• 1
  • 2
2021-05-11, 10:10
Medlem
falsksons avatar
Har för det mesta kockens kryddor hemma då det är billigare plus att jag inte trodde märkena skiljde sig i kvalle då man har sett kockens i restaurangkök etc men fan jag köpte en santa maria grovmalen svartpeppar på burk och pepparsmaken känns mycket intensivare vill jag hävda. Får köpa nåra fler kryddor och testa men märker ni någon skillnad mellan santa maria och kockens kryddor eller är jag tossig?
Citera
2021-05-11, 10:16
Medlem
Samma lika. Ingen smakskillnad
Citera
2021-05-11, 10:18
Medlem
På örter som dragon, basilika och oregano tycker jag att sankta Maria smakar mer och har grönare färg. På peppar, curry och chili har jag inte märkt någon skillnad.
Citera
2021-05-11, 10:19
Medlem
falsksons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinkvarg
Jag har jobbat inom restaurang så jag kommer inte acceptera att du ifrågasätter mina smaklösar. Det var skillnad på svartpepparn.
Citera
2021-05-11, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falskson
Jag har jobbat inom restaurang så jag kommer inte acceptera att du ifrågasätter mina smaklösar. Det var skillnad på svartpepparn.
Och det kan inte vara så enkelt som att den som tog slut var äldre och öppnats flera gånger och därmed tappat en del smak, och att den nya var färskare, förvarats i försluten burk och inte hunnit tappa smak?
Citera
2021-05-11, 10:49
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Kryddblandningar kan skilja sig åt men inte markant. Att någon svartpeppar skulle vara starkare har jag aldrig märkt.
Citera
2021-05-11, 10:59
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Santa Maria ÄR mer smakintensivt i många om inte alla kryddor.

Vi tipsar de vettiga i tråden: Typ en gång varje ½-år har kedjan Hem(sk)köp kampanj med standardglasburk för en tia. Då bunkrar vi. Ja. de håller sig oöppnade finfint och även som öppnade helt OK. De går åt, i vår matlagning hemma.

Du som är Välbeställd Mede klass och uteslutande köper prettokryddor för minst en hunn'ring minipåsen behöver inte nedlåtande kommentera vårt inlägg.

OffT: När vi innan Covid ännu kunde resa till Côte d'Azur bunkrade alltid vi färska kryddor där. Till lågt pris. Marknaden i Gamla Stan av staden Nice är ett tips. Svenska tullen tittade vid hemkomsten alltid snett på oss efter nosat och sedan i onödan rivit en ½-timme i våra resväskor.

OnT: Varumärket Kockens, omnämnt i trådstarten, är ett sorgligt kapitel om en i rollen av Le Chef är en sucker för smak.

Klyscha, som har fog för sig: Kryddor, är en krydda av flera i livet.
Citera
2021-05-11, 11:08
Medlem
lugenpresses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falskson
Har för det mesta kockens kryddor hemma då det är billigare plus att jag inte trodde märkena skiljde sig i kvalle då man har sett kockens i restaurangkök etc men fan jag köpte en santa maria grovmalen svartpeppar på burk och pepparsmaken känns mycket intensivare vill jag hävda. Får köpa nåra fler kryddor och testa men märker ni någon skillnad mellan santa maria och kockens kryddor eller är jag tossig?

Du är vad man kallar en basic bitch. GTFOH. Dina smaklökar är den av en bäbis.
Citera
2021-05-11, 11:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kusinkvarg

Det är skillnad.
Kryddor från Santa Maria håller högre kvalitet än Kockens dito.

Santa Maria har ett högre kvalitetstänk och ett tightare urval än tex Kockens Kryddor.

För professionella matlagare med hög kvalitetsnivå är Santa Maria ett självklart val framför Kockens, om det är dessa två valet står emellan.
Citera
2021-05-11, 11:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lugenpresse
Du är vad man kallar en basic bitch. GTFOH. Dina smaklökar är den av en bäbis.

Utveckla gärna.
Citera
2021-05-11, 11:29
Medlem
Bartman777s avatar
Jag märker ingen skillnad iallafall.
Citera
2021-05-11, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Och det kan inte vara så enkelt som att den som tog slut var äldre och öppnats flera gånger och därmed tappat en del smak, och att den nya var färskare, förvarats i försluten burk och inte hunnit tappa smak?

Jag tror absolut att det ligger någonting i detta.

Borde det inte teoretiskt kunna vara skillnad på batcher också?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in