2021-04-27, 15:44
Medlem
Ingen?
Citera
2021-04-27, 18:50
Medlem
Hadyoursixs avatar
En lärare bör veta detta. Min gissning är att det ska efterlikna nationella provet väldigt mycket.

När det gäller matte 2, som alla mattekurser på gymnasiet, så är det formelbladet du ska använda dig utav så mycket som möjligt. Kan du det och identifierar alla regler, både fram och baklänges, så bör du kunna lösa de svårare ekvationerna.
Citera
2021-04-29, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hadyoursix
En lärare bör veta detta. Min gissning är att det ska efterlikna nationella provet väldigt mycket.

När det gäller matte 2, som alla mattekurser på gymnasiet, så är det formelbladet du ska använda dig utav så mycket som möjligt. Kan du det och identifierar alla regler, både fram och baklänges, så bör du kunna lösa de svårare ekvationerna.

Har en lärare som tyvärr inte svarar på mail. Tack för svar!
Citera
2021-05-11, 09:40
Medlem
Hej jag ska börja läsa svenska 3 på Jensen komvux distans. Är det nationella prov eller delprov som görs p0 plats i skola? Vart isf? Hur många ?
Citera
2021-05-11, 09:41
Medlem
Hej jag ska börja läsa svenska 3 på Jensen komvux distans. Är det nationella prov eller delprov som görs p0 plats i skola? Vart isf? Hur många ?.
Citera
2021-05-12, 11:00
Medlem
Marimus avatar
Jag utförde nyss en prövning hos en ny kommun. Den fungerade mycket annorlunda jämfört med vad jag var van vid, men generellt sett mycket bra.

Läraren för den aktuella kursen gick noggrant igenom provet som jag skrivit tillsammans med mig. Provet hade inte några poäng eller betygsmotsvarigheter utsatta på frågorna. När provet väl skrevs så gick det alltså inte att utläsa hur mycket poäng som gavs för respektive svar, eller om poängen omfattade en E, C eller A-nivå. Dock var provet indelat i 3 delar, därav kunde man som elev åtminstone gissa att varje del representerade en viss nivå.

Hur som helst.

Läraren gick igenom hur denna resonerade för att eleven skulle uppnå antal poäng på varje fråga och hade därefter sammanställt en normerande tabell för vilket betyg detta skulle motsvara på provet.

Det som är oerhört frustrerande är att läraren var otroligt specifik i hur eleven skulle svara för att motsvara varje poäng.

Exempel:

Om kursboken gav 10 exempel på något (exempelvis medlemsländer i FN) så kunde man bara uppnå A-nivå om man gav minst 5 exempel.

Detta gällde för varje specifik fråga som då korrelerade till hur många exempel som en bok ur kurslitteraturen gav exempel på.

Detta är ju oerhört frustrerande för en prövningselev, eftersom det inte går att förbereda sig så till den grad att eleven får ett A på provdelen av prövningen. Det framgår ingenstans i prövningsinstruktioner och definitivt inte via skolverkets betygsmål eller kunskapskrav.

Extremt provocerande.

Vågar dock inte prata med kommunen angående detta ännu, om det skulle vara aktuellt med en omprövning.

Fick för övrigt B.

Hade även en inlämningsuppgift i prövningsmomentet som läraren tyckte liknade en undersökning på högskolenivå alldeles för mycket (detta var alltså inte något positivt).
Alla delar som skulle vara med i inlämningsuppgiften var med, men läraren menade att jag skulle undersökt andra orsaker än de jag valde.

Senast redigerad av Marimu 2021-05-12 kl. 11:02.
Citera
2021-05-12, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MYSUPERHERO
Hej jag ska börja läsa svenska 3 på Jensen komvux distans. Är det nationella prov eller delprov som görs p0 plats i skola? Vart isf? Hur många ?

