2025-09-12, 21:01
Medlem
BombaySaphires avatar
Santa Marias mejram smakade absolut ingenting när jag köpte den senast. Samma med svartpepparn. Nej, Santa Maria har tappat i kvalitet de senaste åren. Kockens har däremot blivit bättre tycker jag, t.ex. deras curry vindaloo.

Svartpepparn från Lidl med svart lock är för övrigt överlägsen både Santa Maria och Kockens.
Citera
2025-09-20, 13:58
Medlem
Hello Santa are you and Maria in that little spice jar?

Köper kockens om jag inte tar mig till en kryddbutik.
Citera
2025-09-24, 14:47
Medlem
Ambelains avatar
Alltså, Kockens och Santa Maria är onödigt svindyra.
Det går att köpa kryddor som är både bättre och urvalet är bättre/större om man tex uppsöker någon av stadens butiker för utländsk matlagning.

Under 20-lappen för en större portion än vad som hittas i glasburkarna från Kockens och Santa Maria.

Det är synd att de stora livsmedelskedjorna måste svina så mycket med priserna på något så pass väsentligt som kryddor.
Det hade inte varit svårt för dem alls att handla billigare och bättre.

Och, för de i tråden som tycks gå efter "mellanmalen och grovmalen svartpeppar så blir jag ju nästan beklämd.
Köp hela korn istället och mal själv. SÅ får ni det att bli precis så smakrikt som ni själv vill.
Herregud. Att det ens ska behövas sägas.

Dessutom så går det inte att hitta Bra - eller knappast ens acceptabel - vitlökspulver i de stora livsmedelsvaruhusens hägn.
Där Måste man helt enkelt vända sig till de utländska matbutikerna för att få tag i något som går att använda.
Citera
2025-09-24, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Santa Marias mejram smakade absolut ingenting när jag köpte den senast. Samma med svartpepparn. Nej, Santa Maria har tappat i kvalitet de senaste åren. Kockens har däremot blivit bättre tycker jag, t.ex. deras curry vindaloo.

Svartpepparn från Lidl med svart lock är för övrigt överlägsen både Santa Maria och Kockens.
Lidl har visat sig överlägsen på många områden redan så varför inte även kryddor? Deras grillkorv från Matriket blev nyligen bäst i test av Testfakta. Bäst oliv- och rapsolja och mycket annat. Lidl vinner pris efter pris hela tiden för sina matvaror. En annan fråga är varför gamla svenska märken alltid är så dyra? Äntligen någon som sticker upp och bryter mark. Var inte rädd för att prova nya märken!

https://via.tt.se/pressmeddelande/3749989/lidl-sverige-utnamnt-till-top-employer-for-femte-aret-i-rad?publisherId=2265114&lang=sv
Citera
2026-01-27, 15:13
Medlem
Nu ska Santa Maria stänga sin fabrik i Sverige, för att flytta den till Estland

Dags att bojkotta deras grejer nu , giriga och vill att vi ska käka deras tacogrejer men snålar med produtionen

Från Expressen.

Santa Maria, som ägs av Paulig, flyttar all sin kryddproduktion till Estland. 105 personer varslas från företagets fabrik i Mölndal.

Stigande produktionskostnader har satt press på vår lönsamhet, och en sammanslagning av våra kryddfabriker skulle hjälpa oss att hantera ökade kostnader mer effektivt och stärka Pauligs konkurrenskraft på sikt”, säger Lenita Ingelin, vd Santa Maria och Europachef på Paulig, i ett pressmeddelande.

Beslutet skulle innebära att fabriken i Mölndal avvecklas helt och att samtliga 86 anställda sägs upp. De övriga 19 som varslas arbetar på företagets kontor i Mölndal.

Fackliga förhandlingar har nu inletts och sammanslagningen planeras ske senast sommaren 2027. Paulig har totalt cirka 490 anställda i Sverige.
Citera
2026-01-27, 15:18
Medlem
BombaySaphires avatar
Vissa sorter är det stor skillnad på, t.ex. kanel. Kockens Cassia kanel är överlägset godast.
Citera
2026-01-27, 15:20
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lauren
Nu ska Santa Maria stänga sin fabrik i Sverige, för att flytta den till Estland

Dags att bojkotta deras grejer nu , giriga och vill att vi ska käka deras tacogrejer men snålar med produtionen

Från Expressen.

Santa Maria, som ägs av Paulig, flyttar all sin kryddproduktion till Estland. 105 personer varslas från företagets fabrik i Mölndal.

Stigande produktionskostnader har satt press på vår lönsamhet, och en sammanslagning av våra kryddfabriker skulle hjälpa oss att hantera ökade kostnader mer effektivt och stärka Pauligs konkurrenskraft på sikt”, säger Lenita Ingelin, vd Santa Maria och Europachef på Paulig, i ett pressmeddelande.

Beslutet skulle innebära att fabriken i Mölndal avvecklas helt och att samtliga 86 anställda sägs upp. De övriga 19 som varslas arbetar på företagets kontor i Mölndal.

Fackliga förhandlingar har nu inletts och sammanslagningen planeras ske senast sommaren 2027. Paulig har totalt cirka 490 anställda i Sverige.

Tack för info. Dags att bojkotta.
Citera
2026-02-05, 21:36
Medlem
Skyddet bakom korken på kockens krydda åkte av lätt vilket gjorde att det redan hade åkt av när jag skruvade bort locket första gången på två burkar.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in