• 1
  • 2
2021-05-10, 18:01
Medlem
bunjackens avatar
Hej såg på snusbolaget att enligt dem så är granit vit 17.6 gram lösen är på 40 gram till det visste jag kollade in granit original vikt är här 18.7 gram var det inte 19.8 för ett tag sen?

För egen del tycker jag granit kan väl vara helt okej men detta fifflande med vikten då var det ju knappt nån anledning att välja granit före knekt som nu utgått för ett tag sen

Nån som kan bekräfta att granit original innehåller endast 18.7 gram?
Citera
2021-05-10, 18:07
Medlem
SittFints avatar
Det här är väl något som hänt alla snusmärken under lång tid?
Citera
2021-05-10, 18:18
Medlem
Vem bryr sig dessa snussorter är ju nästan gratis iallafall och folk är så snåla i sverige pga arabernas prisdumpning på snus så de måste sätta ner gram antalet för att inte höja priset mot butik.
Citera
2021-05-10, 18:25
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Vem bryr sig dessa snussorter är ju nästan gratis iallafall och folk är så snåla i sverige pga arabernas prisdumpning på snus så de måste sätta ner gram antalet för att inte höja priset mot butik.
Vad dillar du om? Snus, gratis? Idiot?

Kom tillbaks när du lärt dig om marknadsekonomi.
Citera
2021-05-10, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Vad dillar du om? Snus, gratis? Idiot?

Kom tillbaks när du lärt dig om marknadsekonomi.

Ja snus i sverige är billigt.
Särskilt på senare tid då arabbutikerna dumpat priset till helt sjuka nivåer pga av att de har stulen snus osv.

i norge kostar däremot dosan runt 110 kronor.
Citera
2021-05-10, 19:00
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Det här är väl något som hänt alla snusmärken under lång tid?

Jo det känns okej att ge 24 kronor för 21.6 gram vilket det egentligen inte gör om dosan endast väger 15 gram tex

Ja började väl 2011/2012 med portionssnuset
men om detta stämmer verkar ju fl gjort det på eget bevåg

Alla snusföretag har ju nästan ett billigt snus och ett ännu billigare snus som inte alltid blir billigare då det är stor skillnad på 15.2 Smålands och knox 21.6 gram

Vissa snusmärken står still sen 2012 tex kaliber 21.6 gram nu sen 2012 har det legat på 18 gram
Citera
2021-05-10, 19:04
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Ja snus i sverige är billigt.
Särskilt på senare tid då arabbutikerna dumpat priset till helt sjuka nivåer pga av att de har stulen snus osv.

i norge kostar däremot dosan runt 110 kronor.
Billigt är relativt.

Men det är en sjuhelvetes skatt på snus, och dessutom en skatt som inte alls går att motivera med att snuset orsakar skador. Där skiljer det sig från cigaretter och alkohol.

Kollade upp vad en stock Granit kostar på nätet. Det var 224kr. Först drar vi av momsen och hamnar på 179kr. Det är 176g snus, så snusskatten blir 81kr. Stocken hade alltså kunnat kosta lite mer än en hundralapp mindre.
Citera
2021-05-10, 21:38
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Billigt är relativt.

Men det är en sjuhelvetes skatt på snus, och dessutom en skatt som inte alls går att motivera med att snuset orsakar skador. Där skiljer det sig från cigaretter och alkohol.

Kollade upp vad en stock Granit kostar på nätet. Det var 224kr. Först drar vi av momsen och hamnar på 179kr. Det är 176g snus, så snusskatten blir 81kr. Stocken hade alltså kunnat kosta lite mer än en hundralapp mindre.

Hm undrar vad som är värst alkoholen eller cigaretterna vad man hört är bägge en stor förlustaffär för staten

Snus är nästintill ofarligt däremot vet jag att det givetvis ökar risken för munsår, förstör tandköttet och kan i alla fall som nybörjare irritera magen

Kaliber original portion kostar 189 kronor och innehåller till och med 180 gram.

