2021-01-04, 10:03
Medlem
Det finns gott om bildmaterial som visar hur dessa, tillsammans med kroppsskydd och kpistar, används vid ockupationen av Västtyska ambassaden 1975. Även vid Norrmalmstorgsdramat. Eftersom piketen inte fanns ännu vid dessa tidpunkter så användes dessa av vanliga ordningspoliser (en viss amatörmässighet i uppträdandet kan noteras).

https://www.oppetarkiv.se/video/2522403/sasong-1-avsnitt-150-av-400

Eftersom ingen hade blivit utbildad i hur man använde tårgasgevär så övade man med dessa på Gärdet, intill ambassaden. Man kan ju misstänka att det hade blivit en smärre katastrof om man försökt storma.
Citera
2021-01-04, 12:27
Medlem
Dorniers avatar
Piketen fanns väl dock även innan 1979 men den omorganiserades det året. Det var inte så att det inte alls fanns nån piketpolis innan 1979.

Från Wikipedia:

Citat:
Insatsstyrkorna i Stockholm, Väst och Syd har sin bakgrund i bland annat Norrmalmstorgsdramat 1973 och den terrorhändelse som utspelade sig på västtyska ambassaden i Stockholm 1975 (Ambassadockupationen i Stockholm 1975). Polisen saknade vid dessa tillfällen personal med rätt utbildning och utrustning för att hantera liknande händelser. Den dåvarande piketen var en förstärkt ordningsresurs som ingick i varje turlag och hade vid sidan av det beredskapsuppgiften att kunna agera mot terrorism eller andra allvarliga händelser. Till skillnad från idag färdades piketpolisen i regel i målade polisbussar. Med tiden kom dock piketenheterna att utvecklas till renodlade insatsstyrkor.
Citera
2021-01-04, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Tack till de som bidragit med info i tråden.

Men man använder inget liknande nuförtiden, varken i Sverige eller i nåt annat land?

Det var för opraktiskt med synfält bara genom en smal springa?

Ryssarna hade nåt liknande. Ett i stål och ett i titan. Senare versioner med tjockt glas.

Bild
http://www.rusmilitary.com/images/maska_spetsnaz.jpg

Du kan testa synfältet och klippa en springa i en kartong och bygga en egen mask. Människans syn är förvånansvärt begränsad. Testa att fokusera din syn på denna text och försök läsa första meningen i detta/mitt inlägg. - Du kan inte. Synen/Hjärnan "flaxar omkring" Hjärnan är för liten.

Fokusera på tangenten H på ditt tangentbord - Kan du läsa Ä knappen utan att släppa H?
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-01-04 kl. 12:47.
Citera
2021-01-04, 15:20
Medlem
Kethowes avatar
När jag var "PRYO" på polisen i mitten av 70-talet vi prova väst och "huvudskydd". Har för mig att de slängde på halskragen också.

Man stod helt still när de hängde på en alla delarna, och där blev man stående! Vi femton- sextonåriga grabbar kunde knappt gå med allt påhäng. Att dessutom knata runt med en kpist m/45, som laddad väger 4,6 kg, pistol och övriga attiraljer hade vi inte fixat!

Jag har en minnesbild av de de sade att själva västen vägde 16 kg och hjälmen ca 2 kg
De poliser som förevisade utrustningen var långt ifrån nöjda med den då de tyckte den var för tung och klumpig samt att man såg så dåligt med visiret nedfällt (fast visiret kändes ändå coolast för en annan ).
Senast redigerad av Kethowe 2021-01-04 kl. 15:24.
Citera
2021-01-04, 16:08
Medlem
Citat:
Piketen fanns väl dock även innan 1979 men den omorganiserades det året. Det var inte så att det inte alls fanns nån piketpolis innan 1979.

Från Wikipedia:
Det fanns något man benämnde piketstyrka I de tre storstäderna. Med start slutet på 1800-talet. Då var det häst & vagn. Runt 1920-talet så fick det fordon istället.

