Citat:
Ursprungligen postat av
eoku
Jag försöker inte lägga skulden på någon av sidorna, jag försöker ge råd till de båda sidorna. Och mitt råd till både Israel och Palestina är att avbryta det hela nu direkt, även om det innebär att man inte får hämnas eller avskräcka den andra sidan..
Ett av tusen problem är väl oviljan (på högre nivå) att avbryta någonting. Smutsiga personer tjänar på konflikten - sionisterna vill expandera sitt land och älskar att vara i evigt krig (lite grann som USA men med andra mål) och Hamas och andra nötter vill elda under sin offerimage, matryrskap osv.
Båda befolkningarna sitter i knät på militärer och grupper som har mycket annat att tänka på än fred, säkerhet och harmoni. Den här konflikten har hållit på i 70 år för att man medvetet håller igång den. Otroligt cyniskt. Båda sidor gör saker som man VET att den andra sidan inte tolererar. Allt för att hålla igång, provocera, uppröra, skapa energi.
Bara stormningen av den där moskén ger väl bränsle i 10 år till ... Inget slut i sikte.
Det var lika hemskt när jag började skolan och började kolla på nyheterna på teve och det kommer att vara liakdant när jag är gammal. Jag har accepterat det.
Man blir ju avtrubbad till slut ... men vi kan skänka en tanke åt den spensliga grabben (gissningvis i tonåren) som blev nertacklad av tre miltiärsnubbar, sparkad i huvudet och spöad i ansiktet med knytnävar. Det är fan lätt att glömma bort enskilda människor i den här soppan.
Och man kan snacka i flera år ... man kommer ingenstans ...
Jag gissar att slutet för Israel kommer och att det kommer om många år ... inget jag kommer se.
När USA inte backar upp är det nog kört. Och ett litet och defekt men starkt frö (till demokrati och progressivitet) i regionen kommer att vara borta för alltid.
Eller så hittar hamas-kretinerna slutligen material till en dirty bomb. Men så smarta är de nog inte.