2021-05-10, 17:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det fetmarkerade textstycket om handledsbenet låter väldigt märkligt - det är ofta beskrivet som ett av de svåraste benen att läka, men de hårdaste benen brukar väl anses vara käkbenet eller lårbenen?
Orkar inte leta och omformulerar därför till: ...ett av kroppens hårdaste ben.

Citat:
För övrigt tror jag den förklaring som givits är att kulan inte trängde in långt i låret men att ett kulfragment (endast någon mm stort) fastnade i lårbenet och själva kulan sedan föll ut (på båren).Sannolikheten för detta få andra bedöma, men håller den förklaringen så faller ju inte Magic bullet-teorin heller.
Det är den officiella förklaringen, ja.

Igen. Problemet är att kulan enligt kirurgen Robert Shaw fortfarande finns kvar i Connally's lår ca 4 timmar EFTER det att den bokfördes som bevis CE399 och den kula som ännu tidigare ska ha trillat ut på båren ur samma lår när Connally lyftes över till operationsbordet.

Alternativa förklaringar:
1. Dr. Shaw ljuger när han under presskonferensen säger att kulan fortfarande finns kvar i låret.

2. Den magiska kulan är ännu mer magisk än vad som tidigare har konstaterats.

3. Det var en annan kula än CE399 som träffade Connally i låret.
Take your pick.

Citat:
Här är samma kula ur olika vinklar - den ser klart tillplattad ut på bild #5 - dock undrar man onekligen varifrån det påstådda fragmentet skulle kommit. https://www.maryferrell.org/photos.html?set=NARA-CE399 (Bucklan framtill på bild #4 ska ha tillkommit i efterhand genom provtagning - dock syns ett litet litet hack på bild #2 - men det kan väl inte lämnat mycket till fragment efter sig..)
Enligt Dr. Shaw är det inte ett fragment av en kula som sitter kvar inne i låret 4 timmar efter det att den enligt den officiella förklaringen trillade ut på båren.

Det är en "bullet" = kula. Punkt.
Senast redigerad av onopono 2021-05-10 kl. 18:02.
Citera
2021-05-10, 18:28
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Orkar inte leta och omformulerar därför till: ...ett av kroppens hårdaste ben.
Ok, då får du väl tro det - själv tror jag du blandat ihop nåt i stil med ”hardest bone to heal” med ”hardest bone” - men det är en petitess.

Citat:
Det är den officiella förklaringen, ja.

Igen. Problemet är att kulan enligt kirurgen Robert Shaw fortfarande finns kvar i Connally's lår ca 4 timmar EFTER det att den bokfördes som bevis CE399 och den kula som ännu tidigare ska ha trillat ut på båren ur samma lår när Connally lyftes över till operationsbordet.

Alternativa förklaringar:
1. Dr. Shaw ljuger när han under presskonferensen säger att kulan fortfarande finns kvar i låret.

2. Den magiska kulan är ännu mer magisk än vad som tidigare har konstaterats.

3. Det var en annan kula än CE399 som träffade Connally i låret.
Take your pick.

Enligt Dr. Shaw är det inte ett fragment av en kula som sitter kvar inne i låret 4 timmar efter det att den enligt den officiella förklaringen trillade ut på båren.

Det är en "bullet" = kula. Punkt.
Förklaringarna jag läst är att Shaw höll denna presskonferens innan/medan Connally opererades - vilket gjordes av en annan läkare (dr Charles Gregory). Så om Shaw hade sett ingångshålet, inget utgångshål, och visste att operationen inte var klar så var det antagligen en naturlig slutsats att kulan var kvar i benet.

Så länge det inte finns någon ytterligare - utopererad - kula eller t.ex röntgenbilder på kulan (finns det?) så ändrar väl inte en pre-operation presskonferens någonting... ?
Senast redigerad av SnakePlisssken 2021-05-10 kl. 18:33.
Citera
2021-05-10, 19:37
Medlem
Citat:
Ok, då får du väl tro det - själv tror jag du blandat ihop nåt i stil med ”hardest bone to heal” med ”hardest bone” - men det är en petitess.
För övrigt var det väl radius, dvs strålbenet, som skadades av kulan.
Vilket ben är handledsbenet?

Citat:
Förklaringarna jag läst är att Shaw höll denna presskonferens innan/medan Connally opererades - vilket gjordes av en annan läkare (dr Charles Gregory). Så om Shaw hade sett ingångshålet, inget utgångshål, och visste att operationen inte var klar så var det antagligen en naturlig slutsats att kulan var kvar i benet.
Enligt filmklippet pågick operationen fortfarande när pressträffen gjordes.

