2021-04-28, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Eftesom jag kan uppleva en tankeprocess så vet jag att jag tänker:

Upplevelsen av tanken är sann: något existerar

Upplevelsen är bara en illusion: något existerar då en illusion är något

För att jag skulle ha fel, så skulle vi ha en till punkt som att "upplevelsen existerar inte"

Då kommer frågan, kan man subjektivt uppelva något, trots att det inte går att uppleva då upplevelse som fenomen inte existerar.

Hur jag än vrider och vänder på det, så kan inte alternativet "upplevelsen existerar inte" finnas.
Du vet egentligen inte det, du gissar - om du nu existerar. Det är en dogmatisk tro att du faktiskt existerar. Egentligen är du inte säker på att nånting överhuvudtaget existerar, se ontologisk nihilism.
Citera
2021-04-28, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Du vet egentligen inte det, du gissar - om du nu existerar. Det är en dogmatisk tro att du faktiskt existerar. Egentligen är du inte säker på att nånting överhuvudtaget existerar, se ontologisk nihilism.

Eftersom jag upplever att jag tänker, så anser jag att det är bevis på att något existerar, då icke existensen skulle sakna upplevelse eller tanke.

Jag anser inte att det är en dogmatisk övertygelse, då upplevelse inte är förknippat med dogma, utan mer en sanning.

Det man upplever i upplevelsen är alltid sant.

Har du ont, så är upplevelsen sann att du har smärta.

Att det blir så här är för att själva definitionen av upplevelse är väldigt förankrat i en sanning.
Senast redigerad av stroganof 2021-04-28 kl. 23:39.
Citera
2021-04-29, 00:26
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollanduren
Jag hade igår en livlig diskussion med ett par polare, de var alla mot mig. Frågan som diskuterades var om man kunde vara 100% säker på något vilket jag gång på gång påpekade att man inte kunde vara.

De försökte knäcka mig genom att ställa frågor så som ''det är 100% säkert att alla människor kommer dö tillslut'' vilket jag svarade på typ ''hur vet ni att inte någon extremt begåvad vetenskapsman om 300 år kommer uppfinna någonting som förhindrar döden?'' osv.

Denna heta diskussion höll på ett tag och jag hade som sagt alla emot mig. För att försöka komma vinnande ur denna debatt skulle jag vilja ha svar på följande frågeställning:

kan man verkligen vara 100% säker på något? Om så inte, kan man då inte ens vara 100% säker på att man inte kan vara 100% säker på något?

MVH

edit: visste inte vart jag skulle lägga tråden, mod får hemskt gärna flytta den om den ligger opassande.

Jo, det kan man. Allt som man "förstår" och som en annan människa kan bekräfta kan man vara säker på. Andra människor kan bekräfta det genom språket. Om jag till exempel vet att jag har ett träd i trädgården och min granne bekräftar att jag har det så kan jag faktiskt lugnt vara säker på att det är ett faktum. Djupare än så kan man inte gå då vi människor inte kan förstå mer än så (än så länge åtminstone).
Citera
2021-05-06, 19:17
Medlem
Vanliga människor skulle bli galna om du tänkte dig det, men du kan inte bevisa något utan antaganden. Man kan egentligen inte veta något om den objektiva naturen av sina antaganden. Du kan exempelvis aldrig bevisa att du kommer gå till jobbet imorgon trots att du muntligt lovat det.
Citera
2021-05-07, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Jo, det kan man. Allt som man "förstår" och som en annan människa kan bekräfta kan man vara säker på. Andra människor kan bekräfta det genom språket. Om jag till exempel vet att jag har ett träd i trädgården och min granne bekräftar att jag har det så kan jag faktiskt lugnt vara säker på att det är ett faktum. Djupare än så kan man inte gå då vi människor inte kan förstå mer än så (än så länge åtminstone).

Faktumet kvarstår att det är omöjligt att garantera nånting. Alla människor, till och med de klokaste, gör fruktansvärda misstag. Det enda sättet att garantera nåt är om verkligheten var konstruerad så att vissa handlingar inte var möjliga. Men vi vet att så fungerar inte verkligheten. Ingen kan egentligen förutsäga exakt vad som kommer att hända, eftersom alla våra resonemang bygger på slumpantaganden om verkligheten som till viss del är felbara. I teorin är det möjligt att resonera utan felbarhet, men verklighetens komplicerade natur gör det i praktiken omöjligt.
Senast redigerad av Heymid 2021-05-07 kl. 06:16.
Citera
2021-05-07, 15:41
Medlem
Man kan vara 100% säker på "här och nu." Inte med sinnet förstås, eftersom det bara har tillgång till "där och då."
Citera
2021-05-11, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Man kan vara 100% säker på "här och nu." Inte med sinnet förstås, eftersom det bara har tillgång till "där och då."

Kanske inte ens "nu", för vem vet vad tid egentligen är eller hur den beter sig.

Att nån typ av upplevelse manifesterar sig kan man dock vara säker på.
Citera
2021-05-11, 18:13
Medlem
Att man är sitt medvetande.
Citera
2021-05-12, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Kanske inte ens "nu", för vem vet vad tid egentligen är eller hur den beter sig.
Nä precis. Här är inte en plats i rummet och nu är inte en punkt i tiden, när man pratar om sånt.

Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Att nån typ av upplevelse manifesterar sig kan man dock vara säker på.
Upplevelsen, i singulär form, är desto säkrare än sinnets katalog av upplevelser.
Citera
2021-05-12, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hollanduren
Jag hade igår en livlig diskussion med ett par polare, de var alla mot mig. Frågan som diskuterades var om man kunde vara 100% säker på något vilket jag gång på gång påpekade att man inte kunde vara.

De försökte knäcka mig genom att ställa frågor så som ''det är 100% säkert att alla människor kommer dö tillslut'' vilket jag svarade på typ ''hur vet ni att inte någon extremt begåvad vetenskapsman om 300 år kommer uppfinna någonting som förhindrar döden?'' osv.

Denna heta diskussion höll på ett tag och jag hade som sagt alla emot mig. För att försöka komma vinnande ur denna debatt skulle jag vilja ha svar på följande frågeställning:

kan man verkligen vara 100% säker på något? Om så inte, kan man då inte ens vara 100% säker på att man inte kan vara 100% säker på något?

MVH

edit: visste inte vart jag skulle lägga tråden, mod får hemskt gärna flytta den om den ligger opassande.

det finns bara en sak man kan va säker på. det är att man kommer dö
Citera
2021-05-22, 03:02
Medlem
Kan man vara 100% säker på att man är 100% säker på något, om man råkar vara det?
Citera
2021-05-22, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattias1975
det finns bara en sak man kan va säker på. det är att man kommer dö
Mycket sannolikt att du dör, men 100% säker är du inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in