2021-05-12, 11:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det syns jag inte, för att det som skett de sista 24 timmarna, har nog Israel varit förbereda på. Man har skyfflat runt lite trupper, "iron dome" höll för det mesta. En vanlig dag på jobbet, Visst man hade ju helst sluppit det hela, men ingen katastrof. Skulle vart en annan femma om raketer hade fallit ner på sjukhus, flera döda, etc..

Den sämsta dagen hade nog den palestinska befolkningen. De har alltid den sämsta dagen.

Hamas, tja få se om man har några större mängder kvar utav raketer. Jag är inte så säker på det.., och om man har så är nog Israel ännu snabbare på vedergällning nu.
Jag är nog av den andra åsikten. Men då är jag lite av Sun Tzu och kanske ser det i ett större perspektiv. Sant är att palestinierna får ta stryk och att Israel nu går hårt åt Gazaremsan. Men relationerna med bl.a. Jordanien är sämre än på länge och Trumps "Deal of the Century" kan mycket väl bli "the Fail of the Century"

Som sagt, Israels hållning är i längden inte hållbar. Man måste också vara blind om man nu inte förstår vad ett raketanfall från Hezbollah eller Iran skulle få för konsekvenser med tanke på hur the Iron Dome presterade igår.
Citera
2021-05-12, 11:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jag är faktiskt inte så intresserad av att prata om bråket om landet. Just nu är det rätt binärt.

- Hamas skickar raketer mot Israel.
- Israel svarar 10 gånger starkare.
- Hamas gråter.
- Sinnessvaga människor som du gråter tillsammans med Hamas.

Om Hamas ger fan i att skicka raketer mot Israel så kommer ingen palestinier att dö. Kan vi komma överens om det, åtminstone?
Jag gråter inte alls och det att du tror att jag står på Hamas sida...

Well, I rest my case!
Citera
2021-05-12, 12:07
Medlem
Jag känner att Iran har varit väldigt tysta de senaste, vad hände med att Irans hot om att göra Israel till ett helvete?

För visst har väll Iran haft Israel som fiende i flera år nu. Detta kan vara det bästa tillfälle för dem att bomba Israel.
Citera
2021-05-12, 12:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ballefralle
Jag känner att Iran har varit väldigt tysta de senaste, vad hände med att Irans hot om att göra Israel till ett helvete?

För visst har väll Iran haft Israel som fiende i flera år nu. Detta kan vara det bästa tillfälle för dem att bomba Israel.

Det är Iran som bombar Israel med Hamas som proxy. Krävs ingen raketforskare för att förstå det.
Citera
2021-05-12, 12:15
Medlem
Citat:
Det är Iran som bombar Israel med Hamas som proxy. Krävs ingen raketforskare för att förstå det.

Jaha! Intressant det visste jag faktiskt inte, så Iran och Hamas har en koppling till varann?
Citera
2021-05-12, 12:20
Avslutad
Citat:
Jaha! Intressant det visste jag faktiskt inte, så Iran och Hamas har en koppling till varann?

Var tror du att Hamas vapen och finansiering kommer ifrån? Det är att sätta ihop 1+1.
Citera
2021-05-12, 12:21
Medlem
Citat:
Med andra ord så ljög du. Israel har inte som uttalat mål att attackera civila mål. Hamas har det. Det är rätt lätt att välja sida här om man inte är helt moraliskt bankrutt.
Om man flygbombar ett av världens mest tätbefolkade område så kan man inte påstå att avsikten inte är att döda civila. Man är korkad om man inte förstår att civila stryker med.
Citera
2021-05-12, 12:23
Medlem
Swan65s avatar
Citat:

Ööh?? Hur i Jessu namn har du missat den kopplingen? Du kan iofs vara ironisk
Citera
2021-05-12, 12:23
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Om man flygbombar ett av världens mest tätbefolkade område så kan man inte påstå att avsikten inte är att döda civila. Man är korkad om man inte förstår att civila stryker med.

Israelerna varnar innan ditt jävla spån!
Citera
2021-05-12, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Nja? Njaaa? Har du förstoppning? Tala ur skägget pojk

Missilerna är verkningslösa mot Israel. Obefogat svara med att döda civila och barn därtill.

Säg det till de israeliska civila (inklusive barn) som dött hittills i raketattackerna. Tror inte de håller med.
Citera
2021-05-12, 12:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek

Israel är då jävligt kassa på det när de i förväg varnar att nu kommer de bomba militära mål för att civila ska kunna ta sig bort från målet. De kan inte rå för att Hamas är så ruttna att de medvetet har sitt fotfolk och raketer bland civilt folk.
Citera
2021-05-12, 12:42
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Nu kanske jag avslöjar bristande förståelse för det militära läget, men vad är det som stoppar Israel från att ockupera Gaza och övriga områden?

Man är militärt överlägsen, Iran - Syrien & Co hålls på avstånd med hot om kärnvapen attack. USA har lovat ovillkorligt stöd oavsett vilka brott som begås mot folkrätten.

Jag kan se att man inte vinner något på det som man ändå inte får ut av den långsamma metoden man använt sig av de senaste decennierna.

Finns det någon MÖP som kan briljera här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in