Dagen skyddsutrustning är också en tung väst med kroppsskydd och ballistiskhjälm, och ett tjockt visir i glas. Men de väger betydligt mindre. Tre tusen nya paket skull levereras för några år sedan.
Senast redigerad av slurppen 2021-01-04 kl. 16:15.
Citera
2021-01-04, 20:28
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Denna hjälm syns i filmen Mannen på taket (1976). Den finns även på en bild på nätet med tillhörande text; Skottsäker dräkt med hjälm, polisen i Eskilstuna.

Det är en hjälm med skydd även för ansiktet, man kan bara se ut genom en smal springa. Inte optimalt synfält men å andra sidan är även ansiktet skyddat om nån skjuter mot fejset.

Klipp från mannen på taket (1976)

Bild och text om hjälmen

Är det nån som vet nåt mer om denna hjälm, när den togs i bruk och hur länge man använde den?

Varför används inte nåt liknande nuförtiden, man använder bara vanliga hjälmar bland poliser och SWAT teams?

Vilket bisarrt filmklipp. Måste se den där filmen igen, såg den som ung tror jag men det enda jag minns är just den den där helikopterkraschen som var en stor sak inom svensk film då. Varför fäller han upp luckan och hostar, det kunde han väl ändå gjort innan eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Det hade benämning Huvudskydd m/69 och var en militär hjälm m/37 kompletterade med ett stålvisir.

Här buret av en polis iförd förstärkningsutrustning i form av Huvudskydd, kroppskydd, kpist m/45B samt taktiska sandaler.

https://64.media.tumblr.com/a0aad6d673e23e92051f999240bcb987/tumblr_oieaouGDVA1s57vgxo1_500.jpg

Det finns ett skönt 70-talsskimmer över den där bilden. Bara då var det helt naturligt att posera i förstärkningsväst(dräkt?) med en smått bisarr riddarhjälm samt birkenstocks.

En träff från en m/45 lär ju gett en viss resonans följt av huvudvärk. En träff från en AK4 hade nog haft en betydligt mer dramatisk effekt, skulle inte förvåna mig om kulan hade börjat tummla runt där inne i skalet.

Hur länge hade man sådana här? Fanns dom t.ex. in på 80 eller rentav 90-tal?

PS: Passar på att fråga en evig fråga jag alldrig fått ett bra svar på. Säg att du blir träffad när du har ett keramiskt skydd på dig. Känns det ungefär då som rekylen från din karbin med liknande kaliber eller slår det lika illa som som ett "mjukt" skydd?

Har till och från undrat detta i säkert 15 år men aldrig fått något bra svar.. Har haft gott om chanser att göra egna fältstudier men aldrig riktigt känt det där suget att få veta rent praktiskt.
Senast redigerad av 0.999... 2021-01-04 kl. 20:35.
Citera
2021-01-04, 20:45
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Vilket bisarrt filmklipp. Måste se den där filmen igen, såg den som ung tror jag men det enda jag minns är just den den där helikopterkraschen som var en stor sak inom svensk film då. Varför fäller han upp luckan och hostar, det kunde han väl ändå gjort innan eller?

Mannen på taket är ganska kass fast den hyllas bland många. Ingen lyckad film.
Citera
2021-01-04, 21:00
Medlem
0.999...s avatar
Citat:

Ja, det lilla jag såg var rena skräpet men om den fångar en tidsera hyffsat där jag själv inte ens var påtänkt så är det lite intressant. Är inte regissören pappan till den där Widegren som var med i massa filmer på 90-talet där han alltid hade samma sidbena och frågande blick? Om jag inte missminner mig så dog hans farsa och därmed också hans karriär.

Gillar speciellt hur naturligt underdånig Svensson var då gentemot myndigheter. Detta höll väl i sig fram tills början på 90-talet kanske?

Lite OT men i början på 90-talet blev en bekant åtalad som 16-åring för att ha åkt spårvagn utan biljett och fick gå på rättegång. Tror åtalet löd bedrägligt beteende eller nåt i den stilen och har träffat två som vid samma tidspunkt vägrade värnplikten och fick sitta två veckor vardera på Härlanda fängelse.

