2021-01-11, 13:11
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Visst, men det är standard i actionfilmer.

Amatörmässig? Widerberg är en legend av en anledning. Han var den som mer eller mindre botade svensk films Bergmankomplex.

Som? Det känns som du jämför den med Heat eller The Wire, inte med existerande svenska kriminalfilmer och särskilt inte med 70-talsnivån.

Själv tycker jag att lite amatörmässighet kan öka realismen. Det är minst lika irriterande när alla lokala SWAT-styrkor beter sig som Delta Force i moderna filmer och teveserier.

Du är en tönt som inte kan se allt det töntiga och amatörmässiga i Mannen på taket. Du ser inte nyanserna som gör denna film så töntig och pinsam.

T.ex när Sven Wollter och Thomas Hellberg springer runt och larvar sig och ska vara hjältar är extremt pinsamt. Jag kan inte redogöra för allt i hela filmen här, men pinsamheterna avlöser varandra. Du ser inte detta för du är en tönt som beundrar tönten Bo Widerberg.

En del dialogscener är ganska bra och helikopterkraschen på Odenplan är bra gjord, men det mesta annat är dåligt.

Täcknamn: Coq Rouge (1989) är en mycket bättre svensk actionfilm, med Stellan Skarsgård och med regi av Pelle Berglund. (De flesta Hamilton-filmer som kom efter denna är för övrigt också töntiga, särskilt Vendetta med Stefan Sauk.)
Citera
2021-01-11, 13:32
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Du är en tönt som inte kan se allt det töntiga och amatörmässiga i Mannen på taket. Du ser inte nyanserna som gör denna film så töntig och pinsam.

Nej, jag har uppenbarligen inte vare sig din cineastiska blick eller polisiära expertkunskap.

Citat:
Du ser inte detta för du är en tönt som beundrar tönten Bo Widerberg.

Widerberg är allmänt erkänd som en av Sveriges största regissörer och vann ett flertal priser, även internationellt. Men du kan såklart töntförklara honom om du vill.

Citat:
Täcknamn: Coq Rouge (1989) är en mycket bättre svensk actionfilm, med Stellan Skarsgård och med regi av Pelle Berglund.

Ditt alternativ är alltså Guillous pojkbokshjälte i regi av Pelle "Dubbelsvindlarna" Berglund? To each his own, som en säger.
Citera
2021-01-11, 13:40
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ditt alternativ är alltså Guillous pojkbokshjälte i regi av Pelle "Dubbelsvindlarna" Berglund? To each his own, som en säger.

Pelle Berglund gjorde också tv-serien Profitörerna, han producerade faktiskt även Mannen på taket.

Att han låg bakom Dubbelsvindlarna har alltså ingen betydelse i denna fråga, om man nu tycker den är för lättsam. Han kunde göra både lättsamma och tyngre filmer/tv-serier.
Citera
2021-01-11, 13:54
Medlem
Dorniers avatar
Man får väl ge Bo Widerberg lite erkännande att han ville ha mer naturligt skådespeleri och mer diskbänksrealism i svensk film, att komma bort från det teatraliska. Det var inget nytt med Widerberg dock internationellt sett under 60-talet. Widerberg inspirerades alltså av utländsk film i detta avseende.

Dialogscenerna var som sagt ofta ganska bra i Mannen på taket, men actionscenerna blev inte så lyckade.
Citera
2021-01-11, 16:15
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Man får väl ge Bo Widerberg lite erkännande att han ville ha mer naturligt skådespeleri och mer diskbänksrealism i svensk film, att komma bort från det teatraliska. Det var inget nytt med Widerberg dock internationellt sett under 60-talet. Widerberg inspirerades alltså av utländsk film i detta avseende.

Absolut, han var mest bara en svensk avläggare. Men det fanns trots allt en del dörrar att sparka in och hans produktion var betydande.

Citat:
Dialogscenerna var som sagt ofta ganska bra i Mannen på taket, men actionscenerna blev inte så lyckade.

Första gången jag såg MPT (för länge sen) var jag mest fascinerad över att överhuvudtaget se en actionscen i en svensk film, och med en exploderande helikopter dessutom. Det hör sannerligen inte till vanligheterna i svensk film från den tiden. Jag tycker också att diskbänksrealismen går som hand i handske med Sjöwall och Wahlöö.

Vad är det konkret du inte gillar i actionscenerna? Visst är de lite "over the top" men skytten uppträder taktiskt riktigt, vilket ju också är i linje med karaktären. Vad gäller amatörmässighet hos polisen fanns det en hel del äkta sån på 70-talet både i Sverige och internationellt. Den bidrog till att dagens insatsstyrkor bildades.

Sen tycker jag som sagt också att det ofta blir för perfekt och "militäriskt" när polisen skildras på film och teve idag. Alla uppträder som de övar stormning av byggnader hela dagarna och ingen tvekar eller fumlar. Jag tror att det delvis beror på att de flesta experter i filmindustrin kommer från diverse elitstyrkor. Problemet finns även i krigsfilmer, där man ibland kan se scener där exempelvis andravärldskrigssoldater uppträder alldeles för modernt.
Citera
2021-01-11, 16:54
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Vad är det konkret du inte gillar i actionscenerna?

Ursäkta att jag kallade dig tönt i inlägget ovanför.

