2021-05-10, 20:11
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Det är just det som filmen tar upp, att det inte ingick.

Grundtanken i denna Österrikiska skolform är ju att skapa en mer allsidig skolgång för barnen. Såväl humaniora som naturvetenskap till ALLA barnen, så att vuxenlivet blir lättare.

Sådant kräver kompetent ledarskap, och det verkar ha brustit rejält på just DEN enskilda Waldorfskolan.
Citera
2021-05-10, 20:16
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodDog
Du har lärt mig nya saker.
Jag visste inte att homeopatmedicin var så utspädd så att i realiteten endast placeboeffekten återstår.

Jag trodde idén var att tillföra ämnet som kroppen skulle lära sig bekämpa.

Det är smärtsamt att ta del av cancersjuka som satte sitt hopp på en pr-mässigt framgångsrik blåsning att ha ens möjlighet att bli frisk.

Min mammas väninna dog i cancer också på Vidarkliniken.
Jag trodde i min enfald att det inte betydde att man avsade sig landstingets cancervård.
Jag trodde Vidarkliniken hade någon form av tillägg i sin behandling.

De jag känner till som varit på Vidarkliniken för cancer har varit döende, det var terminalvård och om de fick någon verklig behandling annat än lindrande och de här mistelinjektionerna vet jag inte. Beklagar. Men vad jag vet säkert är att själva omvårdnaden på Vidarkliniken var god, att patienterna kände sig väl omhändertagna. Kanske känns lite lättare?
Citera
2021-05-10, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Ahlboms defensiva nedlåtande attityd är rätt talande i sig. En seriös grundare skulle resonera mer, inte bara avfärda all kritik och hävda att allt var toppen. Det är helt orealistiskt. Läraren som fortfarande är aktiv avfärdar också de allvarliga anklagelserna mot henne medan den pensionerade läraren är mer ärlig. Det säger en hel del.

Intressant detalj är att en av Ahlboms söner driver en liknande skola i Norge sen ca 30 år tillbaka.
Citera
2021-05-10, 21:03
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Jaha, den jeppen. Han jobbade på Vidarkliniken. Har hållit på med ozonbehandlingar, där han sprutade in ozon i alla kroppsöppningar. Det skulle bota det mesta. Han blivit anmäld till IVO och prickad för kvacksalveri, vet inte om han fortfarande har legitimationen kvar. En bluffmakare utan samvete är min uppfattning.

Vad gäller Direktdemokraterna vet jag inte mer än att de vill skrota vårt politiska system. Det ska i stället folkomröstas om allt. De brukar ta upp Schweiz som exempel, ett land som jag uppfattar som bakåtsträvare när det gäller kvinnofrågor. Var de står på skalan höger-vänster vet jag inte säkert.

Jag vet inte heller om han blivit av med legget än. Men han var i täten för när "Vaken" hade sin corona-demonstration i Kungsan i höstas.
Och som folk sett på videorna antar jag så marscherar folk med plakat om "Återvandring nu" och gastar upprört om straffrabatter som invandrare och kriminella har, så jag tror folk blir lite förvirrade över att dessa hippie-antroposofer-alternativmedicin-anarkister faktiskt även håller sig till höger på skalan i det politiska (för SD:are brukar ju iallafall kallas för högerextremt parti).

Och både doktorn och hans dotter har många "Järna-facebook-vänner" i sin umgängeskrets (Jag har också lite bekanta som både bor i Järna och har anknytning till antroposoferna där, samtidigt som de är SD:are.)

Citat:
Ursprungligen postat av GodDog
En kollega beskrev dessa överlevande hippies från Järna -När de kliver in på bussen luktar det unken farstu.

Det är min uppfattning om Järnabor också.

Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
New age har väl knappast något uppsving utan är väl ganska samma lika som det varit i decennier. Alla konspirationsteorier uppblandat med medicin och hälsa däremot... Jag läste att falska nyheter är mer häpnadsväckande och därmed sprids snabbare för att de är sensationella och kanske är det människans förmåga till att identifiera problem och hålla sig på sin vakt mot sådana, som blomstrar men det är väldigt sannolikt baserat på internets intåg i våra liv.

