2021-05-12, 06:55
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Om de fortfarande säger att vi måste leva under samma restriktioner efter att alla vaccinerat sig. Så tycker jag de kan fara in i det glödhetaste helvetet som finns.

Tyvärr är det nog så, att våra politiker har fått order om att restriktionerna skall fortsätta även efter alla är vaccinerade

Dom njuter av detta i fulla drag, nedstängningarna drabbar inte dom det minsta - se bara på Eliasson och hans bögresor.

Vi får se vad dom hittar på härnäst, mutationer kanske, alla måste hursomhelst fortsätta med mask, nedstängningar och isolering i många år till.

NWO, here we come!
Citera
2021-05-12, 06:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Om de fortfarande säger att vi måste leva under samma restriktioner efter att alla vaccinerat sig. Så tycker jag de kan fara in i det glödhetaste helvetet som finns.

Vaccinet fungerar och när man är vaccinerad ska man kunna leva som vanligt. Om man inte tror det är man nog den sanna antivaxxer.
Citera
2021-05-12, 07:02
Medlem
Fittheligeandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vaccinet fungerar och när man är vaccinerad ska man kunna leva som vanligt. Om man inte tror det är man nog den sanna antivaxxer.

Är man antivaxxer om man är skeptisk mot endast detta vaccin? Det finns inga mellanting i din värld?
Citera
2021-05-12, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Ok. Däremot bör alla som vistas i skolor bära munskydd. Det går helt enkelt inte att hålla avstånd hela tiden. Barn ska gå på skolan men de och alla andra som vistas i skolar bör bära munskydd.

Absolut!
Det finns hur mycket som helst att göra för att förbättra smittskyddet i skolan.
Citera
2021-05-12, 07:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Är man antivaxxer om man är skeptisk mot endast detta vaccin? Det finns inga mellanting i din värld?

Nej det är man inte. Och inte foliehatt heller. Men vaccinet verkar fungera och det är bra för alla så kan det bli lugn och ro någon gång och stopp på rapporterna om antal fall och döda med covid.
Citera
2021-05-12, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det är man inte. Och inte foliehatt heller. Men vaccinet verkar fungera och det är bra för alla så kan det bli lugn och ro någon gång och stopp på rapporterna om antal fall och döda med covid.

Även om vaccinet verkar funka, känns det inte någonstans fel att för första gången i världshistorien göra hela världen beroende av upprepad vaccinering? Ett nytt vaccin mot ett virus som med nyktra objektiva ögon faktiskt är ganska harmlöst mot mänskligheten. Vi kan väl åtminstone lämna barn och unga ifred istället för att göra dom beroende av big pharma. Ska de betala priset för vår misslyckade sjukvårdspolitik? Det som verkligen hänt är att 6000 gamla och sjuka orsakade överdödlighet på några procent av ett virus som 99,8% överlever. Håller vi infektionen borta från riskgrupper överlever 99,99%. Tänk på att de flesta misstag börjar i övertygelse om att man gör rätt. Ofta pga av stress och påtryckningar. Känns situationen bekant?
Citera
2021-05-12, 08:22
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Snyggt, ja fatta politiska beslut om skolan och smittspridningen på antagandet att "vi vuxna nog sprider den lika mycket om inte mer". Bra slutsats där. Eller så kollar du upp ett stort antal studier bla en från Sydkorea som visar att skolungdomar är smittdrivande när det gäller covid-19. Varför skulle vi sprida den mer än dem? De är många som vistas på små ytor i skolan, +30 pers i klassrummen, de visar inte samma hänsyn som mognare och vuxna människor, de är mer oförsiktiga och har mer nära kontakt med varandra än vuxna har. Så det var totalt korkat att de inte lät gymnasieeleverna fortsätta på distans. Kanske hade de distansundervisning förra våren och det är därför som smittan sjunker långsammare i år...?

Om regeringen (det är deras beslut) vara lite smarta skulle de stänga skolorna nu utom avgångsklasserna de kan få gå färdigt de behöver sina slutbetyg. Man kan starta höstterminen en vecka tidigare i stället.
Då kommer smittspridningen att börja avta direkt och vi får samma goda utveckling som förra sommaren. Den brittiska varianten som nu dominerar är värre och därför svårare att stoppa det kan dröja 4-5 veckor efter skolavslutningarna innan man ser en påtaglig minskning.

