2021-05-12, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Vissa har inte förstått. För att vi ska kunna öppna upp måste smittspridningen ner. Gör vi inget måste vi leva med restriktioner längre än alla andra länder. Mycket bättre att skärpa restriktionerna nu än i höst.

Vi måste planera för vintern med nya varianter av viruset på ingång.

Jag förstår inte denna fixering vid just antal fall när det kan skilja enormt mycket mellan länder beroende på hur man testar osv.

Vi får väl göra som Tyskland - gör det svårare att testa sig på sjukhus och erbjud billiga självtest på apoteken - då ska ni se att "smittspridningen" går ner rejält.
Citera
2021-05-12, 10:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om det ska göras enligt konstens alla regler så kommer det ta ett antal år innan det är säkert för barn.

mmm men sen finns det ju något som heter immunförsvar också.

vad är problemet med smitta om alla sköra är vaccinerade? För barn är smitta inget problem alls.

du verkar vara helt hjärntvättad och dessutom antivaxx som inte tror på vaccinet. Vaccinet fungerar!

Det är dags att gå vidare nu och öppna upp.

Jag har aldrig sagt att jag inte tror att vaccinet fungerar! Dock varar inte effekten hur länge som helst. Just nu är folk uppskrämda, karantäntrötta och ressugna - och väntar därför ivrigt på sin vaccinationstid (de allra flesta). Men vi människor har en benägenhet att glömma, och om ett par år kommer det inte att kännas så viktigt att gå till VC och toppa upp längre. Och då sjunker flockimmuniteten. Enda sättet är att hålla gränserna stängda (med krav på karantänhotell eller vaccinationsbevis) så att vi inte får in ny, fräsch smitta, men detta tror jag inte att vår mes-regering vågar. "Mitt Europa bygger inga murar", etc..
Citera
2021-05-12, 10:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har aldrig sagt att jag inte tror att vaccinet fungerar! Dock varar inte effekten hur länge som helst. Just nu är folk uppskrämda, karantäntrötta och ressugna - och väntar därför ivrigt på sin vaccinationstid (de allra flesta). Men vi människor har en benägenhet att glömma, och om ett par år kommer det inte att kännas så viktigt att gå till VC och toppa upp längre. Och då sjunker flockimmuniteten. Enda sättet är att hålla gränserna stängda (med krav på karantänhotell eller vaccinationsbevis) så att vi inte får in ny, fräsch smitta, men detta tror jag inte att vår mes-regering vågar. "Mitt Europa bygger inga murar", etc..

Utpressade menar du? För det är precis dit man vill komma... Du får tillbaka din ”frihet” bara när allt och alla är vaccinerade. Helt sjukt!

Du är en del av problemet.
Citera
2021-05-12, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Vad talar för att vi kommer behöva gå till VC för att toppa om ett par år? Vi har ju inte en aning om hur viruset kommer att utveckla sig. Det kan vara som det är idag, men det kan lika gärna vara ett skämt likt säsongsinfluensan. Vem vet..
Citera
2021-05-12, 11:00
Medlem
Beaver14s avatar
Kl 13.15 ska alltså landsfadern hålla pressträff angående FHM:s rapport. Medverkar gör också rastaminister Lind. Så någon plan gällande publik är det, men det är nog som jag gissat tidigare ingen positiv plan. Friends Arena får kanske ta 500 i augusti...
Citera
2021-05-12, 11:00
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Vad talar för att vi kommer behöva gå till VC för att toppa om ett par år? Vi har ju inte en aning om hur viruset kommer att utveckla sig. Det kan vara som det är idag, men det kan lika gärna vara ett skämt likt säsongsinfluensan. Vem vet..
Användare som Mervinna "vet" detta, för det känns så mycket enklare att fortsätta på det spåret som leder till ett långt lidande för alla.

Trots att alla mätvärden pekar på att smittspridning och dödsfall faller som en sten.
Citera
2021-05-12, 11:01
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Kl 13.15 ska alltså landsfadern hålla pressträff angående FHM:s rapport. Medverkar gör också rastaminister Lind. Så någon plan gällande publik är det, men det är nog som jag gissat tidigare ingen positiv plan. Friends Arena får kanske ta 500 i augusti...
Det som troligen meddelas är att ingen lättnad kommer att ske i slutet av veckan, smittspridningen är fortsatt för hög.

Och denna krycka kommer man att stöda sig på ett bra tag till.
Citera
2021-05-12, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Användare som Mervinna "vet" detta, för det känns så mycket enklare att fortsätta på det spåret som leder till ett långt lidande för alla.

Trots att alla mätvärden pekar på att smittspridning och dödsfall faller som en sten.

Det kommer alltid finnas människor som ser det här som armageddon.

Vill personer isolera sig och sina barn så får man gärna göra det, jag gissar på att gemene man inte kunde bry sig mindre.
Citera
2021-05-12, 11:08
Avslutad
Citat:

Ska väll säga ” håll avstånd minska spridningen det är fortfarande ansträngt . Men ni muslimer som vill demonstrera får absolut göra det hur många som helst hur länge ni vill”
Citera
2021-05-12, 11:09
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det som troligen meddelas är att ingen lättnad kommer att ske i slutet av veckan, smittspridningen är fortsatt för hög.

Och denna krycka kommer man att stöda sig på ett bra tag till.
Det tror inte jag.

Mitt tips är att det kommer lättas på restriktionerna så till vida att offentliga evenemang inom idrott och kultur kommer falla under ett mer flexibelt reglemente. Att ta in 8 personer på arenor med kapacitet på över 50 000 är bara larvigt. Jag förstår att det inte fanns tid att utforma särskilda regelverk för detta förra året, men att det ska ta nära 15 månader att anpassa är ju sinnessjukt, alltså ungefär vad man kan förvänta sig av skitnödiga svenska politiker och myndigheter. Vi hörs i eftermiddag om vem som fick rätt.
Citera
2021-05-12, 11:10
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Ska väll säga ” håll avstånd minska spridningen det är fortfarande ansträngt . Men ni muslimer som vill demonstrera får absolut göra det hur många som helst hur länge ni vill”

Ok, var kom den ifrån? Många muslimer ute och demonstrerar nu menar du? Eller svarade du bara för att du skulle få rikta lite missaktning mot en religion/folk du inte gillar?
Citera
2021-05-12, 11:11
Avslutad
Citat:
Ok, vad kom den ifrån? Många muslimer ute och demonstrerar nu menar du? Eller svarade du bara för att du skulle få rikta lite missaktning mot en religion/folk du inte gillar?

Från demonstranterna igår

Gillar inte hyckleri om det ska vara restriktioner ska det gälla alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in