Citat:
Ursprungligen postat av
Dornier
Man får väl ge Bo Widerberg lite erkännande att han ville ha mer naturligt skådespeleri och mer diskbänksrealism i svensk film, att komma bort från det teatraliska. Det var inget nytt med Widerberg dock internationellt sett under 60-talet. Widerberg inspirerades alltså av utländsk film i detta avseende.
Absolut, han var mest bara en svensk avläggare. Men det fanns trots allt en del dörrar att sparka in och hans produktion var betydande.
Citat:
Dialogscenerna var som sagt ofta ganska bra i Mannen på taket, men actionscenerna blev inte så lyckade.
Första gången jag såg MPT (för länge sen) var jag mest fascinerad över att överhuvudtaget se en actionscen i en svensk film, och med en exploderande helikopter dessutom. Det hör sannerligen inte till vanligheterna i svensk film från den tiden. Jag tycker också att diskbänksrealismen går som hand i handske med Sjöwall och Wahlöö.
Vad är det konkret du inte gillar i actionscenerna? Visst är de lite "over the top" men skytten uppträder taktiskt riktigt, vilket ju också är i linje med karaktären. Vad gäller amatörmässighet hos polisen fanns det en hel del äkta sån på 70-talet både i Sverige och internationellt. Den bidrog till att dagens insatsstyrkor bildades.
Sen tycker jag som sagt också att det ofta blir för perfekt och "militäriskt" när polisen skildras på film och teve idag. Alla uppträder som de övar stormning av byggnader hela dagarna och ingen tvekar eller fumlar. Jag tror att det delvis beror på att de flesta experter i filmindustrin kommer från diverse elitstyrkor. Problemet finns även i krigsfilmer, där man ibland kan se scener där exempelvis andravärldskrigssoldater uppträder alldeles för modernt.