Skolorna och barnens fritidsaktiviteter i grupp inom sport mm driver smittspridningen. Det gör även kollektivt resande i högtrafiktid men det är svårare att komma åt.
Citera
2021-05-12, 08:40
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Större delen av världen inklusive Sverige (och mig) tycker uppenbarligen att risken för ökad smittspridning är en risk man tar för att fördelarna med att ha skolan öppen överväger.

Där jag bor är det fortfarande distans för övrigt.

Sen verkar 90% av alarmisterna inte varit ute i verkligheten på länge. I helgen var det trafikstockning och tvärfullt på lokala köpcentret. Jag försökte räkna efter hur många människor jag mött i jobbet idag och kom fram till minst ett 40-tal. Jag har nyss storhandlat och där var det rätt fullt med.

För övrigt är det jävligt konstigt att jag inte smittats då jag har levt så under hela pandemin UTAN munnskydd. Däremot känner jag en hel drös som har smittats.

Upp emot 5 miljoner, 65-70% enligt SCB svenskar jobbar INTE hemifrån utan åker varje dag till ett arbete och träffar massor med människor.
Fabriker, lager, sjukvård, äldrevård, byggarbetsplatser, polis, dagis, transport, ja listan kan göra hur lång som helst. Så att tro att bara skolan driver smittan ensamma är inte sant.

Detta är snart över!

Skolan är den primära smittspridaren i dag. De yngre testas positiva i högre grad än yrkesverksamma. 0-19 sedan kommer 20 - 49 och 40- 59. Varför de bakade in 0-10 år i gruppen det förstå man. Det blir inte lika tydligt att det är tonåringar som är superspridarna.
Barnen tar hem smittan och föräldrarna tar den sedan vidare till jobbet till T banor och bussar.

Få stopp på det är inte som att trycka på en knapp och så tvärstoppa smittan det tar flera veckor. Förra året nåddes minimum först under juli månad. Ni dårar som vill "öppna upp, öppna upp, annars går vi under" får ge er till tåls.

Jag har varit i köpcenter huvudsakligen på vardagar varje vecka hela året och i affärer flera gånger i vecka och sett lite folk mycket lätt att hålla avstånd. Men så var jag ute för att handlade en sak lönehelgen, lördagen den 24;e april. Fy fan va med folk tjockt inga avstånd ingen hänsyn dårarnas paradis. Åkte hem med oförrättat ärende.

Men man ska ha lite längre kontakt påstår FHM experter. Inte bara passera ett virusmoln på XXL utan som i klassrummet, flera timmar varje dag eller i hemmet 24/7.
Senast redigerad av Returpapper 2021-05-12 kl. 08:44.
Citera
2021-05-12, 08:43
Medlem
virvelbaggs avatar
Så vad kan man gissa på att FoHM rapport i dag kommer att inkludera?
I dag kommer Folkhälsomyndighetens svar på hur och när coronarestriktionerna stegvis kan tas bort. Och om det finns behov av åtgärder även i ett "nytt normalläge".

FHM ska ge en prognos för när ett eventuellt nytt normalläge kan uppstå och om de ser behov av fortsatta restriktioner eller rekommendationer då. Det kan till exempel handla om fortsatt kapacitet för testning, ytterligare vaccinering, att undvika trängsel och beredskap för nya utbrott.

Ett nytt normalläge ligger en tid bort, men redan på måndag kan lättnader för kultur- och idrottsevenemang träda i kraft om smittläget tillåter – och regeringen beslutar om det.

Men regeringen har skjutit upp beslutet flera gånger under våren med hänvisning till den höga smittspridningen och belastningen på vården. Ett besked om hur det blir måste komma den här veckan.
I beslutet om ändringar av den så kallade begränsningsförordningen ligger också att Gröna Lund, Liseberg och Skara Sommarland ska slippa regeln om max åtta besökare och i stället få samma regler som andra nöjesparker, det vill säga att de ska garantera att varje besökare har minst 20 kvadratmeter att röra sig på.