Tycker du inte? Jag tycker att t ex Tv- utbudet exploderade med "Det okända", vanligt folks vurm för "energier", häxkonster, live med folknordisk tro ihop med äkta tro på asagudar, stenar, tarotkort, tro på österländska religioner, Buddha, meditation, tai chi etc etc fullständigt har exploderat de två senaste decennierna (var inte vanligt när jag var liten och växte upp på 70-80-talet).
Så jag tycker definitivt att New Age har fått ett uppsving, på senare år.

Citat:
Ursprungligen postat av Elmo78
Snarare är lärare,läkare och verksamma borgliga i Ytterjärna.
Men visst söker sig alternativa personer dit tex till deras vuxenutbildningar som de för övrigt tar betalt för.

Kan så vara. Men många där ser ändå ut som övervintrade hippies, mycket dreadlocks, grön Miljöparti-look samtidigt.
Vi har fått mycket av ekorörelsen därifrån, som har smittat av sig lite coolt sådär i samhället i allmänhet.

Vad sägs om Andris Fågelviskaren https://www.youtube.com/watch?v=7kIRh2qXK9g kommer från Järna och har bott där i skogen ett tag.
(enligt statslös-rörelsen)

Här var hans hem iallafall för ett tag sen https://www.youtube.com/watch?v=aD3R_g_A4io&t=15s En hängmatta i skogen, vid Järna.

Gå in på hans facebook och se hur många Järna vänner han har. Promise, du kommer hitta många.
Senast redigerad av dialektiker 2021-05-10 kl. 21:06.
Citera
2021-05-10, 21:07
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag vet inte heller om han blivit av med legget än. Men han var i täten för när "Vaken" hade sin corona-demonstration i Kungsan i höstas.
Och som folk sett på videorna antar jag så marscherar folk med plakat om "Återvandring nu" och gastar upprört om straffrabatter som invandrare och kriminella har, så jag tror folk blir lite förvirrade över att dessa hippie-antroposofer-alternativmedicin-anarkister faktiskt även håller sig till höger på skalan i det politiska (för SD:are brukar ju iallafall kallas för högerextremt parti).

Och både doktorn och hans dotter har många "Järna-facebook-vänner" i sin umgängeskrets (Jag har också lite bekanta som både bor i Järna och har anknytning till antroposoferna där, samtidigt som de är SD:are.)

Det är min uppfattning om Järnabor också.

Tycker du inte? Jag tycker att t ex Tv- utbudet exploderade med "Det okända", vanligt folks vurm för "energier", häxkonster, live med folknordisk tro ihop med äkta tro på asagudar, stenar, tarotkort, tro på österländska religioner, Buddha, meditation, tai chi etc etc fullständigt har exploderat de två senaste decennierna (var inte vanligt när jag var liten och växte upp på 70-80-talet.
Så jag tycker definitivt att New Age har fått ett uppsving, på senare år.

Kan så vara. Men många där ser ändå ut som övervintrade hippies, mycket dreadlocks, grön Miljöparti-look samtidigt.
Vi har fått mycket av ekorörelsen därifrån, som har smittat av sig lite coolt sådär i samhället i allmänhet.

Vad sägs om Andris Fågelviskaren https://www.youtube.com/watch?v=7kIRh2qXK9g kommer från Järna och har bott där i skogen ett tag.
(enligt statslös-rörelsen)

Här var hans hem iallafall för ett tag sen https://www.youtube.com/watch?v=aD3R_g_A4io&t=15s En hängmatta i skogen, vid Järna.

Gå in på hans facebook och se hur många Järna vänner han har. Promise, du kommer hitta många.
Jag växte upp på 80-talet och det är absolut inte nytt. Vi kan dra alla möjliga serier, böcker osv men jag själv har erfarenhet av att det var vanligt förekommande även förr. Sedan vet jag iofs inte vilket decennie som skulle varit utan New age. 70-talet? På riktigt?
Citera
2021-05-10, 21:13
Medlem
Citat:
Jag växte upp på 80-talet och det är absolut inte nytt. Vi kan dra alla möjliga serier, böcker osv men jag själv har erfarenhet av att det var vanligt förekommande även förr. Sedan vet jag iofs inte vilket decennie som skulle varit utan New age. 70-talet? På riktigt?

