dessa möten och testar sig (och/eller vaccinerar sig) och i övrigt följer regler och rekommendationer så är risken att smitta någon väldigt liten i en lägenhet, en stuga eller ombord på en segelbåt.

Jag vill dessutom själv undvika att bli smittad eftersom jag sett död och långvariga sjukdomsförlopp i min närhet, så även om jag inte är rädd så är jag försiktig både hemma och i fjällen, mm.
Citera
2021-05-13, 06:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ja verkligen!
Vist har du haft covid?

Jag läste eller hörde något om att man kan få lägre IQ efter genomgången covid-19-infektion.
Exakt vad som händer vet jag inte, men en god vän som jobbar som programmerare påstår att han nu är sämre programmerare än innan han var sjuk.

Tror det är olika slags virus. Det som smittar via TV:n är det farligaste av alla.
Citera
2021-05-13, 06:10
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Självklart bör varenda restriktion tas bort omedelbart, och därefter aldrig tillåtas att införas igen. De senaste 14 månaderna är en skamfläck i mänsklighetens historia. Varje dag det tillåts pågå är en skam.

Förra sommaren var dock någorlunda öppen så jag vet inte vad du pratar om där. Den här sommaren ser det dock ut att bli betydligt striktare på många håll i Europa. Detta trots att vi den här sommaren har vaccinerat de flesta, medan inte en människa var vaccinerad förra året. Förra sommaren gick det t om att flyga till de flesta länder utan både PCR-test, mask och karantän, något som kommer vara fullständigt otänkbart den här sommaren, återigen, TROTS att folk är vaccinerade. Förra sommaren var en frihetens oas i jämförelse med hur det ser ut nu och inför stundande sommar.

Frågan är om det någonsin kommer gå att flyga igen utan att tvingas bli våldtagen i näsan och bära munblöja. Vaccinerad eller ej.
Du menar som tex. Indien som nästan inte hade någon smitta i början av mars (11/miljon) och nu har 300 fall per miljon invånare i snitt och 60 000 smittade per miljon i vissa delstater.
Citera
2021-05-13, 06:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej jag stannar inte hemma, men jag reser med förstånd och försiktighet. Har rest till fjällen och till Danmark senaste månaderna och planerar att segla några månader i området Madeira, Kanarieöarna, Marocko, Siera Leone till hösten, så särskilt rädd är jag inte.
nä vad nu? Vad oansvarigt av dig? Du ökar risken för långcovid!! Bäst är att stanna hemma och låsa in sig. Det borde alla göra

Citat:
Däremot krävs inte stor begåvning för att förstå att flera smittade ger flera fall av långtisdcovid.
Av den anledningen bla. är det bra att samhället inte öppnas för snabbt och för mycket.
Sedan bör alla inom vården som arbetat länge och mycket med covidpatienter de senaste 15 månaderna få en lång och samanhängande semester i sommar. Det är de värda och det är värt att leva lite försiktigare för deras skull, så att de kan vara lediga.

Att vården går på knäna är ett politiskt misslyckande som inte bara har mer covid att göra, men det snackas tyvärr bort av de ansvariga.

Att göra saker utomhus är mycket säkert och man borde uppmuntra fler att komma ut i solen.
Citera
2021-05-13, 06:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tror det är olika slags virus. Det som smittar via TV:n är det farligaste av alla.
Är det via tv du får den information du väljer att inte tro på.

Tur att man inte tittar så mycket på tv!
Citera
2021-05-13, 06:18
Medlem
Citat:
Vaccinförespråkare menar du?
Ja, jag är inte antivaxxare, ser inget positivt med att inte vaccinera mig.

Intressant att du är så säker på att jag ev. kan sprida min smitta.
Vet du att man kan testa om man är smittad? Det är inte dyrt, men vist, testet kan visa fel.
Tror du att man smittar flera om man bor i en stuga i fjällen jämfört med om man bor hemma?
Tror du inte skidanläggningarna har anpassat sin verksamhet så att risken för att smitta sprids i liftkön är lägre än i mataffären hemma?

Ingen ska ersätta "covidpersonalen", många ska vaccinera sig och vissa restriktioner ska finnas kvar så att det behövs väldigt lite "covidpersonal" under sommaren.

Varför tror du man smittar mera för att man reser?
Det är väl mötet med andra människor som kan sprida corona och undviker man dessa möten och testar sig (och/eller vaccinerar sig) och i övrigt följer regler och rekommendationer så är risken att smitta någon väldigt liten i en lägenhet, en stuga eller ombord på en segelbåt.

Jag vill dessutom själv undvika att bli smittad eftersom jag sett död och långvariga sjukdomsförlopp i min närhet, så även om jag inte är rädd så är jag försiktig både hemma och i fjällen, mm.

Har nog aldrig sett ett sådant verklighetsfrånvänt inlägg...

Du erkänner att testerna kan visa fel, men ändock är du så egoistisk att du vill och kan påföra andra smittan.

Nej, de flesta skidanläggningarna har INTE en adekvat smittskyddsverksamhet, särskilt inte på after-skin och/eller vid lifterna. Mat hemma kan du få hemkört - hört talas om detta? Hur kan DU garantera att ingen "Covidpersonal" behövs under sommaren? Om du sitter hopklämd som Sardiner i ex. en buss och/eller ett flygplan - är risken mindre eller större än om du suttit hemma, mol allena? Hur undviker du "mötena" i en "lägenhet, stuga eller segelbåt?".

