2021-05-09, 21:42
Medlem
Pansarhyenas avatar
8. Det sökta var ett förbund.
Citera
2021-05-09, 22:29
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Lysande. Pickuptruck, delstatsflagga förbryllande lik sydstatsflaggan och frågan till Pansarhyena. På resande fot, så jag återkommer med ledtrådsförklaringar.
Ledtrådarna från förra gåtan:

Jag får tyvärr inte till det på nuvarande. Samarien, kanske?
Citera
2021-05-10, 00:14
Medlem
Vossevangens avatar
Korsfarerstatene (Kongeriket Jerusalem, Tripoli, Antiok, Edessa, Silicia)
Citera
2021-05-10, 00:19
Medlem
Vossevangens avatar
Alternativt Tempelherreordenen (Knights Templar)
Citera
2021-05-10, 04:28
Medlem
DeValeras avatar
Mackabéerna och den Hasmoneiska dynastin?
Citera
2021-05-10, 10:50
Medlem
Pansarhyenas avatar
9. Två nuvarande huvudstäder ingick i förbundet.
Citera
2021-05-10, 20:12
Medlem
Pansarhyenas avatar
Okej, jag har uppenbarligen felbedömt hur känt det sökta är. Kanske för att jag hade en frikyrklig uppväxt och därför har betydligt större kunskaper kring allt som rör biblisk historia än vad gemene man har. (Inte för att det sökta har så jättemycket relevans för den bibliska historien, men det omnämns i alla fall i Bibeln och finns utsatt på en karta längst bak i min egen bibel.) Jag försöker inte jävlas genom att ställa medvetet skitsvåra frågor, jag lovar!

Så jag är frestad att helt enkelt ge er svaret och ta mig friheten att ställa en ny (lite lättare) fråga. Men jag har nog inte tid att gå in här på Flashback särskilt ofta under de närmaste dagarna, så en sista ledtråd för att avgöra vem av er som får ta över stafettpinnen:

10. Engelskt namn på krävande olympisk gren, klassiskt engelskt skivbolag och indisk högplatå kan alla föra er till rätt inledning (även om ni i de båda senare fallen får ta bort den ena dubblerade bokstaven). Därifrån borde ni kunna söka er fram till svaret vare sig det är något ni känner till sedan tidigare eller inte.
Citera
2021-05-10, 20:31
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Det är nog väldigt, väldigt, väldigt okänt... Körde sökfunktionen med "deca" på vad som borde vara relevanta sidor men hittar bara "decades" och "decalogue"...

Nevermind Pansarhyena, vi har ivf fått lite klerikal bildning på köpet, vad svaret än månde vara!
Citera
2021-05-10, 20:46
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Det är nog väldigt, väldigt, väldigt okänt... Körde sökfunktionen med "deca" på vad som borde vara relevanta sidor men hittar bara "decades" och "decalogue"...

Nevermind Pansarhyena, vi har ivf fått lite klerikal bildning på köpet, vad svaret än månde vara!

Men om du kombinerar med något annat som du kunnat sluta dig till har med saken att göra...
Citera
2021-05-10, 21:08
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Men om du kombinerar med något annat som du kunnat sluta dig till har med saken att göra...
Drar till med Decapolis baserat på pure google-fu.
Citera
2021-05-10, 21:14
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Där lär du ha den! Var för korkad för att inse att grekiskan hittat dit men kombon med "-polis" är i sig ingen raketforskning. Lär dock gå till historien som en av trådens tuffaste frågor...
Citera
2021-05-10, 22:29
Medlem
Venators avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Där lär du ha den! Var för korkad för att inse att grekiskan hittat dit men kombon med "-polis" är i sig ingen raketforskning. Lär dock gå till historien som en av trådens tuffaste frågor...

Snyggt! Jag var aldrig i närheten att våga komma med en gissning - en riktigt svår men bra fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in