Citat:
När jag var "PRYO" på polisen i mitten av 70-talet vi prova väst och "huvudskydd". Har för mig att de slängde på halskragen också.
Man stod helt still när de hängde på en alla delarna, och där blev man stående! Vi femton- sextonåriga grabbar kunde knappt gå med allt påhäng. Att dessutom knata runt med en kpist m/45, som laddad väger 4,6 kg, pistol och övriga attiraljer hade vi inte fixat!
Jag har en minnesbild av de de sade att själva västen vägde 16 kg och hjälmen ca 2 kg
De poliser som förevisade utrustningen var långt ifrån nöjda med den då de tyckte den var för tung och klumpig samt att man såg så dåligt med visiret nedfällt (fast visiret kändes ändå coolast för en annan
).
Man stod helt still när de hängde på en alla delarna, och där blev man stående! Vi femton- sextonåriga grabbar kunde knappt gå med allt påhäng. Att dessutom knata runt med en kpist m/45, som laddad väger 4,6 kg, pistol och övriga attiraljer hade vi inte fixat!
Jag har en minnesbild av de de sade att själva västen vägde 16 kg och hjälmen ca 2 kg
De poliser som förevisade utrustningen var långt ifrån nöjda med den då de tyckte den var för tung och klumpig samt att man såg så dåligt med visiret nedfällt (fast visiret kändes ändå coolast för en annan
).Var tvungen att googla runt lite då jag varit hemma med covid nu över en vecka och börjar bli ganska uttråkad.
Numera verkar det finnas ett kroppskydd 12. Verkar som man tänkt till lite och gjort detta modulbaserat. Stridsväst 2000 var älskad av väldigt få då den var en smärre katastrof på flera sätt. Var bland dom första som fick ut denna 2002 samt även Ak5C som måste ha världens mest tilltagna rödpunksikte runt 2007 kanske?
https://www.taktisk.se/2019/07/23/barandet-av-kroppsskydd-12/
Under de tidiga insatserna i Afghanistan köpte officerare och soldater egna “plate carriers” för att de exempelvis ansåg att kombinationen kroppsskydd 94 och stridsväst 2000 inte höll måttet.
Det påståendet stämmer kanske inte riktigt. Det var under dom mer intensiva senare missionerna 2009-11 som motståndet kraftigt ökade gentemot stridsväst 2000. Frågan var så laddad att t.ex. under utbildningen på FS20 där ett högt ansvarig befäl gästade blev det en urladdning där enskilda soldater hade svårt för att hålla sig och det blev ett villt käftande.
Samtidigt försökte man länge att tvinga folk att använda stridsväst 2000 varav frågan blev ytterligare infekterad. Då den ibland kunde för tornskytter etc. vara direkt livsfarlig så vet jag inte en enda pluton eller kompanichef som inte såg mellan fingrarna väl på plats. Det skedde en hel del vältningar med bla. Galten och det är ett under att det gick så pass väl som det gjorde.
Under min tid där omkom endast en finsk soldat och då av en IED. Hade han haft säkerhetsbältet på sig hade han troligtvis överlevt då han klämdes mellan bil och mark. Halvåret tidigare gick en Galt på en IED då man rutinmässigt hade tolken oskyddad i bakdelen. Skall inte gå in på detaljer men efter det fick dom skyddsutrustning och dennes namn fanns med på minnestenen på CNL med övriga stupade.
Kroppskydd 94 var det som gällde då och med keramiska plattor fram och bak. Vikten var väl kanske runt 10 kg eller något och man hade den utanpå ökenuniformen som var den första som nymodighter såsom goretex. Tidigare 90L eller tropikuniformen hade egentligen bara tunnare tyg och byxorna var rena skiten då dom ständigt gick sönder. Vanligt i Kosovo var att en hel del fuskade och ersatte plattorna med utskurna mallar från ett liggunderlag. Det var ett fenomen som sedan fullständigt försvann.
Stridshjälmen fick samtidigt ett mera tidsenligt intre färsta då det äldre var obekvämt. Vanligt var dock att att dom man tog ur den övre mjuka delen då hjälmen tenderade att sitta väldigt högt upp annars vilket såg märkligt ut.
Men just vikten på kroppskyddet var en vanesak, det blev helt naturligt efter ett tag. Vidare blev det även helt naturligt att ha karbinen mantlad över tiden även när man sov med den. Även att stanna till vid vägkanten för att göra funktionskontroll av ksp etc var helt normalt, något helt otänkbart i t.ex. Kosovo.
