2021-05-11, 20:51
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Okej, du kan ju försöka tänka lite längre än hur det funkar i bara Sverige. Jag länkade till en artikel som visar att många virus inte korrelerar med kyla och vinter, rhino viruset tex.

"Rhinoviruses, the best-known cause of the common cold, lack an envelope and—ironically—have no particular affinity for cold weather: The study found them in respiratory samples on 84.7% of the days of the year and showed that they peak when children return to school from summer and spring holidays. Adenoviruses, another set of cold viruses, also lack an envelope and had a similar pattern, circulating over half the year."

https://www.sciencemag.org/news/2020/03/why-do-dozens-diseases-wax-and-wane-seasons-and-will-covid-19

Nu var det hur virus brukar spridas i Sverige vi diskuterade och vi ser tydligt att det gäller för Covid-19 också eller hur?
Det vände i April både i år och förra året.
Varför det är så kan man diskutera och det finns nog många olika orsaker.
Citera
2021-05-11, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Du får slå dig ihop med IMBILDEN
Jag ser fram emot den stora dippen i smittspridning två veckor efter skolan stänger i Juni..
För det måste synas rejält antar jag att du menar?

Visst smittan sprids självklart i skolan men vi vuxna sprider den nog precis lika mycket om inte mer så låt kidsen gå i skolan, den är bland det viktigaste vi har.
Smittan är väl störst i ca: 17-20 årsåldern nu och det beror nog inte bara på skolan utan också vad dom gör efter skolan.

Ja, det verkar oerhört viktigt att hålla skolorna öppna. Några veckor längre sommarlov skulle nog traumatisera barn/ungdomar och personal. De ska väl bara studera till de är 25 år, så det gäller att ta till vara på tiden.

Mycket vettigare då att prioritera åtgärder/restriktioner som verkligen kan skada samhället på både kort och lång sikt. Företag och anställda ska ta sitt ansvar om det så innebär konkurs/arbetslöshet med enorma ekonomiska konsekvenser för samhället. Men stänga skolorna några veckor tidigare, helt otänkbart.

Hyckleriet står som vanligt som spön i backen. Inte fan är det ungarnas väl o ve som man har i åtanke. Skolan är ju en bra förvaringsplats för avkommorna. Mat får de också, så man slipper tänka på det.

Helt ofattbart!
Citera
2021-05-11, 22:28
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Med den här långsamma nergången, så kommer sommaren att vara öven innan vi har kommit ner på någorlunda låga nivåer. Sommaren blir förstörd.

Déjà vu!
Även om den är relativt långsam är det fortfarande en nedgång trots skitväder, alla regioner har inte peakat än och allmänt sämre efterföljelse av rekommendationerna. När flera av dessa positiva komponenter jobbar mer tillsammans tror jag att det kan gå i väldigt rask fart.

EDIT: Glömde även vaccinen som kommer att hjälpa till mer och mer gällande smittspridningen.
Senast redigerad av Otrolig 2021-05-11 kl. 22:38.
Citera
2021-05-11, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ja, det verkar oerhört viktigt att hålla skolorna öppna. Några veckor längre sommarlov skulle nog traumatisera barn/ungdomar och personal. De ska väl bara studera till de är 25 år, så det gäller att ta till vara på tiden.

Mycket vettigare då att prioritera åtgärder/restriktioner som verkligen kan skada samhället på både kort och lång sikt. Företag och anställda ska ta sitt ansvar om det så innebär konkurs/arbetslöshet med enorma ekonomiska konsekvenser för samhället. Men stänga skolorna några veckor tidigare, helt otänkbart.

Hyckleriet står som vanligt som spön i backen. Inte fan är det ungarnas väl o ve som man har i åtanke. Skolan är ju en bra förvaringsplats för avkommorna. Mat får de också, så man slipper tänka på det.

Helt ofattbart!

Det är så tydligt vilka som har barn och inte.
Du kommer märka hur viktig skolan är för barnen. Och då menar jag inte bara undervisningen, utan deras sociala liv.

Men en enstöring som dig inlåst i en källare framför skärmen skulle nog inte märka någon skillnad..
När mamma släppt ut dig, kan du väl återkomma i frågan.
Citera
2021-05-11, 23:17
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Det är så tydligt vilka som har barn och inte.
Du kommer märka hur viktig skolan är för barnen. Och då menar jag inte bara undervisningen, utan deras sociala liv.

Men en enstöring som dig inlåst i en källare framför skärmen skulle nog inte märka någon skillnad..
När mamma släppt ut dig, kan du väl återkomma i frågan.

Ok. Däremot bör alla som vistas i skolor bära munskydd. Det går helt enkelt inte att hålla avstånd hela tiden. Barn ska gå på skolan men de och alla andra som vistas i skolar bör bära munskydd.
Citera
2021-05-11, 23:42
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:

Helt ofattbart!

Hörru fjantskalle mina går i gymnasiet så jag har inget att käna på det snarare tvärtom men allt handlar inte om JAG JAG JAG, BARA INTE JAG BLIR SMITTAD.

Och nej vi ska försöka att inte skada näringsliv och ekonomi, det har vi varit ganska bra på.

Undra vem som hycklar...

Smittan kommer gå ner ändå, den håller på för fullt. Påminn mig om en månad så ska vi se hur smittspridningsläget är utan skolstängning.
Senast redigerad av Kvastfeningen 2021-05-11 kl. 23:46.
Citera
2021-05-12, 00:28
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Ok. Däremot bör alla som vistas i skolor bära munskydd. Det går helt enkelt inte att hålla avstånd hela tiden. Barn ska gå på skolan men de och alla andra som vistas i skolar bör bära munskydd.
Varför?
Citera
2021-05-12, 00:42
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Nej.
Citera
2021-05-12, 04:30
Medlem
Nu rapporteras det att många Indier som behandlas för Covid-19 får stora problem med svampinfektioner. Detta verkar bero att många Indier ofta har (odiagnistiserad) diabetes och att behandling med kortisoner kraftigt höjer blodsockerhalten om man inte samtidigt ger insulinbehandling.

https://greatgameindia.com/covid-black-fungus-blind/

Dr John Campbells senaste vlog vid aktuell tidpunkt:
https://youtu.be/YyHkLfWLPFw?t=1027
Senast redigerad av fabbe2 2021-05-12 kl. 04:48.
Citera
2021-05-12, 06:13
Medlem
Citat:

Helt ofattbart!

"Några veckors längre sommarlov"

Ja, för du tillhör säkert gruppen som tyckt att skolan ska vara öppen hela hösten, vintern och våren men stängas ett par veckor tidigare inför sommaren.
Citera
2021-05-12, 06:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Nej varför det? Inga jävla munskydd på barn! Det fungerar inte ändå.

Vaccinet fungerar och då blir eventuell smittspridning allt mer meningslös allt eftersom fler blir vaccinerade.
Citera
2021-05-12, 06:35
Medlem
Fittheligeandes avatar
Om de fortfarande säger att vi måste leva under samma restriktioner efter att alla vaccinerat sig. Så tycker jag de kan fara in i det glödhetaste helvetet som finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in