Tror snusskatten är till för att drabba alla tobaksanvändare och balansera upp förlusterna
Citera
2021-05-10, 21:40
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Hm undrar vad som är värst alkoholen eller cigaretterna vad man hört är bägge en stor förlustaffär för staten

Snus är nästintill ofarligt däremot vet jag att det givetvis ökar risken för munsår, förstör tandköttet och kan i alla fall som nybörjare irritera magen

Kaliber original portion kostar 189 kronor och innehåller till och med 180 gram.

Tror snusskatten är till för att drabba alla tobaksanvändare och balansera upp förlusterna
Om man ska vara lite konspiratorisk så kan man ju undra varför borgarna helt plötsligt var för att höja en skatt. Men en snusskatt drabbar ju främst arbetarklassen.
Citera
2021-05-11, 01:39
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Om man ska vara lite konspiratorisk så kan man ju undra varför borgarna helt plötsligt var för att höja en skatt. Men en snusskatt drabbar ju främst arbetarklassen.

Jo det är klart någon måste ju betala för en massa annat som kostar om varje snusare som snusar en dosa om dagen kostar samhället 200 kronor/år så betalar ju snusaren kanske 3000-5000 kr i skatt

Vet inte det många grupper snusar ju idag men de flesta är ju killar 18-55 år kanske
Citera
2021-05-11, 01:46
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Jo det är klart någon måste ju betala för en massa annat som kostar om varje snusare som snusar en dosa om dagen kostar samhället 200 kronor/år så betalar ju snusaren kanske 3000-5000 kr i skatt

Vet inte det många grupper snusar ju idag men de flesta är ju killar 18-55 år kanske
Varför skulle en snusare kosta 200kr per år? Har du något belägg?

Snusare tenderar att äta mindre godis, och generellt småäta mindre. Så jag skulle inte bli förvånad om snusare kostar samhället mindre. Det kanske inte ger något utslag i statistiken dock, eftersom jag kan tänka mig att snusare generellt inte är de mest hälsomedvetna personerna. Men det är ju inte snusets fel. Det är ju knappast så att snusande gruvarbetare helt plötsligt börjar älska broccoli så fort de slutar snusa. Är ju dock lite partisk i frågan.

Men för mig som snusar lös blir faktiskt skatten rätt ansenlig. Snusar kanske femton dosor i månaden om ca 50g/st då jag snusar lös. Då går det åt mer mängd. Det blir 750g. Snusar jag mitt favoritmärke så är det ca 600kr stocken. Snusskatt inklusive moms blir ca 5000kr per år. Dock gör jag eget, så det är inte ett stort problem. Det hade det iof inte varit ändå, då jag har hygglig lön. Men jag tycker ändå att den punktskatten är rätt obefogad, och det är synd om fattigare personer som är beroende.
Senast redigerad av SittFint 2021-05-11 kl. 01:49.
Citera
2021-05-11, 02:11
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Varför skulle en snusare kosta 200kr per år? Har du något belägg?

Snusare tenderar att äta mindre godis, och generellt småäta mindre. Så jag skulle inte bli förvånad om snusare kostar samhället mindre. Det kanske inte ger något utslag i statistiken dock, eftersom jag kan tänka mig att snusare generellt inte är de mest hälsomedvetna personerna. Men det är ju inte snusets fel. Det är ju knappast så att snusande gruvarbetare helt plötsligt börjar älska broccoli så fort de slutar snusa. Är ju dock lite partisk i frågan.

Men för mig som snusar lös blir faktiskt skatten rätt ansenlig. Snusar kanske femton dosor i månaden om ca 50g/st då jag snusar lös. Då går det åt mer mängd. Det blir 750g. Snusar jag mitt favoritmärke så är det ca 600kr stocken. Snusskatt inklusive moms blir ca 5000kr per år. Dock gör jag eget, så det är inte ett stort problem. Det hade det iof inte varit ändå, då jag har hygglig lön. Men jag tycker ändå att den punktskatten är rätt obefogad, och det är synd om fattigare personer som är beroende.

Nä men som icke tänkande snusare kanske en och annan prilla/snusdosa hamnar på marken eller i avloppet

Sen är det ju fri tandvård till 21 år typ om prillan nu ställer till skada

Hm ja det är klart tycker inte snus ska beskattas alls och absolut inte i denna grad som det gör utan skatten hade tex general lössnus kostat 10-20 kronor mot dryga 50 idag absurt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in