Hej! Varje vecka har man uppgifter som ska skickas in och kursen avslutas med ett prov. Provet kommer att vara digitalt (iaf för mig), men hur upplägget på det kommer vara vet jag inte än. Jag skulle säga att det är en enkel kurs som man inte behöver lägga allt för mycket tid på för att få ett ok betyg.
Citera
2021-05-14, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Från 1 juli 2021 går det inte längre för dem som läste gymnasiet innan 2011 att hämta ut det gamla slutbetyget.

Detta innebär att många kurser som de läst såsom Datorkunskap, Hälsopedagogik, Estetisk inriktning, Idrott och hälsa och Naturkunskap (som exempel) inte längre existerar eftersom dessa, i vissa fall, bara bytt namn i det nya systemet (gymnasieexamen).

Utöver alla bortfall av dessa ämnen så måste dessa elever läsa till ytterligare kurser som inte existerade på deras tid och som är obligatoriska utefter den gymnasieexamen som de skall ta ut såsom exempelvis Svenska 3 och Gymnasiearbete.

Det beror ju väldigt mycket på hur detta drabbar från elev till elev. Det finns redan en lag som säger att gymnasiekurser i ett samlat betygsdokument (alltså de som inte hämtat ett slutbetyg/en gymnasieexamen) bara är giltiga i 8 år. Eleven har efter 8 år från betygsdatumet inte längre ett betyg i kursen och får inte läsa om kursen utan måste pröva upp ett nytt betyg.

Jättedumt system och jag är en av dem som drabbats.

Förhoppningsvis skjuter regeringen ytterligare på deadlinen, den skulle ju egentligen gått ut redan 2015.

För er som påverkas av detta bör ni även tänka på att sammanställa ert slutbetyg en god tid innan juli 2021 eftersom man kan räkna med lång handläggning.

Det är respektive rektor på vuxenutbildningen som bestämmer om dina kurser som är äldre än 8 år är ogiltiga eller ej. Prata med denna och fråga så att du är förberedd.

Lycka till

Möjligheten att utfärda slutbetyg förlängs ytterligare fyra år

På grund av coronapandemin har regeringen beslutat att förlänga möjligheten att utfärda slutbetyg på komvux ytterligare fyra år, från den 1 juli 2021 till och med den 1 juli 2025. Regeringen har även beslutat om att ta bort den så kallade åttaårsregeln. Det innebär att ett betyg som har utfärdats mer än åtta år före slutbetyget får tas in i slutbetyget, utan att det krävs särskilda skäl.

Ändringen innebär alltså att det finns möjlighet att utfärda slutbetyg inom kommunal vuxenutbildning (komvux) på gymnasial nivå fram till den 1 juli 2025. I dagens komvux har slutbetyget ersatts av gymnasieexamen. Men om en elev har betyg som är satta före den 1 juli 2012 har rektorn kunnat besluta om att utfärda slutbetyg under vissa förutsättningar. Efter den 1 juli 2025 kan man bara utfärda gymnasieexamen för elever inom komvux på gymnasial nivå. I en sådan får bara nya kurser på gymnasial nivå ingå.

Källa: SFS 2021:244
Citera
2021-05-29, 04:32
Medlem
Kan man läsa 300 poäng på 10 veckor på Komvux? AKUT HJÄLP!

Hej,

Man får max läsa 200 poäng på 10 veckor på Komvux och nu sitter jag i världens panik!

Jag måste få läsa 300 poäng på 10 veckor för att hinna ansöka till mitt universitet...

KÄRA NÅN! HUR GÅR JAG TILL VÄGA?

Hjälp!

Någon som vart med om liknande?
Citera
2021-05-29, 05:11
Medlem
aTeRlINes avatar
Det kan du fetglömma.
Citera
2021-05-29, 05:17
Medlem
AnnaDeas avatar
Du kan tenta av 100p för 500kr.

Du gör bara ett slutprov och klarar du det så får du poäng. Det kallas prövning!
Citera
2021-05-29, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Du kan tenta av 100p för 500kr.

Du gör bara ett slutprov och klarar du det så får du poäng. Det kallas prövning!
Jag vet men frågan är hur jag ska plugga/förbereda mig inför prövningen!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in