Citat:
Ursprungligen postat av
0.999...
Det finns ett skönt 70-talsskimmer över den där bilden. Bara då var det helt naturligt att posera i förstärkningsväst(dräkt?) med en smått bisarr riddarhjälm samt birkenstocks.
En träff från en m/45 lär ju gett en viss resonans följt av huvudvärk. En träff från en AK4 hade nog haft en betydligt mer dramatisk effekt, skulle inte förvåna mig om kulan hade börjat tummla runt där inne i skalet.
Hur länge hade man sådana här? Fanns dom t.ex. in på 80 eller rentav 90-tal?
PS: Passar på att fråga en evig fråga jag alldrig fått ett bra svar på. Säg att du blir träffad när du har ett keramiskt skydd på dig. Känns det ungefär då som rekylen från din karbin med liknande kaliber eller slår det lika illa som som ett "mjukt" skydd?
Har till och från undrat detta i säkert 15 år men aldrig fått något bra svar.. Har haft gott om chanser att göra egna fältstudier men aldrig riktigt känt det där suget att få veta rent praktiskt.
Visst är det en fantastisk bild? Jag gissar att det är i samband med någon beredskapskontroll, där förmågan att försvara en polisstation prövades. Kanske med syfte kuppförsvar?
Ballistiska visir har faktiskt oväntat bra skydd, inte minst emot splitter. Inte sällan får de en också en kula att studsa bort. Men om det är gevärsammunition blir det ju av naturliga skäl inte så kul för bäraren.
Såg ett tidigare svar angående hur länge de användes, kan inte det.
Hur det känns att bli träffad av ett skott när man bär skyddsväst med keramiska plattor vet jag som tur är inte.
Det torde bero helt på vilken typ det rör sig om. För följande typvapen är energin för projektilen/rekylen ungefär enligt nedan (allt i Joule).
9 mm pistol: 500/8
5,56 Ak: 1800/6
7,62 Ak: 3800/20
Som du ser är energin i projektilen väldigt mycket högre. Det är något helt annat än en rekyl. Vi kan anta att det blir en oelastisk stöt om en kula stoppas av en keramisk platta vars splitter fångas upp av aramiden - all energi i kulan fortsätter alltså mot din kropp.
Utan att vara läkare skulle jag gissa att du kan dö bara av chockvågen som når dig om det är en 7,62 som kommer med sina 3800J. Som jämförelse sägs Mike Tysons hårdaste slag vara 1600J.