2021-05-12, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Jag försöker inte lägga skulden på någon av sidorna, jag försöker ge råd till de båda sidorna. Och mitt råd till både Israel och Palestina är att avbryta det hela nu direkt, även om det innebär att man inte får hämnas eller avskräcka den andra sidan..

Ett av tusen problem är väl oviljan (på högre nivå) att avbryta någonting. Smutsiga personer tjänar på konflikten - sionisterna vill expandera sitt land och älskar att vara i evigt krig (lite grann som USA men med andra mål) och Hamas och andra nötter vill elda under sin offerimage, matryrskap osv.

Båda befolkningarna sitter i knät på militärer och grupper som har mycket annat att tänka på än fred, säkerhet och harmoni. Den här konflikten har hållit på i 70 år för att man medvetet håller igång den. Otroligt cyniskt. Båda sidor gör saker som man VET att den andra sidan inte tolererar. Allt för att hålla igång, provocera, uppröra, skapa energi.

Bara stormningen av den där moskén ger väl bränsle i 10 år till ... Inget slut i sikte.

Det var lika hemskt när jag började skolan och började kolla på nyheterna på teve och det kommer att vara liakdant när jag är gammal. Jag har accepterat det.

Man blir ju avtrubbad till slut ... men vi kan skänka en tanke åt den spensliga grabben (gissningvis i tonåren) som blev nertacklad av tre miltiärsnubbar, sparkad i huvudet och spöad i ansiktet med knytnävar. Det är fan lätt att glömma bort enskilda människor i den här soppan.

Och man kan snacka i flera år ... man kommer ingenstans ...

Jag gissar att slutet för Israel kommer och att det kommer om många år ... inget jag kommer se.

När USA inte backar upp är det nog kört. Och ett litet och defekt men starkt frö (till demokrati och progressivitet) i regionen kommer att vara borta för alltid.

Eller så hittar hamas-kretinerna slutligen material till en dirty bomb. Men så smarta är de nog inte.
Senast redigerad av Eremona2.0 2021-05-12 kl. 17:33.
Citera
2021-05-12, 17:31
Medlem
israeliska soldater duckar raket attack

https://t.me/AxisOfResistanceAnalysis/1366
Citera
2021-05-12, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Precis så. Militärt mot Israel fungerar Inte. Men ekonomisk bojkott är de livrädd för. Vänder sig folket mot regeringen så är
Det kört för judiska extremisterna.

Därför måste Israels ekonomi attackeras.

Japp, det var så apartheid i Sydafrika knäcktes. Genom att de isolerades ekonomiskt.
Citera
2021-05-12, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Israelerna varnar innan ditt jävla spån!

Dessa konflikter leder alltid till att IDF har ihjäl massa civila. Antingen är IDF avsiktligt ute efter att döda civila eller så är de extremt inkompetenta.
Citera
2021-05-12, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Ja, om de siktar på legitima militära mål.

Israel siktar på lägenhetshus. Det är ej legitima militära mål.
Citera
2021-05-12, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Israel klarade sig utmärkt 1948 och 1967 helt utan det. Ser araberna mer kompetenta ut idag?

Antalet kristna är idag försvinnande få, att kalla dem "många" är patetiskt. Palestinierna har dessutom krigat med alla sina arabiska grannländer utöver Israel så det är inte så att de är omtyckta på något sätt. Libanon och Syrien erkände inte staten Palestinas existens förrän ganska nyligen.

Mycket judar i dessa trådar. Uppemot 95 % gissar jag.

/Johan
Citera
2021-05-12, 17:45
Medlem
Evolutionsteorins avatar
Israel demolerade precis ett stort hus i Gaza. Gissar på att det eskalerar ikväll när ramadan tar slut.

https://israelpalestine.liveuamap.com/en/2021/12-may-shorouk-tower-in-gaza-got-demolished-by-airstrikes
Citera
2021-05-12, 17:52
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Palestinian Islamic Jihad uppskattas ha ca, 6000 raketer. Hamas 8000. Plus granatkastare.
Tror dom sparat det bästa till sist.

Mest kortdistans då, men dom har blivit duktiga på att tillverka dom själva.

Badr3, lite olika GRAD versioner, Fajir3, Fajir5, Sejjil55, Buraq70, Buraq100 (10mil räckvidd) J80, M75 1-2 gen, R160, M302D, M302B

Undra vad som hade hänt om palestinierna går all in martyrskap; fixa planen och logistiken för att smälla iväg alla raketer under ett dygn.
Hur pass hade Israel proaktivt kunna svara på det.
Hur pass hade Iron Dome blivit överbelastat
Hur pass mycket vedergällning hade kommit från Israel
Och ur denna vedergällning, hur pass mycket hade muslimvärlden slutit upp i form av sympati till palestinierna och faktiskt börjat hota Israel ("på riktigt").
Citera
2021-05-12, 18:02
Medlem
Soterns avatar
Borde ju vara ganska lätt för Israel att kringskära Gazaremsan och hindra all tillförsel av vapen, materiell och livsmedel.
Citera
2021-05-12, 18:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Caribe

Där det huserar Hamas terrorister med vapen och raketer. Det är 100% legitima mål.
Citera
2021-05-12, 18:05
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caribe
Nu kör man hejvilt, polisstationen och andra myndighetsbyggnader bombade, men främst civila bostäder

Förra gången det var raketderby så fick IDF för sig att bomba det nybyggda reningsverket för avloppsvatten, det var bara utav ren jävulsskap.
Bygget av reningsverket var bekostat av svenska biståndspengar, skattepengar. Möjligt att svenskarna fick betala för ett nytt igen. Hoppas izraelerna låter det vara denna gång.
Senast redigerad av Giant Squid 2021-05-12 kl. 18:12.
Citera
2021-05-12, 18:07
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Där det huserar Hamas terrorister med vapen och raketer. Det är 100% legitima mål.
Det verkar som IDF och även du råkar se Hamasmedlemmar och raketer lite varstans.
Du får kolla under sängen innan du lägger dig så det inte är en avfyrningsramp och frihetskämpe som gömmer sig där också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in