På 90-talet var även new age rätt populärt, det är främst 90-talet som jag förknippar med new age. Idag tycker jag att det är relativ låg nivå, men vissa saker kanske märks mer pga hur internet och sociala medier fungerar idag. Vissa delar kanske har ett litet uppsving eftersom de har kommit in i dagens hälsotrend. T ex meditation, yoga och viss kost.
Men om man ser till folk som verkligen går all in och bygger sina liv kring det så är det nog rätt stabil nyrekrytering genom åren, precis som du skrev.
Citera
2021-05-10, 21:16
Medlem
dialektikers avatar
Citat:

Jag håller inte med dig. Jag tycker att 2000-talet, då blev folk flummigare och flummigare, Dessa tv-program. Helt plötsligt blev det legitimt att tro på spöken, energier, stenar, häxkonst etc.

Min uppfattning är att på 70-80-talet så såg man den typen av människor mer som knäppisar.

Jag kommer ihåg på 90-talet, då fanns bara Govindas vid Fridhemsplan som en avstickare med sina starka Hare Krishna-kopplingar. Där Di Leva stack ut med sin klädstil och koppling till sekten, där han vistades mycket. (bodde i närheten).
Men sen har ju både looken, stilen, omfamnandet av buddism, meditation, yoga etc exploderat i Sverige sen dess.

Men håller du inte med mig så gör du inte.

Folk visste ju knappt vad buddism var på 80-talet i Sverige (är iallafall min uppfattning).
Citera
2021-05-10, 21:18
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
På 90-talet var även new age rätt populärt, det är främst 90-talet som jag förknippar med new age. Idag tycker jag att det är relativ låg nivå, men vissa saker kanske märks mer pga hur internet och sociala medier fungerar idag. Vissa delar kanske har ett litet uppsving eftersom de har kommit in i dagens hälsotrend. T ex meditation, yoga och viss kost.
Men om man ser till folk som verkligen går all in och bygger sina liv kring det så är det nog rätt stabil nyrekrytering genom åren, precis som du skrev.
Ja. Jag var ung på nittiotalet och helt inne i det där och många andra också. Men jag läste böcker om kost och hälsa också. Sjukt irriterande när de där nya individerna ska dra sina ihopkok mot en tjugofem år senare och hävda ungefärligen att man är okunnig när jag uppfattar dem som för mycket och fel ute. Jag har aldrig trott på spökerier men de är såklart ändå lite fantasiretande. Men underförstått hoppas jag att det framgår att jag tänker mer på vaccinmotståndare och folk som ska bota neuropsykiatriska diagnoser genom att utesluta socker och köra dieter medan de pekar på felaktigt utförda studier som bokstavstrogna läser Bibeln.
Citera
2021-05-10, 21:26
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Jag håller inte med dig. Jag tycker att 2000-talet, då blev folk flummigare och flummigare, Dessa tv-program. Helt plötsligt blev det legitimt att tro på spöken, energier, stenar, häxkonst etc.

Min uppfattning är att på 70-80-talet så såg man den typen av människor mer som knäppisar.

Jag kommer ihåg på 90-talet, då fanns bara Govindas vid Fridhemsplan som en avstickare med sina starka Hare Krishna-kopplingar. Där Di Leva stack ut med sin klädstil och koppling till sekten, där han vistades mycket. (bodde i närheten).
Men sen har ju både looken, stilen, omfamnandet av buddism, meditation, yoga etc exploderat i Sverige sen dess.

Men håller du inte med mig så gör du inte.

Folk visste ju knappt vad buddism var på 80-talet i Sverige (är iallafall min uppfattning).
Buddhism. Hare Krishna. Stenar, kristaller, tarot, självutnämnda medium och häxor. Bibeln och svartkonstböcker. En massa florerade hela nittiotalet igenom och jag tror att de därför förekom redan årtionden innan eftersom folk knappast når medelåldern och börjar med sådant. Var det inte på åttiotalet alla åkte till Goa osv? Nåväl, under nittiotalet slog även en våg rastafari över årtiondet och så även på åttiotalet. Arkiv X, Stephen King, Dean R Koontz osv. Saken är att vidskepelse är naturligt för människan och när vi blev för sekulära tog New Age plats. Det går faktiskt hand i hand. Du kan inte ta bort religion utan att människor istället söker annat. New Age är alltså en modern underhållning av tron.
Citera
2021-05-10, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amles
Finns nog minst en Montessoriskola i varje större stad skulle jag tro.

