Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-10, 13:25
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Kompassnålen pekar i förlängningen mot gärningsmannen. Han befann sig där 23,21,30 som bekant. Plus minus de sedvanliga sekunderna. Det rör sig nu om att kartlägga runt en och en halv minut.

Jag tror inte att LL och Ove P kände varandra. De rörde sig i olika världar som jag ser det. Det är lätt att hitta teoretiska samband som gör att man kan gå bort sig i Palmeträsket. Man får vara väldigt försiktigt samtidigt som man måste vända på alla stenar som du uttryckt det. Vi är på väg!

Absolut. GM före mordet är kvar i mitt fokus. Det behöver man inte bekymra sig över. Jag har, som du vet, av det skälet beställt avsnitten EAD/EBD.

Det som är intressant i den aktuella delen är att vittnen kan ha gjort andra saker än de i polisförhör säger att de gjort. Om det nu var LL/JA som befann sig parkerade i västra hörnet före mordet så frågar man sig stillsamt varför. Och särskilt varför inte LL/JA berättade det för polisen.

Rörande Föllinge är det ett rent konstaterande. Han befann sig, enligt egen utsago, på/vid Drottninggatan ungefär samtidigt som LL/JA. Ett fåtal minuter före mordet. Vilket inte behöver betyda något. Men det är ännu en sten att vända.

När det gäller min inställning "vända på alla stenar" gäller det förstås saker som händer GS-Grand-mordplatsen-flyktvägen. Saker som inte kan placeras i den kedjan lägger jag inget fokus på.

Jag kvarstår även i min uppfattning att Anki och Anneli såg och pratade med Tunnelbanemannen. Det var Enoksson med flickvän som passerade när de stod där. Vi har då, om min slutsats är korrekt, identitet på Tunnelbanemannen.

Om vi tittar på östra sidan såg inget av vittnena någon WT-man och det par som möjligen kan åsyftas är Ami Rolder med pojkvän. Men de passerade flera minuter tidigare.
Citera
2021-05-10, 13:35
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag utesluter inte att han fanns från början, där han säger sig ha parkerat.

Ingen i Larssons bil har sett honom. Inte heller Morelius som sitter på parkett.

Ja. Så kan det vara. Han åkte väl i en ljusgrå bil av bättre modell. En bil med det "signalementet" noterades parkerad vid Grand efter filmen. Den bilen åkte sedan söderut. Det är oklart om de noterade personer som gick in i bilen också körde bilen eller om bilen redan hade en förare.
Citera
2021-05-10, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Varför en 357:a med armour piercing ammo inte skulle kunna hamna i händerna på en ensam gärningsman/galning begriper jag inte.

CA som en del trott på som GM får väl betecknas som just en sådan.

Det finns väl drygt 100 millioner knivar i landet lågt räknat och tillgängliga för i princip alla människor. Detta typ av vapen får inte vem som helst licens för. Att en ensam galning skulle få en sådan licens som tar många års aktivt skytte att är otroligt osannolikt. Att denne dessutom skulle bära vapnet laddat på sig om ifall att är ännu mer befängt att tro. Att man inte skulle hitta denne med tanke på den jakt som skett är uteslutet om han haft licens. Inte ens CGÖ hade laglig licens på 357 utan byggde enligt uppgift om en 38:a.

Så varför hittas inte någon galning med vapen och ammunition?

