2021-05-12, 19:57
Medlem
Monsens avatar
Jeg må si boken som har kommet ut er mye mer interessant enn jeg trodde, og en del som er tatt opp i denne tråden bekreftes faktisk.

Det er mange ting jeg kunne ha kommentert, men jeg begynner med måten TH uttrykker seg på. I boken refereres det til ordrette utsagn fra avhør med TH. Ord og uttrykk som TH bruker er merkelige og oppkonstruerte. De er neppe baserte på reelle erfaringer. Teater.
Han blir sittende i «en tankestund som han nok aldri kommer til å glemme». Han tenker på hvordan han kan løse dette uten å ringe politiet. Da trenger han flinke advokater, og så trenger han «en IT-mann som forstår språket». Penger har han allerede.
Selv vil han måtte være «prosjektleder», og det blir ikke en lett jobb. Hagen vurderer å ringe til forretningsadvokaten han og Lisbeth hadde spist middag med kvelden i forveien. Han kjenner også andre advokater.
På dette tidspunktet har ikke Hagen oppfattet at betalingen skal skje i kryptovalutaen monero. Han har bare lest at brevskriveren vil bruke bitcoin, som han jo kan litt om. Betaling i bitcoin er ikke så vanskelig, tenker han. Det dreier seg «om å roe ned og finne noen til å bli med, og betale. Gjøre opp regninga». Han tenker at dette bør løses uten politiet.
Så leser Hagen videre. Han ser at det blir mye arbeid. Tanken som slår ham, beskriver han slik:
«Oi. Tom, du har mye å gjøre, vil du klare å få en sånn sak på toppen og begynne å være prosjektleder, er det klokt?»
Hagen blir sittende og tenke en stund. Han går en tur ut på verandaen. Da han er tilbake i stolen, bestemmer han seg. Han blir nødt til å ringe politiet.
Sittende i en tankestund som han nok aldri kommer til å glemme ... merkelig formulering ... og banalt dramatiserende.
Omtaler seg selv om prosjektleder, noe som ikke vil bli en enkel jobb ... what?
Gjøre opp regninga ... spot on, men kanskje ikke bevisst ... slip of the tongue?
Tanken som slår ham er "Oi. Tom du har mye å gjøre ...klare å være en prosjektleder" .... jeg gir meg over ... er det mulig? Prosjektleder ....?

Utsagnene er ikke troverdige, dette er ikke beskrivelser av reelle opplevelser han har hatt, de er oppkonstruerte. Men det er mulig han tror på dette selv.

Og hvor er sorgen og fortvilelsen?
Citera
2021-05-12, 19:58
Medlem
Ikke uventet forsøker noen å bortforklare at TH slo av mobiltelefonen sin og bare forlot mobilen den dagen han forsøkte å få tak i AE, til tross for at han har forklart at han fryktet det verste og det sto om livet etter en rekke oppringninger.

Igjen henvises det til at TH nærmest skal være "teknisk tilbakestående". Det blandes inn bruk av ymse mobilapper og fjernkontroller til TV - som om det har noe med saken å gjøre... Bare avsporinger.

Gjennom hele forsvinningsdagen demonstrerte TH med all tydelighet hvor aktiv han var på mobilen sin da han ringte AEs mobiltelefon en rekke ganger. Dette er åpenbart et teknisk hjelpemiddel TH fint kan håndtere og er ikke vanskelig. Man er hverken avhengig av apper eller fjernkontroller for å ringe eller besvare et anrop. Men da alarmen gikk så slo han bare av mobilen og lot den ligge igjen på kontoret.

Andre ville kanskje sjekket mobilen jevnlig for å se om det hadde kommet noen nye anrop på telefonen.
Citera
2021-05-12, 20:05
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Nei. gitt at det var et drap, så ble AEH avkledd absolutt alt av klær og pyntegjenstander av
én eneste grunn - det kunne lettere identifisere henne hvis det ble funnet på eller nær liket.
.
Ok så svaret ditt er at gifteringen måtte legges på stolen fordi det ville bli vanskeligere å identifisere liket av henne..
(Ingen vet sikkert om AEH ble drept i S4)

Sett gjennom GG-hypotesen:

AEH tok av seg ringene selv og la dem på stolen. En beskjed til TH om at ekteskapet var over.

