2021-05-12, 17:16
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Konstigt att man inte öppnar upp allt nu till sommaren. Förra året försvann viruset av sig själv. Det var runt 200 fall om dagen och 10 på IVA. När vi inte hade några restriktioner. Och inga vaccin hade vi heller. Och ingen brydde sig om något virus. Och det försvann i princip av sig själv...

En smart idé hade varit att öppnat upp nu i några månader och ge tillbaka friheten. Låta människor leva normalt. För vi vet att virus i princip försvinner på sommaren.
Är inte det rätt precis det som ska ske enligt det senaste som sagts?
Citera
2021-05-12, 17:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är fortfarande inget skäl att allt ska vara nedstängt. Särkilt inte när det finns ett vaccin som fungerar.

Långcovid är skit, men att stänga ner gör det inte bättre.
Nej, någon nerstängning ska vi inte ha och nu lättar ju våra rätt milda svenska restriktioner snart.

Fler smittade ger fler personer som riskerar långtidscovid, så det finns en koppling.
Citera
2021-05-12, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Ekonomi Ekonomi... endast Ekonomi

Ja økonomi...

Allerede i 1720 var økonomi årsag til at pest spredtes i Frankrig:

https://translate.google.com/translate?sl=da&tl=sv&u=http://www.lafrance.nu/konkurrencer/vin-fra-cayx/pestmuren-i-provence/
Citera
2021-05-12, 17:33
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Är inte det rätt precis det som ska ske enligt det senaste som sagts?

Jaså?

Citat:
LÄTTNADER FRÅN 1 JUNI

Deltagartak:

• Inomhusarrangemang: Utan sittplats 8 personer, med anvisade sittplatser 50 personer.

• Utomhusarrangemang: Utan sittplats 100 personer, med anvisade sittplatser 500 personer.

• Sportarrangemang och idrottstävlingar utomhus får ha 150 deltagare.

Öppettider:

• Restauranger och serveringsställen får servera alkohol fram till klockan 22.

• Alla restauranger och serveringsställen måste stänga klockan 22.30.

Övrigt:

• Kollo och läger för barn och unga kommer att få öppna.

• Nöjesparker får öppna.
Citera
2021-05-12, 17:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej, någon nerstängning ska vi inte ha och nu lättar ju våra rätt milda svenska restriktioner snart.

Fler smittade ger fler personer som riskerar långtidscovid, så det finns en koppling.

Stanna hemma du om du är rädd. Men tvinga inte oss andra att göra detsamma.
Citera
2021-05-12, 17:55
Medlem
Man måste ju fråga sig varför det är just 22:30 som FHM anser är en rimlig stängningstid. Varför inte 23, eller 22? Varför delas skiten inte upp regionsvis likt i Finland? Där delas stängningstiden upp beroende på smittläge. I lugna områden stänger det 01, i andra områden 22 eller till och med 18.
Citera
2021-05-12, 17:58
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har aldrig sagt att jag inte tror att vaccinet fungerar! Dock varar inte effekten hur länge som helst. Just nu är folk uppskrämda, karantäntrötta och ressugna - och väntar därför ivrigt på sin vaccinationstid (de allra flesta). Men vi människor har en benägenhet att glömma, och om ett par år kommer det inte att kännas så viktigt att gå till VC och toppa upp längre. Och då sjunker flockimmuniteten. Enda sättet är att hålla gränserna stängda (med krav på karantänhotell eller vaccinationsbevis) så att vi inte får in ny, fräsch smitta, men detta tror jag inte att vår mes-regering vågar. "Mitt Europa bygger inga murar", etc..

Håller vaccinationerna (dos 1+2) i 4 månader? Har för mig jag hört det någonstans?
Citera
2021-05-12, 18:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Håller vaccinationerna (dos 1+2) i 4 månader? Har för mig jag hört det någonstans?

Minst 6 månader är det väl sagt? Men troligast upp emot ett år. Min gissning är, att ju fler gånger man påminner immunförsvaret, desto längre håller immuniteten sedan. Den kanske till och med blir livslång, när man har tagit några olika vacciner? Samt fått någon släng av det riktiga viruset däremellan, kanske, utan att veta om det.
Citera
2021-05-12, 18:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Man måste ju fråga sig varför det är just 22:30 som FHM anser är en rimlig stängningstid. Varför inte 23, eller 22? Varför delas skiten inte upp regionsvis likt i Finland? Där delas stängningstiden upp beroende på smittläge. I lugna områden stänger det 01, i andra områden 22 eller till och med 18.

Alkoholserveringen slutar 20 nu, i juni 22. Sedan har folk en halvtimme på sig att dricka ur sina glas, och det är väl rimligt?

Jo, jag tycker också att vi borde ha anpassat åtgärderna (inte bara denna) efter regionalt smittläge. Fast å andra sidan är det fritt fram att resa mellan regionerna här, och har varit hela tiden...
Citera
2021-05-12, 18:21
Medlem
Beaver14s avatar
Så framtida återgång till det normala ska alltså kopplas till antal nya bekräftade fall. Då startar jag nu en kampanj för att hela Sverige skiter i att testa sig under en vecka. Vips så är 7-dagars genomsnitt nere på 0.
Citera
2021-05-12, 18:23
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Minst 6 månader är det väl sagt? Men troligast upp emot ett år. Min gissning är, att ju fler gånger man påminner immunförsvaret, desto längre håller immuniteten sedan. Den kanske till och med blir livslång, när man har tagit några olika vacciner? Samt fått någon släng av det riktiga viruset däremellan, kanske, utan att veta om det.

Tack för svar Merwinna. Lite osäkert hur detta kommer gå med tanke på mutationer och viruset som till viss del är utformat att ducka immunförsvaret. Jag tror fortfarande (tyvärr) på en hög våg till hösten när alla restriktioner ska lyftas.

Hoppas jag har fel. Men detta virus är lurigt.
Citera
2021-05-12, 18:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Tack för svar Merwinna. Lite osäkert hur detta kommer gå med tanke på mutationer och viruset som till viss del är utformat att ducka immunförsvaret. Jag tror fortfarande (tyvärr) på en hög våg till hösten när alla restriktioner ska lyftas.

Hoppas jag har fel. Men detta virus är lurigt.

Ja, och jag tror att det tar slut nu, inom 3-4 veckor. Och jag har haft rätt hittills! I höst kommer det att bli som Tegnell trodde att det skulle bli förra hösten, d.v.s. bara lite spridda klusterutbrott här och där. Typ i invandrartäta områden där folk inte har vaccinerat sig, på asylboenden och hos antroposoferna i Järna...

Det kan ju inte heller mutera hur mycket som helst, för då fungerar det inte längre som ett coronavirus, som ska in i våra celler o.s.v.. Jag hoppas dock fortfarande att dom ska köpa in SinoVac, så att man får ett immunförsvar mot HELA viruset, som det ser ut nu. Då tar det evigheter för det att mutera sig runt (och det kommer i praktiken inte att hända).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in