2021-05-11, 21:33
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Men är det vanligt att göra en undersökning av ens mentala tillstånd vid ca 70-års ålder?
Vad de nu än gjort och varför - nånting måste ju ha föranlett dessa undersökningar.

Det kan ju inte vara för långsökt att misstänka att Esbjörn verkligen har problem på ett eller annat sätt.
Sedan är det en annan sak och ställa det mot detta avtal, men problemen kan trots allt vara på riktigt.

Eller vad - tror ni det var en långtgående plan med start 2010 för att lura Ebba Busch?

Nja den första var det han själv som tjatade till sig en remiss, av sin läkare på vårdcentralen.
Envis gubbe som lyckats med det, den visade åldersrelaterade milda kognitiva nedsättningar.
Det var just då han ofta började bo på den första kursgården i Dalarna.
Särbon började tackla av och deras gemensamma bekantat övertog Esbjörn.
Den andra var en tvåårs uppföljning, för att se om det blivit någon förändring i testerna.
Den visade samma resultat.
Barrys var MPL som beställde och ta mig sjutton, den gav samma resultat.
Förutom den delen där madame Flood som närmaste intervjuades om Esbjörn.
Men den delen var inte nog dålig, så hon ringde Barry och ville göra tillägg till den.
I fråga om skallröntgen gjordes en 2008 och visar samma 2021 som 2008.
2021-05-11, 21:45
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Vaddå gäller - en anhörig kan nog hänvisa till var man bevisat senil januari 2010, så var man med rätt stor sannolikhet senil december 2009 med...

Nu har Esbjörn en lättare kognitiv nersättning, inte fullt utblommad senildemens. Dvs det är ingen självklarhet man märker när man pratar med Esbjörn. När jag tittar på intervjun med Esbjörn, så uppfattar jag inget mer än en gammal gubbe som pratar tyst och långsamt. Hjärnan verkar det inte vara fel på.

Han verkar haft sitt nuvarande tillstånd i många år, utan att det blivit värre. Han har inte haft god man, inte haft förmyndare eller fullmaktshavare under alla dessa år. Det är först nu, efter husaffären som det kommit till. Inte ens bilolyckan renderade den uppmärksamheten från hans nära och kära.
2021-05-11, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Nu har Esbjörn en lättare kognitiv nersättning, inte fullt utblommad senildemens. Dvs det är ingen självklarhet man märker när man pratar med Esbjörn. När jag tittar på intervjun med Esbjörn, så uppfattar jag inget mer än en gammal gubbe som pratar tyst och långsamt. Hjärnan verkar det inte vara fel på.

Han verkar haft sitt nuvarande tillstånd i många år, utan att det blivit värre. Han har inte haft god man, inte haft förmyndare eller fullmaktshavare under alla dessa år. Det är först nu, efter husaffären som det kommit till. Inte ens bilolyckan renderade den uppmärksamheten från hans nära och kära.

Det är det som är det alarmerande.
Inget hände efter bilolyckan, eller innan bilolyckan trots att RO och pensionatsgänget hävdar och visar till gamla utredningar.
Det sägs i senaste dokumenten från i dag att pensionatet har skött om Esb senaste åren, mat, städ, tvätt, hygien mm. Ingen, jag säger ingen gör det utan ersättning eller fakturor eller bidrag.
Det är först vid husaffären som allt detta uppstår.
De ville stoppa affären då de ville ärva och hade räknat med det. Som bonus så får de hjälp av RO gruppen som har ett horn i sidan till KD.
2021-05-11, 21:57
Medlem
trngws avatar
Citat:

Ja, det är ett inte så litet dilemma det där, för Esbjörn och hans anhang, att allting som de vill göra gällande tyder på att han inte är vid sina sinnens fulla bruk, har tillkommit efter att han skrev på avtalet.
2021-05-11, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
För femtielfte gången, det står i polisförhöret att Esb säger att Esb gått med på att det skulle röjas sly på tomten...
Tror du verkligen att polisen ljuger om detta, gissar på att polisen spelat in samtalet...
Kan det någon gång gå in i din tjocka skalle? eller ska vi dra det 100gånger till innan du om en miljon år fattar det som en femåring borde fatta...

haha, du fattar verkligen ingenting.
Var fick du luft från här? Jag är mer insatt än vad du är.