Detaljer fra media:

1. 1 stk ring i e-postenene
2. 2 stk ringer ble funnet på stol i gangen
3. Fotspor oppå sauskinnet som lå mellom utgangsdør og stol i gang
4. Trusselbrev oppå 2 stk ringer på stol i gang
5. Ni Sprox skoavtrykk i gang

En logisk forklaring:
Hadde GM tatt av ringene til AEH ville han mest sannsynlig ha husket at det var 2 stk ringer. Han ville også ha husket at han la 2 stk ringer på stolen.

Grunnen til at GM ikke husket 2 stk ringer og skrev 1 stk ring i e-postene var:
1 fordi det var AEH selv som tok av seg ringene og la dem på stolen

2 fordi GM måtte gå med hastverk inn i gangen, tråkke oppå sauskinnet, og legge trusselbrev oppå ringene i gangen mens AEH satt utenfor i bil. Å legge trusselbrev i gangen var det siste GM gjorde i S4 og en del av planen som var skjult for AEH = GM lurte AEH
Citera
2021-05-12, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Jeg må si boken som har kommet ut er mye mer interessant enn jeg trodde, og en del som er tatt opp i denne tråden bekreftes faktisk.

Det er mange ting jeg kunne ha kommentert, men jeg begynner med måten TH uttrykker seg på. I boken refereres det til ordrette utsagn fra avhør med TH. Ord og uttrykk som TH bruker er merkelige og oppkonstruerte. De er neppe baserte på reelle erfaringer. Teater.
Han blir sittende i «en tankestund som han nok aldri kommer til å glemme». Han tenker på hvordan han kan løse dette uten å ringe politiet. Da trenger han flinke advokater, og så trenger han «en IT-mann som forstår språket». Penger har han allerede.
Selv vil han måtte være «prosjektleder», og det blir ikke en lett jobb. Hagen vurderer å ringe til forretningsadvokaten han og Lisbeth hadde spist middag med kvelden i forveien. Han kjenner også andre advokater.
På dette tidspunktet har ikke Hagen oppfattet at betalingen skal skje i kryptovalutaen monero. Han har bare lest at brevskriveren vil bruke bitcoin, som han jo kan litt om. Betaling i bitcoin er ikke så vanskelig, tenker han. Det dreier seg «om å roe ned og finne noen til å bli med, og betale. Gjøre opp regninga». Han tenker at dette bør løses uten politiet.
Så leser Hagen videre. Han ser at det blir mye arbeid. Tanken som slår ham, beskriver han slik:
«Oi. Tom, du har mye å gjøre, vil du klare å få en sånn sak på toppen og begynne å være prosjektleder, er det klokt?»
Hagen blir sittende og tenke en stund. Han går en tur ut på verandaen. Da han er tilbake i stolen, bestemmer han seg. Han blir nødt til å ringe politiet.
Sittende i en tankestund som han nok aldri kommer til å glemme ... merkelig formulering ... og banalt dramatiserende.
Gjøre opp regninga ... spot on, men kanskje ikke bevisst ... slip of the tongue?
Tanken som slår ham er "Oi. Tom du har mye å gjøre ...klare å være en prosjektleder" .... jeg gir meg over ... er det mulig? Prosjektleder ....?

Utsagnene er ikke troverdige, dette er ikke beskrivelser av reelle opplevelser han har hatt, de er oppkonstruerte. Men det er mulig han tror på dette selv.

Så da var Hagen paret på teateret sammen med advokaten sin BB.
Citera
2021-05-12, 20:07
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katastrofetanken
Og hvilke motiver tenker du AE skulle ha for å rigge til disse greiene sjøl? Et turbulent ekteskap? Tror du ikke det skal litt mer enn en urettferdig ektepakt og noe 'turbulens' før en dame på 68 arrangerer sin egen kidnapping og forlater valp, venninner, barn og barnebarn (som hun visstnok var VELDIG opptatt av og glad i)? Hvor turbulent dette ekteskapet skal ha vært har vist seg vanskelig å få stadfestet, med andre ord var det neppe så voldelig og kaotisk at det skulle motivere henne for et såpass omfattende og livsinngripende tiltak. Riiiiimelig far out synes jeg.
GG-hypotesen har en GM. God på manipulasjon. Et turbulent ekteskap kunne ha gjort det enkelt for GM.
Citera
2021-05-12, 20:07
Medlem
Monsens avatar
I boken nevnes oppringningene som politiet mente var slettet, men som andre mener ble slettet automatisk pga. minnekapasiteten til den gamle Nokia-telefonen.

I avhøret sier han at et møte forhindret han i å ringe AE som avtalt, et møte som startet 09.45. Men av loggen kan politiet se at det er gjort anrop klokken 10.06 og 10.07. I avhør sier han at første anrop til AE ble gjort etter møtet, nærmere bestemt klokken 11.13.

