2021-05-12, 16:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Titta på personerna som är långtidssjuka med post-covid, de blir fler och fler.

Men långcovid, men Brasilien, men Indien men men men.. stäng ner hela världen!

Nej tack!

Det ... räcker .... nu! Har du inte fått nog själv?

Själv börjar jag bli oerhört less på de högljudda hypokondrikerna som hörs i debatten. Låt de inte ta över!
Citera
2021-05-12, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Konstigt att man inte öppnar upp allt nu till sommaren. Förra året försvann viruset av sig själv. Det var runt 200 fall om dagen och 10 på IVA. När vi inte hade några restriktioner. Och inga vaccin hade vi heller. Och ingen brydde sig om något virus. Och det försvann i princip av sig själv...

En smart idé hade varit att öppnat upp nu i några månader och ge tillbaka friheten. Låta människor leva normalt. För vi vet att virus i princip försvinner på sommaren.

Ekonomi Ekonomi... endast Ekonomi
Citera
2021-05-12, 16:42
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rospigg1
Jag har kollat lite, ungefär hur många % av befolkningen som har dött av covid-19. Ungern ligger högst av de länder jag har kolla, där har ungefär 0,29% av befolkningen dött av corona. Sverige låg på ca 0,14% och USA 0,18% och hela världen 0,04%. Sifferkällorna har jag tagit från Wikipedia(antal döda/land) och ländernas befolkningsstorlek har jag googla på landet+befolkning. Vad tror ni att det beror på att Ungern ligger högst? Av de länder jag har kollat på. Min första tanke var att de har väl en ganska stor Romsk befolkning, som lever ganska tätt ihop. Ungern har ungefär lika stor befolkning, som Sverige. Men 10 gånger så många Romer, också Wikipedia som källa, av antal Romer i landet. Eller varför tror ni att så många %-uellt har dött i Ungern

Så covidhysteriska Sverigedemokraternas runkobjekt nummer ett Ungern ligger i topp. Vad säger ni om era "MUH STÄNGDA GRÄNSER" nu då?

Det verkar som om inte heller DET, precis som lockdowns och munblöjor, har någon som helst effekt på varken spridning eller dödsfall.

Det är väl fortfarande bara i Sverige som den konservativa högern är större lockdownförespråkare än vänsterpacket. Övriga världens konservativa höger verkar vara betydligt vaknare, medan vänstern därute är de som vill införa fascism i covids namn.
Citera
2021-05-12, 16:46
Medlem
Citat:
Konstigt att man inte öppnar upp allt nu till sommaren. Förra året försvann viruset av sig själv. Det var runt 200 fall om dagen och 10 på IVA. När vi inte hade några restriktioner. Och inga vaccin hade vi heller. Och ingen brydde sig om något virus. Och det försvann i princip av sig själv...

En smart idé hade varit att öppnat upp nu i några månader och ge tillbaka friheten. Låta människor leva normalt. För vi vet att virus i princip försvinner på sommaren.

Vi har en spridning av en värre mutation nu.
Citera
2021-05-12, 16:48
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Vissa har inte förstått. För att vi ska kunna öppna upp måste smittspridningen ner. Gör vi inget måste vi leva med restriktioner längre än alla andra länder. Mycket bättre att skärpa restriktionerna nu än i höst.

Vi måste planera för vintern med nya varianter av viruset på ingång.

Nej vi måste inte alls leva med restriktioner. Restriktioner är politiska beslut fattade av människor (nåja), och inte en naturlag. Det är bara att öppna upp allt, nu. Och därefter aldrig införa restriktioner i namnet av ett virus igen.
Citera
2021-05-12, 16:48
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Vi har en spridning av en värre mutation nu.

Nej det har vi inte.
Citera
2021-05-12, 16:58
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Förra sommaren var rena frihetsparadiset jämfört med hur den här sommaren kommer se ut. Detta trots att ingen var vaccinerad förra sommaren, medan alla som vill kommer vara det den här sommaren. Det sjuka är att folk i allmänhet inte verkar reagera på det eller ifrågasätta, som de kokta grodor de är. Målstolparna flyttas konstant, lite i taget.
Citera
2021-05-12, 17:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
På en pressträff, för rätt länge sedan nu, presenterades en grund till vilka steg i öppnandet man skulle ta beroende på smittspridning mm.

Nu minns jag inte exakt, men något i stil med
  1. Vården klarar av både coronafallen och ordinarie verksamhet.
  2. Sjunkande smittotal i hela samhället.
  3. Endast enstaka utbrott i få regioner.

Man skulle återkomma med en tydlig plan för öppnandet och det börjar väl bli dags att den planen presenteras.
Pressträffen var väl i början av april eller så, men nu finns ett resultat.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/f875ac876fdc45f89df25f7c382bc398/vidareutveckling-smittskyddsatgarder-covid-19.pdf

Edit
Märkligt att regeringen lyckades försena uppdraget till FoHM nästan en månad.
Senast redigerad av Surtruten 2021-05-12 kl. 17:05.
Citera
2021-05-12, 17:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Förra sommaren var rena frihetsparadiset jämfört med hur den här sommaren kommer se ut. Detta trots att ingen var vaccinerad förra sommaren, medan alla som vill kommer vara det den här sommaren. Det sjuka är att folk i allmänhet inte verkar reagera på det eller ifrågasätta, som de kokta grodor de är. Målstolparna flyttas konstant, lite i taget.
Vilket land talar du om?
Citera
2021-05-12, 17:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men långcovid, men Brasilien, men Indien men men men.. stäng ner hela världen!

Nej tack!

Det ... räcker .... nu! Har du inte fått nog själv?

Själv börjar jag bli oerhört less på de högljudda hypokondrikerna som hörs i debatten. Låt de inte ta över!
Det finns hittills ca. 16 000 personer i Sverige som är diagnostiserade med långtidscovid i Sverige.
Jag tror inte de har samma uppfattning om hypokondri som du har.

Det finns säkert ytterligare personer utöver dessa 16 000 som tycker de har långtidscovid och även många som ännu inte är diagnostiserade.
Citera
2021-05-12, 17:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det finns hittills ca. 16 000 personer i Sverige som är diagnostiserade med långtidscovid i Sverige.
Jag tror inte de har samma uppfattning om hypokondri som du har.

Det finns säkert ytterligare personer utöver dessa 16 000 som tycker de har långtidscovid och även många som ännu inte är diagnostiserade.

Det är fortfarande inget skäl att allt ska vara nedstängt. Särkilt inte när det finns ett vaccin som fungerar.

Långcovid är skit, men att stänga ner gör det inte bättre.
Citera
2021-05-12, 17:16
Medlem
Triagerads avatar
Någon som vet hur många procent som är startvaccinerade respektive färdigvaccinerade i Sverige?

I Danmark är det 26,7 % respektive 15,9 procent.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/1246-nye-smittede-det-hoejeste-siden-januar/8569503

Citat:
Med andre ord er det 26,7 procent af befolkningen, der har påbegyndt vaccination, mens 15,9 procent af befolkningen er færdigvaccineret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in