Det är naturligtvis 1000ggr mer intressant särskilt då det finns mycket uppgifter om wt och poliser med glömska.
Rimligaste då är att det handlar om ett vapen som uteslutits från test av de skäl man uteslutit vapen. Betrodda bärare, statens vapen inom polis och militär samt SB/Kuppförsvarets oregistrerade Godislådor.
Senast redigerad av boboslacke 2021-05-10 kl. 13:54.
Citera
2021-05-10, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Absolut. Just vapen och ammunition tyder, enligt mig, mest på att någon har tagit det som fanns till hands. Dvs mördaren är någon som inte hade möjlighet, av någon anledning, att välja vapen och ta det mest lämpliga. Alltså menar jag att det är två huvudsakliga möjligheter: en ensam GM eller en mindre grupp som med ganska kort framhållning valde att agera när ett tillfälle dök upp (det senare i linje med Anderssons tankegångar).
Spanare med en 357 i hölster behöver inte gå långt för att hitta ett verktyg... Galningar som springer runt med samma är att sila mygg och svälja kameler.
Citera
2021-05-10, 14:09
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det finns väl drygt 100 millioner knivar i landet lågt räknat och tillgängliga för i princip alla människor. Detta typ av vapen får inte vem som helst licens för. Att en ensam galning skulle få en sådan licens som tar många års aktivt skytte att är otroligt osannolikt. Att denne dessutom skulle bära vapnet laddat på sig om ifall att är ännu mer befängt att tro. Att man inte skulle hitta denne med tanke på den jakt som skett är uteslutet om han haft licens. Inte ens CGÖ hade laglig licens på 357 utan byggde enligt uppgift om en 38:a.

Det är naturligtvis 1000ggr mer intressant särskilt då det finns mycket uppgifter om wt och poliser med glömska.
Rimligaste då är att det handlar om ett vapen som uteslutits från test av de skäl man uteslutit vapen. Betrodda bärare, statens vapen inom polis och militär samt SB/Kuppförsvarets oregistrerade Godislådor.

Jo fast nu fanns det väl en del olagliga vapen också i omlopp utan licens . Om GM kunde knalla fram och skjuta OP i ryggen så brydde han kanske sig inte om att ha en laglig licens för vapnet heller.
Citera
2021-05-10, 14:36
Medlem
Citat:
Jo fast nu fanns det väl en del olagliga vapen också i omlopp utan licens . Om GM kunde knalla fram och skjuta OP i ryggen så brydde han kanske sig inte om att ha en laglig licens för vapnet heller.

Sannolikheten att svamlade spanare med ständig tillgång till vapen är aktuella är tusenfalt större än gåsjakt du föredrar att ge dig ut på.

Och nej det fanns vid denna tid bara ett fåtal stulna vapen på drift och med 50 millioner i belöning skulle en galning och särskilt då en död sådan inte kunna dölja det en kvart.

Där har man dammsugit.

Min fråga till dig är varför du framhärdar att vi skall lägga det mest troliga till sidan och fabulera om spöken och långsökta möjligheter som det inte finns några som helst indicier för.

Sådana sidospår är det nog bara gm och anstiftare som finner prioriterade.
Citera
2021-05-10, 15:37
Medlem
Citat:

Citat:
Sannolikheten att svamlade spanare med ständig tillgång till vapen är aktuella är tusenfalt större än gåsjakt du föredrar att ge dig ut på.

Och nej det fanns vid denna tid bara ett fåtal stulna vapen på drift och med 50 millioner i belöning skulle en galning och särskilt då en död sådan inte kunna dölja det en kvart.

Skulle säga att det är direkt dumdristigt att använda ett licensierat vapen vid ett sådant mord. Hade utredningen skötts ordentligt från början och man inte dragit ut vapenjakten över årtionden så hade det varit ganska farligt att inneha vapnet. Bara tanken på att man utesluter majoriteten av alla legala vapen ("betrodda bärare") är ju i sig rent vanvett. Kunde mördaren veta i förväg att majoriteten av alla legala vapen skulle undantas från kontroll? Om mördaren inte kunde vara säker på det är ett illegalt vapen ett rimligare alternativ. Det är känt sedan århundraden att även poliser och militärer kan begå brott av olika slag, inklusive våldsbrott, och att då avskriva dessa vapen från kontroll är dåligt skött utredning.

Men du utgår från att den som sköt Palme visste att han tillhörde en krets som gjorde att vapnet skulle undgå kontroll?
Citera
2021-05-10, 15:47
Medlem
HAARPs avatar
Citat:

Där har man dammsugit.

