2021-01-04, 22:04
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kethowe
När jag var "PRYO" på polisen i mitten av 70-talet vi prova väst och "huvudskydd". Har för mig att de slängde på halskragen också.

Man stod helt still när de hängde på en alla delarna, och där blev man stående! Vi femton- sextonåriga grabbar kunde knappt gå med allt påhäng. Att dessutom knata runt med en kpist m/45, som laddad väger 4,6 kg, pistol och övriga attiraljer hade vi inte fixat!

Jag har en minnesbild av de de sade att själva västen vägde 16 kg och hjälmen ca 2 kg
De poliser som förevisade utrustningen var långt ifrån nöjda med den då de tyckte den var för tung och klumpig samt att man såg så dåligt med visiret nedfällt (fast visiret kändes ändå coolast för en annan ).

Var tvungen att googla runt lite då jag varit hemma med covid nu över en vecka och börjar bli ganska uttråkad.

Numera verkar det finnas ett kroppskydd 12. Verkar som man tänkt till lite och gjort detta modulbaserat. Stridsväst 2000 var älskad av väldigt få då den var en smärre katastrof på flera sätt. Var bland dom första som fick ut denna 2002 samt även Ak5C som måste ha världens mest tilltagna rödpunksikte runt 2007 kanske?

https://www.taktisk.se/2019/07/23/barandet-av-kroppsskydd-12/

Under de tidiga insatserna i Afghanistan köpte officerare och soldater egna “plate carriers” för att de exempelvis ansåg att kombinationen kroppsskydd 94 och stridsväst 2000 inte höll måttet.

Det påståendet stämmer kanske inte riktigt. Det var under dom mer intensiva senare missionerna 2009-11 som motståndet kraftigt ökade gentemot stridsväst 2000. Frågan var så laddad att t.ex. under utbildningen på FS20 där ett högt ansvarig befäl gästade blev det en urladdning där enskilda soldater hade svårt för att hålla sig och det blev ett villt käftande.

Samtidigt försökte man länge att tvinga folk att använda stridsväst 2000 varav frågan blev ytterligare infekterad. Då den ibland kunde för tornskytter etc. vara direkt livsfarlig så vet jag inte en enda pluton eller kompanichef som inte såg mellan fingrarna väl på plats. Det skedde en hel del vältningar med bla. Galten och det är ett under att det gick så pass väl som det gjorde.

Under min tid där omkom endast en finsk soldat och då av en IED. Hade han haft säkerhetsbältet på sig hade han troligtvis överlevt då han klämdes mellan bil och mark. Halvåret tidigare gick en Galt på en IED då man rutinmässigt hade tolken oskyddad i bakdelen. Skall inte gå in på detaljer men efter det fick dom skyddsutrustning och dennes namn fanns med på minnestenen på CNL med övriga stupade.

Kroppskydd 94 var det som gällde då och med keramiska plattor fram och bak. Vikten var väl kanske runt 10 kg eller något och man hade den utanpå ökenuniformen som var den första som nymodighter såsom goretex. Tidigare 90L eller tropikuniformen hade egentligen bara tunnare tyg och byxorna var rena skiten då dom ständigt gick sönder. Vanligt i Kosovo var att en hel del fuskade och ersatte plattorna med utskurna mallar från ett liggunderlag. Det var ett fenomen som sedan fullständigt försvann.

Stridshjälmen fick samtidigt ett mera tidsenligt intre färsta då det äldre var obekvämt. Vanligt var dock att att dom man tog ur den övre mjuka delen då hjälmen tenderade att sitta väldigt högt upp annars vilket såg märkligt ut.

Men just vikten på kroppskyddet var en vanesak, det blev helt naturligt efter ett tag. Vidare blev det även helt naturligt att ha karbinen mantlad över tiden även när man sov med den. Även att stanna till vid vägkanten för att göra funktionskontroll av ksp etc var helt normalt, något helt otänkbart i t.ex. Kosovo.

Men vad jag minns var kroppskyddet uppskattat, ingen hade direkt heller någon referensram mer än vi var imponerade över hur progressiva amerikanarna var i sin materiel där olika förband kunde ha helt olika utrustning.

Amerikanska SF var dock en brokigare skara och det hände att man såg dom dyka upp i woodland-uniformer utan kroppskydd och ofta med löparskor. Ibland hade dom även med sig någon äldre tjock "advisor" med Leif GW Persson väst vilket kunde göra synen än mer udda.

