2021-05-11, 21:15
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
IDF undviker nog det i det längsta. Jag tror att Hamas och andra andra grupper är betydligt bättre förberedda denna gång.

Där har du en poäng, Hamas & co har varit duktiga på bakhåll..

Kan finnas en taktiskt fint med i detta..
Citera
2021-05-11, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Palestinierna var flera hundra år före.
Vilka Palestinier? De är från Jordanien.
Citera
2021-05-11, 21:16
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Vi får nu se hur det går med det. Jag tror att vissa prinsar sitter och vrider på sig nu och undrar hur de ska gå fram i processen.

Det återstår att se, men på det stora hela ser det bra ut, även om det hade sett ännu bättre ut om Trump hade blivit återvald.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Palestinierna har väl inga arabstater längre som backar upp dem?
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Frågan är också om hamas allierade kommer att gå in i konflikten. Hezbollah brukar alltid stödja palestinierna i säna här situationer och de har betydligt mer eldkraft.

PA har ju redan börjat slå ner protesterna och om PA ställer sig på Israels sida blir det väl ingenting med det.
Citera
2021-05-11, 21:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Israel är väl den i särklass största bidragsgivaren.

Vet inte vad du menar. Förvisso kan jag köpa att Israel i slutändan tjänar mer på alla bidrag till Palestina än Palestina själva gör men det är p.g.a att israelerna överlever.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Att de undviker det i det längsta är inte samma sak som att det inte kommer ske, jag skrev att om eskaleringen fortsätter så ser en markoffensiv mer trolig ut och det håller jag fast vid.
Jag tror inte det även om det skulle vara det logiska steget. Det innebär vissa risker politiskt och Israel är inte i det läget. Det vet Hamas.
Citera
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av living4free
Och efter det hoppas USA hoppar in och bombar Iran.

Skulle de våga göra det dock? Både Kina och Ryssland står numera väldigt nära Iran.

De skulle möjligtvis bomba Iran men de skulle inte ta i så de spricker.
Citera
2021-05-11, 21:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av living4free
Skillnaden är att om Israel enar allvar så mosar de Hamas och Palestinerna på ett dygn.
Enda problemet är att väst låtsas som att Hamas inte har gjort något fel trots hundratals raketer.
Nej, det gör de inte. Sluta med dina fantasier.
Citera
2021-05-11, 21:20
Medlem
Soterns avatar
Slutar väl med att de går in och ockuperar Gazaremsan?
Citera
Medlem
Citat:
Jag tror inte det även om det skulle vara det logiska steget. Det innebär vissa risker politiskt och Israel är inte i det läget. Det vet Hamas.

Kanske

Vi har dock en politisk situation inom Israel där de har problem med att bilda regering, en konflikt som eskalerar och Netanyahu kan åberopa nyval och han kan då sitta kvar ytterligare 6månader och hoppas han kan stärka sin position tills dess.
Citera
Medlem
Såg en video där Palestina sköt 130 raketer mot Israel och där Israel i princip lyckades försvara sig mot alla genom att skjuta ner dessa. Är det Palestina som är efterblivna och inte har bättre militäroffensiv än detta eller är det generellt lätt att kontra mot inkommande raketer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in