2021-05-12, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
"Skvallret " hade ju PW redan öppnat upp för iom att hans benämnande av PP, att det kom från någon granne.
En fråga ang vem grannen var hade varit på sin plats i förhöret. Jag misstänker som jag sagt tidigare att "grannen" är HD... och med tanke på omständigheterna vore det inte konstigt.

Ja precis. Jag var mest inne på att PW verkar rätt så reserverad i förhör rent allmänt och ”drar inte på” i onödan.
Det här med porrpastorn slank nog ur honom men borde ha fångats upp ja om de nu ansett att det var viktigt för fallet.
Sen kanske han är bekant med någon av LW:s grannar typ den fd polisen eller vem som helst som kan ha slängt sig med sånt ordval. Ren spekulation givetvis.
Citera
2021-05-12, 10:39
Medlem
Citat:
"Skvallret " hade ju PW redan öppnat upp för iom att hans benämnande av PP, att det kom från någon granne.
En fråga ang vem grannen var hade varit på sin plats i förhöret. Jag misstänker som jag sagt tidigare att "grannen" är HD... och med tanke på omständigheterna vore det inte konstigt.
Jag citerar ur fupen:

Peters koppling och kännedom om Lena Wesström?

Peter känner Lena genom Stefan. Det är Stefan som har presenterat dem för varandra. De har
träffats hemma hos Stefan vid ca 5 tillfällen och bl.a. fikat. Lena presenterades som en granne
och vän till Stefan och Hanna.

Peter kände till att Lena var pastor och när han hörde av
grannar i området, när han var där och arbetade, att de nämnde någon kvinna som
"Porrpastorn" så lade han ihop ett och ett och kopplade det till Lena. Det var inte någon som
uttryckligen sa att det var Lena som det syftades på utan det var Peters egna antagande.
Peter har vid ett tillfälle geocachat med Lena, han minns inte exakt men det var någon gång
mellan åren 2010 till 2013 och efter att han börjat jobba hos polisen.

Det var Stefan som satte
dem i kontakt med varandra genom att lämna Peters mobilnummer till Lena. Lena kände till
att Peter jobbade på polisen och det var p.g.a. det som hon ville cacha med honom.
Citera
2021-05-12, 10:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nu har det framkommit i tråden att PW träffat LW hemma hos SD/HD vid ett flertal tillfällen (5 om jag kommer ihåg rätt).

Om han nu varit hemma hos SD/HD så många ggr under åren är det inte helt otroligt att han någon gång varit där på senare tid och att det är HD som myntat PP om LW gått förbi. (Om så är fallet har jag full förståelse varför HD kallat henne vid det "smeknamnet").

Jo, jag vet.
Vilket gör hans uttalande än mer anmärkningsvärt.
Man får starka känslor och funderingar runt hans val att använda uttrycket.

Vad var hans syfte?
Citera
2021-05-12, 11:10
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Med "grannarna" menar nog PW paret D.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag citerar ur fupen:

Peters koppling och kännedom om Lena Wesström?

Peter känner Lena genom Stefan. Det är Stefan som har presenterat dem för varandra. De har
träffats hemma hos Stefan vid ca 5 tillfällen och bl.a. fikat. Lena presenterades som en granne
och vän till Stefan och Hanna.

Peter kände till att Lena var pastor och när han hörde av
grannar i området, när han var där och arbetade, att de nämnde någon kvinna som
"Porrpastorn" så lade han ihop ett och ett och kopplade det till Lena. Det var inte någon som
uttryckligen sa att det var Lena som det syftades på utan det var Peters egna antagande.

Peter har vid ett tillfälle geocachat med Lena, han minns inte exakt men det var någon gång
mellan åren 2010 till 2013 och efter att han börjat jobba hos polisen.

Det var Stefan som satte
dem i kontakt med varandra genom att lämna Peters mobilnummer till Lena. Lena kände till
att Peter jobbade på polisen och det var p.g.a. det som hon ville cacha med honom.

Utifrån PWs vittnesmål verkar det inte ha varit paret D som kallat LW för "pp" utan han verkar syfta på andra grannar.
Citera
2021-05-12, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Utifrån PWs vittnesmål verkar det inte ha varit paret D som kallat LW för "pp" utan han verkar syfta på andra grannar.
Ja, det ser inte bättre ut. Kanske nån avundsjuk kvinnlig granne/grannar. Några som inte "fått nåt" på väldigt länge.
Citera
2021-05-12, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82

Tycker nötis ringde in det bra.

Arbetade? Vad, hos vem, när?

Osv.

Tror konsensus lutar åt SD inte en "mållgan granne".
Citera
2021-05-12, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Mig veterligen så citerade jag inte någon, men anser ändå att jag begrep vad jag skrev. Kan tyvärr inte uttala mig om hur det förhåller sig för övriga, men har visst förtroende för tråddeltagarna därvidlag.