Well well, har väl raljerat tillräckligt nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Bo Widerberg hette regissören, han dog på 90-talet. Jo det är hans son Johan Widerberg som blev skådis. Men han håller tydligen på fortfarande, ingen död karriär.

Ah, så heter han. Jag har blandat ihop denne med någon annan då han forfarande är aktiv.

Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Visst är det en fantastisk bild? Jag gissar att det är i samband med någon beredskapskontroll, där förmågan att försvara en polisstation prövades. Kanske med syfte kuppförsvar?

Ballistiska visir har faktiskt oväntat bra skydd, inte minst emot splitter. Inte sällan får de en också en kula att studsa bort. Men om det är gevärsammunition blir det ju av naturliga skäl inte så kul för bäraren.

Såg ett tidigare svar angående hur länge de användes, kan inte det.

Hur det känns att bli träffad av ett skott när man bär skyddsväst med keramiska plattor vet jag som tur är inte.

Det torde bero helt på vilken typ det rör sig om. För följande typvapen är energin för projektilen/rekylen ungefär enligt nedan (allt i Joule).
9 mm pistol: 500/8
5,56 Ak: 1800/6
7,62 Ak: 3800/20

Som du ser är energin i projektilen väldigt mycket högre. Det är något helt annat än en rekyl. Vi kan anta att det blir en oelastisk stöt om en kula stoppas av en keramisk platta vars splitter fångas upp av aramiden - all energi i kulan fortsätter alltså mot din kropp.

Utan att vara läkare skulle jag gissa att du kan dö bara av chockvågen som når dig om det är en 7,62 som kommer med sina 3800J. Som jämförelse sägs Mike Tysons hårdaste slag vara 1600J.

Jag är med på att anslagsenergin och så. Säg en kevlarväst gör väl att kroppen absorberar en stor del av denna då den är "mjuk". Blir du träffad med en 9mm så mår man allt annat än bra efteråt även om nu själva kulan inte går igenom. Vet att vi provsköt en gång med pistol 88 mot en väst klassad för för just denna kaliber. Visserligen var den utgången sen några månader men minns att kanske en av fyra 39/b gick igenom.

Det jag undrar däremot är keramiska plattor, dom borde rimligtvis få kulan att "studsa" av och ta upp en betydligt mindre del av anslagsenergin? Har hört så många olika bud om detta men aldrig någon som haft koll. Vissa har som tidigare nämnt hävdat att det spelar ingen roll och vissa påstått att det mer liknas vid rekylen av samma vapentyp..

Själv har jag ingen aning och frågan kanske är lite fånig men har ändå varit ständig föremål för diskussion..

Men bilden är klockren, sandalerna är verkligen pricken över i:et .
Senast redigerad av 0.999... 2021-01-04 kl. 22:06.
Citera
2021-01-04, 23:22
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...

Jag är med på att anslagsenergin och så. Säg en kevlarväst gör väl att kroppen absorberar en stor del av denna då den är "mjuk". Blir du träffad med en 9mm så mår man allt annat än bra efteråt även om nu själva kulan inte går igenom. Vet att vi provsköt en gång med pistol 88 mot en väst klassad för för just denna kaliber. Visserligen var den utgången sen några månader men minns att kanske en av fyra 39/b gick igenom.

Det jag undrar däremot är keramiska plattor, dom borde rimligtvis få kulan att "studsa" av och ta upp en betydligt mindre del av anslagsenergin? Har hört så många olika bud om detta men aldrig någon som haft koll. Vissa har som tidigare nämnt hävdat att det spelar ingen roll och vissa påstått att det mer liknas vid rekylen av samma vapentyp..

Själv har jag ingen aning och frågan kanske är lite fånig men har ändå varit ständig föremål för diskussion..

Om kulan studsar bort från plattan blir det en helt annan sak - då är det en delvis elastisk stöt. Kraften som kommer gå in i dig är då kraftigt beroende av med vilken vinkel kulan går in mot plattan.

Men energin som överförs till plattan från kulan är med största sannolikhet betydligt större än rekylen från vapnet. Energin i kulan är ju 100-300 gånger större.
Citera
2021-01-05, 00:06
Medlem
Undrar mest hur länge de här blytunga grejerna var i bruk inom polisen?
Citera
2021-01-05, 22:01
Medlem
Citat:
Instämmer. Varför poliserna skulle få för sig att hissa ned en ensam polis på ett tak från en helikopter istället för att storma med en grupp upp från trapphusen får inte sin förklaring riktigt...

Citat:
Många dumma idéer i denna film, även slutet där Carl Gustav Lindstedt ensam klättrar upp på taket, blir skjuten och ska hissas ned. Mycket annat dumt också.

