2021-05-10, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tror att viruset sprids via mainstream media och sociala medier.

Hur mkt av viruset hade du märkt av om du stängt av din tv och dator?
Lika lite som att vi har terrorism, mord och arbetslöshet. Det är mycket vi inte skulle känna till om vi inte hade nyheter
Citera
2021-05-10, 21:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Lika lite som att vi har terrorism, mord och arbetslöshet. Det är mycket vi inte skulle känna till om vi inte hade nyheter

Problemet med nyheter är att de inte alltid speglar verkligheten. De kanske rapporterar om någon som har långcovid, men det betyder ju inte att alla kommer få långcovid och dö.

Ibland mår man bättre av att bara leva livet och stänga av tv:n. Testa du med!
Citera
2021-05-10, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Detta uttalande speglar väl mest hur du själv ser på tillvaron.

Utifrån mina perspektiv tror jag det är ett fåtal personer som påverkas väldigt negativt av de milda restriktioner (som är rekommendationer) vi har i Sverige.

Är det verkligen rekommendationer då? Sist jag kolla var det förbjudet att ha publik på matcher, att ha öppet på barer efter 20:30, att vara mer än 8 personer i ett sällskap och allt där till.
Citera
2021-05-10, 21:07
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
20 % av de som legat på IVA har inga bakomliggande orsaker att drabbas hårt av covid-19, bara att kolla på fakta i Intensivvårdsregistret.

Endast 1/3 på IVA hade viktproblematik och/eller diabetes som bakomliggande orsak.
Kanske du eller någon annan kan förklara det här för mig. Men när man söker i IVA registret så presenteras man med att antal totala vårdtillfällen av Coronavirus är 9848 st. Som jag visar i denna skärmdump: https://imgur.com/GX3GmFD
Den siffran är också på startsidan.

Men när man sen börjar sortera för riskgrupper så räcker det med att bara klicka i 65 år eller äldre, hypertoni, kronisk hjärt-/lungsjukdom och så har du helt plötsligt 11 775 vårdtillfällen av coronavirus. Som visas i denna skärmdump: https://imgur.com/nJ5QLqP

Om man klickar i ingen riskgrupp så är siffran 1811: https://imgur.com/mqomufY

Om man klickar i alla riskgrupper och exkluderar icke riskgrupper får man 21 879:
https://imgur.com/TRobqKX

Totalen är 23 690 vilket skulle innebära att 7.6% inte har någon bakomliggande orsak.

Men samtidigt så har antal vårdtillfällen totalt på IVA inte varit högre än normalt: https://imgur.com/V0PCk7g

Är det bara jag eller är det någonting som är helt off här? Spontant så ser det ut som grov felklassifiering.

Förklaring?
Citera
2021-05-10, 21:10
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Du kommer se samma trend i övriga världen inkl Sverige.

Hypokondrikerna, faktaresistenta och självklart riskgrupperna kommer vaccinera sig.. sedan kommer det avta.. rejält.

Det viktiga är att alla som vill ha vaccin får vaccin så snabbt som möjligt. Ifall dom andra hellre möter viruset ovaccinerade, så är det deras val.

3 veckor efter att den sista personer som önskar vaccin har fått vaccin, så behöver inte längre anstränga oss för att hejda smittspridningen.

Citat:
Jag är inne på utländska motsvarigheter till FB och jag kan säga att folk är fly förbannade på sina regeringar..

Hur anser dom att regeringarna borde ha agerat?

Citat:
det blir ingen massvaccinering av hela befolkningen, den saken är säker.

Folk är inte dumma i huvudet som medier och världens ledare tycks tro...

Ifall vi inte uppnår tillräckligt hög vaccinationsgrad för att kraftigt dämpa smittspridningen, så kan det bli problem med internationella resor. Andra länder är kanske inte lockade av tanken att ta emot resenärer från länder med omfattande smittspridning. Dom länderna kanske ställer krav på vaccinationsintyg för inresa.
Citera
2021-05-10, 21:22
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ja en ny svensk studie visade samma sak, dvs att asymptomatisk smittspridning är väldigt ovanligt. Nästan bara barn som har detta.
Däremot är presymptomatisk smittspridning tämligen vanlig, vilket är illa ur spridningssynpunkt.
Men vänta lite nu. Om asymptomatisk smittspridning är väldigt ovanligt, så hur kan "presymptomatisk" vara vanlig? Att vara presymptomatisk är ju i praktiken samma sak som att vara asymptomatisk. Dvs du uppvisar inga symptom.

Logiken går verkligen inte ihop, som med allt annat i den här coronasoppan
Citera
2021-05-10, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag har inte följt utvecklingen i Förenta Staterna, men på Our World in Data ser jag att vaccineringen har gått imponerande snabbt.

Jag ser att sedan mitten av april, så har hastigheten på vaccineringen sjunkit avsevärt. Beror det på leveransproblem? Eller beror det på att alla amerikaner som vill ha vaccin nu har fått sitt vaccin?

Såvida behovet av vaccin inom Förenta Staterna har mättats, vad händer då med överskottet av vaccin? Har regeringen börjat tillåta export av fler vacciner än Oxford-vaccinet?

Exakt! De som är ivriga att bli vaccinerade är nu redan vaccinerade. Min unga friska fru är t.ex vaccinerad med Pfizer och fick sin andra spruta för knappt två veckor sedan. Med andra ord borde vem som helst som vill ha vaccinet kunnat fått det nu om de velat.

