2021-05-12, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Alle forretningsfolk har mobillader i bilen, til og med gjerrigknarker som TH.

En veldig kategorisk og ignorant påstand. Dette vet du ikke. Mine foreldre på samme alder går ut uten telefon og har ikke lader i bilen. Og endatil er de overhodet ikke gjerrigknarker.
Citera
2021-05-12, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katastrofetanken
En veldig kategorisk og ignorant påstand. Dette vet du ikke. Mine foreldre på samme alder går ut uten telefon og har ikke lader i bilen. Og endatil er de overhodet ikke gjerrigknarker.

Jeg går også ut uten telefon, ofte i mange timer.
Citera
2021-05-12, 20:27
Medlem
Monsens avatar
Mer fra boken:

I avhør med politiet sier TH bla. dette om hjemkomsten. Det uthevede er sitater fra avhørene av TH.

Han forklarer at han ser bakhonet og at det ikke lå der da han dro hjemmefra. Han ser også at dørmatta ligger skjevt. Til politiet sier han at han "synker enda litt mer sammen" ved synet av dette.

Døren er ulåst, og han forteller at "han raser inn i allrommet", der kjøkken og TV-stuen ligger. Skoene tar han ikke av seg. Han leter gjennom hele huset.

Eldstedatteren ringer mobiltelefonen til AE kl. 13.39. Så ringer hun til fasttelefonen kl. 13.40, og TH svarer på dette anropet. Hun spør om han vet hvor AE er, og han spør henne i retur, uten å nevne bakhonet eller noe annet mistenkelig.

TH ringer AE sin mobil kl. 13.46, - fra fasttelefonen. Telefonen hennes ligger på et bord ved døren til entreen, med volumet på, bare noen meter unna TH. Han har forklart at han hører den ikke. Men valpen i peisestuen hørte han, - bak en dør, og mye lengre unna der han sto.

Han forklarer at han sjekker alle rom, men ikke det lille toalettet (som han passerer flere ganger). Til slutt slutt kikker han inn der og ser klærne hennes og biologiske spor (som ikke er blod). Han legger merke til at det er spor flere steder. Og en strips.

Så legger han merke til at det ligger noe på den røde stolen i gangen (han har da iflg. politiets rekonstruksjon passert stolen tre ganger uten å se brevet, ringen og det andre). Han sier at han ser en konvolutt. Under konvolutten ligger AE sin giftering, en annen ring og klokken.

Han forklarer til politiet at han plukker opp konvolutten, og går "stille og rolig" mot stolen sin, der han hadde sittet bare noen timer i forveien og snakket med Lisbeth. Han forklarer at han ofte blir stille og rolig "når han kommer i sånne situasjoner". Han er forberedt på at det er "et eller annet".

Han finleser ikke brevet, men sier i avhøret at "hele brevets ånd er veldig klart". Han kjenner igjen uttrykk som "bitcoin". Han forklarer at allerede da han leser den første siden, skjønner han at det er snakk om løsepenger. Og at AE er kidnappet.

Den eneste måten å få Lisbeth tilbake på er å betale ni millioner euro i kryptovalutaen monero. TH forstår lite av betalingsoppsettet Selv om han vet hva kryptovaluta er, står de tekniske utfordringene i kø. Han forklarer at han blir sittende i "en tankestund som han nok aldri kommer til å glemme". Han tenker på hvordan han kan løse dette uten å ringe politiet. Da trenger han flinke advokater, og så trenger han en IT-mann som forstår språket. Penger har han allerede. Selv vil han måtte være "prosjektleder" og det blir ikke en lett jobb. Han vurderer å ringe en advokat han kjenner.

Han vurderer det videre til at betaling i bitcoin ikke er så vanskelig. Det dreier seg om "å roe ned og finne noen til å bli med, og betale. Gjøre opp regninga". Han tenker at dette bør løses uten politiet.

Så leser TH videre. Han ser at det blir mye arbeid. Tanken som så slår han beskriver han slik: "Ok, tom, du har mye å gjøre, vil du klare å få en sånn sak på toppen og begynne å være prosjektleder, er det klokt?"
Citera
2021-05-12, 20:29
Medlem
Nottelitens avatar
det är helt okej att gå ut utan telefon om en inte förväntar sig någonting, men om en fruktar att hans fru har fått hjärtinfarkt och det är därför en åker hem, da kommer en normalt ihåg telefonen eftersom det faktiskt kan betyda liv eller död för ens fru...
Citera
2021-05-12, 20:35
Medlem
Monsens avatar
Og enda litt til ...

I avhør med politiet forklarer TH forskjellige ting om huset og hvordan de to bruker det.

Han forteller at kona og han har hvert sitt soverom, og også hvert sitt bad. I tillegg sitter de i hvert sitt rom, han har godstol i "peisestua", AE har sin godstol i "tv-stua", som vel er rommet vi ser i NRK-intervjuet. Men han vektlegger at selv om de sitter i hvert sitt rom, så er "avstanden ikke større enn at de veldig elegant kan kommunisere uten å rope til hverandre."

... Veldig elegant kan kommunisere ....?
Citera
2021-05-12, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
det är helt okej att gå ut utan telefon om en inte förväntar sig någonting, men om en fruktar att hans fru har fått hjärtinfarkt och det är därför en åker hem, da kommer en normalt ihåg telefonen eftersom det faktiskt kan betyda liv eller död för ens fru...

Selvsagt, men TT gjør ikke annet enn å relativisere alt som kommer fram.
Citera
2021-05-12, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Og enda litt til ...

