2021-05-11, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jaha så pass länge som ett par timmar. Det var inte så kul å höra. Jag brukar tänka på att det här med att hålla avstånd utomhus inte är lika effektivt skydd som det är inomhus. Just med tanke på att det ju nästan alltid blåser lite vind som för omkring viruset.

När jag ute på stan möter en som röker en cigarett, ja då kan jag känna röklukten till och med om den rökande går på den andra sidans trottoar. Det samma eller åtminstone liknande måste väl gälla för virus som flyger omkring i luften utomhus? Ja om de sen håller sig vid liv så pass länge som upp till 2 timmar då är ju risken stor att smittas vid folksamlingar. Inte undra på att myndigheterna förbjuder folk att samlas fler än 8 och det även utomhus.

Jag trodde ett virus bara hade en livslängd på högst någon minut om ens det i solljus. Detta stämmer alltså inte alls? Vad med om man kör t.ex. en smörgås i en mikrovågsugn som är smittad? Går det att döda viruset så och om så hur länge måste man köra smörgåsen?

Hej igen,

Risken för att bli smittad utomhus är mycket mindre än inomhus så jag tycker inte du behöver vara så orolig. Dock tycker jag att det är bra att ha avstånd 2 m även utomhus vid ansikte mot ansikte om man pratar med varandra. Virus flyger inte bara i luften. Viruset finns i droppar (av olika storlek) hos en smittsam person och de allra flesta dropparna faller till marken snabbt och inom en kortare radie.

Det tar nog längre tid. Viruset är ju även värmekänsligt och påverkas även av luftfuktighet.
Eftersom högre värme dödar viruset (skrev om detta tidigt i tråden, läs gärna det) så kan man döda viruset i en mikrovågsugn, men jag vet inte hur lång tid det behövs. Ju högre temp desto kortare tid.
Citera
2021-05-11, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garberson
Ja, det blev något fel. Kanske för att jag använde mobilen? Vi försöker igen:

https://www.lakemedelsvarlden.se/nastan-alla-far-antikroppar/
https://ilk.uu.se/farmaceutiska-fakulteten/nytt-vid-fakulteten/?tarContentId=928984

Skriver också om frågan:
Hur tolkar du dessa artiklar? Det där blir extra intressant för mig som fick negativt på antikroppstestet. Betyder det att det är mindre än två procents chans att jag har T-celler? Eller kan det vara så att man i den studien har andra metoder att hitta antikroppar som jag kan ha men inte hittats? Jag gjorde både snabbtest och test i armvecket på vårdcentral. Båda negativa.

Edit: Verkar fungera nu.
Sedan vill jag tacka än en gång för en bra tråd och ditt fantastiska tålamod, trots alla enträgna försök från många att störa bort trådens huvudämne och göra detta till ännu en konspirationsteoritråd.

Hej igen,

Studierna stämmer väl överens med andra studier att majoriteten av alla med covid-19 utvecklar igG-antikroppar (B-cellsimmunitet). Något som jag skrev om redan tidigt i tråden och att antikropparna finns kvar hos de flesta så långt man hittills har mätt.

Eftersom det finns olika sorters antikroppstester ute på marknaden och det kommer även nya som jag nyligen berättat om är det svårt att veta om just ditt test.

När det gäller T-cellsimmuniteten är den väldigt komplicerad. Det är också komplicerat hur man mäter den. Det behövs flera större studier kring detta. Enligt denna studien så är det ovanligt att man enbart får mätbar T-cellsimmunitet och inte både B- och T-cellsimmunitet.

Om jag vore i dina kläder skulle jag oavsett inte vara så orolig. Ditt immunförsvar har ju framgångsrikt klarat av covid-19 första gången.

Tack! Jag kämpar på. Ibland kan jag också ana vissa sådana tendenser.
Citera
2021-05-11, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ehm, om detta stämmer:

Har vi ett tillverkat virus som är en lightversion av de mycket och åter mycket mer potenta filoviridae och Hantaviridae. Vilket kan förklara de HPS-liknande lungskadorna vi hittar på covid-19-smittade.Det betyder att mRNA-vaccinen möjligtvis kan orsaka lätta eller svåra hemorragiska febrar. Om denna forskning stämmer är vi ganska illa ute om vi har ett biovapen som nu är vaskulär istället för respiratorisk.