De exporterar nog inte ännu men en del delstater med mycket plattjordare (tänk trailer park trash i Mississippi) avsäger sig nu vaccin och skickar till delstater med intelligentare befolkning. Men jag tror inte att det skickas utomlands ännu.
Citera
2021-05-10, 21:27
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
I början kom det en del rapporter från Asien om patienter som var smittbärare utan symptom. Detta tolkade FHM som att smittan skulle spridas som en löpeld och de flesta skulle inte ens veta om att de var smittade. Det var då man började tala om mörkertalet och att vi skulle vara flockimmuna på tre månader.
När man sedan gjorde ett större blindtest så visade det sig att andelen smittade var ungefär samma som den officiella siffran. Något nämnvårt mörkertal fanns inte.

Fast nu pratade jag om hurvida asymptomatiska anses/ansågs driva smittan.

Att vi har ett betydligt högre antal smittade än officiella siffror är bevisat sedan länge.

Personligen känner jag en medelålders herre som just nu har en helt asymptomatisk infektion och fått diagnosen genom smittspårning, samtidigt är frun testad negativt.
Citera
2021-05-10, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa

Du går verkligen på allt du. Finns det ens en foliehatt stor nog för dig?

Personerna i studien var förmodligen lika korkade innan de åkte på covid. Fetma och dålig hälsa, som ju i princip är en förutsättning för att man ens ska märka av fjantviruset, bör rimligtvis vara synonymt med lägre IQ. Intelligenta människor är inte ohälsosamma tjockisar.

Vad är vi uppe i nu? Impotens, sterilitet, hörselskador, och nu också lägre IQ. Pga av den senaste varianten av ett coronavirus

Jadu, det är sanslöst vilka dumheter man kan lura i folk...

Wow! Första gången jag håller med dig. Att dessa covidsmittade över huvud taget fick covid beror ju till stor del på att de ÄR korkade. Dvs impulsstyrda, vägrar mask och social distansering. Corona är ju ett IQ-test och det har vi ju konstaterat sedan länge.
Citera
2021-05-10, 21:36
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Men vänta lite nu. Om asymptomatisk smittspridning är väldigt ovanligt, så hur kan "presymptomatisk" vara vanlig? Att vara presymptomatisk är ju i praktiken samma sak som att vara asymptomatisk. Dvs du uppvisar inga symptom.

Logiken går verkligen inte ihop, som med allt annat i den här coronasoppan

Med asymptomatisk åsyftas här smittade som inte insjuknar överhuvudtaget, med presymptomatisk åsyftas de som ännu inte insjuknat men senare gör det. Precis som vid influensor så anses man vara som mest smittsam strax före insjuknandet och strax efter.

Så det var inte så ologiskt som du trodde.
Citera
2021-05-10, 21:39
Medlem
Citat:
Det viktiga är att alla som vill ha vaccin får vaccin så snabbt som möjligt. Ifall dom andra hellre möter viruset ovaccinerade, så är det deras val.

3 veckor efter att den sista personer som önskar vaccin har fått vaccin, så behöver inte längre anstränga oss för att hejda smittspridningen.

Exakt! Den dag alla som vill har fått vaccinet bör livet återgå till det normala.

Förutom för pestråttorna förstås. De som vägrat vaccinera sig.

Helst skulle de tvingas gå runt med clownnäsor så att vi andra kan hålla avstånd men även andra åtgärder borde införas som:

1. Bekosta eventuell sjukvård för covid ur egen ficka
2. Inget flyg eller kollektivtrafikresande
3. Inga besök på restauranger, barer, klubbar, museer osv
4. Ej få arbeta med jobb där de kommer i kontakt med andra
5. Ingen sjukpenning om de får långcovid

Men i övrigt är vaccinet frivilligt förstås!

Edit: glömde tillägga. Hemundervisning för dessa pestråttor så klart. Såväl i grundskola som på universitet.
Citera
2021-05-10, 21:40
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Jag har inte följt utvecklingen i Förenta Staterna, men på Our World in Data ser jag att vaccineringen har gått imponerande snabbt.

Jag ser att sedan mitten av april, så har hastigheten på vaccineringen sjunkit avsevärt. Beror det på leveransproblem? Eller beror det på att alla amerikaner som vill ha vaccin nu har fått sitt vaccin?

Såvida behovet av vaccin inom Förenta Staterna har mättats, vad händer då med överskottet av vaccin? Har regeringen börjat tillåta export av fler vacciner än Oxford-vaccinet?
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det verkar som att man börjar toppa vid 60%. Det känns rimligt att det är så. 60/40 har väl varit ett ratio som har nämnts tidigare?

Vi får hoppas att man inte blir allt för totalitär och försöker nå resterande 40 med tvångsåtgärder

Det är önskvärt att få tillräckligt omfattande vaccinering för att pressa ner smittspridningen till sådana nivåer att risken minskar för besvärliga mutationer. När vaccineringen har inletts skapas ju ett evolutionärt tryck på viruset att kringå vaccinernas skydd. Därför är det bra att så snabbt som möjligt minska mängden viruspartiklar i omlopp, för att minska virusets benägenhet att mutera.

Men jag vill inte se några tvångsåtgärder för att tvinga folket att ta vaccin mot sin vilja. Ifall någon gör valet att hellre möta viruset än vaccinet, så ska vederbörande ha all rätt att göra det valet. Men då är det inte längre befogat med restriktioner för att skydda dom grupper som har valt att avstå från vaccin. 3 veckor efter att den sista personen som önskar vaccin har fått vaccin, så finns inte längre någon anledning till restriktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in