OK, om du inte citerade och anser trådens deltager förstår den meningen du skrev är din och susanna.s slutsats lite lustig om annan gärningsman.

Men kör på, är en petitess och såna har oftast ingen avgörande roll i det hela. Mer än det blir lite fel helt enkelt.
Citera
2021-05-12, 11:30
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
De har känt varandra så pass länge att risken finns att PW "förskönar" något eller inte berättar allt, för att förbättra för SD. Japp, inte helt otroligt vänner emellan.
PW ansåg att SD var en stabil person.
Det är nog inte många av dem som känner SD som skulle säga samma sak.
Många tycker att han är obehaglig.
Men PW ville naturligtvis stötta sin vän.
Citera
2021-05-12, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, jag vet.
Vilket gör hans uttalande än mer anmärkningsvärt.
Man får starka känslor och funderingar runt hans val att använda uttrycket.

Vad var hans syfte?

Syftet, vete fan. Dock lustigt att uttrycket dök upp i tråden före fup om jag minns rätt.

Är nog inget vitalt i fallet, men sköna snubbar hö hö inte åt såna smeknamn. Eller i den bästa av världar ges inga såna.
Citera
2021-05-12, 11:32
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Enkelt och slarvigt uttryckt så var hon inte medveten hur de ”kopplingar” till masterna som mobilen har under en datasession kunde påverkas av MMS osv. Det var det som CO sett i listorna och därför frågade om. Han hade sett dessa ”avbrott” m a o då t.ex. ett mobilsamtal kopplas till mast.

Analytiker har viss koll på hur såna här telefonkopplingar görs men främst är deras uppgift att ha lite koll på ”vem som ringt vem” mer än den tekniska bakgrunden.

Utreder man t.ex. ett terrordåd så kan man se i vissa program vilken misstänkt som ringde vem och på så sätt få en bild av hur kommunikation/planering fortlöpte kronologiskt innan dådet.

Ska man vara lite hård så var det en miss av åklagaren att ha med AnSt i tingsrätten då givetvis Telia borde varit förstahandsalternativet. Rätt person på fel plats eller hur man ska se det så här i efterhand.

Det är därför alltså antagligen Telia fick rycka in så det inte skulle uppstå några oklarheter kring mobiltrafiken igen.
Insåg inte AnSt att hon inte kunde tillräckligt för att ha någon åsikt?
Det tycker jag är väldigt konstigt.
Citera
2021-05-12, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
PW ansåg att SD var en stabil person.
Det är nog inte många av dem som känner SD som skulle säga samma sak.
Många tycker att han är obehaglig.
Men PW ville naturligtvis stötta sin vän.

Nä, det ska gudarna veta att stabil är det nog en liten krets som anser sd vara. Typ på en hands fingrar.

Fast ska man vara ärlig har vi alla nog missbedömt personer genom åren.
Citera
2021-05-12, 11:37
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det finns flera möjligheter.

Som jag ser det borde PW har i samband med att han lämnade uppgiften i förhör, nämnt i vilket sammanhang och vilken granne. Även den som förhörde PW borde ha fångat upp det. Det skulle i verkligheten kunnat vara en viktig sak att utreda. Också en allvarligt nedsättande sak att föra upp i ett förhör när man kopplar det till något.

Jag tänker nog att SD verkar vara en person som är ganska fixerad vid sex och kvinnor. JG och SD hade ju sådana samtal. Och SD har kört ovälkomna sexskämt på sitt jobb. Man kan ju tänka sig att de kompisar SD omger sig med, är sådan som inte har något emot hans billiga och omogna sexanspelningar och kanske även själva är den typen.

Jag kan inte riktigt besluta mig för vad jag tror om varifrån uttrycket har kommit, utan inlägget verkar ha blivit mer en reflektion, men jag lutar ändå åt SDs/HDs håll.

Jag kan tycka att PW använt uttrycket vårdslöst och omdömeslöst om en mördad kvinna som han ändå träffat , men inte kände. Han som anställd hos polisen borde ta stort ansvar över hur han hanterar så värdefyllda epitet och hur det kan påverka inte bara synen på Lena utan hur det kan påverka synen på vem Lena är i själva utredningen. Hans ansvar borde vara att koppla ihop det tydligare med situationen. Det är annars nästan som att han insinuerar något faktiskt. Något väldigt allvarligt. Oavsett varifrån han har hört det.
Någon som känner PW kan ju fråga varifrån han fick uttrycket.
Jag är helt säker på att han skulle säga att han inte minns, eftersom det är han själv som har hittat på det (eller möjligen SD).

Det är allvarligt när (lite) inblandade poliser hittar på öknamn till mordoffer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in