Citat:
Jaha så pass länge som ett par timmar. Det var inte så kul å höra. Jag brukar tänka på att det här med att hålla avstånd utomhus inte är lika effektivt skydd som det är inomhus. Just med tanke på att det ju nästan alltid blåser lite vind som för omkring viruset.
När jag ute på stan möter en som röker en cigarett, ja då kan jag känna röklukten till och med om den rökande går på den andra sidans trottoar. Det samma eller åtminstone liknande måste väl gälla för virus som flyger omkring i luften utomhus? Ja om de sen håller sig vid liv så pass länge som upp till 2 timmar då är ju risken stor att smittas vid folksamlingar. Inte undra på att myndigheterna förbjuder folk att samlas fler än 8 och det även utomhus.
Jag trodde ett virus bara hade en livslängd på högst någon minut om ens det i solljus. Detta stämmer alltså inte alls? Vad med om man kör t.ex. en smörgås i en mikrovågsugn som är smittad? Går det att döda viruset så och om så hur länge måste man köra smörgåsen?
När jag ute på stan möter en som röker en cigarett, ja då kan jag känna röklukten till och med om den rökande går på den andra sidans trottoar. Det samma eller åtminstone liknande måste väl gälla för virus som flyger omkring i luften utomhus? Ja om de sen håller sig vid liv så pass länge som upp till 2 timmar då är ju risken stor att smittas vid folksamlingar. Inte undra på att myndigheterna förbjuder folk att samlas fler än 8 och det även utomhus.
Jag trodde ett virus bara hade en livslängd på högst någon minut om ens det i solljus. Detta stämmer alltså inte alls? Vad med om man kör t.ex. en smörgås i en mikrovågsugn som är smittad? Går det att döda viruset så och om så hur länge måste man köra smörgåsen?
Hej igen,
Risken för att bli smittad utomhus är mycket mindre än inomhus så jag tycker inte du behöver vara så orolig. Dock tycker jag att det är bra att ha avstånd 2 m även utomhus vid ansikte mot ansikte om man pratar med varandra. Virus flyger inte bara i luften. Viruset finns i droppar (av olika storlek) hos en smittsam person och de allra flesta dropparna faller till marken snabbt och inom en kortare radie.
Det tar nog längre tid. Viruset är ju även värmekänsligt och påverkas även av luftfuktighet.
Eftersom högre värme dödar viruset (skrev om detta tidigt i tråden, läs gärna det) så kan man döda viruset i en mikrovågsugn, men jag vet inte hur lång tid det behövs. Ju högre temp desto kortare tid.