2021-05-11, 09:06
Medlem
30+ år sedan jag såg den, men minns The Tripods med skräckblandad förtjusning.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Tripods_(TV_series)
Citera
2021-05-11, 09:07
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag stjäl från tråden:
Fawlty Towers
Monty Python (dock ojämn)
Young Ones
Office
Singing Detective

Och lägger till några. De bästa någonsin, jag är född tidigt 1960-tal, är The Prisoner, Snobbar som jobbar (kanske inte räknas som engelsk), Mr Bean, Onedinlinjen, Arvingarna, och framför allt Herrskap och tjänstefolk. Jag grät som 16-åring när de visade sista delen av den. Om man jämför den med t.ex Downdon Abbey så är Herrskap överlägset på alla plan utom resurser: intrig, humor, skådisar osv.

Ser att TS nämner Allo Allo. TS går nog på nostalgi här och inte har sett den på 30 år och bara tror den var bra. Den är alldeles förskräcklig:
https://www.youtube.com/watch?v=WgHglBP7T80&ab_channel=akiaheasleyakiaheas ley
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-05-11 kl. 09:09.
Citera
2021-05-11, 09:19
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag stjäl från tråden:
Fawlty Towers
Monty Python (dock ojämn)
Young Ones
Office
Singing Detective

Och lägger till några. De bästa någonsin, jag är född tidigt 1960-tal, är The Prisoner, Snobbar som jobbar (kanske inte räknas som engelsk), Mr Bean, Onedinlinjen, Arvingarna, och framför allt Herrskap och tjänstefolk. Jag grät som 16-åring när de visade sista delen av den. Om man jämför den med t.ex Downdon Abbey så är Herrskap överlägset på alla plan utom resurser: intrig, humor, skådisar osv.

Ser att TS nämner Allo Allo. TS går nog på nostalgi här och inte har sett den på 30 år och bara tror den var bra. Den är alldeles förskräcklig:
https://www.youtube.com/watch?v=WgHglBP7T80&ab_channel=akiaheasleyakiaheas ley

Läs mycket noggrant jag kommer bara att skriva det här en gång: Allo aĺlo var jätteroligt. Maria var jättesnygg betydligt snyggare än Mimi Labonc som ersatte henne. Yvette, Helga och Michelle of the resistance såg inte heller så dumma ut. "It is I Le Clerc"

Även serien hemliga armén som allo allo emliga armén var en parodi på var bra.

Krutgubbar som handlar om hemvärnsgubbar under andra världskriget och som gjordes av samma personer som gjorde allo allo emliga armén är väldigt rolig.
Senast redigerad av Avsiktaren 2021-05-11 kl. 09:37.
Citera
2021-05-11, 09:23
Medlem
Suecotes avatar
Man måste uppskatta britternas sinne för humor för att uppskatta deras humorprogram. Allo allo tycker jag nog håller fortfarande, även om det känns som att de sög lite väl länge på den karamellen. Att driva med både sig själva och andra nationaliteter har alltid varit en ständig källa till skratt i det landet. Men den tiden är väl förbi nu. John Cleese har ju bett om ursäkt till alla vita brittiska män han och Monty Python kränkt genom åren.

Många utmärkta serier har redan listats. Ett par guldkorn från 90-talet som saknas är Gimme Gimme Gimme med bl.a. Kathy Burke, och Goodness Gracious Me (hette väl nåt med curry på svenska? så rasistiskt ), en serie som aldrig skulle kunna göras idag. Blackadder med Rowan Atkinson är helt klart lysande!

Jag tycker nog att de första två säsongerna av Killing Eve var helt ok. I den tredje spårade det ur.

Går vi tillbaka till 70-talet tycker jag att To The Manor Born med fantastiska Penelope Keith och The Goode Life fortfarande duger att se. I icke-komedi-kategorin bör väl Arvingarna (The Brothers) och Hem till gården (Emmerdale Farm) nämnas, två riktiga långkörare på svensk TV. Pang i bygget är helt i en klass för sig, en klassiker som aldrig dör.
Citera
2021-05-11, 09:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Läs mycket noggrant jag kommer bara att skriva det här en gång: Allo aĺlo var jätteroligt.

