Citat:
Ursprungligen postat av
bunjacken
Jo det är klart någon måste ju betala för en massa annat som kostar om varje snusare som snusar en dosa om dagen kostar samhället 200 kronor/år så betalar ju snusaren kanske 3000-5000 kr i skatt
Vet inte det många grupper snusar ju idag men de flesta är ju killar 18-55 år kanske
Varför skulle en snusare kosta 200kr per år? Har du något belägg?
Snusare tenderar att äta mindre godis, och generellt småäta mindre. Så jag skulle inte bli förvånad om snusare kostar samhället mindre. Det kanske inte ger något utslag i statistiken dock, eftersom jag kan tänka mig att snusare generellt inte är de mest hälsomedvetna personerna. Men det är ju inte snusets fel. Det är ju knappast så att snusande gruvarbetare helt plötsligt börjar älska broccoli så fort de slutar snusa. Är ju dock lite partisk i frågan.
Men för mig som snusar lös blir faktiskt skatten rätt ansenlig. Snusar kanske femton dosor i månaden om ca 50g/st då jag snusar lös. Då går det åt mer mängd. Det blir 750g. Snusar jag mitt favoritmärke så är det ca 600kr stocken. Snusskatt inklusive moms blir ca 5000kr per år. Dock gör jag eget, så det är inte ett stort problem. Det hade det iof inte varit ändå, då jag har hygglig lön. Men jag tycker ändå att den punktskatten är rätt obefogad, och det är synd om fattigare personer som är beroende.