Filmen är även lite amatörmässigt gjord i många avseenden.

Den var ett försök att göra en svensk actionthriller, men det har gjorts bättre svenska actionfilmer.

Filmen bygger på en bok, "Den vedervärdige mannen från Säffle". Därför är en hel del saker rätt svåra att förstå, eftersom de bygger på resonemang i boken som inte återges i filmen. Författarna (Sjöwall-Wahlöö) är t.ex. väldigt kritiska mot militariseringen av polisen (representerad av intendent Malm) som man ansåg skedde när boken skrevs (1968, tror jag), och att polisen totalt klantar till stormningen av mannen på taket och framstår som taktiska idioter ligger i linje med detta.

Att Beck ensam går upp på taket har att göra med att han har dåligt samvete och känner en skuld för vad mannen (Eriksson) råkat ut för, och försöker rädda honom undan Malm och hans s.k. "attackpolis". Detta framgår inte av någon dialog i filmen, vilket får Becks agerande att framstå som smått rubbat.

Actionscenerna framstår idag som föråldrade, men jämfört med andra filmer från 70-talet står den sig ganska bra. Skådespeleriet är extremt bra, och skildringen av polisens grå vardag är mycket autentisk och välgjord. Scenen där Beck står i en lägenhet och tittar på stormningen i en kikare och blir bjuden på kaffe av en gammal tant är lysande.
Citera
2021-01-06, 01:11
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Om kulan studsar bort från plattan blir det en helt annan sak - då är det en delvis elastisk stöt. Kraften som kommer gå in i dig är då kraftigt beroende av med vilken vinkel kulan går in mot plattan.

Men energin som överförs till plattan från kulan är med största sannolikhet betydligt större än rekylen från vapnet. Energin i kulan är ju 100-300 gånger större.

Må vara att jag varit sjukt uttråkad ett tag nu pga. av lite för mycket hemmasittande men rimtligtvis borde t.ex. inte en finkalibrig kula i säg 45 graders vinkel vara knappt kännbar om den tar i en keramisk plattta som vi får förmoda inte ändrar form.

Vissst om man får en kula från en tksp rakt framifrån så kommer det leda med sig stora obehag.

Jaja, det är kanske en ickefråga som fått lite för mycket utrymme i mitt något feberstinna huvud.

Men som sagt, aldrig fått ett riktigt bra svar hittils.

Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Filmen bygger på en bok, "Den vedervärdige mannen från Säffle". Därför är en hel del saker rätt svåra att förstå, eftersom de bygger på resonemang i boken som inte återges i filmen. Författarna (Sjöwall-Wahlöö) är t.ex. väldigt kritiska mot militariseringen av polisen (representerad av intendent Malm) som man ansåg skedde när boken skrevs (1968, tror jag), och att polisen totalt klantar till stormningen av mannen på taket och framstår som taktiska idioter ligger i linje med detta.

Att Beck ensam går upp på taket har att göra med att han har dåligt samvete och känner en skuld för vad mannen (Eriksson) råkat ut för, och försöker rädda honom undan Malm och hans s.k. "attackpolis". Detta framgår inte av någon dialog i filmen, vilket får Becks agerande att framstå som smått rubbat.

Actionscenerna framstår idag som föråldrade, men jämfört med andra filmer från 70-talet står den sig ganska bra. Skådespeleriet är extremt bra, och skildringen av polisens grå vardag är mycket autentisk och välgjord. Scenen där Beck står i en lägenhet och tittar på stormningen i en kikare och blir bjuden på kaffe av en gammal tant är lysande.

Är det två helioptrar som prompt skall upp och bli beskjutna? Först får man se ett något till synes förhastat försök till repellering. Personen där inser väl antagligne hur korkad hela upplägget är och öppnar upp riddarvisiret för att tänka klart en stund.

Denna blir skjuten, man ser då helikoptern åka iväg med en helt klart däven person hängandes i kvar i sin lina. Sen dyker upp en ny helikopter ganska omgående där linan är helt borta. Vad skall man uppnå då?

Viktigast av allt, vid 0:15 ser man mångsysslaren "Kenta" bli skjuten. Just den dagen kan han inte ha känt sig så stark. Det enda som saknas är att Bengt Bedrup dyker upp och säger "Hör du mig Kenta".

Man kunde väl åtminstone tagit in lite kongoveteraner för lite bra oneliners. Hade t.ex. varit grymt om snuten höll övriga civilister i shack genom att t.ex. klappa på sin m/45:a och säga typ "passa dig för den här kan gå av".