Just nu ska vi vara rejält försiktiga med vad vi läser och tolkar då vi har missinformation både från Kina/WHO genom Darzsek och från oppositionen i form av olika mindre seriösa hypoteser.

Men en sak är säker, om Coronaviridae nu plötsligt uppför sig som Filoviridae så är det inte naturligt.

Hej,

Nej, det har vi inte. Nej, de kan de inte.
Citera
2021-05-11, 18:49
Medlem
Kan det här verkligen stämma....dvs kan vaccinet göra mig sjuk på det sättet Lars Bern hypotiserar om? Verkar ju helt galet? https://swebbtv.se/videos/watch/7f246540-92b4-4a3b-bc23-2bb3915d12ad
Citera
2021-05-11, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Log6 för viruset är över +72 grader.
Viruset klarar alltså +70 utan att "må dåligt".

Att viruset blir sämre under svensk sommar stavas uv-strålning samt marknära ozon - som just bildas pga stark solinstrålning. Men samtidigt blir problemet att hög marknära ozon även binder covid mot smutspartiklar som gör att länder med höga luftföroreningar då får sämre uv strålning samt att viruset virvlar runt med smutspartiklar.

Jag har också noterat att du inte gillar snacket om Ivermectin, men tyckte t.ex att Bromhexine var o.k som jag tipsade om tidigare. Nu har dina kollegor just för fram liknande off-label i läkartidningen, det tog alltså 9 hela månader, huvudlöst lång tid !

Här artikeln:
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2021/04/covid-19-i-primarvarden-dags-att-mota-olle-i-grind/

Det här visar väl hur sjukt debatten är om Ivermectin då man på EN enda utredning från Oxford förespråkar Budesonid som off-label mot covid, medan Ivermectin med runt 25 stora tester sablas ned.
Att Merck som haft patentet sen också sablat ner Ivermectin får man delvis en förklaring på då Merck just nu genomför tester i bl.a Sverige med kontrollgrupper för sin "nya" efterföljare till Ivermecctin.

https://www.merck.com/news/merck-and-ridgeback-biotherapeutics-provide-update-on-progress-of-clinical-development-program-for-m olnupiravir-an-investigational-oral-therapeutic-for-the-treatment-of-mild-to-moderate-covid-19/

Så ska vi anta att ivermectin helt enkelt INTE duger för att den bromsar en ny modell med patent...

Hej vinland,

Det var länge sedan.

Nej, viruset mår dåligt och dör utanför kroppen vid stigande temp. Jag skrev i början av tråden att man påvisat i en studie att viruset överlevde upp till 45 min i 56 grader C. Det var den temp som man då testade. Vid 70 grader C överlevde viruset upp till 5 minuter om jag minns rätt.

Anledningen att jag tyckte att det var intressant med Bromhexin var att de hade i den lilla studien en möjlig antiviral verkningsmekanism hos Bromhexin. Eftersom Bromhexin ingår i receptfria hostmediciner och många med covid-19 ändå behöver hostmedicin tyckte jag att nyttan överväger risken och jag skulle själv om jag blivit sjuk provat med det. Därför rekommenderade jag det. Jag har tyvärr inte sett fler kliniska prövningar med Bromhexin vilket hade varit intressant.

När det gäller Ivermectin har jag nyss svarat en annan användare.
Jag ser inte en specifik antiviral verkningsmekanism. Ivermectin är receptbelagd och kan ha farliga biverkningar och både EMA och FDA avråder användandet av Ivermectin utanför kliniska prövningar.

EMA och FDA består av många olika experter och de har tillgång till alla rådata. Det tar flera månader för deras experter att granska läkemedelskandidater. De väger sedan nytta vs risk innan de fattar ett beslut.