Når det gjelder tiden på kontoret, forklarer han seg usikkert og forvirrende. Samtidig som han mener at han er veldig bekymret for kona, så sier han også at han brukte tiden til til "å vimse litt og være urolig". Han er usikker på om han satt fem minutter i massasjestolen eller om det var en halvtime. Han forklarer seg også uriktig om en telefonsamtale han fikk fra en forretningsforbindelse. Han mener det var han som ble oppringt av vedkommende, og at det var "overraskende", men sannheten er at det var TH selv som ringte. Denne samtalen varte fra klokken 10.38 til 11.12.

Hvorfor lyver TH om disse to anropene? Etter hva jeg forstår så mener politiet at TH slettet anropene 10.06 og 10.07, men at det ikke kan bevises.
Citera
2021-05-12, 20:08
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Så da var Hagen paret på teateret sammen med advokaten sin BB.

Nei, ikke Br0dwall, men en annen advokat. Husker ikke navnet, men kan sjekke opp.
Citera
2021-05-12, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen

Ja, det virker nesten litt oppkonstruert. Dette skal altså ha vært de tankene TH hadde da han var hjemme i S4 og etter at han hadde funnet trusselbrevet. Nesten som om han hadde gjennomtenkt alt allerede på den korte tiden.
Citera
2021-05-12, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Ikke uventet forsøker noen å bortforklare at TH slo av mobiltelefonen sin og bare forlot mobilen den dagen han forsøkte å få tak i AE, til tross for at han har forklart at han fryktet det verste og det sto om livet etter en rekke oppringninger.

Igjen henvises det til at TH nærmest skal være "teknisk tilbakestående". Det blandes inn bruk av ymse mobilapper og fjernkontroller til TV - som om det har noe med saken å gjøre... Bare avsporinger.

Gjennom hele forsvinningsdagen demonstrerte TH med all tydelighet hvor aktiv han var på mobilen sin da han ringte AEs mobiltelefon en rekke ganger. Dette er åpenbart et teknisk hjelpemiddel TH fint kan håndtere og er ikke vanskelig. Man er hverken avhengig av apper eller fjernkontroller for å ringe eller besvare et anrop. Men da alarmen gikk så slo han bare av mobilen og lot den ligge igjen på kontoret.

Andre ville kanskje sjekket mobilen jevnlig for å se om det hadde kommet noen nye anrop på telefonen.

Jeg bortforklarer ingenting, jeg stiller bare et spørsmål ved hvordan man konsekvent kan kategorisere noe som unormalt. Ditt/deres premiss er da ditt liv og hva du anser for normalt, ingen her vet om dette er normalt for TH. Hvis dette ikke er normalt selv for han så er jeg enig i at det er påfallende.

OM TH er uskyldig så tenker jeg det mest sannsynlige er at han trodde at hun hadde fått et illebefinnende. Selv ikke de sykeste sjeler kan forestille seg det som faktisk ventet seg: et kidnappingsbrev med løsepengrekrav og en kone som er borte for alltid(?). Er det da så merkelig å ikke være opptatt av mobilen? Og jeg ser ikke hvilken forskjell det ville utgjøre å legge igjen mobilen på jobb? Hvis han står bak så må han jo ha visst at politiet automatisk ville mistenke han og at de ville gå igjennom alle telefoner og datamaskiner uansett?
Citera
2021-05-12, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce

Det kan være så enkelt som at etter all ringekapasiteten den formiddagen var den gamle Nokiaen tom for strøm. Det tar ikke mange minuttene å kjøre til SV fra Futurum, han kan ha tatt sjansen på å lade telefonen mens han bare 'stakk hjem en snartur' for å sjekke at alt var i orden hjemme. Kanskje telefonen alltid lå på jobben?
Citera
2021-05-12, 20:16
Medlem
Citat:
Det kan være så enkelt som at etter all ringekapasiteten den formiddagen var den gamle Nokiaen tom for strøm. Det tar ikke mange minuttene å kjøre til SV fra Futurum, han kan ha tatt sjansen på å lade telefonen mens han bare 'stakk hjem en snartur' for å sjekke at alt var i orden hjemme. Kanskje telefonen alltid lå på jobben?

Ikke usannsynlig nei.
Citera
2021-05-12, 20:17
Medlem
Citat:

Alle forretningsfolk har mobillader i bilen, til og med gjerrigknarker som TH.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in