"Esb säger att Esb gått med på att det skulle röjas sly på tomten"
Ja, jag vet det. Förstår du vad det står. Esbjörn har gått med det.
Esbjörn är alltså den som säger ja eller nej till vad Ebba får göra. Det är jag vill ha sagt. *punkt*
2021-05-11, 22:51
Medlem
Citat:
Nejda, jag förstår - förstår du skillnaden mellan "röja" och "avverka".
Esbjörn sa att han gett tillstånd till röja infarten från sly och mindre träd och menade att Ebba tog sig friheten att såga ned större träd. Därav polisanmälan.

Jag kan tycka det var rätt gjort av honom, de var inte eniga om detta avtal.
Ebba skickar in lagfarten för att processen kräver det.
Samma med detta, Esbjörn gör en polisanmälan för att förtydliga för Ebba att det tidigare "godkännande" inte längre gäller. Det kanske inte fanns någon förhoppning att det skulle bli någon vidare förundersökning men det var kanske inte tanken heller.

Har jag sagt att Esbjörn alltid säger "ren sanning" - jag har framfört att det framkommer motsägelsefulla uppgifter från honom...
Med tanke på att det inte en krävs avverkningsanmälan under 0,5 ha - det vill säga 5000 kvadratmeter - så lär det bli svårt att hävda att trädfällning på tomten är någon större "avverkning"....
Du verkar inte förstå skillnaden på avverka och röja - det är två helt olika saker som syftar till helt olika mål. Att avverka är att fälla träd i syfte att sälja och göra profit, att röja är att fälla större och mindre träd i syfte att glesa ut beståndet för att i slutändan höja virkesvärdet, eller naturvärdet om man nu siktar på det, på det kvarvarande beståndet. Sen kan man visserligen bläda - om man har en flerskiktad skog - men syftet är även där att omsätta det till ekonomiska medel, även om en effekt av blädning blir att man men glesar ut ett bestånd. Vid trakthyggesbruk så åker allt utom möjligtvis träd som lämnas för självföryngring eller av naturvärdeshöjande skäl.
Ingen har alltså avverkat något - utan man har ägnat sig åt att röja eller gallra i syfte att glesa ut.
Senast redigerad av martinator 2021-05-11 kl. 22:54.
2021-05-11, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Med tanke på att det inte en krävs avverkningsanmälan under 0,5 ha - det vill säga 5000 kvadratmeter - så lär det bli svårt att hävda att trädfällning på tomten är någon större "avverkning"....
Du verkar inte förstå skillnaden på avverka och röja - det är två helt olika saker som syftar till helt olika mål. Att avverka är att fälla träd i syfte att sälja och göra profit, att röja är att fälla större och mindre träd i syfte att glesa ut beståndet för att i slutändan höja virkesvärdet, eller naturvärdet om man nu siktar på det, på det kvarvarande beståndet. Sen kan man visserligen bläda - om man har en flerskiktad skog - men syftet är även där att omsätta det till ekonomiska medel, även om en effekt av blädning blir att man men glesar ut ett bestånd. Vid trakthyggesbruk så åker allt utom möjligtvis träd som lämnas för självföryngring eller av naturvärdeshöjande skäl.
Ingen har alltså avverkat något - utan man har ägnat sig åt att röja eller gallra i syfte att glesa ut.

Jaja - vad man ska märka ord då.
Förstår mycket väl, har skogsmaskiner runt gården nån gång varje år - med olika syften.
Tack för ett seriöst svar :-)

Esbjörn påstår iaf att han bara gett ok för mindre träd.
2021-05-11, 23:14
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Förstår mycket väl, har skogsmaskiner runt gården nån gång varje år - med olika syften.
Tack för ett seriöst svar :-)

Esbjörn påstår iaf att han bara gett ok för mindre träd.