Du har alltså sett grym död men väljer ändå att ta med din ev. smitta till andra orter? Du är egoismen personifierad! "Bara JAG får resa så är det okey, för JAG gör det på ett säker sätt".. Herregud, vilket nys!
Citera
2021-05-13, 06:37
Medlem
Citat:
Du menar som tex. Indien som nästan inte hade någon smitta i början av mars (11/miljon) och nu har 300 fall per miljon invånare i snitt och 60 000 smittade per miljon i vissa delstater.

Det är lätt att enkom slänga ur sig siffror utan källa. Men, låt oss säga att de "stämmer" - hur tror du en slik absurd siffra går från 300 till 60 000? Vad var tidsperioden, ändrade sig testningen under denna period, hur många testades, hur lever man i dessa delstater etc etc.
Citera
2021-05-13, 06:50
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Har nog aldrig sett ett sådant verklighetsfrånvänt inlägg...

Du erkänner att testerna kan visa fel, men ändock är du så egoistisk att du vill och kan påföra andra smittan.

Nej, de flesta skidanläggningarna har INTE en adekvat smittskyddsverksamhet, särskilt inte på after-skin och/eller vid lifterna. Mat hemma kan du få hemkört - hört talas om detta? Hur kan DU garantera att ingen "Covidpersonal" behövs under sommaren? Om du sitter hopklämd som Sardiner i ex. en buss och/eller ett flygplan - är risken mindre eller större än om du suttit hemma, mol allena? Hur undviker du "mötena" i en "lägenhet, stuga eller segelbåt?".

Du har alltså sett grym död men väljer ändå att ta med din ev. smitta till andra orter? Du är egoismen personifierad! "Bara JAG får resa så är det okey, för JAG gör det på ett säker sätt".. Herregud, vilket nys!
Hur har du själv levt de senaste 15 månaderna, suttit ensam och instängd?

Jag märker att du inte har någon förmåga att se hur man kan resa säkert.
Flygplan och buss är väl så långt från säkert resande man kan komma på, men det var det enda sättet du kunde komma på att man kan resa på.

Du har alltså själv besökt de flesta skidanläggningarna och konstaterat att de inte har ett adekvat smittskyddsarbete, eller har du bara gissat hur det fungerar?
Mat till fjällstugan kan man också få hemkört, funkade utmärkt.
After ski var ju skrattretande att du tar upp, hade de after ski på de flesta skidanläggningar du besökte?
Liftköerna var helt okej, lååånga avstånd.
Vi höll oss för oss själva i stugan, samma personer som hemma.
Det är ju inte så att samma personer smittar varandra mera bara för att man inte bor i sin ordinarie bostad, det förstår du säkert om du tänker efter en stund.

Ingen kan garantera att man klarar sommaren med väldigt lite "covidpersonal", men med vissa restriktioner och vaccin bör det gå.
Citera
2021-05-13, 06:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det är lätt att enkom slänga ur sig siffror utan källa. Men, låt oss säga att de "stämmer" - hur tror du en slik absurd siffra går från 300 till 60 000? Vad var tidsperioden, ändrade sig testningen under denna period, hur många testades, hur lever man i dessa delstater etc etc.
Källa: https://www.covid19india.org/

Edit
Sorry, fel av mig kom jag på. Så här ska det vara.
Du menar som tex. Indien som nästan inte hade någon smitta i början av mars (11/miljon/dygn) och nu har 300 fall per miljon invånare per dygn i snitt och 60 000 smittade per miljon i vissa delstater (nära 2000 nya fall per miljon per dygn).
Senast redigerad av Surtruten 2021-05-13 kl. 07:12.
Citera
2021-05-13, 07:31
Medlem
Citat:
Hur har du själv levt de senaste 15 månaderna, suttit ensam och instängd?

Jag märker att du inte har någon förmåga att se hur man kan resa säkert.
Flygplan och buss är väl så långt från säkert resande man kan komma på, men det var det enda sättet du kunde komma på att man kan resa på.

Du har alltså själv besökt de flesta skidanläggningarna och konstaterat att de inte har ett adekvat smittskyddsarbete, eller har du bara gissat hur det fungerar?
Mat till fjällstugan kan man också få hemkört, funkade utmärkt.
After ski var ju skrattretande att du tar upp, hade de after ski på de flesta skidanläggningar du besökte?
Liftköerna var helt okej, lååånga avstånd.
Vi höll oss för oss själva i stugan, samma personer som hemma.
Det är ju inte så att samma personer smittar varandra mera bara för att man inte bor i sin ordinarie bostad, det förstår du säkert om du tänker efter en stund.

Ingen kan garantera att man klarar sommaren med väldigt lite "covidpersonal", men med vissa restriktioner och vaccin bör det gå.

Håller du dessa ting heligt så går det ju, men troligtvis är det lättare i teorin än i verkligheten. Men, ja jag kan hålla med om att enkom resa till sitt sommarställe och eller ut på haven inte är något problem, ända tills du behöver hjälp i ett land och/eller kommun som redan är överhopade av jobb med ex. Covid-19-fall etc. Då blir även du ett problem.

Lycka till med att sedan införskaffa förnödenheter i de länder du räknat upp UTAN att träffa och interagera i närheten av folk...
Citera
2021-05-13, 07:32
Medlem
Citat:
Källa: https://www.covid19india.org/

Edit
Sorry, fel av mig kom jag på. Så här ska det vara.
Du menar som tex. Indien som nästan inte hade någon smitta i början av mars (11/miljon/dygn) och nu har 300 fall per miljon invånare per dygn i snitt och 60 000 smittade per miljon i vissa delstater (nära 2000 nya fall per miljon per dygn).

Du svarar fortfarande inte på mina frågor - läs dessa och återkom gärna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in