Ett annat besked som väntas i veckan är om krogar och caféer måste fortsätta att stänga klockan 20.30 och och om det blir några lättnader i handeln. Nuvarande restriktioner går ut på söndag, om de inte återigen förlängs av Folkhälsomyndigheten.

https://www.vk.se/2021-05-12/nytt-steg-i-planen-for-att-oppna-sverige

Nu är man nyfiken. Jag ha ingen aning om vad de kommer att besluta. Någon som vågar sig på en gissning?
Citera
2021-05-12, 08:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Så vad kan man gissa på att FoHM rapport i dag kommer att inkludera?
I dag kommer Folkhälsomyndighetens svar på hur och när coronarestriktionerna stegvis kan tas bort. Och om det finns behov av åtgärder även i ett "nytt normalläge".

FHM ska ge en prognos för när ett eventuellt nytt normalläge kan uppstå och om de ser behov av fortsatta restriktioner eller rekommendationer då. Det kan till exempel handla om fortsatt kapacitet för testning, ytterligare vaccinering, att undvika trängsel och beredskap för nya utbrott.

Ett nytt normalläge ligger en tid bort, men redan på måndag kan lättnader för kultur- och idrottsevenemang träda i kraft om smittläget tillåter – och regeringen beslutar om det.

Men regeringen har skjutit upp beslutet flera gånger under våren med hänvisning till den höga smittspridningen och belastningen på vården. Ett besked om hur det blir måste komma den här veckan.
I beslutet om ändringar av den så kallade begränsningsförordningen ligger också att Gröna Lund, Liseberg och Skara Sommarland ska slippa regeln om max åtta besökare och i stället få samma regler som andra nöjesparker, det vill säga att de ska garantera att varje besökare har minst 20 kvadratmeter att röra sig på.

Ett annat besked som väntas i veckan är om krogar och caféer måste fortsätta att stänga klockan 20.30 och och om det blir några lättnader i handeln. Nuvarande restriktioner går ut på söndag, om de inte återigen förlängs av Folkhälsomyndigheten.

https://www.vk.se/2021-05-12/nytt-steg-i-planen-for-att-oppna-sverige

Nu är man nyfiken. Jag ha ingen aning om vad de kommer att besluta. Någon som vågar sig på en gissning?

Jag hoppas och tror att de inte tar bort några restriktioner alls nu. Det går ju inte med den smittspridning som vi har. Det ligger antagligen inte många veckor bort nu, att det blir möjligt att ta bort restriktionerna, men jag tycker att vi gott kan hålla ut - kanske fyra veckor till. Då har sommaren tagit över, virusarna har spruckit som troll i sola, och det blir knappast många fler smittfall i Sverige. Till hösten, när det annars skulle ha börjat igen, har ju vaccinerna gjort jobbet.
Citera
2021-05-12, 08:52
Medlem
Någon mer som lyssnade på husguden Olssen i morse?

Jag förstår inte riktigt hur han tänker just nu.

För ett år sedan lät det ungefär såhär.
”Sverige har mycket högre smitta än det ser ut. Vi testar för lite. Det ser vi på dödstalen”

Nu säger han såhär.
”Sverige har tredje högst smitta i Europa. Det ser man när man jämför med de andra länderna”

Om jag tittar på dödsfallen så ser jag en annan bild. Även om man tittar på andelen positiva tester.
Tyskland är ett bra exempel då Olssen själv har tagit upp dessa som något att följa tidigare.
Där är dödsfallen ungefär 50% högre just nu. Andelen positiva tester är skyhögt över oss.
Varför räknas inte de döda längre? Utan bara de som bekräftats smittade?

Kan tillägga att jag i grunden har stor respekt för Björn. Han är långt mer kompetent än gänget på FoHM.
Citera
2021-05-12, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag hoppas och tror att de inte tar bort några restriktioner alls nu. Det går ju inte med den smittspridning som vi har. Det ligger antagligen inte många veckor bort nu, att det blir möjligt att ta bort restriktionerna, men jag tycker att vi gott kan hålla ut - kanske fyra veckor till. Då har sommaren tagit över, virusarna har spruckit som troll i sola, och det blir knappast många fler smittfall i Sverige. Till hösten, när det annars skulle ha börjat igen, har ju vaccinerna gjort jobbet.

Vi borde i alla fall kunna ligga kvar med restriktionerna fram till månadsskiftet juni/juli, då bör ''sommarvärmen'' och vaccineringen börjat visa slagkraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in