I avhør med politiet forklarer TH forskjellige ting om huset og hvordan de to bruker det.

Han forteller at kona og han har hvert sitt soverom, og også hvert sitt bad. I tillegg sitter de i hvert sitt rom, han har godstol i "peisestua", AE har sin godstol i "tv-stua", som vel er rommet vi ser i NRK-intervjuet. Men han vektlegger at selv om de sitter i hvert sitt rom, så er "avstanden ikke større enn at de veldig elegant kan kommunisere uten å rope til hverandre."

... Veldig elegant kan kommunisere ....?

Se der ja, det var andre toner enn det morgenskysset som zzz beskrev
Citera
2021-05-12, 20:42
Medlem
Rettelse

Citat:
Ursprungligen postat av katastrofetanken
Det kan være så enkelt som at etter all ringekapasiteten den formiddagen var den gamle Nokiaen tom for strøm. Det tar ikke mange minuttene å kjøre til SV fra Futurum, han kan ha tatt sjansen på å lade telefonen mens han bare 'stakk hjem en snartur' for å sjekke at alt var i orden hjemme. Kanskje telefonen alltid lå på jobben?

TH pleide uansett å legge igjen jobbtelefonen på kontoret i alle år. Litt pga privatlivet og var de hjemme hadde de fasttelefonen. Jeg skal se om jeg kan finne ut om han hadde en mobil i s4 for mer privatbruk.

Rent isolert sett kan dette virke merkelig, men det er vanskelig å sildre hva som er av betydning og hva som ikke er det.

TH er som jeg har sagt før en " original " og det er ekstremt vanskelig om ikke umulig å sette seg inn i andre menneskers tankestrukturer og analysere dette ut i fra eget ståsted.

Det er uendelig mye som det blir gjort et større nummer av fra mange som tror på den elleville konspirasjonsteorien om et samarbeid mellom TH og RU.

Om GM og TH sammen har laget en dekkoperasjon er RU lite aktuell som en tredje MGM da begge visste om dennes styrker og ikke minst svakheter.

Siktelsen mot RU er jeg rimelig sikker på vil frafalle i sommer.
Senast redigerad av Bolony 2021-05-12 kl. 21:28. Anledning: Feilskriving
Citera
2021-05-12, 20:45
Medlem
Nå er ikke jeg noen ekspert i statistikk, men jeg har aldri opplevd at badekaret har rent over, men for å kunne beregne sannsynlighet så la oss si at det skjer en gang ila 30 år. Dersom jeg i snitt tar meg et bad i uka så er da sannsynligheten:

1/(52*30)= 0,0006

Så er det mopping og rive ned noe. Jeg vasker huset med mopp en gang i uka. Jeg har aldri revet ned noe med moppen, men for å kunne beregne sannsynlighet så la oss si det har skjedd en gang. Da blir sannsynligheten over en 30-års periode her også:

1/(52*30)= 0,0006

Så er det sannsynligheten for at det man river ned er en lampe. Her må det være rundt 100 ting man kan rive ned med en mopp i et hus. Sannsynligheten for at det skjer er da

1/100 = 0,01

Så er det sannsynlighet for at lampen man river ned treffer meg i ryggen. Lampen må da være i taket eller høyt på veggen og falle så fort at jeg ikke rekker reagere. Vanskelig å vurdere sannsynligheten for dette, men mtp alle måter vil jeg si at dette er svært uflaks og lav sannsynlighet, la oss legge godvilja til og si 1 av 100 ganger, mao:

1/100 = 0,01

Så er det sannsynligheten for at lampen knuses før/idet den treffer ryggen og skaper en skade. Om jeg legger godvilje til kan vi si 1% sjanse for det også:

1/100 = 0,01

Så er det sannsynligheten for at dette skjer kvelden før mor blir drept. Om vi igjen legger en 30-års periode til grunn så er sannsynligheten:

1/(30*365)=0,00009

Total sannsynlighet for hendelsen er da:

0,0006^2*0,01^3*0,00009=
0,0000000000000003

Til sammenligning er vinnersjansen for førstepremien i Lotto: 0,00000019.
Citera
2021-05-12, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten

Ja, ikke sant. Å sammenligne det å gå ut på luftetur uten telefon en helt vanlig dag uten noen som helst bekymringer, med en dag med store bekymringer og hvor man frykter det står om livet for et nært familiemedlem, blir ganske spesielt. Det ligner nesten på en bortforklaring...
Citera
2021-05-12, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
TH skal ha uttrykt stadig mer bekymring for AE og har forklart at han fryktet det verste.

Han ringte og ringte til mobiltelefonen til AE, men da han dro fra jobb la han bare mobilen sin igjen på kontoret.
Hvorfor gjorde han det hvis han ville ha tak i AE og han kunne bli oppringt.

Har du noensinne vurdert at han faktisk var bekymret?
Citera
2021-05-12, 21:05
Medlem
Monsens avatar
En annen ting som er merkelig, og som er omtalt i boka, er at fra mellom 0914 og frem til TH forsøker å ringe AE klokken 1007 er det ingen tegn til bruk av telefonen, men likevel er den i bevegelse. Hvem bærer telefonen? Er det AH selv som ikke vil svare, eller er det gjerningsmannen? En gang mellom 0916 og 1007 registreres det, i helseappen på telefonen, noe som ser ut til å være et fall.

Oppringningen 1007 er en av oppringningene som er slettet fra TH sin mobil (han ringte henne 1006 og 1007).
Senast redigerad av Monsen 2021-05-12 kl. 21:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in