Citat:
Så länge det inte finns någon ytterligare - utopererad - kula eller t.ex röntgenbilder på kulan (finns det?) så ändrar väl inte en pre-operation presskonferens någonting... ?
Röntgenbild på det lilla kulfragmentet i vänster lår (markerat med pil):
https://www.maryferrell.org/showDoc.html?docId=82#relPageId=171
Senast redigerad av Prudent 2021-05-10 kl. 19:39.
Citera
2021-05-10, 19:47
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
För övrigt var det väl radius, dvs strålbenet, som skadades av kulan.
Vilket ben är handledsbenet?
Å fan - jag trodde han menade båtbenet eller eventuellt nåt av de kringliggande småbenen.

Citat:
Enligt filmklippet pågick operationen fortfarande när pressträffen gjordes.

Röntgenbild på det lilla kulfragmentet i vänster lår (markerat med pil):
https://www.maryferrell.org/showDoc.html?docId=82#relPageId=171
Där ser man - då finns väl ingenting underligt med detta utom möjligtvis Dr Shaws brådska att komma med uttalanden - men det kanske får tillskrivas situationen.
Citera
2021-05-11, 02:18
Medlem
Citat:

I låret fanns en mindre sårkanal och röntgenbilder visade tecken på ett litet metallfragment, men inget fragment hittades/avlägsnades från låret under operationen.

Sid. 158 - 163
https://www.maryferrell.org/showDoc.html?docId=82#relPageId=168
(Texten går inte kopiera och orkar inte skriva av..)

Shaw opererade skadan i bröstkorgen och gick sedan till pressträffen medan Gregory opererade handleden och Shires därefter opererade/explorerade sårkanalen i låret.

Hela skadebeskrivningen gällande Connally på sidorna 138 - 163
Bröstkorgen, Shaw, från sid. 142
Handleden, Gregory, från sid. 150
Låret, Shires, från sid. 157
https://www.maryferrell.org/showDoc.html?docId=82#relPageId=148

https://mcadams.posc.mu.edu/russ/testimony/shaw1.htm
Mr. SPECTER - You have described, in a general way, the chest wound. What other wounds, if any, was Governor Connally suffering from at the time you saw him?
Dr. SHAW - I will describe then the wound of the wrist which was obvious. He had a wound of the lower right forearm that I did not accurately examine because I had already talked to Dr. Gregory while I was scrubbing for the operation, told him that this wound would need his attention as soon as we were able to get the chest in a satisfactory condition. There was also, I was told, I didn't see the wound, on the thigh, I was told that there was a small wound on the thigh
Citat:
Där ser man - då finns väl ingenting underligt med detta utom möjligtvis Dr Shaws brådska att komma med uttalanden - men det kanske får tillskrivas situationen.
👍
Citera
2021-05-11, 15:05
Avstängd
Citat:
Jag nöjer mig med att tills vidare citera Jim DiEugenio:
This, of course, refers to CE 399, the virtually pristine bullet that went through two men, made seven wounds, smashed two of the hardest bones in the human body, and then reversed and popped out of Connally’s thigh and onto John Connally’s stretcher at Parkland Hospital.

- Jim DiEugenio, Reclaiming Parkland (Kindle ed.)
Allting är relativt. Att benen ifråga är hyfsat hårda visar om inte annat de testskjutningar som genomfördes på Warrenkommissionens uppdrag:
CE856 (längst till höger): https://www.maryferrell.org/archive/photos/HSCA-EXHIBITS/Photo_hsca_ex_89.jpg

Citat:
Förklaringarna jag läst är att Shaw höll denna presskonferens innan/medan Connally opererades - vilket gjordes av en annan läkare (dr Charles Gregory).
Källa?

Gregory opererade skadorna i handleden. Dr. Shires tog hand om skadan i låret efter att först Shaw opererade skadorna i torso och därpå, Dr. Gregory opererade handleden.

- Enligt Tomlinson så hittade han en kula på en bår i en korridor i våningen under den våning där Connally opererades. Det här skedde endast några minuter efter det att Connally lyftes över från sin bår till operationsbordet = ca 12:40.

- Dr. Shaws presskonferens hölls kl. 7 CST (Walt Brown, Treachery In Dallas, 1995, s. 158) = 19:00 = mer än 8 timmar efter det att kulan ska ha hittats på båren.
- Shaw: Säger vad jag kan se inget till WC om mer precist när Shires ska ha opererat Connally's skada i låret: https://www.maryferrell.org/showDoc.html?docId=35#relPageId=93

- Gregory: Säger vad jag kan se inget till WC om mer precist när Shires ska ha opererat C's lårskada, men säger att hans operation av C's handledsskador avslutades ca 16:50: https://www.maryferrell.org/showDoc.html?docId=35#relPageId=107

- Shires: Är osäker, men tror att han avslutade sin operation av C's lårskada ca 16:20: https://www.maryferrell.org/showDoc.html?docId=35#relPageId=116

Citat:
Så om Shaw hade sett ingångshålet, inget utgångshål, och visste att operationen inte var klar så var det antagligen en naturlig slutsats att kulan var kvar i benet.
Det finns inget "naturligt" med att ansvarig läkare inför en församlad världspress utan reservationer hävdar att en kula finns kvar i kroppen och mer precist, i låret, om denne inte är helt säker på det.