Saker och ting har verkligen förändrats.
Senast redigerad av 0.999... 2021-01-04 kl. 21:03.
Citera
2021-01-04, 21:13
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ja, det lilla jag såg var rena skräpet men om den fångar en tidsera hyffsat där jag själv inte ens var påtänkt så är det lite intressant. Är inte regissören pappan till den där Widegren som var med i massa filmer på 90-talet där han alltid hade samma sidbena och frågande blick? Om jag inte missminner mig så dog hans farsa och därmed också hans karriär.

Bo Widerberg hette regissören, han dog på 90-talet. Jo det är hans son Johan Widerberg som blev skådis. Men han håller tydligen på fortfarande, ingen död karriär.
Citera
2021-01-04, 21:24
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Det finns ett skönt 70-talsskimmer över den där bilden. Bara då var det helt naturligt att posera i förstärkningsväst(dräkt?) med en smått bisarr riddarhjälm samt birkenstocks.

En träff från en m/45 lär ju gett en viss resonans följt av huvudvärk. En träff från en AK4 hade nog haft en betydligt mer dramatisk effekt, skulle inte förvåna mig om kulan hade börjat tummla runt där inne i skalet.

Hur länge hade man sådana här? Fanns dom t.ex. in på 80 eller rentav 90-tal?

PS: Passar på att fråga en evig fråga jag alldrig fått ett bra svar på. Säg att du blir träffad när du har ett keramiskt skydd på dig. Känns det ungefär då som rekylen från din karbin med liknande kaliber eller slår det lika illa som som ett "mjukt" skydd?

Har till och från undrat detta i säkert 15 år men aldrig fått något bra svar.. Har haft gott om chanser att göra egna fältstudier men aldrig riktigt känt det där suget att få veta rent praktiskt.

Visst är det en fantastisk bild? Jag gissar att det är i samband med någon beredskapskontroll, där förmågan att försvara en polisstation prövades. Kanske med syfte kuppförsvar?

Ballistiska visir har faktiskt oväntat bra skydd, inte minst emot splitter. Inte sällan får de en också en kula att studsa bort. Men om det är gevärsammunition blir det ju av naturliga skäl inte så kul för bäraren.

Såg ett tidigare svar angående hur länge de användes, kan inte det.

Hur det känns att bli träffad av ett skott när man bär skyddsväst med keramiska plattor vet jag som tur är inte.

Det torde bero helt på vilken typ det rör sig om. För följande typvapen är energin för projektilen/rekylen ungefär enligt nedan (allt i Joule).
9 mm pistol: 500/8
5,56 Ak: 1800/6
7,62 Ak: 3800/20

Som du ser är energin i projektilen väldigt mycket högre. Det är något helt annat än en rekyl. Vi kan anta att det blir en oelastisk stöt om en kula stoppas av en keramisk platta vars splitter fångas upp av aramiden - all energi i kulan fortsätter alltså mot din kropp.

Utan att vara läkare skulle jag gissa att du kan dö bara av chockvågen som når dig om det är en 7,62 som kommer med sina 3800J. Som jämförelse sägs Mike Tysons hårdaste slag vara 1600J.
Citera
2021-01-04, 21:26
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:

Instämmer. Varför poliserna skulle få för sig att hissa ned en ensam polis på ett tak från en helikopter istället för att storma med en grupp upp från trapphusen får inte sin förklaring riktigt...
Citera
2021-01-04, 21:35
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Instämmer. Varför poliserna skulle få för sig att hissa ned en ensam polis på ett tak från en helikopter istället för att storma med en grupp upp från trapphusen får inte sin förklaring riktigt...

Många dumma idéer i denna film, även slutet där Carl Gustav Lindstedt ensam klättrar upp på taket, blir skjuten och ska hissas ned. Mycket annat dumt också.

Filmen är även lite amatörmässigt gjord i många avseenden.

Den var ett försök att göra en svensk actionthriller, men det har gjorts bättre svenska actionfilmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in