2021-05-12, 11:13
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ok, vad kom den ifrån? Många muslimer ute och demonstrerar nu menar du? Eller svarade du bara för att du skulle få rikta lite missaktning mot en religion/folk du inte gillar?
Skulle gissa att det är denna demonstration som åsyftas:
https://twitter.com/MonaAnneli/status/1392173419647709189

Polisen valde tydligen att inte upplösa folksamlingen. Skälen till detta kan man diskutera i en annan tråd, även om jag personligen finner det intressant att de hanterade första maj-demon helt annorlunda.
Citera
2021-05-12, 11:53
Medlem
https://feber.se/vetenskap/lidl-borjar-salja-sjalvtester-for-covid-19/424922/

Bra - då kan de flesta använda såna här och testa sig för att ta lämpliga åtgärder om man testar positivt.

Då kommer antal fall sjunka som en sten som i övriga Europa.
Citera
2021-05-12, 12:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Vad talar för att vi kommer behöva gå till VC för att toppa om ett par år? Vi har ju inte en aning om hur viruset kommer att utveckla sig. Det kan vara som det är idag, men det kan lika gärna vara ett skämt likt säsongsinfluensan. Vem vet..

Jo, men SÅ fort går det inte. De som riskerar svår sjukdom och död idag, kommer att göra det om två år också - om de inte toppar upp sitt vaccinationsskydd däremellan.

Säsongsinfluensan är inte heller ett skämt. Den tar några hundra liv varje vinter.

Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Användare som Mervinna "vet" detta, för det känns så mycket enklare att fortsätta på det spåret som leder till ett långt lidande för alla.

Trots att alla mätvärden pekar på att smittspridning och dödsfall faller som en sten.

Det är vår. Talen gick ner förra våren också - till och med tidigare än i år. I oktober kom sedan en kraftig andravåg...
Citera
2021-05-12, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men SÅ fort går det inte. De som riskerar svår sjukdom och död idag, kommer att göra det om två år också - om de inte toppar upp sitt vaccinationsskydd däremellan.

Det har gått så fort vid tidigare pandemier. Covid är inte magiskt. Men visst, om man hänger sitt immunförsvar på vaccinet, vilket man bör göra om man är i riskgrupp, så lär det vara årlig uppdatering av operativsystemet som gäller. Vi andra gör nog bäst i att inte vaccinera oss. Jag litar på mitt immunförsvar, det har redan visat att covid är en lätt match, mycket lättare än influensa.
Citera
2021-05-12, 12:32
Medlem
Otroligs avatar
Östergötland förlänger ”personlig lockdown” till söndag (med anledning av ledigheten), men sen kommer man gå över till nationella råd från och med måndag eftersom smittläget har förbättrats avsevärt och trenden på länets sjukhus pekar i rätt riktning.

https://regionostergotland.se/Om-regionen/Pressrum/Nyheter/personlig-lockdown-kvar-over-helgen/
Citera
2021-05-12, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Säsongsinfluensan är inte heller ett skämt. Den tar några hundra liv varje vinter.

Det är vår. Talen gick ner förra våren också - till och med tidigare än i år. I oktober kom sedan en kraftig andravåg...

Då kan vi väl lika gärna införa restriktioner när säsongsinfluensan drar igång? Mig veterligen är det långt ifrån alla som tar den årliga dosen.

Vi vet inte om det kommer att behövas ytterligare injektioner för att behålla skyddet, detta är väl endast något man har spekulerat i ännu.
Citera
2021-05-12, 12:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Det har gått så fort vid tidigare pandemier. Covid är inte magiskt. Men visst, om man hänger sitt immunförsvar på vaccinet, vilket man bör göra om man är i riskgrupp, så lär det vara årlig uppdatering av operativsystemet som gäller. Vi andra gör nog bäst i att inte vaccinera oss. Jag litar på mitt immunförsvar, det har redan visat att covid är en lätt match, mycket lättare än influensa.