Ja och det har ju bara tagits ner mindre träd. Eller
2021-05-11, 23:18
Medlem
trngws avatar
Citat:
Nejda, jag förstår - förstår du skillnaden mellan "röja" och "avverka".

Citat:

Råder ingen tvekan om såväl vem som inte förstår skillnaden som vem som märker ord ...

Esbjörn har gett Ebba lov att göra vad hon gjorde och det har till och med polisen konstaterat.
Det största träd som tagits ner var, enligt Expressens manipulerade bildkollage, en gran i julgransstorlek. Inga fullvuxna träd togs ner. Några stora träd som står riskfyllt nära huset markerades för närmare kontroll ur säkerhetssynpunkt. Återigen allt enligt media och Ebba själv som låtit märka upp nämnda träd. Återigen inga nyheter, alla som hängt med lite vet redan allt detta, utom en, förståndshandikappad, individ.
Senast redigerad av trngw 2021-05-11 kl. 23:23.
2021-05-11, 23:40
Medlem
nova68s avatar
Citat:

Mild kognitiv nedsättning leder inte automatiskt till senildemens, det är inget förstadium heller men du har en förhöjd risk att utveckla senildemens.
Det roliga med diagnosen som Esbjörn fick 2010, 2012 och den diagnoskod Barry skrivit, utesluter helt att Esbjörn har någon sorts senildemens.
Sen var det så med god man ansökan att det inte kunde beslutas om någon god man, det fanns helt enkelt inget hållbart medicinskt underlag som bevisade något behov.
På tal om den skallröntgen som gjorts, så har det nog samband med ett facebook inlägg hos MPL.
Hon beklagade sig ju över att det krävdes bl.a demensutredning och skallröntgen, innan läkaren skrev på den lilla lappen som krävdes för att man skulle beviljas hjälp i hemmet.
Kommer inte ihåg exakt lydelse, men någon har väl det sparat.
2021-05-11, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Råder ingen tvekan om såväl vem som inte förstår skillnaden som vem som märker ord ...

Esbjörn har gett Ebba lov att göra vad hon gjorde och det har till och med polisen konstaterat.
Det största träd som tagits ner var, enligt Expressens manipulerade bildkollage, en gran i julgransstorlek. Inga fullvuxna träd togs ner. Några stora träd som står riskfyllt nära huset markerades för närmare kontroll ur säkerhetssynpunkt. Återigen allt enligt media och Ebba själv som låtit märka upp nämnda träd. Återigen inga nyheter, alla som hängt med lite vet redan allt detta, utom en, förståndshandikappad, individ.

Sidan 6,7, polisanmälningen - där är det bilder, och det är större än julgranar som tagits ned... men visst fakta är väl onödigt?
Verkar dessutom vara körsbärsträd eller liknande, foten ser inte riktigt ut som björk.
Fullvuxna körsbärsträd.

Polisen frågar för övrigt om hur "avverkningen gått till"
2021-05-12, 00:19
Medlem
trngws avatar
Citat:
Sidan 6,7, polisanmälningen - där är det bilder, och det är större än julgranar som tagits ned... men visst fakta är väl onödigt?
Verkar dessutom vara körsbärsträd eller liknande, foten ser inte riktigt ut som björk.
Fullvuxna körsbärsträd.

Polisen frågar för övrigt om hur "avverkningen gått till"

Sidan 6 är inte med och på sidan 7 ligger ett par ynkliga små kvistar eller vad det nu kan vara. På övriga bilder är de enda träd som fällts inte större än julgranar och på alla bilder där vi ser stora träd, är det tydligt att de inte har blivit fällda.

"Fullvuxna körsbärsträd", med stamdiameter som 4 små löv, ljust virke och björklöv ... jösses vilken idiot du är

Menar du nu alltså att Ebba inte fick lov att ta ner just körsbärsträd, eller varför menar du att det spelar någon roll?

Och som sagt, det är tydligt vem det är som märker ord ...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in