Att koppla EMAs och FDAs nej till Ivermectin till Mercks fas 2 studier av Molnupiravir ser jag som väldigt konspiratoriskt tänkande.

Jag förstår inte de personer som på fullaste allvar tror på att alla myndigheter i grunden vill något ont och att majoriteten av alla läkare bara skulle acceptera att inte använda ett effektivt läkemedel mot covid-19. Det måste vara jobbigt att gå omkring och vara så paranoid.
Citera
2021-05-11, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej,

Nej, det har vi inte. Nej, de kan de inte.

Vadå har och inte kan?

Givetvis får vi en mildare version av hemorragiska febrar om HCoV-SARS2 nu uppför sig som ett filovirus genom att inflammera och bryta ned de yttre väggarna i blodkärlen.
Citera
2021-05-11, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makaveli777
Jag fick inte svar på min fråga ifall viruset har isolerats, jag vill veta hur viruset ser ut i ett mikroskop och om det finns någon i denna jord som lyckats titta på det och isolerat det på det sättet.

Som jag nämnde innan, personen som gick bort ramlade och fick en hjärnblödning detta var orsaken till hans död. Sjukhuset testade honom för covid på grund av vilken anledning är okänt, han fick tydligen ett positivt svar och räknades in i covid dödsfallen, det för mig är väldigt konstigt.
Det är väldigt konstigt att man räknas in i dödsantalet oavsett dödsorsak på grund av att man haft ett positivt provresultat.

Du säger att testen kan vara fel på individnivå, men hur många testar inte sig dagligen? Dessa individnivåer blir väldigt höga siffror, men är det verkligen på individnivå endast?

Källa: https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/v/vagledning-om-kriterier-for-bedomning-av-smittfrihet-vid-covid-19/

Du kan här mer om att PCR testen inte är till för att avgöra om man har ett pågående virus i kroppen eller inte:
https://bpa-pathology.com/covid19-pcr-tests-are-scientifically-meaningless/
Skaparen utav PCR testen säger att de inte är gjorda för att upptäcka virus:
https://www.reuters.com/article/uk-factcheck-pcr-idUSKBN24420X

Jag tycker absolut inte att detta är konstiga källor? Varför resonerar du på det sättet? Detta är väldigt trovärdiga källor och finns i en väldigt stor skala o läsa om, dessutom är det personliga erfarenheter som jag resonerat med också.
Hur skiljer sig din information från min? Definiera gärna konstigt, hur kommer det sig att dina källor inte är konstiga vem/vad avgör något sådant?

Hej igen,

Jo, det var precis det du fick! Du citerade även det inlägg där jag bevisade det. Men för din skull repeterar jag det igen:

Ja, det finns många vetenskapliga artiklar som bevisar det. Även myndigheter inkl FHM skriver om detta.

https://www.nature.com/articles/s41586-020-2196-x#Sec5

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/6/20-0516_article

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...e-pa-covid-19/

Sedan förklarade jag i ett annat inlägg till dig vad en virusisolering är och hur den går till för att du skulle förstå. Läs gärna det igen.

Du kan själv även gå till pubmed och söka på virusisolation SARS-CoV-2 så hittar du flera vetenskapliga studier som ytterligare bevis.

Vaccinen skulle inte kunnat ha utvecklats utan virusisolering.

Det andra har jag också förklarat för dig. Vänligen läs mina inlägg till dig igen.

Anledningen till att jag gissade att du läser konstiga källor är att du frågar om två typiska felaktiga myter som sprids på konstiga källor.
Citera
2021-05-11, 19:46
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klabba
Kan det här verkligen stämma....dvs kan vaccinet göra mig sjuk på det sättet Lars Bern hypotiserar om? Verkar ju helt galet? https://swebbtv.se/videos/watch/7f246540-92b4-4a3b-bc23-2bb3915d12ad

Intressant.
Slutsatsen om han har rätt om riskerna han tror föreligger med att kroppen producerar spikprotein i stor mängd och/eller att de kommer ut i blodbanan. Enligt hans egna resonemang. Som jag ser det:

Se till att det man får är ett mRNA-vaccin. (Så att spikprotein troligen inte produceras av cellen lika länge.)
Se till att sköterskan inte sätter nålen i ett kärl:P

Alltid spännande att lyssna på Lars Bern, hoppas att TS orkar lyssna på hela och kan komma med kvalificerade synpunkter på just detta resonemanget i din länk.
Senast redigerad av Sockerpappan 2021-05-11 kl. 19:49.
Citera
2021-05-11, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Intressant. Menförstår inte riktigt hur han når slutsatsen att man borde ta ett ny-grepp.
Även om han har rätt om riskerna med vaccin som får cellerna att producera spikprotein, om de kommer ut i blodbanan och/eller om de produceras under lång tid av cellerna, så finns ju inga andra vacciner.
Och då är ju alternativet att få den riktiga infektionen istället...

Slutsatsen om han har rätt om riskerna med att kroppen producerar spikprotein i stor mängd och/eller att de kommer ut i blodbanan. Som jag ser det:

Se till att det som ges är mRNA-vaccinen. (Så att de troligen inte produceras av cellen lika länge.)
Se till att de inte sätter nålen i ett kärl:P

Alltid spännande att lyssna på Lars Bern dock, hoppas att TS orkar lyssna på hela och kan komma med kvalificerade synpunkter på resonemanget.

Jag hoppas också på TS kommentarer framförallt om att spike proteinet kan vara det som skapar blodpropparna och att vaccinet därför är felaktigt konstruerat...dvs det var fel att sikta in sig på spike proteinet
Citera
2021-05-11, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Har det någon betydelse på sjukdomsförloppet om man blivit smittad med en stor dos eller en liten dos viruspartiklar?

Med en stor dos menar jag en covidsmittad som hostar rakt in i ansiktet på en annan.
Med en liten dos menar jag en som på längre avstånd har blivit smittad med en liten mängd viruspartiklar.

Hej,

Höll på att missa din fråga. Det är bra om du och andra som frågar citerar mig för annars är det lätt att jag missar en fråga.

Ju större smittdos, ju större är risken att du blir infekterad. Det kan även vara så att om man blir smittad med en stor dos riskerar man att bli sjukare. Det är ännu inte klarlagt ännu.
Citera
2021-05-11, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag har beställt resa till Madeira i november. Hoppas det är en rimlig tid? Vad tippar du?
Ser att många chansar och åker utomlands redan i sommar. Resebyråerna lockar med resor. Och tyvärr är myndigheterna ofta lite inställda på att vara optimistiska. Vilket gör att många chansar.
Sanningen är ju att ingen riktigt vet. Och ingen riktigt har kunnat veta. Men ändå dragit till med något.

Grejen med det här viruset är att man inte har något som kan kallas evidens på utvecklingen.

Hej Jof,

Då har vi sett hur pass effektiv vaccinationen varit i Sverige och Portugal så det låter rimligt.

Det som jag tycker Sverige och ansvariga myndigheter ska göra är att vara proaktiva och ha noggrann koll på resenärer från lågvaccinerade länder med hög smittspridning. Även vaccinerade svenskar som reser t o r i sommar till riskländer.

Krav på: Negativt test före avresa till Sverige. Negativt test på flygplatsen vid ankomst till Sverige. Hemkarantän 1 vecka efter ankomst. D v s mota ev mutationsvarianter i grind.
Citera
2021-05-11, 20:12
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej Jof,

Då har vi sett hur pass effektiv vaccinationen varit i Sverige och Portugal så det låter rimligt.

Det som jag tycker Sverige och ansvariga myndigheter ska göra är att vara proaktiva och ha noggrann koll på resenärer från lågvaccinerade länder med hög smittspridning. Även vaccinerade svenskar som reser t o r i sommar till riskländer.

Krav på: Negativt test före avresa till Sverige. Negativt test på flygplatsen vid ankomst till Sverige. Hemkarantän 1 vecka efter ankomst. D v s mota ev mutationsvarianter i grind.
Det är hårda krav, som jag inte tror man kommer att genomföra. Tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in