Att hävda något som om man vet något helt säkert utan att man vet det helt säkert, är att ljuga, givet att man samtidigt har det formella ansvaret att presentera korrekt information till allmänheten.

Det var liksom inte vaktmästaren som ombads att spekulera lite.

Citat:
Vad jag kan se så finns det endast röntgenbilder tagna efter operationen och där finns som bekant ingen kula. Endast ett misstänkt stort metallfragment som svårligen går att härleda till CE399:
- Metallfragmentet i C's lår: https://www.maryferrell.org/archive/photos/HSCA-EXHIBITS/Photo_hsca_ex_89.jpg

- CE399 (längst till vänster): https://www.maryferrell.org/photos.html?set=HSCA-EXHIBITS&num=13
Varken C själv eller därpå hans efterlevande har gått med på att plocka ut fragmentet för en forensisk undersökning. För en bestämning av dess vikt, eller om det på något sätt går att knyta till CE399.

Hm...inte så viktigt?

Få se på lite magi nu.
Senast redigerad av onopono 2021-05-11 kl. 15:36.
Citera
2021-05-11, 15:26
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Det finns inget "naturligt" med att ansvarig läkare inför en församlad världspress utan reservationer hävdar att en kula finns kvar i kroppen och mer precist, i låret, om denne inte är helt säker på det.
Jag skulle tvärtom hävda att det är fullt naturligt att anta att det sitter en kula i benet om man har konstaterat att det finns ett ingångshål men inget utgångshål.

Citat:
Att hävda något som om man vet något helt säkert utan att man vet det helt säkert, är att ljuga, givet att man samtidigt har det formella ansvaret att presentera korrekt information till allmänheten.

Det var liksom inte vaktmästaren som ombads att spekulera lite.

Vad jag kan se så finns det endast röntgenbilder tagna efter operationen och där finns som bekant ingen kula. Endast ett misstänkt stort metallfragment som svårligen går att härleda till CE399:[indent]- Metallfragmentet i C's lår: https://www.maryferrell.org/archive/photos/HSCA-EXHIBITS/Photo_hsca_ex_89.jpg

Så hur menar du att Shaw kunde veta att det fanns en kula i benet om han inte hade öppnat såret och inte hade några röntgenbilder som visade en kula i benet?
Var Dr Shaw synsk?
Citera
2021-05-11, 19:41
Medlem
OlleVieros avatar
Nu orkar jag inte läsa igenom hela tråden, men jag konstaterar bara att Israeliska säkerhetstjänster har försökt återskapa händelserna med sina bästa prickskyttar. Ingen klarade att göra det som Oswald påståtts ha gjort. Då var han på sin höjd en medelmåttig skytt med ett mediokert gevär.
Citera
2021-05-11, 20:10
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Nu orkar jag inte läsa igenom hela tråden, men jag konstaterar bara att Israeliska säkerhetstjänster har försökt återskapa händelserna med sina bästa prickskyttar. Ingen klarade att göra det som Oswald påståtts ha gjort. Då var han på sin höjd en medelmåttig skytt med ett mediokert gevär.

Oswalds Carcano M38 gevär är i grunden ett utmärkt vapen, högst dugligt för ändamålet.

Andra har återskapat det och lyckats. Jag tror inte att några test egentligen bevisar något vad gäller Oswalds eventuella skuld. Kanske var det en konspiration eller så fick Oswald iväg ett par skott på miljonen. Båda alternativen är möjliga.
Citera
2021-05-11, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Så kan det förstås vara. Mängder med olika skyttar från diverse elitstyrkor tycks anse att skyttet är omöjligt att replikera.
Ett mål på 80 meter, som åker i rak linje bort från skytten.

Amatörer och halvdana skyttar tycks egendomligt nog lyckas i större utsträckning. Kanske har man mer att bevisa.

Två amatörer och medlemmar i HSCA lyckades replikera skyttet. Fast det var förstås inte med orginal vapnet.
Citera
2021-05-11, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Oswalds Carcano M38 gevär är i grunden ett utmärkt vapen, högst dugligt för ändamålet.
Exakt.
Kulan var också en av de mest stabila som testats i lab på 1960-talet.

Vapnet gjorde tjänst i två världskrig och används än idag i olika konflikter. (Nämn gärna en produkt som designades på 1870-talet och som används idag.)
Citera
2021-05-11, 20:32
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Exakt.
Kulan var också en av de mest stabila som testats i lab på 1960-talet.

Vapnet gjorde tjänst i två världskrig och används än idag i olika konflikter. (Nämn gärna en produkt som designades på 1870-talet och som används idag.)

Det är ett av de bästa gevären från andra världskriget.
Det dåliga ryktet som Carcano gevären lidit av är pga att de skjutits med fel typ av ammunition och allmän okunskap. Oswald hade dock korrekt typ av ammunition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in