Ja, vi har ju alla - som inte har kunnat isolera oss - varit tvungna att lita på vårt immunförsvar de senaste 15 månaderna. Med varierande resultat. Även en del unga, tidigare friska människor har råkat väldigt illa ut av detta virus. MAGISKT är det såklart inte, men en helt ny sjukdomsalstrare är alltid en påfrestning för kroppen. Om man bara visste i förväg vilka som skulle bli svårt sjuka, och kunde isolera dem, så skulle vi förstås kunna smitta igenom befolkningen, för det FINNS fördelar med naturmetoden. (Nu smittade vår regering igenom befolkningen ändå, utan hänsyn, men men...)
Citera
2021-05-12, 12:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Då kan vi väl lika gärna införa restriktioner när säsongsinfluensan drar igång? Mig veterligen är det långt ifrån alla som tar den årliga dosen.

De har ju i alla fall möjligheten. Väljer man själv att avstå, så är det lite skylla-sig-själv om man blir sjuk sedan. Restriktioner ska bara upprätthållas så länge som folk inte har något val.
Citera
2021-05-12, 12:38
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Varför?

Tills tillräckligt många är vaccinerade bör alla bära munskydd vid slutna, offentliga platser. Vi vet att 50 % av de som smittar andra är sådana människor som inte har haft covidsymtom. Dessutom vet vi att viruset smittar framför allt genom luften. Sist men inte minst vet vi att det inte alltid är möjligt att hålla avstånd.
Citera
2021-05-12, 12:44
Medlem
Merwinnas avatar
Om jag tolkar den här lite luddiga texten rätt, så kommer vi svenskar inte att få resa in i Tyskland utan att sitta i karantän, ens om vi är fullvaccinerade (med nuvarande smittspridning i Sverige alltså):

ELLE KARI KARLSSON21 min
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=587670
Tyska regeringen har godkänt planer på att låta personer som blivit fullt vaccinerade mot covid-19 slippa karantän vid inresa till Tyskland, enligt en regeringskälla.

De nya reglerna ska även gälla personer som tillfrisknat från covid-19 eller kan uppvisa ett negativt provresultat. De gäller dock inte resande från områden med särskilt hög smittspridning (en lista som för närvarande innefattar Sverige) eller områden där vissa virusvarianter är spridda i samhället.

Endast personer som vaccinerats med något av de vaccin som godkänts i EU, det vill säga Pfizer/Biontech, Moderna, Astra Zeneca eller Janssen, omfattas. (TT)

Nåja, det dröjer innan jag blir fullvaccinerad ändå - i augusti kanske - och då måste Sveriges smittspridning vara nere på låga nivåer, jag kan inte se annat,
Citera
2021-05-12, 12:46
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Vi vet inte om det kommer att behövas ytterligare injektioner för att behålla skyddet, detta är väl endast något man har spekulerat i ännu.

Nej, det är ju ingen som vet än.
Man gör det väl lite lätt för sig och jämför med influensan. Å andra sidan får man ofta höra att man inte kan jämföra med influensan.

Det som talar för långvarigt skydd är ju att man studerat de som åkte på Sars-1 och där finns immunförsvar fortfarande kvar. De undersökningar som hittills gjorts på Sars-2 har alla visat att immuniteten är långvarig (så lång som man kunnat undersöka). Min okvalificerade gissning är att man framöver kommer att rekommendera de i risk att fylla på vartannat år. Men det kan ju lika väl visa sig att det blir ett livslångt skydd, ingen vet än.
Citera
2021-05-12, 12:52
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Tills tillräckligt många är vaccinerade bör alla bära munskydd vid slutna, offentliga platser. Vi vet att 50 % av de som smittar andra är sådana människor som inte har haft covidsymtom. Dessutom vet vi att viruset smittar framför allt genom luften. Sist men inte minst vet vi att det inte alltid är möjligt att hålla avstånd.
Du svarade inte på varför det skulle vara nödvändigt att bära munskydd. Inget tyder ju på att det gör någon märkbar skillnad i smittspridningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in