Men vad jag minns var kroppskyddet uppskattat, ingen hade direkt heller någon referensram mer än vi var imponerade över hur progressiva amerikanarna var i sin materiel där olika förband kunde ha helt olika utrustning.
Amerikanska SF var dock en brokigare skara och det hände att man såg dom dyka upp i woodland-uniformer utan kroppskydd och ofta med löparskor. Ibland hade dom även med sig någon äldre tjock "advisor" med Leif GW Persson väst vilket kunde göra synen än mer udda.
Well well, har väl raljerat tillräckligt nu.
Citat:
Ah, så heter han. Jag har blandat ihop denne med någon annan då han forfarande är aktiv.
Citat:
Visst är det en fantastisk bild? Jag gissar att det är i samband med någon beredskapskontroll, där förmågan att försvara en polisstation prövades. Kanske med syfte kuppförsvar?
Ballistiska visir har faktiskt oväntat bra skydd, inte minst emot splitter. Inte sällan får de en också en kula att studsa bort. Men om det är gevärsammunition blir det ju av naturliga skäl inte så kul för bäraren.
Såg ett tidigare svar angående hur länge de användes, kan inte det.
Hur det känns att bli träffad av ett skott när man bär skyddsväst med keramiska plattor vet jag som tur är inte.
Det torde bero helt på vilken typ det rör sig om. För följande typvapen är energin för projektilen/rekylen ungefär enligt nedan (allt i Joule).
9 mm pistol: 500/8
5,56 Ak: 1800/6
7,62 Ak: 3800/20
Som du ser är energin i projektilen väldigt mycket högre. Det är något helt annat än en rekyl. Vi kan anta att det blir en oelastisk stöt om en kula stoppas av en keramisk platta vars splitter fångas upp av aramiden - all energi i kulan fortsätter alltså mot din kropp.
Utan att vara läkare skulle jag gissa att du kan dö bara av chockvågen som når dig om det är en 7,62 som kommer med sina 3800J. Som jämförelse sägs Mike Tysons hårdaste slag vara 1600J.
Ballistiska visir har faktiskt oväntat bra skydd, inte minst emot splitter. Inte sällan får de en också en kula att studsa bort. Men om det är gevärsammunition blir det ju av naturliga skäl inte så kul för bäraren.
Såg ett tidigare svar angående hur länge de användes, kan inte det.
Hur det känns att bli träffad av ett skott när man bär skyddsväst med keramiska plattor vet jag som tur är inte.
Det torde bero helt på vilken typ det rör sig om. För följande typvapen är energin för projektilen/rekylen ungefär enligt nedan (allt i Joule).
9 mm pistol: 500/8
5,56 Ak: 1800/6
7,62 Ak: 3800/20
Som du ser är energin i projektilen väldigt mycket högre. Det är något helt annat än en rekyl. Vi kan anta att det blir en oelastisk stöt om en kula stoppas av en keramisk platta vars splitter fångas upp av aramiden - all energi i kulan fortsätter alltså mot din kropp.
Utan att vara läkare skulle jag gissa att du kan dö bara av chockvågen som når dig om det är en 7,62 som kommer med sina 3800J. Som jämförelse sägs Mike Tysons hårdaste slag vara 1600J.
Jag är med på att anslagsenergin och så. Säg en kevlarväst gör väl att kroppen absorberar en stor del av denna då den är "mjuk". Blir du träffad med en 9mm så mår man allt annat än bra efteråt även om nu själva kulan inte går igenom. Vet att vi provsköt en gång med pistol 88 mot en väst klassad för för just denna kaliber. Visserligen var den utgången sen några månader men minns att kanske en av fyra 39/b gick igenom.
Det jag undrar däremot är keramiska plattor, dom borde rimligtvis få kulan att "studsa" av och ta upp en betydligt mindre del av anslagsenergin? Har hört så många olika bud om detta men aldrig någon som haft koll. Vissa har som tidigare nämnt hävdat att det spelar ingen roll och vissa påstått att det mer liknas vid rekylen av samma vapentyp..
Själv har jag ingen aning och frågan kanske är lite fånig men har ändå varit ständig föremål för diskussion..
Men bilden är klockren, sandalerna är verkligen pricken över i:et
.
Senast redigerad av 0.999... 2021-01-04 kl. 22:06.
Senast redigerad av 0.999... 2021-01-04 kl. 22:06.