För barn över 7?

Edit: får äta upp den, hittade tillslut. Det var inte superenkelt att förstå att vissa skolor både var förskola och grundskola. My bad!
Senast redigerad av Capulca 2021-05-10 kl. 21:40.
Citera
2021-05-10, 21:39
Medlem
HotelRitzs avatar
Citat:
Fast folk vittnar ju både här och i hans, Lake dokumentärfilmarens, facebook-grupp att de fått undermålig utbildning i Waldorf. Både på den där skolan, men sen även på andra Waldorfskolor.
Järna spelar i sin egen liga dock
Man är ju uppvuxen med, att "ja, ja, de kör sitt eget race därute".
Precis som att Sverige tillåtit sekter överhuvudtaget hållas.

Men nu har vi ju kommit in i ett tidevarv där man håller sånt där mer under uppsyn?
Både på sekter och att skolor inte får vara undermåliga. Eller? Är inte kontrollinstanserna större nu?
(Förutom på sekterismen inom islam. Där låter vi ju hjärntvätten pågå och sekteristerna härja.)

Hursom, nu kommer väl skörden på alla pissiga Waldorf-skolade, eftersom de som vuxna säger att de inte fått lära sig läsa och skriva, och det syns ju bara här i tråden.

Hur det är idag på Waldorfskolor har jag ingen aning om. Man får väl hoppas på att det är lite bättre? Annars är det mysko med föräldrar som sätter sina barn på skolor så de inte uppnår kunskapskraven för att komma in på gymnasiet.
Jag säger inte att allt är bra och inte kan förbättras inom waldorf.

Men jag menar att vi står inför betydligt större problem än lite waldorf. Många sekter som du säger, religioner, kulturer…..

Citat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...stallningsbara

Äldresomsorgen skriker efter personal, men trots det kan inte alla som har gått en vårdutbildning anställas. Orsaken: De kan inte prata och skriva tillräckligt bra svenska.
Senast redigerad av HotelRitz 2021-05-10 kl. 21:46.
Citera
2021-05-10, 22:28
Medlem
Citat:
Men som sagt, Andris Fågelviskaren, en rejält övervintrad hippies i Järna, som har fått samhörighet med antroposoferna där.

Så det är med borgerliga/SD:are antroposofer. Jag tycker de är en komplex grupp samling människor.

Jag lägger ut länken igen till Martin Aagårds podd
1. "Så blev Yogamammorna Trumps fotsoldater" https://play.acast.com/s/aftonbladetstory/ab-323814

Och sen ska ni lyssna på fortsättningsdelen
2. Livet i facebook-sekten https://play.acast.com/s/aftonbladetstory/ab-324878

3. Pandemin är en bluff https://play.acast.com/s/aftonbladetstory/ab-325817

Man tänker liksom att övervintrade hippies, med trummor och Shamaner automatiskt tillhör vänsterrörelsen, men så är det inte med 5G-konspiratorerna och alternativmedicinrörelsen.

Att man tänker det är nog mest en gammal myt. Och att man tänker flum = vänster. Eller t ex ett visst utseende, men då har man nog aldrig direkt tänkt på vad dessa personer har för åsikter. Antroposoferna har nog aldrig varit direkt vänster, de har alltid varit för fritt företagande utan statlig kontroll och låga skatter. De har även varit starkt emot fackföreningar.

Även klassiska hippieflummare brukar sällan vara särskilt vänster, de brukar aldrig intressera för marxism eller att organisera arbetare utan mer vara inne på att det löser sig bara vi är snälla mot varandra. Bara vi samarbetar så löser sig allt utan staten och lagar. Det är egentligen fri marknadsekonomi men i lite annorlunda termer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in