Hur som helst, det är svårt att peka på allt såhär på ett internetforum, man skulle behöva sitta ner och titta på filmen tillsammans.

Alternativt kanske man kan starta en tråd i filmsektionen av flashback (om man orkar gå igenom hela filmen), det börjar bli off-topic att diskutera filmen i denna tråd som handlar om polishjälmen.
Citera
2021-01-11, 17:27
Medlem
Komintehitos avatar
Tänkte att det är nog den, den hjälmen jag minns från Hassel - Anmäld Försvunnen, som diskuteras här när jag såg rubriken. Har också funderat på den hjälmen, måste vara väldigt obekvämt att bära den...
Citera
2021-05-10, 18:07
Medlem
Dorniers avatar
Här är ett par klipp i färg från ambassad-dramat i Stockholm 1975 där denna hjälm syns.

Hela tredje våningen på ambassaden flög i luften när terroristernas trotyl exploderade, men man vet ännu idag inte riktigt varför sprängladdningen utlöstes, det var inte avsiktligt av terroristerna. Plötsligt skedde explosionen och det är då Bo Holmström skriker "lägg ut, lägg ut" på tv-klippet. Det finns en svensk bok som handlar bl a om detta, Kommando Holger Meins, utgiven 2006.

Bild på boken Kommando Holger Meins

Hostages held in West German embassy

West German embassy blown up by Red Army Faction
Citera
2021-05-11, 17:00
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Instämmer. Varför poliserna skulle få för sig att hissa ned en ensam polis på ett tak från en helikopter istället för att storma med en grupp upp från trapphusen får inte sin förklaring riktigt...

I boken förklaras det med att det är specialtränade superpoliser (alltså insatsstyrkekillar, motsvarande). Två stycken ska landsättas från varsin helikopter från varsitt håll samtidigt, medan taket beskjuts med tårgasgranater. Anledningen är att mannen på taket är extremt farlig och skicklig sportskytt som redan tidigare skjutit ihjäl poliser på långt avstånd med pistol och gevär. I boken har mannen dock gasmask som skydd mot tårgasen och skjuter ihjäl en helikopterpolis med skott i pannan mellan visir och hjälm (dvs, trådens hjälm användes inte i boken ) samt beskjuter den andra helikoptern med automatgevär tills den kraschar.

Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Att Beck ensam går upp på taket har att göra med att han har dåligt samvete och känner en skuld för vad mannen (Eriksson) råkat ut för, och försöker rädda honom undan Malm och hans s.k. "attackpolis". Detta framgår inte av någon dialog i filmen, vilket får Becks agerande att framstå som smått rubbat.

Det är väl inte Beck som går upp på taket i boken, utan bara Gunvald Larsson
Citera
2021-05-11, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det är väl inte Beck som går upp på taket i boken, utan bara Gunvald Larsson

Beck går upp på taket först, ensam, och blir skjuten av Eriksson. Han ramlar ner på en mattpiskställning och blir sedan räddad av Kollberg. Strax efteråt stormar Gunvald Larsson taket tillsammans med Hult och en civilist, vilket avslutar det hela. Precis som du säger har Gunvald rent skottläge men tvekar, så civilisten skjuter Eriksson istället.

Det är också något som man inte förstår om man inte har läst böckerna. I böckerna har Larsson nämligen en blockering mot att skjuta folk. Spöa skiten ur dem går bra, men skjuta funkar inte.
Citera
2021-05-11, 17:57
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
I boken förklaras det med att det är specialtränade superpoliser (alltså insatsstyrkekillar, motsvarande). Två stycken ska landsättas från varsin helikopter från varsitt håll samtidigt, medan taket beskjuts med tårgasgranater. Anledningen är att mannen på taket är extremt farlig och skicklig sportskytt som redan tidigare skjutit ihjäl poliser på långt avstånd med pistol och gevär. I boken har mannen dock gasmask som skydd mot tårgasen och skjuter ihjäl en helikopterpolis med skott i pannan mellan visir och hjälm (dvs, trådens hjälm användes inte i boken ) samt beskjuter den andra helikoptern med automatgevär tills den kraschar.

Japp, och frågan kvarstår: varför skulle (superpoliser!) välja att bli nedhissade, fullt exponerade för fientlig eld? Att smyga fram i skydd&skyl till en plats de kan bekämpa eller gripa gärningsmannen måste vara den omedelbara tanken som dyker upp i huvudet hos någon med en basal kunskap i stridsteknik.

Men iof bra att filmen följer boken.
Citera
2021-05-11, 18:48
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Beck går upp på taket först, ensam, och blir skjuten av Eriksson. Han ramlar ner på en mattpiskställning och blir sedan räddad av Kollberg.

Fan det hade jag glömt. Mattpiskställning ja. Knasigt, det var ju bara 30 år sen jag läste boken. Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Japp, och frågan kvarstår: varför skulle (superpoliser!) välja att bli nedhissade, fullt exponerade för fientlig eld? Att smyga fram i skydd&skyl till en plats de kan bekämpa eller gripa gärningsmannen måste vara den omedelbara tanken som dyker upp i huvudet hos någon med en basal kunskap i stridsteknik.

Jag är inte säker på att de bägge kommunisterna var så välutbildade i stridsteknik. Och det blev ju klart mer spännande, och för sin tid, högteknologiskt! Den skrevs bara fyra år efter att SWAT kom till så man kanske kan ursäkta de taktiska misstagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in