Även serien hemliga armén som allo allo emliga armén var en parodi på var bra.
Och med det antar jag att du menar VAR. För den är totalusel om man ser den idag. Men visst, jag satt också som bänkad varje vecka. Man var lite svältfödd på två-kanals-tiden. De brittiska TV-serierna, 1-3 i veckan, var några av de få höjdpunkterna.

Klicka på min länk och återse del ett är mitt tips. Ändå en kul tidsspegel, hur fattig humorn var jämfört med dagens toppserier som Superstore eller Simpsons.

När jag tänker efter var egentligen alla bra humor-serier, de hållbara, från USA. T.ex Taxi, Skål. Men det fanns skräp också från usa t.ex Lödder, senare säsonger av mash, osv.
Citera
2021-05-11, 09:34
Medlem
Prunella Scales från "Pang i bygget" är med i "Kanaler, båtar och kärlek". Går på kunskapskanalen.
Citera
2021-05-11, 09:37
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Och med det antar jag att du menar VAR. För den är totalusel om man ser den idag. Men visst, jag satt också som bänkad varje vecka. Man var lite svältfödd på två-kanals-tiden. De brittiska TV-serierna, 1-3 i veckan, var några av de få höjdpunkterna.

Klicka på min länk och återse del ett är mitt tips. Ändå en kul tidsspegel, hur fattig humorn var jämfört med dagens toppserier som Superstore eller Simpsons.

När jag tänker efter var egentligen alla bra humor-serier, de hållbara, från USA. T.ex Taxi, Skål. Men det fanns skräp också från usa t.ex Lödder, senare säsonger av mash, osv.

Med var menar jag att det inte görs nya avsnitt av den. Skulle jag se vilket avsnitt som helst nuförtiden kommer jag att gapskratta.
Citera
2021-05-11, 09:38
Medlem
Bikefits avatar
Red Dwarf, Allo' Allo' och kanske framför allt Couplings.
https://www.imdb.com/title/tt0237123/
Citera
2021-05-11, 09:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Med var menar jag att det inte görs nya avsnitt av den. Skulle jag se vilket avsnitt som helst nuförtiden kommer jag att gapskratta.
"Skulle" låter konstigt. Det är bara att klicka på länken, titta i 30 minuter, och återkomma med en recension. 40 år senare fungerar inte ett enda skämt. Så Allo Allo, och en hel del annat också, går bort från listor som börjar med "Bästa...". En TV-serie måste åldras med värdighet, annars är den inte Bäst.
Citera
2021-05-11, 09:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bikefit
Red Dwarf, Allo' Allo' och kanske framför allt Couplings.
https://www.imdb.com/title/tt0237123/
Couplings var otroligt bra, den går in på min lista också. Steven Moffat är ett geni. Han var även inblandad i nya Sherlock-serien som platsar i listan, men den är kanske lite för ny för tråden.

När jag nu nämner Sherlock så måste jag lägga till Sherlock Holmes-serien från 1980-talet med Jeremy Brett. Den är också genialisk, 8.7 på imdb.
https://www.imdb.com/title/tt0086661/?ref_=nm_flmg_act_10
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-05-11 kl. 09:45.
Citera
2021-05-11, 09:43
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
"Skulle" låter konstigt. Det är bara att klicka på länken, titta i 30 minuter, och återkomma med en recension. 40 år senare fungerar inte ett enda skämt. Så Allo Allo, och en hel del annat också, går bort från listor som börjar med "Bästa...". En TV-serie måste åldras med värdighet, annars är den inte Bäst.

Jag ser på klipp från allo allo emliga armén nu och gapskrattar. Något av det roligaste som har gjorts.
Citera
2021-05-11, 09:48
Medlem
jeepgc01s avatar
Saknar "Broadchurch" på listan... men "Yes, (Prime)minister" är nog den bästa sitcom nånsin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in