Jaja.
Senast redigerad av 0.999... 2021-01-06 kl. 01:32.
Citera
2021-01-06, 09:00
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Må vara att jag varit sjukt uttråkad ett tag nu pga. av lite för mycket hemmasittande men rimtligtvis borde t.ex. inte en finkalibrig kula i säg 45 graders vinkel vara knappt kännbar om den tar i en keramisk plattta som vi får förmoda inte ändrar form.

Vissst om man får en kula från en tksp rakt framifrån så kommer det leda med sig stora obehag.

Jaja, det är kanske en ickefråga som fått lite för mycket utrymme i mitt något feberstinna huvud.

Men som sagt, aldrig fått ett riktigt bra svar hittils.

Frågan har fått en mängd svar på Quora:
https://www.quora.com/Whats-it-like-to-be-shot-while-wearing-a-bullet-proof-vest

Jag fastnade för det här svaret:
Citat:
there is no such thing as bulletproof.

It depends what bullet, at what range.

If the vest is sufficient to stop the bullet that is fired, there is a range of outcomes.
It might be just a thump

From personal experience ( 30-06, at about 100 metres), wearing a plate that was designed to stop it, massive chest bruising, 3 broken ribs and a cracked sternum

Din fråga var ”känns det mer än rekylen?”
Svaret verkar vara ja, så länge det inte är en väldigt flack vinkel på kulträffen.
Citera
2021-01-07, 14:54
Medlem
Dorniers avatar
Helikoptrarna som snurrar omkring i "Mannen på taket" var en förevändning för att få med helikopterkraschen på Odenplan i Stockholm. Denna krasch är ganska bra gjord, man släppte ner skalet av en helikopter i full storlek, ingen modell. I övrigt är actionscenerna korkade och amatörmässigt gjorda jämfört med utländska samtida filmer.

Bo Widerberg var ingen thrillerregissör så att man valde honom till denna film var märkligt. Han hade gjort filmer som Barnvagnen, Joe Hill och Fimpen tidigare.
Citera
2021-01-08, 00:29
Medlem
Taiwanesiska special styrkorna använder nån liknande hjälm verkar det som , vet inte om andra styrkor använder nåt liknande förutom bombdesarmerarna

https://i.redd.it/un2s3j63fcl21.jpg
Citera
2021-01-08, 01:30
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testaros
Taiwanesiska special styrkorna använder nån liknande hjälm verkar det som , vet inte om andra styrkor använder nåt liknande förutom bombdesarmerarna

https://i.redd.it/un2s3j63fcl21.jpg

Den går under benämning Mask inte hjälm.
Det finns flera olika men den kanske coolaste är Dev Tac Ronin Helmet med utbytbara paneler.
Idag används ballistiska sköldar (polis) finns en mängd olika anledningar de skottsäkra hjälmarna går inte att kombinera med skyddsmask etc.
Citera
2021-01-08, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Det finns flera olika men den kanske coolaste är Dev Tac Ronin Helmet med utbytbara paneler.
Idag används ballistiska sköldar (polis) finns en mängd olika anledningar de skottsäkra hjälmarna går inte att kombinera med skyddsmask etc.

Ok , ser nu att det var masker , bilden på dessa etsade sig fast mer än bilden från filmen , därför jag kom ihåg som exempel.
My bad.
Citera
2021-01-10, 19:34
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Oj, den var ball (minst sagt).
Kolla in bilden med ett fullt kit, mörkerseende och allt.
Men det kostar också.. typ 24.000kr för en fullkittad.

https://www.securityprousa.com/products/ronin-ballistic-helmet
Citera
2021-01-11, 11:36
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Många dumma idéer i denna film, även slutet där Carl Gustav Lindstedt ensam klättrar upp på taket, blir skjuten och ska hissas ned. Mycket annat dumt också.

Visst, men det är standard i actionfilmer.

Citat:
Filmen är även lite amatörmässigt gjord i många avseenden.

Amatörmässig? Widerberg är en legend av en anledning. Han var den som mer eller mindre botade svensk films Bergmankomplex.

Citat:
Den var ett försök att göra en svensk actionthriller, men det har gjorts bättre svenska actionfilmer.

Som? Det känns som du jämför den med Heat eller The Wire, inte med existerande svenska kriminalfilmer och särskilt inte med 70-talsnivån.

Själv tycker jag att lite amatörmässighet kan öka realismen. Det är minst lika irriterande när alla lokala SWAT-styrkor beter sig som Delta Force i moderna filmer och teveserier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in