Citat:
Ursprungligen postat av
14thInt
Med ett undantag har inget vittne sett LL/JA U-sväng som de hävdar att de gjorde omedelbart efter mordet.
Inge Morelius
1986-03-14 E 107-A Fhl Borgström
”...., det var en taxi som, som jag uppfattade det, stod så att säga på min sida av Sveavägen som svängde runt.”
1986-04-08 E 107-B Fhl Hamrén
”Jag har för mig att, det stod en taxi vid rödljuset på min sida av Sveavägen. Och det stod en, om det var en taxi eller om det var en privatbil på andra sidan, det törs jag inte svara på. Det stod en bil vid rödljuset på andra sidan och som jag uppfattade det var på väg ned mot Tunnelgatan från Sveavägen sett.”
Anna Hage
1986-04-02 E-19C Fhl Jonsson
AH: ”Och så vände den på något sätt.”
LJ: ”Så den snurrade runt på Sveavägen, gör en s k taxisväng?”
AH: ”Ja”
LJ: ”Men den färdades Sveavägen söderut?”
AH: ”Ja men sen så svängde den till, den förstod väl också att det var någonting som hade hänt.”
LJ: ”Och ur den bilen hoppade det en man, en yngre man?”
AH: ”Ja”
Susanne Larsson
1986-04-08 E 107-2-A Fhl Hamrén
LH: ”Men såg du några mer personer?”
SL: ”Taxichauffören såg jag. Jag såg hans u-sväng.”
Jan Nilsson
1986-04-08 E-21A Fhl Jonsson
”...., just före jag kommer fram till ljusen på Sveavägen när jag kommer Tunnelgatan upp till Sveavägen så ser jag en taxi köra en u-sväng.”
Helena Lähde
1986-04-07 E 107-1-B Fhl Johansson
HL: ”Svårt att säga. 5-10 stycken skulle jag tro. Sedan stod då taxibilen där.”
PJ: ”Jaha en taxibil. Såg du några fler bilar?”
HL: ”Nej. inte så där man lägger märke till för trafiken fortsatte även om man saktade in.”
Göran Israelsson
1988-02-03 E 9979-7-A Fhl Kjellvås
Referat
”Efter cirka 15 sekunder blev det grönt och taxibilen gjorde en u sväng och parkerade invid trottoaren vid mordplatsen. Ingen annan bil fanns då i närheten som han lade märke till. Som han uppfattade det kom de fram som förstebil.”
Cecilia Anderstedt
1988-06-27 E 20-3 Fhl Uvemo/Gustafsson
Referat
”Om Cecilia och sällskapet fortfarande stod för rött ljus har hon ingen aning om, men hon säger att hon reagerade för att en taxi körde mot rött ljus.”
Carina Pettersson
1986-03-15 E 1146-2-A Fhl Ericson
Referat
”När en vit taxi körde upp till paret hade mannen fallit omkull.”
Undantaget är Jan-Åke Svensson som säger sig ha sett LL/JA svänga runt. Problemet är att ingen annan har sett honom heller på uppgiven position.
Som kontrast lägger vi
Ljungqvist själv:
1986-05-07 E 9972-E Fhl
Länninge
Referat
”I vänstra filen och framför Ljungqvist låg det en taxibil, som han vill minna var eller påminde om en Mercedes, ljus till färgen. Taxibilen hade hunnit lite längre fram i korsningen än han själv när den andra smällen hördes. Bilen gjorde då omedelbart en vänstersväng, U-sväng och stannade utmed sträckstenskanten på östra körbanan av Sveavägen mittför den liggande mannen.
Ljungqvist gjorde samma sak som taxibilen. Han körde över körbanan och ställde sin bil framför taxin. Han hindrade den mötande trafiken en kort stund och tvingades dessutom göra en backningsmanöver för att komma runt och intill sträckstenskanten.”
Det är alltså ingen som sett detta av de åtta vittnena. En stor van som vrider runt direkt efter taxin borde några minnas. Särskilt om den inte kommer runt och måste trixa fram och tillbaka.
Min slutsats är att LL version inte är korrekt.