2021-05-12, 08:23
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Palestina fanns inte 1948 och har aldrig funnits innan dess. Det är ett påhittat land. Palestinier var Transjordanier innan 1948. Om du vill fråga dig vad den egentliga märkvärdigheten är i sammanhanget så är det att Jordanien gjorde alla palestinier statslösa 1967 med FNs goda vilja utan att bli straffad för det.

Det var dagens sämsta sammanfattning av hur landet Israel uppstod från ingenstans där inga andra människor bodde
Citera
2021-05-12, 08:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Bryr mig inte om Israel här, har inte tagit nåns sida, men vill bara poängtera för dig att du använder Dubai som ett slags lyckoexempel av den arabiska världen. Dubai är inte mer en ett medeltidssamhälle med modern teknologi och pengar och utan väst hade inget arabland varit rikt öht.
Nu tog du en sida.
Citera
2021-05-12, 08:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Faktiskt inte. Israel fick inte hjälp av USA förrän efter 1967 och det var 1948 som Israel hade lägst paritet mot grannländerna.
Allow me to state the obvious:

Utan USA skulle Israel vara en asfalterad parkeringsplats för Gulfarabernas Mercedesbilar idag.
Citera
2021-05-12, 08:27
Medlem
JoeBidens avatar
Hur är det med araberna/palestinierna som bor i Israel och är medborgare (c.a. 20 % av Israels befolkning), trivs de någorlunda under israeliskt styre eller skulle de föredra att leva i Gazaremsan eller palestinskt kontrollerade delar av Västbanken?

Lösningen på konflikten tror jag ligger i svaret i den frågan.
Citera
2021-05-12, 08:29
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Ja, vilken "logik", att ta över ett land för att det står i någon gammal bok, och lura hela världen till och tro på sånt trams. Hade faktiskt diskussion med sambon, jag är dansk, om det det du skrev. Tänk om Danmark skulle besätta Sverige med samma argument, att det står i 'boken'. Vi skulle ju aldrig kunna få fred, när svensken skulle leva som andra rangs borgare, eller sitta i Baltikum och ständigt attackera. Judarna fick flera valmöjligheter, men det skulle just vara den' bit land på jordklotet. Europa's dåliga samvete gav grön ljus till de problem som finns i Mellanöstern idag. Tacka judarna för muslim invasionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Exakt så enkelt är det. Fattar inte hur folk kan sitta och dra de mest långsökta argument för att stödja judarnas ockupation. Snacka om att ha blivit hjärntvättade deluxe.

När ryssarna går in och tar tillbaka forna sovjet då är minsann alla experter och säger "no no mother russia, you can go there". När judarna går in i palestina "helt ok, står ju faktiskt så på sida 38 i gamla testamentet, makes sense"

Och det bästa av allt? Det står ingenstans i Bibeln att Israeliterna, Bibelns folk, skulle återta Jerusalem utan hitta ett nytt Jerusalem

Det är en dubbelmacka av chutzpah, man hävdar att man är någon man inte är samt att de man hävdar att man är skulle enligt Bibeln vara lovade Jerusalem i Palestina (efter Romarna krossade Jerusalem 70 e.Kr så försvann de sista av Israeliterna från M.Ö för att aldrig återvända)
Citera
2021-05-12, 08:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Hur är det med araberna/palestinierna som bor i Israel och är medborgare (c.a. 20 % av Israels befolkning), trivs de någorlunda under israeliskt styre eller skulle de föredra att leva i Gazaremsan eller palestinskt kontrollerade delar av Västbanken?

Det tror jag inte. En sak som hände under nattens händelser var att de blev uppror i flera städer i Israel med blandad befolkning så att Netanyahu såg sig nödgad att skicka in militären.

För att summera: det var en riktigt dålig dag på jobbet för IDF och Israel.
Citera
2021-05-12, 08:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Då hade man nog inte bombat tolvvåningshus i centrala Gaza:

Sionisternas strategi går ut på vedergällning. Om en jude dör måste minst hundra palestinier dö för att det ska gå jämt upp.

Om Hamas slutar gömma sig och sina vapen bland civila så ska du se att tolvvåningshus inte kommer att bombas. Lol att tro att Israel slösar eld på att döda betydelselösa palestinier.
Citera
2021-05-12, 08:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du menar på allvar att Israel kan ge sig på Västbanken utan konsekvenser.

Nu på morgonen är den stora frågan om the Abraham Accords fortfarande gäller.

Så nej, det kan de inte.

Och sluta med din retorik. Nattens händelser var "unprecedented" och har nog sänt kalla kårar nedför ryggen på många israeler.

Varför försvarar du Hamas? Sympatiserar du med dessa?
Citera
2021-05-12, 08:47
Avstängd
Citat:

Det är bara brodera vidare om du tror dig ha lösningen.

Vad poängen med frågan skulle vara förstår jag dock inte. Det är klart det är trevligare att vara andra klassens medborgare i Israel än att leva under israelisk ockupation utan några medborgerliga rättigheter alls.
Citera
2021-05-12, 08:49
Avslutad
Citat:
Allow me to state the obvious:

Utan USA skulle Israel vara en asfalterad parkeringsplats för Gulfarabernas Mercedesbilar idag.

Och utan USA skulle Saudiarabien och övriga arabstater vara asfalt. Vad är din poäng?
Citera
2021-05-12, 08:49
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Nu tog du en sida.

Yes, ingen sida av varken Israel eller Palestina*. Ser inte Israel som väst, men självklart tar jag västvärldens sida.
Citera
2021-05-12, 08:55
Medlem
Citat:

Antagligen otacksamma precis som araber är i Sverige. Och de bor inte där för att de älskar liberal demokrati och judisk nationalism direkt utan de vill såklart ta över det och anser att det är deras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in