Citat:
Ursprungligen postat av
Buschock
Skriver här eftersom detta inlägg är ett av de inlägg som får mig att känna oro.
Detta ditt inlägg är precis motsatsen till alla mina grundvärderingar och hur jag väljer att se på människor i min omgivning. Inlägget är inte riktat till dig utan till alla här på tråden som har kännt och tänk som mig. Jag kommer inte att ge dig någon som helst uppmärksamhet efter det här.
Det är som att gå på svag is, man parerar och försöker hitta rätt ställe att sätta ner fötterna. Försöker göra sig lätt och gå obemärkt förbi dom farligaste ställena. Trampar men fel eller ogenomtänkt så hör man hur isen krackelerar, vinande svaga ljud övergår till starka, dånande och isen ger vika.
Jag har aldrig blivit anklagad för att vara rasist eller homofob men…
Jag har en föraning att det här årets BB kan mynna ut i en virtuell diskussion kring rasism och homofobi. Vi, Svenska folket har röstat ut Katti och Adrian. Tror att nästa person som åker blir Pedram eller Judit.
Rannsakar mig själv hela tiden för att avslöja mig själv om att att mitt val av favoriter grundar sig på just dom grunderna. Jag tror verkligen inte att jag har rasistiska underliggande värderingar eller homofobiska sådana. Vore hemskt om jag gick omkring med en sådan självlögn.
Jag vill tro att mina känslor och bedömningar om deltagarna i BB endast grundar sig på mina värderingar om hur människor beter sig. Att, vilka deras värderingar är, hur dom hanterar livet, deras syn på omgivningen och hur många skratt dom ger mig är grunden för mina val varje måndag.
Jag tänker att jag har en så omfattande syn på människan att etnicitet eller ursprungsland inte har betydelse. Jag hoppas att jag lever upp till min egen syn om mig själv.
Det är besvärande att tänka att jag kanske måste försvara mina val emot anklagelser om att jag lägger mina röster grundat på invandrarfientlighet eller homofobi. Men … jag är beredd på en krackelerande is under mina fötter eftersom mina val kan tolkas ha sin grund i just sådana värderingar och inte endast på min syn på hur människor beter sig och hur många skratt dom ger mig.
Tack för dina klockrena ord och det är en sån uppmuntran att veta att det finns människor som du som rannsakar sig själva och jag håller med dig. Att veta att man klarat sig ur detta utan att vara något av ovanstående är en riktigt bra känsla och jag kan nog lugna dig med att du inte ens behöver förklara dig. Det jag läser och känner är att du verkar vara en fin och kärleksfull människa som vet om människors begränsningar och att inget är självklart, inte ens för oss själva.
Vi måste stanna upp ibland för att rannsaka oss själva och att förstå och lära oss våra motiv, hur vi ser på våra medmänniskor. Vart står jag i detta och vart ligger mina värderingar? Vi utgår alltid från våra egna värderingar när vi bedömer andras beteenden och egenskaper vare sig det är bra eller dåliga så därför är det så viktigt att kunna veta vad som är rätt och fel ,gott och ont o,sv och vem bestämmer det, ja det är en moral och princip fråga och det är just det som är grejen för vi har alla rätten att välja vilken väg vi vill gå tankemässigt! Ja sålänge det inte är olagligt så får vi vara vilka vi vill men vi får också ta konsekvenserna av våra val och vilka människor vi vill vara och hur vi bemöter våra medmänniskor. Vilka berättelser och värderingar vi vill efterlämna till nästkommande generationer. Kanske blev lite flummigt nu men hoppas du förstår! :-)