Min fråga till dig är varför du framhärdar att vi skall lägga det mest troliga till sidan och fabulera om spöken och långsökta möjligheter som det inte finns några som helst indicier för.

Sådana sidospår är det nog bara gm och anstiftare som finner prioriterade.

Jag tror inte på teorier där mördare , skyttar , reservmördare, WT-män, flyktbilar , spanare , samordnare mm ingår som ingredienser i en jättelik konspiration. Med 50 miljoner i belöning så skulle en sådan konspiration inte kunna döljas en kvart.

Men de som vill framhärda och fabulera om en sådan konspiration kan klart fortsätta och göra det om de vill. Jag tror inte att det var så det gick till men vill andra lägga tid på detta så har jag inget problem med det. Kanske har jag fel och ni rätt, fast jag tror inte det.
Citera
2021-05-10, 16:13
Medlem
Björn Svanberg's Smith & Wesson was 100% unregistered - for that matter - unknown to most.
Plus he had ammo.
Maybe PU should take a look at it.

Citat:
Citera
2021-05-10, 17:02
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Björn Svanberg's Smith & Wesson was 100% unregistered - for that matter - unknown to most.
Plus he had ammo.
Maybe PU should take a look at it.

Kan du leta upp en bild på honom iklädd 3/4" lång blå tunn jacka i nylonliknande material och med en stickad skärmmössa på huvudet så tror jag dig.
Citera
2021-05-10, 18:41
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Yes!

Jag har suttit och kollat lite på färdvägarna. Om Ove P och Leif L talar sanning så stannade Ove P i hörnet Rådmansgatan/Drottninggatan (Virveln) ca 23.16-23.18 och Leif L i hörnet Drottninggatan/Wallingatan ca 23.18. Leif L hade mobiltelefon monterad i bilen. Vet inte om Ove P hade detsamma.

Vet ej heller om de båda kände varandra. Vi är ju tidigt i denna lilla utredning. Att Leif L kände VG via kyrkan och polisen Jan Länninge, som förhörde LL, från Karlskoga vet vi redan.

Sen har vi då den här nya märkliga uppgiften om Vanen med två män som först observerades på Wallingatan ca 23.18 och sedan "någon minut före mordet" i västra hörnet Tunnelgatan/Sveavägen. Börge H såg en Van i samma hörn ca 22.50 där en man i himmelsblå täckjacka befann sig. Leif L hade en himmelsblå täckjacka på sig. LL och Fantombilden på mannen är rätt lika varann.

Ove P i sin mörkblå Passat passerade västra hörnet Tunnelgatan/Sveavägen ca 23.20 om han nu uppgav rätt tider i förhören, dvs start på Kungsholmen ca 23.10. Och som vi vet stod Tunnelbanemannen i västra hörnet Tunnelgatan/Sveavägen ca 23.20.

Pilarna strålar samman mittemot mordplatsen ca 23.20 som det verkar. Vad det nu kan betyda.

Vi vet dock att Ove P flyttade till Vallentuna så småningom.
Citera
2021-05-10, 18:50
Medlem
I can show you a picture of Olof Palme standing in his "showroom" at the factory a few days prior to getting killed.
And for sure he hated OP - that I have 1st hand knowledge of - I had to sit and listen to the crap!
And for sure he had a Smith & Wesson - that I also have 1st hand knowledge of

Better question you could ask: Who can YOU say was standing on Sveavägen with a " 3/4" lång blå tunn jacka i nylonliknande material och med en stickad skärmmössa på huvudet"

I don't think you have that answer either.

I'm just saying it's always worth turning over every stone - there weren't that many Smith & Wesson's in Sweden...

Citat:
Kan du leta upp en bild på honom iklädd 3/4" lång blå tunn jacka i nylonliknande material och med en stickad skärmmössa på huvudet så tror jag dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in